Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min nye samboer skal kjøpe oss felles hus. Vi har barn på hver vår kant. 

Jeg har et hus fra før av som jeg har så nøyaktig som én million kr gjeld på. Huset tenkte jeg å leie ut. 

La si at det nye huset blir å koste 10 millioner.  Jeg skal  da eie 1/3 av huset og ha boliglån på 3.3 mill. 

Min samboer skal også ha noe boliglån. 

- Hvis vi ikke skal ha særeie, kan hans barn kreve noe arv på MITT hus? Jeg og min samboer skal tross alt ha felles økonomi etter at vi har flyttet sammen. 

- Hvis vi ikke skal ha særeie, kan jeg arve noe fra hans 2/3 av det felles huset? 

- Hvis vi derimot skal ha særeie, kan jeg arve noe fra hans 2/3 av det felles huset? Eller er det kun hans barn som får de 2/3? 

Anonymkode: 8562b...581

AnonymBruker
Skrevet

Det du eier har ikke hans barn noe eierskap i, det dere eier felles har begges barn arverett til i forhold til den del dere eier, hhv vil hans barn arve alt han eier - ikke du, dersom du skal arve han og motsatt må det skje via testamente. Særeie på felles bolig tror jeg ikke er mulig.. Ta kontakt med advokat for å få hjelp til å sette opp en formuesavtale og et testamente.

Anonymkode: af751...851

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere gifte dere? Særeie er noe som blir aktuelt når man er gift. 

Anonymkode: 14a77...553

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Som nevnt over: Særeie er noe man må ta stilling til ved giftemål, ikke samboerskap. Nei, din samboers barn har ikke rett på noe som helst som er ditt. Felles økonomi er noe dere velger å ha, det endrer ikke hvem som eier hva. Står huset i ditt navn? Da er det du som eier det, og de eneste som automatisk arver er dine barn. 

Anonymkode: e9052...e83

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler god samboerkontrakt! Se gjerne Facebook gruppen DN Kvinner - for deg som er interessert i likestilling og økonomi. Mange har sendt inn liknende spørsmål med gode svar 

Anonymkode: 62ae7...39e

• Liker 2
Skrevet

Hans barn kan ikke kreve noe av arv fra huset du eier fra før av selv om dere vil ha felles økonomi, det du tar med deg inn i forholdet er ditt når du en gang forlater det. 

Men du vil ikke arve samboers 2/3 av huset med mindre han oppretter testamente der du er begunstiget. Dette uansett om dere har særeie eller ikke. 

Husk at dersom samboer skulle falle fra kan barna kreve farsarven utbetalt, og du vil da enten måtte kjøpe de ut eller selge huset for at de skal få arven de har rett på. 

Anbefaler at dere oppretter livsforsikring der den andre er begunstiget slik at forsikringssum kan brukes til å betale ut den andres barn ved et dødsfall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal dere gifte dere? Særeie er noe som blir aktuelt når man er gift. 

Anonymkode: 14a77...553

Ja, vi tenkte å gifte oss om ett år.  😊

Anonymkode: 8562b...581

Skrevet

Samboere arver ikke hverandre med mindre de har felles barn eller skriver testament til fordel for hverandre

Skrevet (endret)

Dere er SAMBOERE ikke gift. Dvs at det DU eier er ditt, og hans barn kan ikke arve dette. Ei heller vil dine barn ha noen som helst arverett etter ham. DU har heller ingen arverett etter han eller vise versa, så lenge dere ikke har noen felles barn.

Hva mener du med å ha felles økonomi i denne situasjonen?

Vær klar over at det DU kjøper eier du og det han kjøper eier han. Dere får ingenting som «felleseie» , dere er to uavhengige personer, som ikke eier noe sammen som dere ikke avtaler. Så hvis du kjøper mat og han kjøper ting, så er det hans om sitter igjen med verdier om det blir brudd, mens du ikke sitter igjen med noe. 

Dere burde i det minste lage en skikkelig samboerkontrakt, gjerne i samarbeid med juridisk kompetanse for å både forstå hva dere er enige om og sikre dere begge. Og dere burde  - med barn på hver deres kant - uansett søke juridisk bistand også i forbindelse med giftermål, igjen for å være sikre på at dere vet hva som gjelder og ikke bare tror.

Endret av regine
Som
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...