Gå til innhold

Mormor/morfar vs bestemor/bestefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om besteforeldrene har funnet ut av det selv, så går det jo greit.

Selv som barn like jeg å ha farmor/farfar og mormor/morfar, for da hadde jeg kontroll på hvem som var hvem, mor sin mor og far sin far etc.

Men om alt har falt på plass med navnene, så vil det jo fungere. 

Anonymkode: 0a7e0...224

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes besteforelfrene skal få bestemme selv, for tittelen blir jo et slags navn på dem. Hvis noen for eksempel ikke liker å bli kalt farmor og derfor vil hete bestemor, så burde det vel ikke være noe problem å kalle personen det. Er jo ikke så hyggelig å bli tvunget til å bli kalt noe man ikke liker. Hvis det blir 2 sett bestemor/bestefar, så går nok det også fint. Jeg skjønner ikke helt de som sier at det ikke er besteforeldrene selv som må få bestemme dette. Hvis noen hadde funnet opp et kallenavn til meg jeg ikke synes var så fint, så ville jeg jo bedt de om å slutte å kalle meg det. 

Anonymkode: 20470...c32

AnonymBruker
Skrevet

Herregud… Alt man skal lage problemer ut av🙄 La de kalles det de vil kalles. Det vil jo ikke påvirke ditt liv i det hele tatt.

Anonymkode: 31f8e...12c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har tanker om denne problemstillingen? 

Mamma har automatisk begynt å si at hun blir mormor (som selvfølgelig er hyggelig), og moren til mannen min sier bestemor. 

Selv tenker jeg det er naturlig med mormor/farmor, og ikke bruke begrepet bestemor på ett foreldrepar. 

Hva har dere gjort? Mannen min har ingen sterke meninger, men siden han bare har en bror tenker jeg at farmor er naturlig i det tilfellet. 

I tillegg har mannen min en stefar som han ikke kaller stefar (kom inn i livet hans i voksen alder). Jeg mener at det ligger en forskjell her (det gjør mannen også), og jeg synes det er helt unaturlig at han skal kalles farfar eller bestefar. 

Vi har et veldig godt forhold altså, det er ikke det.

Anonymkode: 7a13f...e34

I vårt tilfelle, min søsters riktignok, - er vi tre søstre på hennes side, og av begge kjønn på min svogers side. Dette tatt i betraktning er det naturlig å kalle mine foreldre for mormor og morfar, mens de på andre siden kalles bestemor og bestefar.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

I tillegg har mannen min en stefar som han ikke kaller stefar (kom inn i livet hans i voksen alder). Jeg mener at det ligger en forskjell her (det gjør mannen også), og jeg synes det er helt unaturlig at han skal kalles farfar eller bestefar. 

Akkurat dette reagerer jeg veldig på. Det spiller ingen rolle hva som er unaturlig for deg. Dersom barnet oppfatter vedkommende som bestefar, og han er sammen med bestemor, så vil det for barnet være den mest naturlige ting i verden å kalle han for bestefar/farfar. Hvorfor skal dere legge dere opp i det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er du og din mann som bestemmer hva de eldre skal kalles. Ikke de selv. De kan ikke «bestemme» at de skal være feks bestemor. 

Hos oss bruker vi mormor/farmor.   Dermed gjør vi heller ikke forskjell.

Anonymkode: ca701...75a

Hvorfor mener du dette? Jeg synes det er helt naturlig at man ikke gir noen et navn de ikke liker. Hadde du likt om noen begynte å kalle deg for et kallenavn du ikke likte? 

Mange som skriver "hos oss fikk de velge selv" osv. Men er ikke det en selvfølge? Må si jeg ikke skjønner det andre synspunktet her? 

Anonymkode: 20470...c32

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss ville mannen's foreldre (mor og stefar, far er død) bli kalt bestemor/bestefar. Mine foreldre (en biologisk far, en tidligere stefar og min mor + samboer... 🙃) ville bli kalt mormor/morfar. Morfar er løst ved å legge til navnet etter, f.eks. "Morfar Odd". Datteren vår kaller også bestemor/bestefar thai-ordet (mann er thai) for det noen ganger. Vi lar henne velge litt selv.

Anonymkode: fe3b8...d4f

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (På 5/25/2022 den 11.23):

La dem velge selv. Ser ikke helt hvorfor du skal ha noen mening om dette. Og hvorfor skulle ikke din manns stefar kunne bli farfar eller bestefar? Selv om din mann ikke opplever ham som en far kommer dine barn til å oppleve ham som en bestefar. Skjønner ikke helt hvorfor du eller mannen din lager en sak ut av noe som ikke er en sak. Min svoger er gift og har barn med en som har barn fra før. De kaller sin fars far for farfar og sin stefars far for bestefar, null problem. Det er uansett hverken du eller din mann som skal bestemme hva andre mennesker ønsker å bli kalt. 

Fordi det er faktisk vår sak.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 10.59):

Enig. Jeg ville konsekvent nektet å omtale svigers som bestemor/bestefar. De kan kalle seg det de vil, men jeg vil aldri si det. Ungene ville fått velge hvem de hermet etter, meg eller svigers…

Anonymkode: 291b2...b4a

Høres ut som en koselig familie 🙄

Anonymkode: 58d41...cfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og har oppigjennom hørt masse forskjellige navn på besteforeldre.  

Det er mimmi, moffa, titti, mom, bonn, beste, besta, nuna, mor,far... og sikkert mange fler jeg har glemt.  

Er det så himla viktig hva de blir kaldt? 

Min mamma blir kaldt forskjellige ting av sine barnebarn. Det lever hun og vi godt med. Det viktige er at de har et godt forhold.  Navnet er ubetydelig.  

Anonymkode: 6a355...be6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi det er faktisk vår sak.

Nei, det besteforeldre og barnas sak.

La de gamle bestemme sitt eget 

Anonymkode: 4d052...de0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 10.01):

Noen som har tanker om denne problemstillingen? 

Mamma har automatisk begynt å si at hun blir mormor (som selvfølgelig er hyggelig), og moren til mannen min sier bestemor. 

Selv tenker jeg det er naturlig med mormor/farmor, og ikke bruke begrepet bestemor på ett foreldrepar. 

Hva har dere gjort? Mannen min har ingen sterke meninger, men siden han bare har en bror tenker jeg at farmor er naturlig i det tilfellet. 

Hos oss så har de fått velge selv. Så hos oss er det farmor/farfar, bestemor og (kjæresten til moren min), besten og besta. besta er min stemor, for meg har hun alltid vært fornavnet. Men det passer godt at det både er en besta og besten. Kjæresten til moren min kom inn i bildet da jeg var voksen og hadde flyttet for meg selv for mange år siden, så han er ikke naturlig å kalle noe annet enn fornavnet.

Anonymkode: 3a31e...8d1

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er bestemor og bestefar. Sånn ble det rett og slett fordi vi på mammas side av familien aldri har brukt mormor/morfar, men kun bestemor/bestefar+farmor/farfar.

Mine foreldre er skilt så vi har bestemor og bonusbestefar, bestefar og *navn*. Mannen min sine foreldre er skilt så vi har farfar og *navn* også er det farmor. Hvorfor de resterende bare går under *navn* vet jeg ikke. Det ble bare sånn 🤷‍♀️

Anonymkode: 4b165...481

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...