Gå til innhold

Jeg tar stadig lite gjennomtenkte utfordringer, er det så lurt med min bakgrunn..?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt: Jeg har sosial angst. Dette har jeg hatt i 17 år, og jeg har gått i behandling.

Problemstillingen er vel helst at jeg alltid har nektet frykten å ta avgjørelser for meg. Dette har ført til at jeg flere ganger har hoppet inn i for eksempel utdanning og jobb som jeg vet blir utfordrende for meg på mange måter. I løpet av studiet og i arbeidslivet har jeg alltid støtt på ting jeg takler dårlig, som selvfølgelig bringer med seg mer stress, bekymringer og forhøyet angst.

Jeg er nå på ny jobbjakt, og jeg er redd for at jeg ikke takler jobben jeg får. Utdannelsen jeg har, og jobbene jeg i utgangspunktet er kvalifisert til - bringer med seg mye ansvar, deadlines, og travle arbeidsdager hvor jeg må ha kontakt med mye folk. Jeg har hele tiden vært opptatt av å vokse som person både faglig og personlig, og jeg nekter meg selv å ha en jobb hvor jeg lar frykten bestemme hvor jeg skal arbeide. (Med tanke på at mange med stor sosial angst vil jobbe i yrker hvor man slipper å forholde seg til mange mennesker, og ulike utfordringer.)

Jeg er kanskje dum på den måten. Men jeg har alltid sett på sosial angst som noe skamfullt, jeg mener derfor da at jeg ikke ønsker å nedverdige meg selv til en jobb hvor angsten min hadde hatt det mer komfortabelt med å være. Har vokst mye de siste årene, og angsten har blitt enklere å takle. Men jeg tror ofte at jeg gjør dårlige valg, som setter meg i posisjoner der jeg virkelig blir utfordret. Og det tar ekstremt mye energi, samt at jeg føler meg som en udugelig idiot.

Er vel mest redd for at en eventuell arbeidsgiver og fremtidige kollegaer skal synes at jeg ikke gjør jobben min godt nok, og at de ser at jeg ikke takler presset. Føler at jeg må "spille" meg gjennom dagene, hvor "tøffemaska" blir tatt på, og jeg prøver å være noen jeg ikke er. Likevel går jeg for de store utfordringene, også mye på bakgrunn av at mange vet at jeg har slitt psykisk. Mange har sett på meg som svak på grunn av sosial angst, og jeg prøver vel kanskje å overbevise andre om at jeg er tøff, og at de tar feil.

Det var dagens bekymringer. Takk for at du leste, og kom gjerne med kommentarer.

Anonymkode: 34416...7e8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første: du er skikkelig modig! For det andre: sosial angst er ikke noe å være skamfull over! For det tredje: du er faglig kvalifisert. Jeg har jobbet i 30 år. Jeg har vært der du er - og jeg lover deg - du kommer til å takle dette bedre etterhvert! Jeg har intervjuet mange folk til stillinger. Det er ikke de ekstroverte jeg nødvendigvis ser etter. Jeg ser etter de faglige dyktige som kan jobbe med resten av laget. Vi trenger ulike personlighetstyper for et best mulig resultat. Jeg håper du finner en inkluderende arbeidsplass slik at du føler deg trygg og ivaretatt. Husk at vi alle tar på oss tøffemaska, og selv om det ikke kan virke sånn så er det mange som har sosial angst. Lykke til!

Anonymkode: 34676...028

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...