AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Jeg har et par venner som ønsker å komme hyppig mens andre ikke engang kommer innom i det hele tatt. Jeg bor bare en time unna Oslo så synes det er merkelig. De kan liksom aldri. Tanker? Anonymkode: 70bac...7f9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Skjønner ikke problemstillingen. Bor du en time unna Oslo, mens vennene dine bor i Oslo? I så fall skjønner jeg godt at folk ikke kommer på besøk. Kjøre en time for å komme på besøk, så kjøre en time hjem igjen = to hele timer på transport. Folk flest har begrenset med fritid, og å bruke så lang tid på et besøk vil naturligvis påvirke hvor ofte man kommer. Anonymkode: a8b6c...d13 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 Hva om du tar deg en tur inn til hovedstaden? Råd eller ikke, men vi har jo et slags sentrum her... Jeg tenker at når man tar seg råd til å bo i Oslo, og spesielt i de små leilighetene i sentrale deler av hovedstaden, så er det fordi man ofrer andre ting som plass og penger nettopp for å være i sentrum og nyte av de fordelene dette innebærer. Besøk er en av dem. Jeg vil mene det er naturlig at de som bor i periferien kommer på besøk til de som bor i Oslo. Anonymkode: 44fce...81d 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Hvor gamle er dere? Én time reisevei hver vei er langt for besøk for de fleste, sånn i hverdagen. Vi har venner som bor 30 minutter fra Oslo. Vi har vel vært der en tre, fire ganger etter at de flyttet ut for fire år siden. Og vi er nok noen av de som besøker dem mest... Hvis flesteparten av vennene dine fortsatt bor i Oslo ville jeg heller belaget meg på å dra inn til byen for å finne på ting der. Anonymkode: a6f61...ddf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Det er like langt for ts å reise inn til Oslo som det er for de å reise til henne.. må gå vegge veier Anonymkode: c3b03...313 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er like langt for ts å reise inn til Oslo som det er for de å reise til henne.. må gå vegge veier Anonymkode: c3b03...313 Det er ts som har valgt å flytte, og som er den som ønsker å treffe vennene. Har man tatt valget om å flytte vekk fra vennene sine, må man også ta konsekvensene av det. De er ikke forpliktet til å dra langt ut i gokk for at ts skal spare penger. Anonymkode: a8b6c...d13 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ts som har valgt å flytte, og som er den som ønsker å treffe vennene. Har man tatt valget om å flytte vekk fra vennene sine, må man også ta konsekvensene av det. De er ikke forpliktet til å dra langt ut i gokk for at ts skal spare penger. Anonymkode: a8b6c...d13 Det var ikke mitt valg å flytte heller. Det skyldes økonomien. Jeg er i Oslo flere ganger i uka så forstår ikkr hvorfor de ikke kan komme et par ganger i året Anonymkode: 70bac...7f9
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er like langt for ts å reise inn til Oslo som det er for de å reise til henne.. må gå vegge veier Anonymkode: c3b03...313 Det må jo ikke det, all den tid de har valgt å ikke flytte ut av byen. Når man selv velger å flytte langt unna venner og/eller familie må man jo ta med i beregningen og vurderingen at man kommer til å se dem sjeldnere og at mange ikke kommer til å ta seg tid til å besøke en. Det er jo ikke noe folk gjør for å være kjipe, men i en hektisk hverdag blir besøk som krever ekstra reisetid og logistikk nedprioritert for de fleste. Anonymkode: a6f61...ddf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var ikke mitt valg å flytte heller. Det skyldes økonomien. Jeg er i Oslo flere ganger i uka så forstår ikkr hvorfor de ikke kan komme et par ganger i året Anonymkode: 70bac...7f9 Og for vennene dine er det gjenre økonomien og tiden som gjør at de ikke besøker deg der... De har gjerne like lite "valg" mtp å besøke deg som du hadde med å flytte. Det er ikke vennene dine som har bestemt at du skal flytte, det er noe du har gjort. Om de ser deg i Oslo, har de enda mindre grunn til å bruke dyrebar tid på å reise ut dit du har valgt å flytte. Anonymkode: a8b6c...d13 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 Kommer de ikke hvis du inviterer dem til middag en spesifikk dag? Eller mener du at de ikke tar initiativ til å komme? Anonymkode: b559d...229
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #11 Skrevet 25. mai 2022 Vi har et vennepar som flytta fra Oslo og til en bygd. Det tar oss ca 2 timer hver vei, så det er ikke en onsdag ettermiddag vi drar dit. Men vi omgås kanskje annenhver måned. Noen ganger bare dags besøk, andre ganger med en overnatting. Vi drar til dem, eller de kommer til Oslo. Anonymkode: 1a919...052
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #13 Skrevet 26. mai 2022 Det blir fort mye lengre da enn 1 time om det er snakk om 1 time fra Jernbanetorget. Hadde ei venninne som bodde i Drammen, vi besøkte aldri hverandre. Vi hadde begge reisevei som tilsa sa 30 min til og fra tog begge veier = tilsammen 2 timer. For overnatting hadde jeg gjort det, men ikke ellers. Anonymkode: 1fdba...49f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 En time er ganske lenge å reise, så jeg ser den. Jeg tror jeg hadde prøvd å invitere til noe konkret, en vinkveld, spillkveld eller hva nå enn dere interesserer dere for. Anonymkode: be0a1...87b
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 Det er langt. Det blir fort sånn at man holder seg til det som er i nærområdet. Anonymkode: aa0cd...cfa
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 13.57): Jeg har et par venner som ønsker å komme hyppig mens andre ikke engang kommer innom i det hele tatt. Jeg bor bare en time unna Oslo så synes det er merkelig. De kan liksom aldri. Tanker? Anonymkode: 70bac...7f9 Gidder veldig sjelden å besøke folk som ikke har t-bane. 1 time unna, da kan man jo like gjerne ta fly. Anonymkode: 1e4e6...4c6
Daria Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Jeg (som er fra Oslo) bodde en times reise utenfor byen noen år og opplevde det samme - det var mye lenger for folk å reise ut til meg enn det var for meg å reise inn til Oslo. På sett og vis kan jeg forstå det, det oppleves som mer stress å reise ut av byen enn å reise innad i byen. Nå bor jeg i Oslo sentrum, moren min bor også i byen mens faren min bor et stykke utenfor. Reisetiden fra meg til dem er omtrent den samme, og på papiret er det enklere å reise til ham fordi jeg må bytte buss når jeg skal til mamma, men det føles mer tiltak å besøke ham likevel. Velger man å flytte lenger unna (og det er et valg, uansett hvor vektige grunnene er), må man leve med at det innebærer et større ansvar for å opprettholde kontakt og møtefrekvens, fordi man er den som er ansvarlig for at ting har blitt mer komplisert.
Gjest ti10 Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 14.00): Skjønner ikke problemstillingen. Bor du en time unna Oslo, mens vennene dine bor i Oslo? I så fall skjønner jeg godt at folk ikke kommer på besøk. Kjøre en time for å komme på besøk, så kjøre en time hjem igjen = to hele timer på transport. Folk flest har begrenset med fritid, og å bruke så lang tid på et besøk vil naturligvis påvirke hvor ofte man kommer. Anonymkode: a8b6c...d13 På den andre siden: hvor godt er egentlig det vennskapet hvis man ikke gidder å gjøre en innsats for å treffes? Jeg skjønner jo at det ikke vil bli like ofte som da man bodde i samme by, men å aldri gidde eller ta initiativ, da er man ikke mye interessert i å beholde vennskapet.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 14.05): Det er like langt for ts å reise inn til Oslo som det er for de å reise til henne.. må gå vegge veier Anonymkode: c3b03...313 Ts valgte og flytte. Anonymkode: fc7b3...ba5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 ti10 skrev (8 minutter siden): På den andre siden: hvor godt er egentlig det vennskapet hvis man ikke gidder å gjøre en innsats for å treffes? Jeg skjønner jo at det ikke vil bli like ofte som da man bodde i samme by, men å aldri gidde eller ta initiativ, da er man ikke mye interessert i å beholde vennskapet. Dette 👆 Jeg besøker venner som bor flere timer unna titt og ofte og de besøker meg, fordi de betyr noe for meg og jeg betyr noe for dem. Enkelt og greit. Gidder man ikke gjøre en innsats, så er det ikke et vennskap det er noe å holde på. Anonymkode: afd30...a21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå