Gå til innhold

Blir vi syke og utslitt av hamsterhjulet? Ønsket om mer hele tiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var der før, men har det heldigvis ikke slik nå. Måtte prioritere annerledes en stund og det lærte jeg mye av og vokste voldsomt på!

Nå har fantasier og fabler om status, større, bedre, hele tiden få til, hele tiden fornye, hele tiden drømme blitt helt borte. Heldigvis. Nå er jeg fornøyd med der jeg er i livet og er ikke stadig på jakt "etter nye og bedre ting"

Jeg tror de som er på jakt og de som lever dette hamsterhjulet gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Man har ulike prioriteringer og ulike ønsker og drømmer. Men blir dette konstante "jaget" usunt?

Er du en del av hamsterhjulet? hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: b9616...576

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri forstått dette såkalte "hamsterhjulet". Jeg forstår ikke heller ikke hva som menes med "press, mas og jag". Jeg foretrekker et rolig liv og har derfor valgt det. Jeg har full jobb, overtid innimellom, og bruker fritiden på det jeg ønsker. Ønsker ikke noe hamsterjul eller jag og har det derfor heller ikke.

Anonymkode: 85cee...802

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du har forlatt hamsterhjulet TS! Det burde flere gjøre. 

For meg blir det vanskelig å forlate hamsterhjulet; grunnen til det er rett og slett at meningen med livet mitt krever mye penger. Målet er å kjøpe og sette i stand familiens småbruk, og det blir dyrt. Derfor bør jeg være i hamsterhjulet i sikkert 10 år til, men som en ung voksen i starten av 30-årene bør det gå fint. Flaks at jeg tjener langt over snittet – ellers måtte jeg sikkert vært 30 år til i arbeidslivet. Har lavt forbruk og kunne fint gått ett år uten lønn. 

Anonymkode: d3a5c...5aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forlot rotteracet og hamsterhjulet for 7 år siden. Nå brukes all tid på akkurat det jeg vil, når jeg vil☺️.

Anonymkode: be075...4da

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er dette rotteracet og hamsterhjulet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var der før, men har det heldigvis ikke slik nå. Måtte prioritere annerledes en stund og det lærte jeg mye av og vokste voldsomt på!

Nå har fantasier og fabler om status, større, bedre, hele tiden få til, hele tiden fornye, hele tiden drømme blitt helt borte. Heldigvis. Nå er jeg fornøyd med der jeg er i livet og er ikke stadig på jakt "etter nye og bedre ting"

Jeg tror de som er på jakt og de som lever dette hamsterhjulet gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Man har ulike prioriteringer og ulike ønsker og drømmer. Men blir dette konstante "jaget" usunt?

Er du en del av hamsterhjulet? hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: b9616...576

Jeg ønsker jo selvfølgelig å bli den beste utgaven av meg selv og "realisere" mitt potensial og jeg tror framgang på viktige livsområder er viktig (vi skal jo utvikle oss), men dette forventningspresset og kravene mange legger på seg selv er umenneskelig. Det er slitsomt å hele tiden strebe "flink, flinkere, flinkest" og vi må lære oss å senke skuldrene, puste med MAGEN og verdsette prosesser og innsats, ikke alltid resultater. Hva så om man fikk 4 på norskinnleveringen hvis man vet med seg selv at man jobbet hardt for å oppnå denne 4-eren?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva er dette rotteracet og hamsterhjulet? 

Jeg vet ikke. Jeg jobber fullt, har barn og hus, men jeg føler ikke at jeg er i noe hamsterhjul. Nå er jeg alene, så det er mulig det gjør at jeg kan styre tida mi litt bedre? 

Anonymkode: e8e4a...ad6

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke. Jeg jobber fullt, har barn og hus, men jeg føler ikke at jeg er i noe hamsterhjul. Nå er jeg alene, så det er mulig det gjør at jeg kan styre tida mi litt bedre? 

Anonymkode: e8e4a...ad6

Jeg jobber også fullt, men føler heller ikke på noe hamsterhjul. Jeg har valgt å ikke ha barn, da, nettopp fordi jeg ønsker et roligere liv.

AnonymBruker
Skrevet

Om man higer etter noe mer, er man da i hamsterhjulet? I et hamsterhjul står man jo på stedet hvil. 

Jeg føler jeg er i hamsterhjulet akkurat nå, som i at jeg kaver noe voldsomt bare for holde meg der jeg er. Jeg prøver ikke få mer mer mer, jeg prøver bare holde meg på mitt nivå. 

Akkurat nå er jeg i småbarnsfasen, og med full jobb og to små barn, føles det som om det er fryktelig mye kav samtidig som man står på stedet hvil. 

Jeg har ikke noe behov for mer mer mer, jeg er fornøyd med det jeg har. Jeg kunne gått ned i stillingprosent, men det vil jeg ikke, så jeg har jo selv valgt dette hamsterhjulet. Og det er helt ok, for jeg vet at det er en periode av livet, og så roer det seg nok når ungene blir eldre (jada, det er mye jobb med større barn også, men de kan i det minste leke ute alene uten å måtte fotfølges for å ikke krepere).

Anonymkode: 6da6b...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Med barn/graviditet full jobb, hus og mann føler jeg at tiden ikke strekker til.. har følt meg fanget i tidsklemma.

Løsningen min er å gå ned i stilling. Det er planen etter permisjonen min. Jeg orker ikke ha det sånn som dette lenger. Så da går jeg med viten og vilje inn i kvinnefella - deltidsarbeid 🤷‍♀️

Anonymkode: f48fb...a8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært der. Lærte tidlig i livet hva som var viktig og ting er ikke blant dem.

Anonymkode: d93a3...49e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ville vel egentlig vært lykkeligere om jeg ikke hadde hatt så mye ansvar og travle dager. Men man må tjene til livets opphold. Etter noen år håper jeg å gå ned i stillingsprosent, men dette har jo også sine ulemper med tanke på pensjon.

Anonymkode: e9620...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Man velger stort sett selv hvor travelt livet skal være. For meg har målet vært «alt med måte». Har bolig som ikke krever mer enn middels inntekt, mannen tjener litt mer og så har vi valgt å få kun ett barn. Vi stresser veldig lite og har veldig stabil økonomi. 
Hadde vi hatt flere barn hadde vi måtte hatt større bolig, større bil og hadde mest sannsynlig vært mye mer slitne.

Samfunnet er helt annerledes i dag enn når mødrene var hjemmeværende eller deltidsarbeidere. Så at mange ikke velger å få like mange barn i dag som for noen tiår siden er ikke rart. 

Anonymkode: be361...64d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man velger stort sett selv hvor travelt livet skal være. For meg har målet vært «alt med måte». Har bolig som ikke krever mer enn middels inntekt, mannen tjener litt mer og så har vi valgt å få kun ett barn. Vi stresser veldig lite og har veldig stabil økonomi. 
Hadde vi hatt flere barn hadde vi måtte hatt større bolig, større bil og hadde mest sannsynlig vært mye mer slitne.

Samfunnet er helt annerledes i dag enn når mødrene var hjemmeværende eller deltidsarbeidere. Så at mange ikke velger å få like mange barn i dag som for noen tiår siden er ikke rart. 

Anonymkode: be361...64d

Helt enig. Jeg skulle ønske jeg klarte slå meg til ro med ett barn, men for meg var lengselen etter et barn til så stor at vi valgte å gå for det. 

Vi vurderte også å stoppe etter ett barn, nettopp fordi vi var redd for å bli overveldet av stress og kav og jag og mas om vi fikk enda et barn. Og ja, det er helt klart mye mer av det med to enn ett.. 

Det er forferdelig synd at det nå er så mye mer kav og forventninger og krav med å få barn at folk faktisk ikke orker. Da jeg var barn på 80-tallet var det da aldri snakk om at foreldrene skulle sitte og glo på hver eneste fotballkamp, og i tillegg kjøre til og fra alle treninger (og gjerne se på dem også!) og stille opp på tusen dugnader og avslutniger og samlinger og "fester" og whatnot.. Samtidig som det nå er såååååå fælt om kvinner velger jobbe deltid. Da jeg var liten jobbet min mor 80%, og var ikke på én eneste håndballkamp. 

Anonymkode: 6da6b...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på jobb fordi det er gøy. Tjener tilfeldigvis latterlig godt, men har ingen interesse for dyre biler og annet fjas, så leker med pengene på børsen. Føles ikke som hamsterjul.

Anonymkode: 600e3...1a5

• Liker 1
Skrevet

TS: Hvor mange kjenner du som er opptatt av dette «hamsterhjulet»? Jeg kjenner ingen.. Kanskje du omgås feil folk?

AnonymBruker
Skrevet

For meg er ikke jobb "gøy". Og du kan se hvor mange "gode" venner du har på jobb om du mister den....

Ønsker å gå ned til 60% stilling når vi har kjøpt bolig nr 2 - og ja vi låner minst mulig.

Anonymkode: 6246a...cc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...