AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Jeg sliter så med å få oversikt over hva jeg har av utgifter. Jeg er ufør og har vanskelig med å lære meg digitale ting, så appen må være enkel og oversiktlig. Hvis det har noe å si er Nordea banken min. Anonymkode: fce96...38d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Foreslår at du tar fram et excell-ark og går over økonomien din selv. Anonymkode: 1782e...c28 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Foreslår at du tar fram et excell-ark og går over økonomien din selv. Anonymkode: 1782e...c28 Jeg kan ikke bruke excell. Jeg sliter veldig med å lære meg data. Jeg kan heller ikke engelsk, så appen må være på norsk. Anonymkode: fce96...38d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan ikke bruke excell. Jeg sliter veldig med å lære meg data. Jeg kan heller ikke engelsk, så appen må være på norsk. Anonymkode: fce96...38d Da tar du fram blyant, viskelær, linjal og ei regnebok, og så lager du deg budsjett der. Du kan ikke forvente at en norskbasert ekstrem enkel app for newbies skal gjøre en slik omfattende jobb for deg på et godt vis. Anonymkode: 1782e...c28 3
Gjest EmKay Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Et kjapt søk i Play Butikk viser en app som heter ""Utgiftssporing, pendeadmin, budsjett tracker". Den ser norsk og relativt enkel ut. Du kan jo ta en titt og se om det kan være det du ser etter? De fleste nettbanker har jo idag også en oversikt over hva man bruker penger på i hverdagen og hvor mye, og som viser penger inn vs penger ut per måned. Ring kundeservice i banken din for hjelp til å finne det. Ellers er det nok enklest med penn og papir og du ikke vil prøve det på excel.
Rosi Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 Jeg bruker en app som heter Buddy på ios, usikker om den er på android. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 Herregud, visse mennesker altså! Følg rådet til AB om å lage et budsjett på ark. Har du et ark du kan bruke? En penn? Linjal? Vet du hvor mye du får i trygd hver måned? Vet du hvor mye du betaler i husleie? matutgifter? strøm (anslagsvis) medisiner? osv osv.. voilla! Anonymkode: e8137...72c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 Ser du skriver du bruker nordea- litt usikker på om de har denne funksjonen. Men gjør som foreslått over med penn og papir, også kan du følge med/ sjekke opp mot det bankenen selv rapporter. Jeg har DNB og der har man tilgang til ferdig budsjetter hvor dnb allerede har kategorisert alle kjøpene dine. Du kan sjekke lett hvor mye mer du bruker på mat nå kontra i fjor for eksempel. Anonymkode: 8d95a...31e 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Herregud, visse mennesker altså! Følg rådet til AB om å lage et budsjett på ark. Har du et ark du kan bruke? En penn? Linjal? Vet du hvor mye du får i trygd hver måned? Vet du hvor mye du betaler i husleie? matutgifter? strøm (anslagsvis) medisiner? osv osv.. voilla! Anonymkode: e8137...72c Herregud noen svar altså Anonymkode: 7e6f1...5cd 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Herregud noen svar altså Anonymkode: 7e6f1...5cd Ja, kjenner jeg blir litt lei meg. Selvtilliten min er ikke akkurat så høy fra før. Men takk til dere som svarer meg fint! ts Anonymkode: fce96...38d 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #11 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da tar du fram blyant, viskelær, linjal og ei regnebok, og så lager du deg budsjett der. Du kan ikke forvente at en norskbasert ekstrem enkel app for newbies skal gjøre en slik omfattende jobb for deg på et godt vis. Anonymkode: 1782e...c28 Unødvendig komentar. Ts spør om noe finnes. Vet du ikke, så sitt på hendene, til den nedlatende skrive kløen går over. Ikke alle er like gode på budsjett som deg da vet du... Anonymkode: c2ce7...c4c 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #12 Skrevet 25. mai 2022 Bare bruk penn og papir 🤦♀️ Anonymkode: 37622...24e 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #13 Skrevet 25. mai 2022 Tror penn og papir blir det greieste for meg. Skal høre med noen venner av meg som er flinke med personlig økonomi om de kan hjelpe meg med å sette opp et budsjett. ts Anonymkode: fce96...38d 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #14 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tror penn og papir blir det greieste for meg. Skal høre med noen venner av meg som er flinke med personlig økonomi om de kan hjelpe meg med å sette opp et budsjett. ts Anonymkode: fce96...38d Hva med å finne noen maler på nett? Veldig enkelt det. Eller trenger du hjelp til alt? Anonymkode: e8137...72c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg sliter så med å få oversikt over hva jeg har av utgifter. Jeg er ufør og har vanskelig med å lære meg digitale ting, så appen må være enkel og oversiktlig. Hvis det har noe å si er Nordea banken min. Anonymkode: fce96...38d Jeg har ett forslag, men det vil kanskje virke dumt på deg Har du lest om "Cash stuffing"? Jeg er så gammel at jeg husker dette fra min barndomstid. Da fikk arbeiderne utbetalt lønnen i kontanter. Disse kontantene ble så fordelt i konvolutter eller mapper ut i fra hva de skulle brukes til. Denne budsjettmetoden har kommet tilbake igjen i en modernisert form fordi den er så konkret, og den er lett å forstå. Mitt forslag er at du lager deg en variant av denne: La pengene stå på konto, men lag deg papirsedler som tilsvarer det du får utbetalt hver måned, og så fordeler du det i bunker. For eksempel: husleie: 7000 kr Strøm: 2500 Mat: 2000 osv Og hver gang du bruker penger fra en kategori tar du bort sedlene fra den bunken du har satt av til det formålet. Da har du budsjettert, du holder oversikten over hvor mye du har brukt, og holder oversikt over hvor mye du har igjen å bruke på den posten. Anonymkode: 110fe...eb7 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Skrevet 26. mai 2022 48 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med å finne noen maler på nett? Veldig enkelt det. Eller trenger du hjelp til alt? Anonymkode: e8137...72c Hvem eller hva er det som har gjort deg så trist eller sint, at du føler behov for å snakke ned til fremmede mennesker på nett? Anonymkode: 154ff...a2e 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #17 Skrevet 26. mai 2022 Hei TS! Det er en metode som heter YNAB (You need a budget). Det koster en liten sum i året for abonnement, men hvis metoden klaffer for deg så er det så verdt det. Anonymkode: a082e...497 1
moon_angel Skrevet 26. mai 2022 #18 Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei TS! Det er en metode som heter YNAB (You need a budget). Det koster en liten sum i året for abonnement, men hvis metoden klaffer for deg så er det så verdt det. Anonymkode: a082e...497 Jeg elsker YNAB. Men hvis man ikke kan engelsk som TS så blir det nok utfordrende. Men det er mulig å teste appen i 34 dager gratis! Anbefales virkelig! 1
Duff Skrevet 26. mai 2022 #19 Skrevet 26. mai 2022 Ts. Nordea har en slik funksjon i appen. Du kan også bestille ett møte i banken og få hjelp der. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #20 Skrevet 26. mai 2022 Se på luksusfellen. De har der forsøkt å visualisere budsjett på en så enkel måte som overhode mulig for at flere skal forstå at de og kan. Først må du vite hvor mye du får. Det er alle pengene de har til venstre på tavla i starten. Legg sammen alt du får inn av penger i løpet av en måned. For eks 15.000,-. Så må du organisere de ulike utgiftene du har i kategorier. Det samme gjør de i luksusfellen. Det er kolonnene bortover. For eks bolig, strøm, transport, mat, underholdning, klær og sparing. Bolig er for de fleste lett å få oversikt på. Altså det du betaler for taket over hodet. Inkludert forsikringene og renovasjon. Transport er utgifter til bil/månedskort. Har du bil inkluderer dette og forsikring, drivstoff og bom. Denne varierer litt ofte men er ofte relativt stabil allikevel. Men legg den gjerne litt høyere enn planlagt. Sparing er det folk flest hopper over, men kanskje den viktigste å ha. Om det bare er 200 kr i måneden så blir det 2400 kr i slutten av året. Kjekk å ha når noe overraskende skjer. Resten av postene er mer variable. Strøm er i dag høy men du må ta høyde for det. Mat må du og ha og det bør være mulig å planlegge. De fleste er vanedyr. I mat inngår for min del og hygieneprodukter og vaskemidler. Så fordeler du resten på underholdning og klær/møbler. Du bør ha noe på disse også. Så kan det være at du har andre ting du vil følge med på spesielt. Eller du bruker ikke penger på transport. Da legger du til eller fjerner kategorier etter behov. Det største problemet til folk er å følge med dag for dag. Her må du planlegge. Dagen etter du får penger inn så sørger du for å betale alle faste utgifter (månedskort, forsikringer, lån, husleie etc). Samme dag setter du av til sparing. Deretter begynner du med ukeshandling. Fordel matbudsjettet på fire. Det er det du kan handle for hver uke. Det finnes apper og løsninger som gjør dette for deg men da må du være villig til å sette deg inn i det. Penn og papir fungerer helt supert om det er kun det du har. Anonymkode: 60def...596 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå