AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Jeg er gravid og det kom opp under et familieselskap hva besteforeldrene skal kalle seg. Da proklamerte svigermor at hun og svigerfar skal selvsagt være bestemor/besta og bestefar/besten. Jeg lo det bort litt, og sa at sånt trenger man vel ikke å bestemme, og fikk vel til svar at de er vandt med bestemor/bestefar fra deres oppvekst og farmor er merkelig tittel. Jeg har tenkt litt på det i ettertid og kjenner at jeg/barnet kaller vel hvem vi vil for hva vi vil? Men sannsynligvis vil jeg kalle mine foreldre bestemor og bestefar, da de opprinnelig er fra et land uten skille på dette med morfar, mormor, farmor, farfar, altså bestemor og bestefar uansett. Mannen min bryr seg ikke så veldig, og sa det var opp til meg å bestemme. Hva sier jeg til svigers? Anonymkode: 2e535...8c4
Momma Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva sier jeg til svigers? Anonymkode: 2e535...8c4 Du sier det du sier i hovedinnlegget her. 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 25. mai 2022 Da kan vel det ene paret være besta og besten, og de andre bestemor og bestefar. Anonymkode: 50a0c...309 58 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Foreldrene mine er mormor og morfar og foreldrene til samboer er besta og besten. Det ble bare mest naturlig siden vi selv er oppvokst med det på den måten🙂 Anonymkode: 2b937...f69 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Ta, hva tenker du at svigers skal kalles? At alle er bestemor og bestefar? Anonymkode: d8085...b1c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 Jeg synes det er så praktisk med mormor/morfar og farmor/farfar at jeg ble helt paff når svigermor insisterte på å være bestemor. De kalte mannens farmor for farmor så jeg skjønner ikke helt motviljen. Heldigvis var mine veldig fornøyde med å være mormor og morfar, så det ble jo ikke et problem, men jeg tenker fremdeles i mitt stille sinn at bestemor og bestefar er den upersonlige versjonen man velger om man har barn av samme kjønn og synes det er viktig at barnebarna kaller deg det samme 🤪 Anonymkode: 0ef64...acf 6
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 Også vokst opp med at besteforeldre på begge sider ble kalt bestefar og bestemor. Helt uproblematisk. Bestefar og bestemor på xxx, og bestefar og bestemor i yyy om vi snakket om dem og de ikke var til stede. Til egne barn har vi lagt til bestefar/mor fornavn innimellom, så barna vet hva besteforeldrene heter. Anonymkode: 7509b...60b 38 1
Anim92 Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 (endret) Hva med å la ungen kalle alle for bestemor/bestefar, og skille når det skal være snakk om noen spesielle, feks «nå skal vi på besøk til bestefar Terje». Eller Bestefar i Drammen?:) Det er ingen av besteforeldrene her som har mer eller mindre «rett» til å kalles bestemor, ville virkelig ikke skapt en konflikt av det😊 Endret 25. mai 2022 av Anim92 48
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 Her er svigers vant til å være bestemor og bestefar, da det er det som er vanlig der de bor, og det alle de andre barnebarna kaller dem. Jeg er derimot vant med farmor/farfar og mormor/morfar, og det er det som er vanlig her jeg bor. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ville de skulle være bestemor/bestefar, da det blir "Urettferdig" overfor det andre besteforeldreparet. Det har de heldigvis godtatt, og er nå farmor/farfar. Anonymkode: f39b5...e23
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 Du får vel bare si at dine foreldre skal være bestemor og bestefar de også. Jeg er også fra en kultur hvor man ikke bruker farmor/farfar/mormor/morfar, der kalles man bare bestemor Pia og bestefar Per (fiktive navn). Bestemor og bestefar først og så navnet etter. Anonymkode: 24792...5cc 7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #11 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her er svigers vant til å være bestemor og bestefar, da det er det som er vanlig der de bor, og det alle de andre barnebarna kaller dem. Jeg er derimot vant med farmor/farfar og mormor/morfar, og det er det som er vanlig her jeg bor. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ville de skulle være bestemor/bestefar, da det blir "Urettferdig" overfor det andre besteforeldreparet. Det har de heldigvis godtatt, og er nå farmor/farfar. Anonymkode: f39b5...e23 Ligger det virkelig så mye i ordet «beste»foreldre at det skal kalles urettferdig? 😅😂🥲 Anonymkode: 9c35c...29b 39 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #12 Skrevet 25. mai 2022 Dette er jo ikke et problem. La besteforeldrene få kalle seg det de vil, og hvis begge sett vil være bestemor/bestefar, så får du enten sette et navn bak (f.eks bestemor Anne og bestefar Karl), eller et kallenavn (besta og besten, slik du selv beskriver, mens det andre settet ikke har det). Da skiller du jo veldig lett på det. Anonymkode: 69745...e05 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #13 Skrevet 25. mai 2022 Det finnes jo ingenting koseligere enn mormor og morfar 🥰 Anonymkode: 59c8e...895 7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #14 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her er svigers vant til å være bestemor og bestefar, da det er det som er vanlig der de bor, og det alle de andre barnebarna kaller dem. Jeg er derimot vant med farmor/farfar og mormor/morfar, og det er det som er vanlig her jeg bor. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ville de skulle være bestemor/bestefar, da det blir "Urettferdig" overfor det andre besteforeldreparet. Det har de heldigvis godtatt, og er nå farmor/farfar. Anonymkode: f39b5...e23 Hvorfor er det urettferdig? 😅 Anonymkode: 69745...e05 16
Gjest EmKay Skrevet 25. mai 2022 #15 Skrevet 25. mai 2022 Vi har latt besteforeldrene velge selv hva de vil kalles. Viktigere for oss at de er komfortabel med det "nye navnet" sitt, enn å legge føringer for dem. Svigers har "mine og dine barn" og ville gjerne være bestemor og bestefar slik at det blir likt for alle barna (siden den ene er bonus-besteforelder for den andres barn). Mine ville være mommo og besten. Helt toppers, ville ikke falt med inn å bestemme hva ungene skulle kalle dem, og alle er fornøyd med "navnet" sitt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #16 Skrevet 25. mai 2022 Da jeg ble født prøvde min farmor seg på å "reservere" bestemor-tittelen. Noe min mor syntes var skikkelig dumt gjort, men hun endte nå opp som "bestemor" allikevel. Da jeg fikk barn selv så prøvde min mor også seg på å "reservere" bestemor-tittelen, men barnet lærte i barnehagen at det het "mormor", så hun ble mormor. Min manns foreldre omtales kun ved navn, vi har ikke noe forhold til dem. Anonymkode: 574e3...aaf
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #17 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er gravid og det kom opp under et familieselskap hva besteforeldrene skal kalle seg. Da proklamerte svigermor at hun og svigerfar skal selvsagt være bestemor/besta og bestefar/besten. Jeg lo det bort litt, og sa at sånt trenger man vel ikke å bestemme, og fikk vel til svar at de er vandt med bestemor/bestefar fra deres oppvekst og farmor er merkelig tittel. Jeg har tenkt litt på det i ettertid og kjenner at jeg/barnet kaller vel hvem vi vil for hva vi vil? Men sannsynligvis vil jeg kalle mine foreldre bestemor og bestefar, da de opprinnelig er fra et land uten skille på dette med morfar, mormor, farmor, farfar, altså bestemor og bestefar uansett. Mannen min bryr seg ikke så veldig, og sa det var opp til meg å bestemme. Hva sier jeg til svigers? Anonymkode: 2e535...8c4 Her har vi bestemor og bestefar på begge sider, null problem. Jeg synes hver enkelt skal få bestemme selv hva de vil kalles, ikke at dere foreldre bestemmer. Du får jo bestemme selv om du vil kalles mor, mamma eller noe annet, far får også bestemme om han vil kalles far eller pappa, og besteforeldre må selv få bestemme hva de ønsker som kallenavn. Og for igjen å presisere, etter tre barn er det NULL problem med dobbelt opp altså! Anonymkode: 420b3...377 14 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #18 Skrevet 25. mai 2022 Hvis dine er fra et land med et annet språk, kan de ikke kalles bestemor og bestefar på deres morsmål? Anonymkode: a7c75...ab4 16 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #19 Skrevet 25. mai 2022 Plutselig sier barnet Bebbe, og så vil vedkommende kalles det istedet. Dette ordner seg. Anonymkode: 614f3...453 6
mingus Skrevet 25. mai 2022 #20 Skrevet 25. mai 2022 Mamma og pappa ville gjerne hete mormor og morfar da jeg har gravid, men svigermor ville hete bestemor fordi farmor høres så gammelt og strengt ut. Svigerfar derimot, han ville hete farfar.. så da het de bestemor og farfar en stund helt til min mann sa de måtte slutte med dette tullet som fikk de til å høres ut som de var skilt 😆 så bestemor og bestefar er det nå. Respekterer så klart ønskene deres. Navnet besteforeldre i seg selv derimot, føler jeg er litt rart og lurer på om det opprinnelig kommer fra en mor/svigermor som bare "jada jenta mi, du er mor til barnet, men jeg vet best med min lange erfaring + gir barna mer vafler og snop enn de får hjemme, derfor er jeg bestemor. Ungene får lov til alt de vil når de er her hos meg!" 🤪 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå