Gå til innhold

Er det ok å reise med håndbagasje 3 cm mer enn tillatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, skal snart reise og håndbagasjen min er dessverre 3 cm lengre enn det som er lov. Den er på 41 cm og det står at maks tillatt er 38 cm. Men jeg vet den får plass under setet. Har reist med flere flyselskap med den sekken og det har alltid vært plass. Er det greit å reise med den sekken jeg har eller må jeg kjøpe en ny sekk?

Anonymkode: 583e6...806

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er selvfølgelig ikke greit. Det er litt ulikt fra ulike flyselskaper, og litt ulikt om alle blir sjekket, men hvis du skal putte den i en slik boks for og vise at den har godkjente mål og den ikke passer vil de sjelden godta det. Tror kanskje Ryanair er verst, men Norwegian har blitt gode på og finne grunner for gebyrer de og. 

Anonymkode: 43d19...987

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på det. Regner med Norwegian følger litt med på de som reiser med billigste billett «uten håndbagasje»...

Anonymkode: 051db...fd8

• Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Mer enn det som er tillatt = ikke tillat. 

Hvor skulle det stoppet? 3cm mer? Er ikke det urettferdig for den som har 4 cm mer osv osv

AnonymBruker
Skrevet

Om det er en sekk så klarer du vel trykke den sammen til rett størrelse om det skulle være en sak.

Anonymkode: 0e646...bbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om alle skulle tenke at «det går nok bra» så sier det seg selv at det gjør jo ikke det. Målene er der av en grunn, og på enkelte flyplasser så er de utrolig strenge. Og tillegg det er bare til irritasjon for kabinansatte.

Anonymkode: cb2a9...9b9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, skal snart reise og håndbagasjen min er dessverre 3 cm lengre enn det som er lov. Den er på 41 cm og det står at maks tillatt er 38 cm. Men jeg vet den får plass under setet. Har reist med flere flyselskap med den sekken og det har alltid vært plass. Er det greit å reise med den sekken jeg har eller må jeg kjøpe en ny sekk?

Har reist utallige ganger og ha aldri opplevd måling av håndbagasje eller annen bagasje. 

Skal du fly Ryan, hadde jeg ikke tatt sjansen. Ellers går det nok veldig bra. 

Anonymkode: 3fd83...0f9

• Liker 4
Skrevet

I utgangspunktet er det ikke greit. I praksis tror jeg det skal gå fint. Men ikke bli overrasket om det ikke går. Blir opp til deg om du tar sjansen. De målte håndbagasjen min en gang. Den var noen cm for stor. Heldigvis gikk det an å presse baggen sammen, så de sa det gikk greit. Vet ikke om jeg hadde sluppet gjennom med bagasjen dersom det ikke hadde gått. Fløy da med SAS eller Norwegian. Husker ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Målte den lille kofferten min som jeg tenker å bruke til 10 kg håndbagasje nå, den er 1 cm for bred men litt kortere og smalere enn maxmål.  Satser på at det går bra. 

Anonymkode: 19a45...208

Gjest Karkta
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har reist utallige ganger og ha aldri opplevd måling av håndbagasje eller annen bagasje. 

Skal du fly Ryan, hadde jeg ikke tatt sjansen. Ellers går det nok veldig bra. 

Anonymkode: 3fd83...0f9

Har opplevd dette i ferietiden i utlandet. endel måtte sjekke inn bagasjen de ville ha med inn i flyet ved måling og sjekk ved gate. Dette var KLM. Gebyrer ble tillagt. Men altså når enn ser hva endel forsøker å ta med som håndbagasje så skjønner man at det MÅ være regler på det 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flydd ekstremt mye og nesten aldri blitt sjekka, spesielt om den ser ut som riktig størrelse. Men om du blir tatt, så må du betale det det koster, så du får velge om du tar sjansen. Det er ikke ulovlig liksom, du må bare betale ekstra om du blir tatt.

Anonymkode: 32244...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Har ofte gjort det. Slenger gjerne også med en stor reiseveske. 

Risikerer ikke annet enn at man må sende om den er for stor. Men økonomisk har det likevel lønt seg stort over mange år.

Anonymkode: 7f201...690

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat flydd med Norwegian. Hadde en sekk med lite i seg. Null problem å bøye den litt for å få plass under setet. Trillekofferten var innenfor. Ble ikke målt eller veid begge veiene 

Anonymkode: ae231...5ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 15.17):

I og med at det er en sekk og ikke en koffert, så kan det faktisk gå greit. Prøv å minske sekken ved å feks sy inn tre cm på hver side. Vær kreativ om det lar seg gjøre med den type sekk:)

Anonymkode: 514ae...7e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man må putte den i en sånn boks for å sjekke, så kan du slite.

Men ellers er det ikke alle som ser 3 cm på øyemål. 

Skjønner godt at de må ha regler, folk drar jo med seg det utroligste som håndbagasje.

Anonymkode: abc02...d0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...