Gå til innhold

Mobbing og foreldrene til mobbere, Skolen er flinke,men foreldrene til de som mobbere nekter og være med på møter og slik

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn som snart er ferdig med 4 klasse, han har blitt mobbet siden 2 klasse, begynte en ny gutt da og han ble fort populær, så han begynte og mobbe min og 3-4 til som er venner med han, Skolen er veldig flinke til og følge opp,men foreldrene til mobbere nekter og møte opp til møter og slik, og de nekter også at barna deres mobber min, selvom både skolen og foreldrene til de andre barna i klassen vet da ,da deres barn har fått med seg mye, heldigvis er det er 2-3 venner av han som beskytter han,men er likevel ikke lett og være 9-10 år og gå i mellom ,de går løs på de også.

Så nå lurer jeg rett og slett på om vi bør flytte, barnet sier at det er helt greit for han, da han ikke orker mer, vi har en del slekt i østfold så lurer på og flytte dit, han har en bror på 6mnd og ei søster på 2,5 år, så de er små og har ikke begynt i barnehage ennå, og tenker at de ikke skal begynne før neste høst heller, så da er det kanskje lurt og flytte nå, pappan kan drar på jobb fra østfold, da han jobber i Oslo og det blir ikke svære avstanden , max 1 og halv time.

hva hadde dere gjort her? først vil jeg si at det ikke har vert så ille som i år, dette er det verste skoleåret hans, før var det mer stygge ord, fælt selvsagt det også,men de har begynt og bli fysisk i tillegg

Anonymkode: 03cae...c4b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen tanker?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen skjønner faktisk og utrolig nok ikke at de sårer andre ved å gjøre eller snakke som de gjør. Jeg har blitt voksen og tørr å konfrontere folk med dårlig oppførsel eller finne ut hva som ligger bak. 

du kan hjelpe barnet ditt til å ruste seg bedre  mot folk som ikke vil han vel eller oppfører seg dårlig. slike personer kommer han til å møte i større eller mindre grad livet ut. Sikkert også på ny skole også. 

Det kan være bra og bytte miljø iblandt, det gjelder både barn og voksne i arbeid eller skole. 

Anonymkode: e17fd...9fe

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig vurdering om hvorvidt man skal flytte eller ikke. På den ene siden slipper man kanskje unna mobbingen, men på den andre så lærer man barnet at man kan rømme fra problemer.

Om dette gjelder 2-3 mobbere så burde det være mulig å stoppe det? Jeg tror man rett og slett må av med silkehanske og dialog møter å melde inn bekymring til barnevernet på mobberne. Rett og slett fordi foreldrene ikke ivaretar ungene når de ikke tar tak i dette. Den andre muligheten er å anmelde foreldrene til politiet for at de ikke stopper volden som ditt barn blir utsatt for.

Mulig man kan anmelde skolen også fordi de ikke sikrer ditt barn et godt skolemiljø iht paragraf 9A. Det er mobberne som burde flytte å ikke dere.

I sum ville jeg ikke latt barnet være for lenge i dette og flytting er absolutt en løsning, men ikke la det skje uten at de ansvarlige får beskjed om at grunnen til flyttingen er vold. Mobbing er vold hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 6550c...dfa

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanskelig vurdering om hvorvidt man skal flytte eller ikke. På den ene siden slipper man kanskje unna mobbingen, men på den andre så lærer man barnet at man kan rømme fra problemer.

Om dette gjelder 2-3 mobbere så burde det være mulig å stoppe det? Jeg tror man rett og slett må av med silkehanske og dialog møter å melde inn bekymring til barnevernet på mobberne. Rett og slett fordi foreldrene ikke ivaretar ungene når de ikke tar tak i dette. Den andre muligheten er å anmelde foreldrene til politiet for at de ikke stopper volden som ditt barn blir utsatt for.

Mulig man kan anmelde skolen også fordi de ikke sikrer ditt barn et godt skolemiljø iht paragraf 9A. Det er mobberne som burde flytte å ikke dere.

I sum ville jeg ikke latt barnet være for lenge i dette og flytting er absolutt en løsning, men ikke la det skje uten at de ansvarlige får beskjed om at grunnen til flyttingen er vold. Mobbing er vold hverken mer eller mindre.

Jeg tenker at vi lærer ikke han og flytte fra problemene, men hvis vi ikke hjelper han er jeg redd vi får en dårlig forhold til han

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid vanskelig å svare på sånne tråder når man ikke har all historien og har vært med om veldig ulike grunner til manglende kommunikasjon.  Vil derfor være litt Djevelens advokat og se det fra perspektivet til de som ts sier er foreldrene til mobbere.  Det er ikke alltid så gøy å bli konfrontert av dere og vi vet ikke hvor opptatt dere er av dialog eller bare å få fordelt skyld.  De kan ha andre bekymringer dere ikke vet som gjør at dere ikke får dialog. De kan til og med oppfatte dere som aggressive eller at barnet deres blir sett på som oversensitivt.

Har fått beskyldninger om at min sønn var en mobber, vi forsøkte dialog med foreldre og skole, men den andre siden ville kun fordele ensidig skyld og dialog var nytteløst. Vi ble til og med anbefalt av andre å unngå kommunikasjon, fordi det ble så ensidig og lite konstruktivt. Ja, min sønn sa sikkert mye og er langt fra englebarn, men de foreldrene vil jeg aldri prate mer med.  

Hva sier skolen er grunnen til manglende dialog/kommunikasjon. 

Det er lurt å tenke litt på egen kommunikasjonsform.

Holder det ikke med støtte fra barnets venner med familie, flytt.

Anonymkode: b90d6...869

AnonymBruker
Skrevet

Pp tjenesten, rektor barnevern burde komme på banen.

Tvinge foresatte å møte opp

Anonymkode: c6dc0...7ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at vi lærer ikke han og flytte fra problemene, men hvis vi ikke hjelper han er jeg redd vi får en dårlig forhold til han

Har skolen bare latt foreldrene til mobberne utebli uten noen form for oppfølging eller konsekvenser?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ingen som har noen tanker?

Jo:

Jeg hadde sterkt vurdert flytting ja.

Men, jeg ville gjort et godt forarbeid på å sjekke skoler.

Finn ut hvilke skoler som havner på beste/dårligste plass i trivselsundersøkelser og mtp mobbing. 

Forhør deg med nettverk hvilke skoler som også regnes som gode til å følge opp elever med ekstra utfordringer (det forteller noe om ressursene og faglig nivå). 

Man vet aldri om man havner i lik situasjon igjen, rasshøl er overalt. Men hvordan skoler håndterer slike saker fra tidlig start betyr mye. 

Mobbing gir skadevirkninger livet ut. Jeg hadde gjort alt jeg kunne, og i deres tilfelle virker jo flytting ganske praktisk. 

Men jeg hadde vært veldig tydelig på årsaken til flyttingen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet.

Det er basert på min erfaring, har datter som ble mobbet, og hun byttet skole. Byttet til en privatskole i nærheten. Og det er det beste vi kunne ha gjort. Mobberne hennes, fortsatte bare og mobbe andre, og holdt på i mange år. Og her prøvde virkelig skolen og jeg og gjøre alt. Men foreldrene ga faen. Ene moren der har jeg krangla ganske mange ganger med, hun er jo hakket mer ufordragelig en datteren sin. Så skjønner jo hvor hun får det fra.

Anonymkode: dfebb...fbe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg hadde flyttet.

Det er basert på min erfaring, har datter som ble mobbet, og hun byttet skole. Byttet til en privatskole i nærheten. Og det er det beste vi kunne ha gjort. Mobberne hennes, fortsatte bare og mobbe andre, og holdt på i mange år. Og her prøvde virkelig skolen og jeg og gjøre alt. Men foreldrene ga faen. Ene moren der har jeg krangla ganske mange ganger med, hun er jo hakket mer ufordragelig en datteren sin. Så skjønner jo hvor hun får det fra.

Anonymkode: dfebb...fbe

Enig, de barna som mobber ikke har grenser eller oppdragelse er etter min mening en stor misforståelse, min erfaring er at de har et helvete hjemme med kjefting og dårlig kommunikasjon. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

foreldre mobber, blir mobbere mobber

Anonymkode: 66f3e...6e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig, de barna som mobber ikke har grenser eller oppdragelse er etter min mening en stor misforståelse, min erfaring er at de har et helvete hjemme med kjefting og dårlig kommunikasjon. 

det er ikke en unnskylding for og mobbe andre for det

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hva hadde dere gjort her? først vil jeg si at det ikke har vert så ille som i år, dette er det verste skoleåret hans, før var det mer stygge ord, fælt selvsagt det også,men de har begynt og bli fysisk i tillegg

Vi voksne hadde aldri gått på jobb hvis situasjonen der var slik at vi ble trakassert, mobbet eller fikk fysisk vold mot oss. Det er helt uholdbart at et barn skal møte dette hver dag. Jeg hadde nok flyttet. Barnet ditt kan bli alvorlig skadet psykisk ..og gjerne fysisk også. Det er nok av dem som tar livet av seg pga mobbing. 

Men før jeg flyttet hadde jeg anmeldt foreldrene til barnevernet- Jeg er ikke tilhenger av å melde til barnevernet i hytt og gevær, men dette gjelder faktisk overgrep av ditt barn og at det har en uholdbar hverdag på skole, som foreldrene til disse barna ikke gjør noe med. Litt som denne rektoren tar til orde for; https://tvh.no/2016/10/09/rektor-melde-foreldrene-barn-mobber-barnevernet/

Det er jo noe veldig galt med foreldre som ikke gjør noe med ungenes oppførsel. Jeg ville vel presset skolen på at de måtte kreve obligatorisk oppmøte av foreldre og hvis ikke dette ble fulgt opp, så mener jeg at en anmeldelse til barnevern er på sin plass. Jeg hadde også innkalt til foreldremøte der jeg åpent og ærlig framfor resten av foreldene i klassen hadde tatt opp hva som skjer på skole-. Det har jeg gjort før, og det ble veldig vanskelig for de foreldrene det gjaldt og gjemme seg. De er jo ofte slik at de vil fremstå prektig, og det blir flaut når problemet blir tatt opp som klasseproblem., Vil understreke at det ikke mitt barn, men et barn i klassen og jeg var FAU-representant, som hadde mobbing som en viktig sak. 

Jeg har ringt direkte hjem til foreldre og sagt at jeg kommer bort og snakker med deres barn, hvis de ikke øyeblikkelig tar den samtalen selv. Det er det ingen som vil. De hadde gjerne ikke sluppet meg inn, men det er ingen som vil ha folk på døra-. 

Kort og godt; La dem ikke slippe unna. Er alternativet å flytte, så skal du i alle fall ta en liten kamp før du drar - til gode for samfiunnet rundt deg og din egen psyke. De må prøve seg...!!

Endret av Mooza
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

Mange vil ikke godta at deres «gulljævelunge» gjør noe galt, og tar det nesten som æreskrenkelse at noen ville påstå noe sånt. 

Endret av Villfisker
Skrevet

Hva sier skolen når foresatte ikke møter opp? Lar de foresatte komme seg unna? Spør læreren / skolen om hvilke tiltak de ser for seg å iverksette for å få disse udugelige foreldrene i dialog. 

Er skolehelsetjenesten koblet inn? Da tenker jeg ikke bare på ditt barn, men også barna som mobber. Mobberne burde hatt en samtale med Helsesykepleier.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

det er ikke en unnskylding for og mobbe andre for det

Nei men hodet til barn er ikke ferdig utvikla så de er prisgitt sine omgivelser til de får eller lærer seg bedre strategier 

• Liker 1
Skrevet
Mooza skrev (11 minutter siden):

Vi voksne hadde aldri gått på jobb hvis situasjonen der var slik at vi ble trakassert, mobbet eller fikk fysisk vold mot oss. Det er helt uholdbart at et barn skal møte dette hver dag. Jeg hadde nok flyttet. Barnet ditt kan bli alvorlig skadet psykisk ..og gjerne fysisk også. Det er nok av dem som tar livet av seg pga mobbing. 

Men før jeg flyttet hadde jeg anmeldt foreldrene til barnevernet- Jeg er ikke tilhenger av å melde til barnevernet i hytt og gevær, men dette gjelder faktisk overgrep av ditt barn og at det har en uholdbar hverdag på skole, som foreldrene til disse barna ikke gjør noe med. Litt som denne rektoren tar til orde for; https://tvh.no/2016/10/09/rektor-melde-foreldrene-barn-mobber-barnevernet/

Det er jo noe veldig galt med foreldre som ikke gjør noe med ungenes oppførsel. Jeg ville vel presset skolen på at de måtte kreve obligatorisk oppmøte av foreldre og hvis ikke dette ble fulgt opp, så mener jeg at en anmeldelse til barnevern er på sin plass. Jeg hadde også innkalt til foreldremøte der jeg åpent og ærlig framfor resten av foreldene i klassen hadde tatt opp hva som skjer på skole-. Det har jeg gjort før, og det ble veldig vanskelig for de foreldrene det gjaldt og gjemme seg. De er jo ofte slik at de vil fremstå prektig, og det blir flaut når problemet blir tatt opp som klasseproblem., 

Jeg har ringt direkte hjem til foreldre og sagt at jeg kommer bort og snakker med deres barn, hvis de ikke øyeblikkelig tar den samtalen selv. Det er det ingen som vil. De hadde gjerne ikke sluppet meg inn, men det er ingen som vil ha folk på døra-. 

Kort og godt; La dem ikke slippe unna. Er alternativet å flytte, så skal du i alle fall ta en liten kamp før du drar - til gode for samfiunnet rundt deg og din egen psyke. De må prøve seg...!!

Veldig nyttig innlegg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Villfisker skrev (3 minutter siden):

Mange vil ikke godta at deres «gulljævelunge» gjør noe galt, og tar det nesten som æreskrenkelse at noen ville påstå noe sånt. 

Der er sant. Hva bør vi gjøre med det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mobbet som barn, og gikk på tre forskjellige barneskoler. Ble mobbet alle stedene, fordi jeg ikke hadde helt grepet om sosiale koder og lignende. Det var ikke min feil at det var slik, men jeg tror det ville vært slik uansett hvor jeg dro.  
Dette var på nittitallet, så skolen brydde seg fint lite utover det som førte til forstyrringer i timen. Skjedde forstyrrelser måtte mobber og mobbeoffer gå til megling (!) der begge måtte si unnskyld til hverandre. Helt høl i huet, og det hjalp selvsagt aldri.  
Mamma og pappa prøvde å få til noen samtaler med foreldrene til mobberne, hvilket faktisk fant sted - og så fikk mobberne kjeft der og da, men sluttet aldri å mobbe. 

De fleste som mobbes, mobbes fordi de er lette å mobbe. De fleste som mobber, mobber fordi de 1) ikke vil bli mobbet selv eller 2) har det fryktelig vanskelig. Sistnevnte kan være sant selv om det er en tilsynelatende glad og bemidlet unge, ikke la deg lure av fasader. Du vet faktisk aldri hvilket barn som kanskje blir seksuelt misbrukt av en stefar daglig - tenk litt på det, det er ikke altfor sjeldent.   

Dette bør du gjøre for barnet ditt:  
1) Få ham inn på fritidsaktiviteter som passer hans interesser, men der det er andre barn han kan bli venner med. Da vil han få økt selvfølelse og økt sosial kompetanse. Følgelig vil han bli vanskeligere å mobbe. 
2) Send ham  til barnepsykolog
3) Bekymringsmelding til barnevernet på vegne av mobberen. Dette må selvsagt gjøres anonymt - og nei, jeg kødder ikke. Min hovedmobber på barneskolen viste seg å ha en narkoman mor. Han tagg til naboer for å få mat, og da han ble tenåring havnet han i fengsel. Han har tre barn med tre damer, og sist jeg så ham bodde han i en campingvogn med en svær schäfer på tomta til en kompis. Om barnevernet hadde steppet inn på nittitallet, kunne han kanskje hatt det bedre i dag. Igjen, husk at mobberen kan ha det vanskelig selv om han er pen i tøyet. Barn behandler andre slik de behandles selv, som regel.   
4: Støtt barnet 100% hjemme. Ikke prøv å komme med "hva hvis du bare"-greier. Mobbere vet å sno seg rundt alle triks velmenende foreldre serverer. Det eneste som funker er naturlig selvfølelse, hvilket dere må bygge opp via støtte hjemme, punkt 1 og punkt 2. 

Anonymkode: bf4e9...4bb

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...