AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Kanskje dette er too much information for noen, men da får dere bare unngå å lese. Jeg har i snart to år hatt en del urolig mage. Ikke helt løs og ikke hard mage, men nesten hele tiden midt i mellom. Har ikke vondt i magen, men det er litt irriterende. Jeg husker at jeg alltid har hatt sensitiv mage som reagerer veldig på stress - f.eks. før en opptreden eller når jeg er bekymret hvis jeg har kranglet med venner, hvis jeg er spent og glad for at noe gøy skal skje - nesten hele livet har jeg da fått løs mage i slike situasjoner. Mamma har IBS og jeg lurer på om jeg har fått noe fra henne. Ca samtidig som da jeg sluttet å studere begynte dette litt mer langvarige "magetrøbbelet" mitt. Jeg lurer på om det også kan være en sammenheng med min livssiutasjon fordi jeg trives ikke helt i jobben min og jeg er en person som bekymrer meg mye. Jeg har ikke endret kostholdet mitt siden jeg sluttet på studiet, så føler det er merkelig om jeg plutselig skal reagere på en viss type mat. En venn av meg fortalte at han selv hadde hatt ganske løs mage i 3 år under en periode der han jobbet i en jobb han ikke trivdes i, og da han endret livssituasjon så ble magen bra. Grunnen til at jeg ikke har kontaktet lege er at når det gjelder mageproblemer har jeg forstått det som at man ofte gjør undersøkelser som gastroskopi/koloskopi og dette er noe jeg synes høres SVÆRT ubehagelig ut og VIRKELIG ikke ønsker å gjøre. Men er det noen her som har erfaring med hvordan stress kan påvirke magen? Som vanlig hvis man googler så er det alltid snakk om kreft... Dessuten opplever jeg at det finns lite svar om de som har halvløs mage som meg. Jeg har jo ikke diarè, men heller ikke fast eller hard mage. Setter veldig stor pris på svar. Anonymkode: 7cb7b...a17 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Stress er velkjent magetrøbbel-utløser, ja. Min mage reagerer veldig på stress. Det er ofte sånn jeg merker at jeg er stresset; magen slår seg helt vrang. En venninne er veldig plaget med IBS, og for henne er stress drepen. Da er hun låst til doen med en gang. Anonymkode: b6b16...b4e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 Kort svar: ja. Definitivt. Stress har en STOR påvirkning på tarmsystemet ditt. Anonymkode: 3f007...8ad 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Hos meg slår stress alltid seg på magen Anonymkode: 99bac...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Takk alle for tilbakemelding. Jeg mistenker nok at det er derfor jeg har rar mage også, selv om jeg ikke er superstressa hele tiden, så er jeg jevnt ganske sånn halvstressa/vet ikke hva jeg skal bli "når jeg blir voksen" skulle jeg til å si, og hvordan jeg kan organisere livet slik at det blir slik jeg ønsker finner nok ut av det Anonymkode: 7cb7b...a17
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Jeg var igjennom utallige undersøkelser for mine diaréplager. Det viste seg å være den sinna sjefen min 👀 Da han sluttet, så ble magen bedre 😂😂😂 Anonymkode: d4fdb...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Ta en time hos fastlegen allikevel. Du kan feks få tatt en avføringsprøve som du utfører selv. Anonymkode: 26513...f2b
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 IBS er familiert og til dels hormonstyrt, det samme er stress. Er nok en sammenheng der ja, og du kan nok ha arvet IBS av din mor Anonymkode: b16b3...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 Forresten, glemte å si at jeg har selv IBS. Da min yngste sønn havnet på intensiven med alvorlig sykdom fikk jeg «nye» symptomer jeg aldri har hatt før med vondt øverst i magen i seøve magesekken🙃 er til vanlig som deg TS (var verre før), aldri helt forstoppet eller skikkelig diare, men må jeg på do, da er det akutt 🤣 Anonymkode: b16b3...4ed
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 10.59): Kanskje dette er too much information for noen, men da får dere bare unngå å lese. Jeg har i snart to år hatt en del urolig mage. Ikke helt løs og ikke hard mage, men nesten hele tiden midt i mellom. Har ikke vondt i magen, men det er litt irriterende. Jeg husker at jeg alltid har hatt sensitiv mage som reagerer veldig på stress - f.eks. før en opptreden eller når jeg er bekymret hvis jeg har kranglet med venner, hvis jeg er spent og glad for at noe gøy skal skje - nesten hele livet har jeg da fått løs mage i slike situasjoner. Mamma har IBS og jeg lurer på om jeg har fått noe fra henne. Ca samtidig som da jeg sluttet å studere begynte dette litt mer langvarige "magetrøbbelet" mitt. Jeg lurer på om det også kan være en sammenheng med min livssiutasjon fordi jeg trives ikke helt i jobben min og jeg er en person som bekymrer meg mye. Jeg har ikke endret kostholdet mitt siden jeg sluttet på studiet, så føler det er merkelig om jeg plutselig skal reagere på en viss type mat. En venn av meg fortalte at han selv hadde hatt ganske løs mage i 3 år under en periode der han jobbet i en jobb han ikke trivdes i, og da han endret livssituasjon så ble magen bra. Grunnen til at jeg ikke har kontaktet lege er at når det gjelder mageproblemer har jeg forstått det som at man ofte gjør undersøkelser som gastroskopi/koloskopi og dette er noe jeg synes høres SVÆRT ubehagelig ut og VIRKELIG ikke ønsker å gjøre. Men er det noen her som har erfaring med hvordan stress kan påvirke magen? Som vanlig hvis man googler så er det alltid snakk om kreft... Dessuten opplever jeg at det finns lite svar om de som har halvløs mage som meg. Jeg har jo ikke diarè, men heller ikke fast eller hard mage. Setter veldig stor pris på svar. Anonymkode: 7cb7b...a17 Hei, Fant du ut av hva det kom av? Jeg har også løs avføring, men ikke diaré flere ganger om dagen. Anonymkode: c25fb...346
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #11 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 12.06): Hei, Fant du ut av hva det kom av? Jeg har også løs avføring, men ikke diaré flere ganger om dagen. Anonymkode: c25fb...346 Hallo, nei jeg har ikke sjekket haha... har løs avføring, men ikke helt vannete. Og sånn ca 1 gang om dagen per standard. noen ganger ingenting og noen ganger mer. Tror viiirkelig det kommer av stress. Er arbeidsløs og søker og søker, føler meg lost i livet og vet ikke hva jeg skal bli. Er bekymra for alt og jeg merker tydelig at jeg får rarere mage de dagene jeg er ekstra stressa. Har også notert alt jeg spiser osv, finner ingen stor sammenheng med en type mat + rar mage. Har bare merket at jeg blir veldig dårlig i magen av Ramen-suppe, noe som var litt interessant da jeg senere leste at en lege brukte noe han kalte "buljong-testen" for å sjekke om noen har stressmage. Tydeligvis tåler ikke folk med stressmage så mye buljong som vanlige folk. Anyways, må få stell på ting i livet først, og om jeg føler at ting funker i livet, men magen fortsatt er rar så får jeg vel stikke en tur til legen. Har uansett hatt denne magen så lenge at det antageligvis ikke er noe farlig, da burde jeg fått flere symptomer etter så mange år liksom. Anonymkode: 7cb7b...a17
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hallo, nei jeg har ikke sjekket haha... har løs avføring, men ikke helt vannete. Og sånn ca 1 gang om dagen per standard. noen ganger ingenting og noen ganger mer. Tror viiirkelig det kommer av stress. Er arbeidsløs og søker og søker, føler meg lost i livet og vet ikke hva jeg skal bli. Er bekymra for alt og jeg merker tydelig at jeg får rarere mage de dagene jeg er ekstra stressa. Har også notert alt jeg spiser osv, finner ingen stor sammenheng med en type mat + rar mage. Har bare merket at jeg blir veldig dårlig i magen av Ramen-suppe, noe som var litt interessant da jeg senere leste at en lege brukte noe han kalte "buljong-testen" for å sjekke om noen har stressmage. Tydeligvis tåler ikke folk med stressmage så mye buljong som vanlige folk. Anyways, må få stell på ting i livet først, og om jeg føler at ting funker i livet, men magen fortsatt er rar så får jeg vel stikke en tur til legen. Har uansett hatt denne magen så lenge at det antageligvis ikke er noe farlig, da burde jeg fått flere symptomer etter så mange år liksom. Anonymkode: 7cb7b...a17 Takk for svar! Føler jeg har helt det samme som deg, og sikkert også pga jeg har vært/er stresset, blir jo bare vedvarende når jeg tenker det kan være noe galt som forårsaker den løse magen også 🙈 På Bristol skala vil jeg si jeg ligger på 6, kanskje av og til 5. Er det slik du har det også? Anonymkode: c25fb...346
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå