AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Jeg og samboer eier hus og har barn sammen. Huset har vi hatt i ti år. Det var et oppussingshus mener jeg, noe han ikke er helt enig i. Men nesten alt hadde dårlig tilstandsgrad, stuen hadde brystpanel og strie malt «hundre» ganger og alle rom i hele huset måtte tas. Nå har vi tatt hele første etg, pluss stue og kjøkken oppe. Enda mangler vi hele tredje etg, vi mangler badet i andre etg. Vi må fikse myyye ute. Nå har jeg lyst at vi skal ordne ute. Problemet er at mannen min da begynner med at vi ikke kan på ferie med barna pga det. Vi har lån på 3 mill og huset er verdt ca 7 mill. Vi har gode og faste jobber og ingen kreditt. At ikke vi kan fikse litt ute og i tillegg dra på ferie synes jeg er et håpløst argument. Hva mener dere? Er han flink økonomisk eller bare gnien? Jeg vil jo helst bare ta ferdig resten av huset og bli ferdig, men han mener vi har gjort «mye mer enn mange», noe som ikke er sant, og i såfall så hadde de kanskje et bedre utgangspunkt…. Dette huset er blitt en verkebyll!!!! Anonymkode: 514fd...481
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Grådig og gnien er to forskjellige ord. Grådig = grafse til seg. Gnien = ikke ville bruke penger. Om han er gnien eller ei, kommer helt an på hva der har å rutte med. Hva dere har i lån og hva huset er verdt, sier lite. Hvor mye sitter dere igjen med når alt er betalt? Hvor mye penger har dere på konto? Det er jo det du må se på, ikke hva dere har i lån. Om dere skal bruke x kr på oppussing, må du se på hvor mye dere da har igjen til en evt ferie. Om dere har ørtiførti tusen igjen på konto, er det gnient å ikke unne ungene en liten ferietur. Men om det derimot er sånn at dere må kjøpe ferien på kreditt for kontoen er tom, er det økonomisk dumt, og best å la være. Anonymkode: 2e3ce...20e 4 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 Dere må ikke sause sammen disse problemstillingene om dere egentlig har råd til begge deler. Mer oppussing eller ikke - ett valg dere sammen må ta. Ferie eller ikke - ett annet valg. Akkurat nå fremstår det som om han bruker dette med ferie som en trussel, og det er ikke bra. Selv blir jeg veldig restriktiv med penger når vi bruker mye på en gang, selv om jeg rent teoretisk vet at det er rikelig igjen. Da hjelper det å snakke godt ut, sammen. Anonymkode: c6e85...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Enkelte ting er det viktig å bruke penger på, hvis ikke så sparer en seg til fant. Hva er viktigst? Ute eller badet? Hva som må fikses ute? Hva andre gjør er ikke relevant. Hvilke behov har huset? Hva har dere behov for? Skjønner ikke helt at det må være enten eller. Ferie trenger dessuten ikke å koste så utrolig mye, hvert fall ikke hver eneste år. Anonymkode: c4372...425
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #5 Skrevet 26. mai 2022 Hvor mye penger har dere på konto da? Det er jo det som sier noe om hva dere har råd til. Anonymkode: 5470e...261 2
Gjest ti10 Skrevet 26. mai 2022 #6 Skrevet 26. mai 2022 Det kommer litt an på, som mange andre her sier, hvor mye dere har å rutte med. Du sier at dere ikke har kreditt, mener du at dere ikke har lån? Hvis dere har råd til å reise på ferie OG fikse opp ute uten å blakke dere, kan dere vel gjøre det, men jeg skjønner også mannen din hvis han vil ta det litt etter litt. Det er jo greit å ha litt å gå på, det kommer også an på hva du mener med å fikse opp ute. Er det veldig omfattende eller bare noe småtteri? Hvis det er snakk om at han ikke vil fikse mer opp i det hele tatt, kan du jo minne ham på at det er en investering å ta vare på hus og eiendom, og at det vil være mer verdt i etterkant.
MorTil2 Skrevet 26. mai 2022 #7 Skrevet 26. mai 2022 Min første tanke er at dere er på ulike planeter når det gjelder hva det har vært og er behov for å gjøre med huset og hagen, og dette er så koblet sammen med ulik opplevelse av hva som er gjort for å rette opp i dette iløpet av ti. Ti år er en ganske lenge å holde på med konstante oppussings- og rehabiliteringsprosjekt. Og sammen med jobb, barn og sikkert et ønske om å ha noe annet innhold i livet enn "krav", så blir ihvertfall jeg matt og sliten bare ved tanken på å ha det slik år etter år. Kan det rett og slett være slik, at fordi om dere har gjort veldig mye, så vil du stadig at det skal gjøres mer, mens han egentlig er ganske lei? Nå, etter ti år med dette, to år korona, trusler fra Russland osv, så vil mannen din faktisk ha ferie og nyte livet? Ikke stå i arbeidsklær og se pengene gå til ny finish av bad, plantebed osv? Sett utenfra virker ikke mannen din gniten, men heller økonomisk. Men ikke bare økonomisk med penger, men med tiden. Hva vil dere egentlig sitte igjen med om 10 år? Hvilket opplevelser vil dere se tilbake på? Jeg synes du og din mann skal sette dere ned å ha en skikkelig prat omkring synet på mer enn bare ferie, penger og oppussing. Snakk heller om hva dere ønsker dere, hva står på "dette må jeg oppleve før jeg dør" listen, for å si det rett ut. 1
Million Skrevet 26. mai 2022 #8 Skrevet 26. mai 2022 Hvordan hadde du tenkt dere skulle finansiere det å "ta ute"? Pengene må jo komme et steds fra. Skal dere ta fra oppsparte midler? Eller hadde du tenkt dere skulle låne mer fra banken på huset og bruke på opparbeiding av utearealer og det badet du nevnte inne? Det kan være det mannen din ikke vil. Mer lån = mer utgifter hver mnd, og nå som rentene skal stige og stige, vil det bety mye hver måned for dere i ekstra utgifter. Kan skjønne at han heller vil droppe ferien og bruke feriepengene på denne oppussingen, i steden for å låne til oppussing og leve i sus og dus på ferie.
Snedig Skrevet 26. mai 2022 #9 Skrevet 26. mai 2022 Jeg skjønner frustrasjonen din. Jeg hadde faktisk foreslått å nedskalere til en mindre bolig med bedre standard dersom han ikke er interessert i å bli ferdig der dere bor nå. 10 år er sinnsykt lenge å holde på med oppussing. Dere har en belåningsgrad på boligen på under 50 %, jeg hadde definitivt økt boliglånet litt for å bli ferdig. Dersom dere har ok inntekt til å betjene lånet så klart.
Ullvott Skrevet 26. mai 2022 #10 Skrevet 26. mai 2022 Det er ikke akkurat uvanlig at man må prioritere. Hvis man driver midt i en stor oppussing, der det har vært og kommer mye utgifter er det ganske normalt at man ikke bruker de helt store summene på en ferie. Kanskje kan man velge dagsreiser eller 1-2 overnattinger istedenfor 1-2 uker i utlandet, kanskje står man over pengesluk som familieparker, kanskje er man heldig og har gjestfri venner man kan besøke, og kanskje spiser man mer hjemme enn ute. Var jeg deg ville jeg gjort ferdig huset slik at det er mindre som henger over deg, og så sparer dere ferieturen til neste år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå