Gå til innhold

Mormor/morfar vs bestemor/bestefar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tanker om denne problemstillingen? 

Mamma har automatisk begynt å si at hun blir mormor (som selvfølgelig er hyggelig), og moren til mannen min sier bestemor. 

Selv tenker jeg det er naturlig med mormor/farmor, og ikke bruke begrepet bestemor på ett foreldrepar. 

Hva har dere gjort? Mannen min har ingen sterke meninger, men siden han bare har en bror tenker jeg at farmor er naturlig i det tilfellet. 

I tillegg har mannen min en stefar som han ikke kaller stefar (kom inn i livet hans i voksen alder). Jeg mener at det ligger en forskjell her (det gjør mannen også), og jeg synes det er helt unaturlig at han skal kalles farfar eller bestefar. 

Vi har et veldig godt forhold altså, det er ikke det.

Anonymkode: 7a13f...e34

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det allerede en nyopprettet tråd om akkurat samme greiene🤷‍♀️

Anonymkode: a2ea1...62b

Skrevet

Mener det samme som jeg skrev i den nevnte tråden: ikke lag en konflikt utav at du synes det er rart, eller at du står nærmere den ene eller andre forelderen, eller hva du mener er «korrekt»..

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk de velge det selv. Mannens foreldre er bestemor og bestefar fordi de er vant til at det kun er det som brukes. Mine foreldre er mormor og morfar fordi mamma ville ha et eget "navn". Det spiller ingen stor rolle for oss, annet enn at det er litt praktisk at ikke flere kalles det samme.

Anonymkode: 7b083...95b

Skrevet

Er det egentlig så viktig hva de kalles for? Det virker som at det er ulike tradisjoner både i ulike familier og etter hvor i landet man bor. Noen løser jo sånne "problemstillinger" med egne varianter, det kan kanskje være et alternativ for dere også? Det er sikkert hyggelig for besteforeldrene å velge hva de vil kalles selv, og det er jo ikke sånn at det ene er bedre enn det andre, objektivt sett.

Og hvis denne stefaren til mannen din faktisk kommer til å fungere som bestefar for barnet, og de får et nært forhold, hva er galt med å kalle ham det hvis han har glede av det? De som trenger å vite hvem som egentlig er i slekt og ikke, vet det vel uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre er mormor og morfar. Eksens foreldre er bestemor og bestefar, eksens stefar er besten. Null stress det.

Anonymkode: a03dd...029

• Nyttig 1
Skrevet

Her fikk de velge selv :) 

Mamma er mormor, det er hennes ønske og en tittel hun synes er koseligere enn bestemor. Stefaren min er bestefar, etter hans ønske. Min far er ikke i bildet, så ingen morfar. 
Svigermor er Bestemor, og hennes mann bruker vi bare navnet hans på, mens svigerfar er Bestefar *navn*. 

• Nyttig 1
Gjest EmKay
Skrevet

Hos oss fikk de velge selv. 

Faren til samboer er død, og moren har ny kjæreste. De ønsket bli kalt bestemor og bestefar, siden det blir rart å kalle han for farfar. De har gjort det samme med hans barnebarn. Synes bare det er fint at de begge for en rolle som besteforelder for hverandres barn, har et kallenavn de er komfortabel med, og for deres del ønsket de høres ut som en enhet.

For ordens skyld kom også morens samboer inn i livet hennes i voksen alder, etter jeg og min samboer ble sammen. Men han er der for å bli, og våre barn vil ikke ha noe forhold til at han ikke alltid har vært der. Så vi synes det var fint at han kunne få et bestefar-navn og føle at han var en elsket og akseptert del av familien. 

AnonymBruker
Skrevet

Her blir det bestemor/bestefar på begge sider. Vi er nærmeste nabo med svigers, så de blir bestemor/bestefar i hverdagen, mens moren min blir bestemor *sted* når vi snakker om henne. 

Anonymkode: b33ca...74c

AnonymBruker
Skrevet

Dette er virkelig ikke noen problemstilling i det hele tatt. Vil mormor bli kalt mormor, så er det mormor. Vil hun bli kalt bestemor så brukes bestemor. Vil farmor også bli kalt bestemor, så brukes bestemor.

Anonymkode: 68d72...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nå er det allerede en nyopprettet tråd om akkurat samme greiene🤷‍♀️

Anonymkode: a2ea1...62b

Det er en litt annen problemstilling, les hele tråden. Ingen nevner ste der.

AnonymBruker
Skrevet
Anim92 skrev (31 minutter siden):

Mener det samme som jeg skrev i den nevnte tråden: ikke lag en konflikt utav at du synes det er rart, eller at du står nærmere den ene eller andre forelderen, eller hva du mener er «korrekt»..

Jeg synes det er litt rart når mannen min sin far er i live. Hadde han ikke vært det, er saken en annen.

Gjest EmKay
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er litt rart når mannen min sin far er i live. Hadde han ikke vært det, er saken en annen.

Om min mann sin far hadde vært i live enda (han døde etter moren fikk ny samboer), så hadde nok han blitt farfar, og morens kjæreste bestefar. Så lenge personen kommer til å være tilstede i barna sitt liv i en type besteforelder-rolle, og man har et godt forhold til personen, synes jeg det er fint å gi en liten tittel :) 
Men dere må selvsagt gjøre det som føles rett for dere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Noen som har tanker om denne problemstillingen? 

Mamma har automatisk begynt å si at hun blir mormor (som selvfølgelig er hyggelig), og moren til mannen min sier bestemor. 

Selv tenker jeg det er naturlig med mormor/farmor, og ikke bruke begrepet bestemor på ett foreldrepar. 

Hva har dere gjort? Mannen min har ingen sterke meninger, men siden han bare har en bror tenker jeg at farmor er naturlig i det tilfellet. 

I tillegg har mannen min en stefar som han ikke kaller stefar (kom inn i livet hans i voksen alder). Jeg mener at det ligger en forskjell her (det gjør mannen også), og jeg synes det er helt unaturlig at han skal kalles farfar eller bestefar. 

Vi har et veldig godt forhold altså, det er ikke det.

Det er du og din mann som bestemmer hva de eldre skal kalles. Ikke de selv. De kan ikke «bestemme» at de skal være feks bestemor. 

Hos oss bruker vi mormor/farmor.   Dermed gjør vi heller ikke forskjell.

Anonymkode: ca701...75a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er virkelig ikke noen problemstilling i det hele tatt. Vil mormor bli kalt mormor, så er det mormor. Vil hun bli kalt bestemor så brukes bestemor. Vil farmor også bli kalt bestemor, så brukes bestemor.

Anonymkode: 68d72...71b

Helt uenig. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er du og din mann som bestemmer hva de eldre skal kalles. Ikke de selv. De kan ikke «bestemme» at de skal være feks bestemor. 

Enig. Jeg ville konsekvent nektet å omtale svigers som bestemor/bestefar. De kan kalle seg det de vil, men jeg vil aldri si det. Ungene ville fått velge hvem de hermet etter, meg eller svigers…

Anonymkode: 291b2...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss bruker vi mormor/farmor.   Dermed gjør vi heller ikke forskjell.

Hvorfor skal du ha retten til å bestemme hva en annen person vil kalles? For noen høres bestefar eldgammelt ut. For meg personlig, føler jeg at farfar og farmor har et strengt preg over seg (fordi jeg opplevde mine egne som veldig strenge, gjennom pappa). Hvis jeg hadde blitt tvungent å kalle meg noe for barnebarna jeg ikke kunne kjent meg igjen i, er det litt trist….

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk besteforeldrene velge hva de ville kalles helt selv, så da endte vi opp med to stykk bestemor, en bestefar og en morfar. Begge besteforeldreparene bor i nærheten og er en stor del av livene våre, så da slang vi på *sted* bak bestemor. Og når vi snakker om de som par, så blir det f. eks. "husk at vi skal til bestemor og morfar på lørdag".

Anonymkode: 5ea3e...d24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg heter Ida, og det er mange som heter det. Uten at det faktisk er et problem. 

Tror barn kan ha 4 som heter "bestemor" uten problem. 

Jeg tenker folk får bestemme sin "tittel" selv 

Anonymkode: 58bfb...ac4

• Liker 1
Skrevet

La dem velge selv. Ser ikke helt hvorfor du skal ha noen mening om dette. Og hvorfor skulle ikke din manns stefar kunne bli farfar eller bestefar? Selv om din mann ikke opplever ham som en far kommer dine barn til å oppleve ham som en bestefar. Skjønner ikke helt hvorfor du eller mannen din lager en sak ut av noe som ikke er en sak. Min svoger er gift og har barn med en som har barn fra før. De kaller sin fars far for farfar og sin stefars far for bestefar, null problem. Det er uansett hverken du eller din mann som skal bestemme hva andre mennesker ønsker å bli kalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...