Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #1 Skrevet 9. november 2005 Da jeg og samboersken flyttet inn hit skrev jeg leiekontrakt med huseier på ett år med 3 mnd oppsigelse. Jeg teller på knappene om jeg skal si opp før den tid (samboersken har skrevet likelydende kontrakt direkte med meg). Er det slik at dersom jeg sier opp f.eks. fra 1. desember, for utflytting 1. mars (det blir vel det :klø, men at huseier ikke finner nye leieboere; at jeg sa er ansvarlig for husleien frem til kontraktens oppbrudd 1. september 06?
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #3 Skrevet 9. november 2005 Det var jo no dritt da... altså, han får sikkert tak i noen i løpet av TRE måneder, men likevel...
ceca Skrevet 9. november 2005 #4 Skrevet 9. november 2005 Sier du opp 1. desember må du betale husleie for 3 måneder, når du har tre måneders oppsigelse. Du må betale tom. februar. Utleier har da fra 1 desember tre måneder på å finne ny leietager. Klarer han ikke det, er det HANS problem, IKKE ditt. Dette er det IKKE tvil om. klem ceca
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2005 #5 Skrevet 9. november 2005 2 forskjellige svar her nå da... :klø:
ceca Skrevet 9. november 2005 #6 Skrevet 9. november 2005 ja, det ble du vel ikke klokere av. Men vi leier ut leilighet i kjellern så akuratt der er jeg IKKE i tvil. Du må betale husleie i oppsigelses-tiden din. IKKE lenger. Flytter du før oppsigelses - tiden er gått ut, må du betale ut oppsigelsestiden din. Har du flyttet ut, og ny leieboer flytter inn - i din oppsigelses-periode - skal du ikke betale husleie, da uteier får leie fra annen leietager. klem ceca
Xora Skrevet 10. november 2005 #7 Skrevet 10. november 2005 Her kan du lese litt hva loven sier; http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...t=husleieloven& Videre er det jo avtalen deres som er gyldig et år og ikke bindingstid for leie vel? Uansett - er enig som de andre sier... Du er kun bundet for å betale leie i oppsigelsestiden, dvs. 3 mnd. Du har jo skriflig hvor lang oppsigelsestid du har.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 10. november 2005 #8 Skrevet 10. november 2005 I forbindelse med utleie av min leilighet har jeg kontrakt hvor det står at utleie perioden går fra x dato til y dato. I TILLEGG er det krysset av for tre måneders gjensidig oppsigelse. Dermed har de som bor der opsjon på å bo der innenfor den gitte perioden, SAMTIDIG som begge parter kan si opp leiekontrakten også innenfor denne perioden. Mao: du kan si opp før kontraktsperioden er gått ut, men da med tre måneders oppsigelse. Og husleie betaling blir som en eller annen skrev overfor.
Xora Skrevet 10. november 2005 #9 Skrevet 10. november 2005 Men må man skrive ny kontrakt når det året er gått? Eller er kontrakten gyldig for begge partere med inneværende avtale? Altså: hva innebærer dette bindingsåret egentlig??? Spør av egeninteresse og i saken innlegget gjelder.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #10 Skrevet 10. november 2005 En venninne av mamma mente det var slik som CupCake sa... Men bør vel ikke være noe problem Mvh Drittlei brødsmuler
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. november 2005 #11 Skrevet 10. november 2005 Men må man skrive ny kontrakt når det året er gått? Eller er kontrakten gyldig for begge partere med inneværende avtale? Altså: hva innebærer dette bindingsåret egentlig??? Spør av egeninteresse og i saken innlegget gjelder. ← Helst skal man vel skrive ny kontrakt, men det vi gjorde var å forlenge den muntlig, og det gikk helt greit. Fordelen som leietager er at dersom annen avtale ikke er inngått så gjelder standard husleiekontrakt. Ellers stemmer det de andre her sier, man er ikke pliktig til å betale leie utover oppsigelsestiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå