Gå til innhold

9-åringen tisser på seg om natten - råd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på 9 år, som tisser på seg om nettene. Vi har vært i kontakt med fastlegen, som egentlig ikke hadde noen andre råd enn å prøve alarm om natten og at «han vokser det av seg». Vi har nå forsøkt alarm om natten i snart 5 måneder. Det eneste alarmen gjør er at han våkner før han har rukket å tisse ned sengen (trusa blir våt). Uten alarmen må vi skifte dynetrekk, laken og «kladd» som vi har liggende under lakenet. Bleie er helt uaktuelt for han, han syntes det er veldig nedverdigende å skulle ta på seg (jeg har forsøkt å tilby muligheten).

Det som er rart er at han bor hos meg 50% og far 50%. Hos far tisser han så og si aldri på seg om nettene. Jeg og far flyttet fra hverandre før han ble født, så han vet ikke om noe annet. Jeg har bodd samme stedet hele tiden, mens far har flyttet en del. Hos meg tisser han på seg ca 5 av 7 netter. Jeg og far har ikke klart å finne ut noe han gjør annerledes der.. ? Dette gjør jo at jeg blir litt bekymret for hvorfor han tisser på seg såpass ofte hos meg kontra hos far. 

Har lest om smeltetabletter man visstnok kan få resept på, kiropraktor, hypnose, kutte ut melk osv. Han blir ikke mobbet, går på én aktivitet i uken ved siden av skolen som han liker (så ikke stress?). Jeg får så vondt av han, for han ønsker jo å overnatte hos venner og å ha overnatting selv - og da går han alltid å gruer seg på forhånd i frykt for å tisse på seg. For han hadde det vært et stort nederlag om kompisene fant ut av han tisser på seg om nettene. 

Vurderer å prøve privatlege, da fastlegen ikke er til mye hjelp. Noen andre med erfaringer på hva som hjalp og hva man kan prøve? :( 

Anonymkode: c3ad3...5cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn fikk svært god hjelp av minirin,  altså smeltetablett. 

Vi gikk aldri veien om alarm, da vi har tydelige med fastlegen at barnet sov for tungt til at dette ville kunne ha noen effekt. 

Vi måtte øke dosen et par ganger på tabletten, men med rett dose gikk vi fra uhell hver natt til uhell en gang pr måned. 

Nå er barnet 10.5, og har vært tablettfri 6mnd uten et uhell, så her er problemet nå fravokst. 

(På overnattingsbesøk sendte vi med barnet bleie. For sikkerhetsskyld.)

Anonymkode: 3acac...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Hvis det kun skjer i et hus så ville jeg jo utelukket psykososiale årsaker. Blir barnet mobbet? Er det mulig at barnet blir seksuelt misbrukt i ditt hjem ? Noe annet som gjør barnet redd ? Du bør i allefall fokusere på at det skjer hos deg. Veldig merkelig..sliter barn med fysiske problemer så skjer det jo uansett hvor de er

Anonymkode: 6663a...373

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.. vi har også en på 10 år som tisser seg ut på natta, vi har testet ut alt av matte, vekke han, minirin. Han ønsker ikke å bruker bleie. Så da spurte jeg fastlegen om tips, hun hadde jobbet på urologisk poliklinikk. Hun tipset om uridom, hun skrev ut resept på  inkontinens utstyr, en uridom ser ut som en kondom men den er tykkere og hull på tuppen sånn at urin kan renne igjennom. Så jeg dro ned på apoteket og fikk bestilt uridom 21mm og urinposer.  Den kvelden vi starter med det, da var han 9,5 år, så leste jeg med opp på nette hvordan man setter på uridom og pose på leggen eller hegnede på sengekanten. Etter å fått festet urindom over penisen hans, og koblet posen på så la han seg, sovet fort og våknet neste morgen med et stort smil, posen var halvfull av urin og han hadde ikke tisset i sengen. Jeg hjalp han med å sette den på i 1 uke, nå gjør han det selv. Det sammen gjør han når han er til sin far 1 hver uke. Les mer på linken her om det: https://produkter.coloplast.no/coloplast/blare-og-tarm/conveen/conveen-optima/conveen-optima-uridom---kortere-lengde/

Anonymkode: 17894...873

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt fikk god hjelp av minirin, smeltetabeletter. Han begynte når han var litt over 9 år. Måtte øke dosen en gang, og har siden da kun hatt uhell når han har prøvd å la være å tabelettene. Vi ble anbefalt av fastlegen å prøve å kutte de ut innimellom for å se om han fortsatt hadde behov for tabelettene. Nå, etter ca ett år hvor han har brukt medisin og vært tørr, turte han endelig å dra på overnatting. Det tok laang tid før han følte seg trygg nok til å gjøre det.

Anonymkode: ad499...ac5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tisset også om natta, frem til 7 år. Fikk beskjed om å prøve å sove naken, av legen.

Det funket!!

Anonymkode: 3046f...c70

Skrevet

Skriv utfyllende logg hos deg og hos far. Alt fra start til slutt av dagen. Hvilken mat er blitt spist, hvilken type drikke, mengde før leggetid, når kl han legger seg, når på natten uhellet skjer, har han vært med venner/familie? Alt mulig som kan (kanskje på uforklarlig vis) ha innvirkning. Kanskje kan dere se noe mønster.

Og hvordan er oppdragelsen hos deg vs far? Noe som kan utgjøre en forskjell der?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn slet med sengevæting til han var 12 år. Han prøvde Minirin, men fikk hodepine av dem og måtte derfor slutte. Vi var heller ikke så fornøyd med dem, da de kun utsatte tissingen. Så i stede for å tisse kl 1, så tisset han kl 4. Men mulig det hadde blitt bedre med høyere dose, dit kom vi aldri. 

Vi vurderte aldri alarm, for han hadde aldri våknet av den alarmen. Men resten av huset hadde nok gjort det. Han sover veldig tungt. Han brukte nattbleier og tisselaken. Måtte stort sett skifte lakenet og dyna hver dag, da bleiene lakk etterhvert som han ble større. Han godtok nattbleiene, vi var veldig nøye på å trygge han på at dette ikke var hans skyld på noen som helst måte. Dette er jo arvelig, faren hans slet også med dette.

Det gikk som sagt over da han var 12. 

Anonymkode: 7a2de...640

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har en gutt på 9 år, som tisser på seg om nettene. Vi har vært i kontakt med fastlegen, som egentlig ikke hadde noen andre råd enn å prøve alarm om natten og at «han vokser det av seg». Vi har nå forsøkt alarm om natten i snart 5 måneder. Det eneste alarmen gjør er at han våkner før han har rukket å tisse ned sengen (trusa blir våt). Uten alarmen må vi skifte dynetrekk, laken og «kladd» som vi har liggende under lakenet. Bleie er helt uaktuelt for han, han syntes det er veldig nedverdigende å skulle ta på seg (jeg har forsøkt å tilby muligheten).

Det som er rart er at han bor hos meg 50% og far 50%. Hos far tisser han så og si aldri på seg om nettene. Jeg og far flyttet fra hverandre før han ble født, så han vet ikke om noe annet. Jeg har bodd samme stedet hele tiden, mens far har flyttet en del. Hos meg tisser han på seg ca 5 av 7 netter. Jeg og far har ikke klart å finne ut noe han gjør annerledes der.. ? Dette gjør jo at jeg blir litt bekymret for hvorfor han tisser på seg såpass ofte hos meg kontra hos far. 

Har lest om smeltetabletter man visstnok kan få resept på, kiropraktor, hypnose, kutte ut melk osv. Han blir ikke mobbet, går på én aktivitet i uken ved siden av skolen som han liker (så ikke stress?). Jeg får så vondt av han, for han ønsker jo å overnatte hos venner og å ha overnatting selv - og da går han alltid å gruer seg på forhånd i frykt for å tisse på seg. For han hadde det vært et stort nederlag om kompisene fant ut av han tisser på seg om nettene. 

Vurderer å prøve privatlege, da fastlegen ikke er til mye hjelp. Noen andre med erfaringer på hva som hjalp og hva man kan prøve? :( 

Vi har samme problemet, men også på dagtid. Tabletter funket i 2 uker, så var virkningen borte. Vi fikk råd av barnelegen om at gutten vår skal sitte på do i 2 minutter, reise seg og sette seg ned i 1 minutt igjen. Dette for å få tømt blæren skikkelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vårt barn fikk svært god hjelp av minirin,  altså smeltetablett. 

Vi gikk aldri veien om alarm, da vi har tydelige med fastlegen at barnet sov for tungt til at dette ville kunne ha noen effekt. 

Vi måtte øke dosen et par ganger på tabletten, men med rett dose gikk vi fra uhell hver natt til uhell en gang pr måned. 

Nå er barnet 10.5, og har vært tablettfri 6mnd uten et uhell, så her er problemet nå fravokst. 

(På overnattingsbesøk sendte vi med barnet bleie. For sikkerhetsskyld.)

Anonymkode: 3acac...cf0

Da skal jeg forsøke å høre med legen om minirin, takk!:) 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Anonymkode: 6663a...373

Får ikke sitert det du skriver; men nei, barnet blir ikke seksuelt misbrukt. Det er meg og barnet som bor sammen og jeg misbruker ikke barnet mitt seksuelt, i alle dager. Barnet blir ikke mobbet. Far bor i samme nabolag og barnet leker med de samme vennene. Vi har like rutiner. Eneste forskjellen er at han spiser mer rødt kjøtt hos far og at far har flyttet litt rundt og hatt kjærester som har flyttet inn og ut. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei.. vi har også en på 10 år som tisser seg ut på natta, vi har testet ut alt av matte, vekke han, minirin. Han ønsker ikke å bruker bleie. Så da spurte jeg fastlegen om tips, hun hadde jobbet på urologisk poliklinikk. Hun tipset om uridom, hun skrev ut resept på  inkontinens utstyr, en uridom ser ut som en kondom men den er tykkere og hull på tuppen sånn at urin kan renne igjennom. Så jeg dro ned på apoteket og fikk bestilt uridom 21mm og urinposer.  Den kvelden vi starter med det, da var han 9,5 år, så leste jeg med opp på nette hvordan man setter på uridom og pose på leggen eller hegnede på sengekanten. Etter å fått festet urindom over penisen hans, og koblet posen på så la han seg, sovet fort og våknet neste morgen med et stort smil, posen var halvfull av urin og han hadde ikke tisset i sengen. Jeg hjalp han med å sette den på i 1 uke, nå gjør han det selv. Det sammen gjør han når han er til sin far 1 hver uke. Les mer på linken her om det: https://produkter.coloplast.no/coloplast/blare-og-tarm/conveen/conveen-optima/conveen-optima-uridom---kortere-lengde/

Anonymkode: 17894...873

Takk for tips! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 time siden):

Skriv utfyllende logg hos deg og hos far. Alt fra start til slutt av dagen. Hvilken mat er blitt spist, hvilken type drikke, mengde før leggetid, når kl han legger seg, når på natten uhellet skjer, har han vært med venner/familie? Alt mulig som kan (kanskje på uforklarlig vis) ha innvirkning. Kanskje kan dere se noe mønster.

Og hvordan er oppdragelsen hos deg vs far? Noe som kan utgjøre en forskjell der?

Vi har forsøkt dette i over 1 år. Vi har samkjørt med mat stort sett (men de spiser mer kjøtt hos far, som jeg ikke klarer å spise). Drikker vann i hverdagen, litt farris, litt brus i helgene. Legger seg til samme tidspunkt. Er med de samme vennene uansett om det er mamma-uke eller pappa-uke. 

Oppdragelsen er kanskje litt strengere hos far (han har litt kortere lunte og er da ikke så tålmodig). Annet enn det er vi ganske like tror jeg. 

Skrevet (endret)

Jeg har barn som har slitt med dette, og jeg tror det har ulike årsaker (ingen av oss foreldre som slet med det heller). Den ene fikk veldig god hjelp av kiropraktor som 6-åring. Hun kalte det å slutte med sengevæting som en slags bieffekt av behandling for skjevt bekken (hvis det var det det var, husker hvertfall at noe var skjevt). I tillegg til å slutte med nattissing, husker jeg at han også begynte å løpe raskere og generelt te seg annerledes/bedre motorisk.

De to andre barna mine har begge hatt langvarige mageplager, og legen tror det er sammenhengen der. Den ene hadde veldig god effekt av Minirin, mens den yngste er for liten til at det egentlig kan kalles et problem ennå. Han sliter med forstoppelse i perioder, og har perioder hvor dette er uproblematisk. Ser at nattbleia ofte er tørr om han har en god periode med magen.

Vi ble fortalt at alarmmatte funker for noen, men at man bør være motivert og gjerne litt uti skolealder, for at det skal virke.

Men jeg vet at barna som har tisset om natta hjemme ofte ikke har gjort det på overnatting hos bestemor. Da har jeg mistenkt at det skyldes at det skyldes en del senere legging der. Har merket at de tisset mindre om natta når de har lagt seg sent hjemme også. Men det er jo ingen løsning, akkurat, siden de blir trøtte neste dag.

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet

Hei, skjønner du er fortvilet❤️
Jeg har en datter som har hatt samme problem og vi fikk god hjelp ved bruk av Minirin som mange skriver om over. Men i tillegg lå vi en bleie (up and go) under dynen som hun (liksom i hemmelighet) kunne ta på seg etter leggetid om hun ville. Denne kunne hun kaste i bosset om morgenen hvis den var våt, og sengen var fremdeles tørr. Altså ingen stress eller skam❤️ Dette trikset ble også brukt ved overnatting, hun fikk med seg sovepose med en «smuglet» bleie inni, som hun tok på etter hun var krøpet inn i soveposen. Ved uhell tok hun den av inni posen og gikk hjem uten å være avslørt. For oss ble løsningen å finne veien ut av «stresset og skammen» hennes, istedenfor å fokusere på «problemet».
Ønsker dere lykke til

Anonymkode: c6d6a...595

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...