AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Del Skrevet 25. mai 2022 Har begynt å tenke på dette med tiden når ungdommen fyller 18, og barnetrygd og bidrag forsvinner. Vet at barnet kan søke bidrag selv, men det går jo da direkte til ham, og bidrar ikke til utgifter hjemme. Jeg har ikke mulighet til å få høyere inntekt, og vet heller ikke hva ungdommen kommer til å velge mtp vgs -om det blir 5 år inkl lære eller 3 «vanlige» år. Jeg er vel pliktig å forsørge uavhengig av hva han velger? Ikke at jeg ikke ønsker å hjelpe, jeg har bare en lav inntekt fra før og ser mørkt på det å skulle forsørge to voksne alene. Er dette noe folk sparer til? Det er ikke mange hundrelappene jeg kan legge av i mnd, men alt hjelper jo… Anonymkode: 21579...216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Del Skrevet 25. mai 2022 Hva er det du mister støtte til? Hvor mye tjener du i måneden? Anonymkode: 4a6df...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Del Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er det du mister støtte til? Hvor mye tjener du i måneden? Anonymkode: 4a6df...3e9 Mister dobbel barnetrygd og bidrag fra fraværende far. Har ikke lyst til å fortelle inntekten min. ts Anonymkode: 21579...216 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Del Skrevet 25. mai 2022 Men dette har du vel visst om en stund slik at du kan sette av penger til det. Hva mener du at du skal betale for? er det vanlige kostnader som mat, klær osv eller andre ting du tenker på? Hvis ikke du har høy inntekt så kan han vel muligens få stipend også fra lånekassen? Anonymkode: 4a6df...3e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Del Skrevet 25. mai 2022 Det er vel til barnet fyller 19 at det normalt kan få utvidet bidragsperioden fra faren? Her i huset betalte faren barnebidrag til sønnen vår var ferdig på videregående. Anonymkode: 3a348...5aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Del Skrevet 25. mai 2022 Send han på Nav da vel, der får han akkurat nok til å forsørge seg selv Anonymkode: 04c0d...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Del Skrevet 25. mai 2022 Han kan finne en jobb også? Anonymkode: d828d...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Del Skrevet 25. mai 2022 Snakk med sønnen din. De pengene som kommer i bidrag skal gå til forsørgelse, dvs til deg. Anonymkode: 1906f...6d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Del Skrevet 25. mai 2022 En 18 åring klarer fint å fine seg en liten jobb og bidra med det. Ser ikke helt problemet. Anonymkode: b3a87...70e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Del Skrevet 25. mai 2022 Jeg hadde jobb som 18 åring og betalte for å bo hjemme. Gikk fint an å jobbe i helgene og gå på skolen Anonymkode: 80e82...0dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regine Skrevet 25. mai 2022 #11 Del Skrevet 25. mai 2022 Ungdommen må søke bidrag fra far og de pengene skal gå til det hn trenger. Dvs du kan kreve en del/mesteparten av det i mat/husleie og resten blir lommepenger. Begge foreldrene har underholdsplikt, du skal ikke måtte ta det alene. jeg vet at mange på KG vil hyle opp når jeg skriver at ungdommen ikke skal få disponere bidraget som hn vil, men må betale for seg hjemme. Men det er jo nettopp dagliglivet bidraget skal være m å dekke, det er ikke penger ungdommen kan bruke kun til personlig sløsing. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Del Skrevet 26. mai 2022 Jeg fikk bidrag fra min far ut videregående, og de pengene gikk selvsagt til min lavtlønnede mor som forsørget meg. Skulle bare mangle! Lommepenger som dekket det trengte av klær, sminke osv. og kjøretimer fikk jeg fra en helgejobb i tillegg til noen kroner i stipend fra Lånekassa. Anonymkode: 98d54...007 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Send han på Nav da vel, der får han akkurat nok til å forsørge seg selv Anonymkode: 04c0d...d7d Lite smart å i det hele tatt nevne nav til barn og ungdom selv om man har vært nødt til å gå der selv. Anonymkode: 9d4ec...12a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Del Skrevet 26. mai 2022 Da syntes jeg barnet kan søke bidrag hos far, og dekker de fleste kostnader han har selv, kommer selvfølgelig Ann på hvor mye han får. Anonymkode: b5fc1...b83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 26. mai 2022 #15 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har begynt å tenke på dette med tiden når ungdommen fyller 18, og barnetrygd og bidrag forsvinner. Vet at barnet kan søke bidrag selv, men det går jo da direkte til ham, og bidrar ikke til utgifter hjemme. Jeg har ikke mulighet til å få høyere inntekt, og vet heller ikke hva ungdommen kommer til å velge mtp vgs -om det blir 5 år inkl lære eller 3 «vanlige» år. Jeg er vel pliktig å forsørge uavhengig av hva han velger? Ikke at jeg ikke ønsker å hjelpe, jeg har bare en lav inntekt fra før og ser mørkt på det å skulle forsørge to voksne alene. Er dette noe folk sparer til? Det er ikke mange hundrelappene jeg kan legge av i mnd, men alt hjelper jo… Anonymkode: 21579...216 Om de har inntekt, kan de betale leige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 26. mai 2022 #16 Del Skrevet 26. mai 2022 Om barnet ditt får barnetrygt og barnebidrag kan han iallefall betale de tingene du ellers ville betalt for han. Utgifter til lunch, klær etc - så selv om det ikke går direkte til deg, så sparer det deg for utgifter du ellers ville hatt. Men, om situasjonen din er så trang vil det å spare til den tiden absolutt være veldig lurt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Send han på Nav da vel, der får han akkurat nok til å forsørge seg selv Anonymkode: 04c0d...d7d Og på nav får han beskjed om at foreldrene har forsørgerplikt for han til han er ferdig med vidergående opplæring, så han må kreve foreldrene sine for penger. Anonymkode: 6d173...fef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #18 Del Skrevet 26. mai 2022 Mora her virker tafatt.. Ta deg sammen, spar penger. ikke din sønns feil at du er fattig Anonymkode: 4a6df...3e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Del Skrevet 26. mai 2022 Snakk med ungdommen om bidrag etter 18, at han må søke og bli enige om hva dette skal gå til- litt avhengig av beløp lommepenger/busskort mobil og noe levekostnader til deg. I tillegg er det lurt med en buffer dom du er inne på- sett av litt jevnt når du har mulighet. Det order seg- lurt å tenke tidlig som du jo gjør! Anonymkode: c1aab...7be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Del Skrevet 26. mai 2022 Barnet søker bidrag og dekker da en del av utgiftene sine som du nå betaler. barnet kan søke stipend fra Lånekassen, det blir også en del penger. Barnet kan ta seg en deltidsjobb. Du må selvsagt spare hvis du har dårlig økonomi. Du må forsørge ungdommen din og du ønsker det vel også? Anonymkode: 8ab9b...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå