AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #1 Skrevet 25. mai 2022 Er det bare jeg som kjenner på at informasjonen er dårlig? Jeg har valgt å ta noen svangerskapskontroller hos jordmor, andre hos fastlege, fordi jeg har medisinske tilstander som gjør det mer sannsynlig å utvikle svangerskapsdiabetes blant annet. Jeg har helsekort og alt, men jeg føler likevel at det er dårlig flyt på hvilken informasjon de gir. Fastlegen mener for eksempel at jeg IKKE skal ta sukkerbelastningstest nå, men måle langtidsblodsukker, hadde jeg forholdt meg til jordmor sin informasjon, hadde det vært litt krise. Jeg vurderer å gå privat til klinikken hvor jeg har tatt tidlig ultralyd både til jordmor og lege. Her føler jeg meg ivaretatt, og jeg vet at all informasjon er på samme sted. Samtidig tenker jeg at det er litt feil at jeg må betale for en tjeneste det offentlige burde klare å gi meg (få riktig informasjon tilpasset min helsetilstand). Selve kostnaden er ikke noe problem, men jeg kjenner at jeg synes det er unødvendige penger. Anonymkode: 02cb9...8d4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #2 Skrevet 25. mai 2022 Private oppleves ofte bedre fordi de ikke har noen skrupler på hva slags tester de er villige til å ta. Du betaler jo for de testene, så jo flere du vil ha jo bedre er det for de. Dermed føler man seg gjerne mer sett. Anonymkode: 7b1cc...555
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #3 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Private oppleves ofte bedre fordi de ikke har noen skrupler på hva slags tester de er villige til å ta. Du betaler jo for de testene, så jo flere du vil ha jo bedre er det for de. Dermed føler man seg gjerne mer sett. Anonymkode: 7b1cc...555 Jeg er jo på grensen til risikosvangerskap, så for min del kan de teste så mye de måtte ønske. Heller det enn motsatt. Anonymkode: 02cb9...8d4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #4 Skrevet 25. mai 2022 Systemene til jm og fastlege snakker ikke sammen, derfor blir det fort kommunikasjonssvikt. Hvis du har tilleggstilstander som kan utgjøre en risiko, kan det vel kanskje være lurt å ta all svangerskapsoppfølging hos fastlegen din som også kjenner til den andre tilstanden din? Perdonlig er jeg strålende fornøyd med offentlig svangerskapsoppfølging, har også vært litt hos jm og litt hos fastlege hittil. Har opplevd at kommunikasjonen fungerer greit da begge spør om jeg har vært hos den andre siden sist og om det er noe de trenger å vite. Anonymkode: 09e07...14e
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #5 Skrevet 25. mai 2022 Hva med å lese deg opp på temaet, og stille spørsmål til anbefalingene fra helsepersonellet som allerede behandler deg? Hvorfor mener legen ditten, retningslinjene sier jo datten. Hvorfor mener jordmor datten, fastlegen anbefalte ditten men du har jo lest at retningslinjer sier blabla. Å gå privat for en slik ting hadde ikke jeg betalt for. Når du går til to forskjellige for kontroller må du regne med litt kontradiksjoner. Det beste er å ta det en og samme plass når du er i risikosonen for å ende med risikosvangerskap. Er det familiære årsaker til sannsynlighet for svd, eller er det vekt og bmi? Et risikosvangerskap er ikke et risikosvangerskap før du har fått påvist svangerskapsdiabetes, så å stresse nå er ikke nødvendig. Det blir ikke akutt på dagen heller. Anonymkode: 6a188...075
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #6 Skrevet 25. mai 2022 Kommunikasjonen i det offentlige er helt håpløs og hårreisende. På ultralyd på et av landets største sykehus satt jordmoren og manuelt skrev inn informasjon fra ett system inn i et annet - og skrev en skikkelig grov feil som hun heldigvis oppdaget selv før timen var omme.. Men ja, legen har ikke tilgang til informasjon fra jordmor på helsestasjonen og omvendt, og hvilke råd man får varierer helt vilt. Man kan få helt motstridende råd, avhengig av hvem man møter - også på samme helsestasjon. Anonymkode: 18100...595
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #7 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva med å lese deg opp på temaet, og stille spørsmål til anbefalingene fra helsepersonellet som allerede behandler deg? Hvorfor mener legen ditten, retningslinjene sier jo datten. Hvorfor mener jordmor datten, fastlegen anbefalte ditten men du har jo lest at retningslinjer sier blabla. Å gå privat for en slik ting hadde ikke jeg betalt for. Når du går til to forskjellige for kontroller må du regne med litt kontradiksjoner. Det beste er å ta det en og samme plass når du er i risikosonen for å ende med risikosvangerskap. Er det familiære årsaker til sannsynlighet for svd, eller er det vekt og bmi? Et risikosvangerskap er ikke et risikosvangerskap før du har fått påvist svangerskapsdiabetes, så å stresse nå er ikke nødvendig. Det blir ikke akutt på dagen heller. Anonymkode: 6a188...075 Jeg har lest meg opp på en del, men dette er første graviditet. For eksempel står det kun at man skal ta glukosebelastning, ikke langtidsblodsukker. I mitt tilfelle mener fastlegen jeg er i risikogruppen, kommunal jordmor mente ikke det. Det er jo fastlegen sitt ansvar å følge opp det medisinske, så jeg er overrasket. Anonymkode: 02cb9...8d4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Systemene til jm og fastlege snakker ikke sammen, derfor blir det fort kommunikasjonssvikt. Hvis du har tilleggstilstander som kan utgjøre en risiko, kan det vel kanskje være lurt å ta all svangerskapsoppfølging hos fastlegen din som også kjenner til den andre tilstanden din? Perdonlig er jeg strålende fornøyd med offentlig svangerskapsoppfølging, har også vært litt hos jm og litt hos fastlege hittil. Har opplevd at kommunikasjonen fungerer greit da begge spør om jeg har vært hos den andre siden sist og om det er noe de trenger å vite. Anonymkode: 09e07...14e Jeg liker ikke fastlegen spesielt godt. Anonymkode: 02cb9...8d4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Systemene til jm og fastlege snakker ikke sammen, derfor blir det fort kommunikasjonssvikt. Hvis du har tilleggstilstander som kan utgjøre en risiko, kan det vel kanskje være lurt å ta all svangerskapsoppfølging hos fastlegen din som også kjenner til den andre tilstanden din? Perdonlig er jeg strålende fornøyd med offentlig svangerskapsoppfølging, har også vært litt hos jm og litt hos fastlege hittil. Har opplevd at kommunikasjonen fungerer greit da begge spør om jeg har vært hos den andre siden sist og om det er noe de trenger å vite. Anonymkode: 09e07...14e Kan være selve systemene ikke snakker sammen, men her visste jordmor når jeg har neste svangerskapskontroll hos fastlegen. Stusset litt på at det var informasjon som var utvekslet. Anonymkode: 4ba47...9ab
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har lest meg opp på en del, men dette er første graviditet. For eksempel står det kun at man skal ta glukosebelastning, ikke langtidsblodsukker. I mitt tilfelle mener fastlegen jeg er i risikogruppen, kommunal jordmor mente ikke det. Det er jo fastlegen sitt ansvar å følge opp det medisinske, så jeg er overrasket. Anonymkode: 02cb9...8d4 Glukosebelastning er jo riktig. Ja, det medisinske er fastlegens oppgave, men det er jo ikke noe medisinsk å følge opp enda, du er ikke i et risikosvangerskap enda - selv om en fastlege med flyktende kunnskap påstår det. Anonymkode: 6a188...075
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #11 Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5/25/2022 den 19.53): Glukosebelastning er jo riktig. Ja, det medisinske er fastlegens oppgave, men det er jo ikke noe medisinsk å følge opp enda, du er ikke i et risikosvangerskap enda - selv om en fastlege med flyktende kunnskap påstår det. Anonymkode: 6a188...075 Jeg har tre SA fra før, så jeg har fått høre at jeg er det. Mulig jeg har misforstått? Anonymkode: 02cb9...8d4
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #12 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har tre SA fra før, så jeg har fått høre at jeg er det. Mulig jeg har misforstått? Anonymkode: 02cb9...8d4 Hvis du er etter uke 12 nå så er det jo svært svært liten sjanse for SA igjen. Og det st du har mistet tidligere (går ut fra før uke 12) gjør ikke at dette svangerskapet er et risikosvangerskap. Anonymkode: 4682b...c91
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #13 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er etter uke 12 nå så er det jo svært svært liten sjanse for SA igjen. Og det st du har mistet tidligere (går ut fra før uke 12) gjør ikke at dette svangerskapet er et risikosvangerskap. Anonymkode: 4682b...c91 Ah, gynekolog og fastlege mener at det er forhøyet risiko for meg hele svangerskapet pga endometriose og behandlet HPV. Frustrerende med så ulik informasjon. Jeg har iallfall bestemt meg for å gå privat nå og la en fin plan med jordmor og lege på klinikken. Anonymkode: 02cb9...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå