Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som tror voldtekter og seksuelle overgrep ikke «finnes» alltid når det er snakk om noe så mener hun at henter lyver fordi de angrer på sex, og hun tror også mange barn lyver da de har livlig fantasi. 
Nå er en mann i bygda dømt til 10 års fengsel pga voldtekt av mindreårige barn. Venninnen min nekter å tro det. Hun mener han er hyggelig og omgjengelig så der er det barna som lyver. 
Fortalte henne at jeg selv har blitt utsatt for overgrep av en jeg kjenner da jeg var tenåring.. da svarer hun; ja, men når dere begge var tenåringer heter det ikke overgrep, det heter utforskning.. svarte henne; jeg vil ikke gå inn på min historie, men jeg vet hva som skjedde og jeg har gått i terapi lenge for å bearbeide dette. Ettervirkningene av slike hendelser unner jeg ingen. Det beste av alt er at jeg eier min historie. Uavhengig av hva andre tenker eller tror. Jeg er heldig som har kommet dit at jeg er trygg i meg selv, og kan si at jeg eier min historie. 

samtidig kjenner jeg at jeg blir litt forbannet for at hun kan sitte å bagatellisere slike problemstillinger.. kommentarer som «alt er jo metoo nå til dags» sa også at du er heldig som ikke har opplevd slike ting.. det er stor forskjell på et klaps på rumpa av en gutt på fest, enn å bli rammet av et seksuelt overgrep. 
De fleste som opplever dette skammer seg og lider med seg selv. 
Selv om jeg er trygg på min historie og har fått bearbeidet dette, blir jeg så sint og provosert og skremt over at damer snakker slik om seksuelle overgrep.. 

måtte bare få det ut

Anonymkode: 0d133...049

• Liker 4
  • Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at det provoserer deg, med tanke på at du selv også har opplevd det. Det er kjipt og provoserende at folk ikke ønsker å tro på noe som har gjort deg traumatisert og som har ødelagt mye for deg. 

Veldig merkelig innstilling hun har til dette synes jeg, skjønner vel det ikke før hun hadde opplevd det selv en gang. 

• Liker 5
Skrevet

Tror hun at det ikke finnes ran også, bare folk som i etterkant angrer på at de ga hele lommeboka si til han kjekke unge mannen med pistol?

• Liker 22
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er problematisk at folk ikke anerkjenner andres negative opplevelser. Bare fordi man ikke har opplevd det selv, så er ikke det noe bevis på at det ikke forekommer. Og man skal også huske på at det heller ikke er noen garanti, for at man ikke vil oppleve det i fremtiden. Så det skader ikke å være litt ydmyk og prøve å lese seg litt opp på slike temaer. Faktisk burde det være pensum i skolen. 

Anonymkode: e9271...eca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (3 minutter siden):

Tror hun at det ikke finnes ran også, bare folk som i etterkant angrer på at de ga hele lommeboka si til han kjekke unge mannen med pistol?

Hun tror liksom ikke på at folk kan bli rammet av andre. Da er de enten dumme, lyver eller vil ha oppmerksomhet. 
eller har et hevn motiv.. 

Skrevet (endret)

Du burde lese om kognitiv dissonans og om The False Memory Syndrome Foundation. The False Memory Syndrome Foundation ble opprettet for å finne bevis for at fortrengte minner ikke finnes så derfor finnes heller ikke overgrepene de beskriver. Kognitiv dissonans er når man ikke klarer å innse realiteten i en situasjon sånn at man benekter det for seg selv og naturligvis andre. 

Jeg gikk litt inn i dette når jeg opplevde min egen traumehistorie som har vært fortrengt i bortimot 30 år. Mitt første instinkt var at dette var bare tull, men nå i ettertid har jeg forstått at jeg alltid har hatt en kompleks traumelidelse så benektelsen er borte. Men mange vil nok benekte det uansett, for sånn som min historie er så er det en veldig sjelden ting - så jeg unngår heller de menneskene som ikke hører på fornuft. 

Endret av tasmus82
skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er problematisk at folk ikke anerkjenner andres negative opplevelser. Bare fordi man ikke har opplevd det selv, så er ikke det noe bevis på at det ikke forekommer. Og man skal også huske på at det heller ikke er noen garanti, for at man ikke vil oppleve det i fremtiden. Så det skader ikke å være litt ydmyk og prøve å lese seg litt opp på slike temaer. Faktisk burde det være pensum i skolen. 

Anonymkode: e9271...eca

Så enig! Det er helt tragisk. Men hun velter ikke meg av den grunn. Men hadde hun sagt dette til meg for 10 år siden kunne jeg fort ha veltet.

Jeg vet at hun prøvde å ta livet av seg for noen år siden.. jeg sier ikke; du gjorde det for oppmerksomhet liksom.. ingen som gjør dette og havner på sykehus for oppmerksomhet. Jeg har aldri vært i nærheten av hennes tankegang der, men har respekt nok til å forstå at folk som er langt nede i dypet kan både tenke og handle deretter. Ikke vanskelig å forså at noen kan ha så mørke tanker, selv om en ikke har vært der selv 

AnonymBruker
Skrevet
tasmus82 skrev (2 minutter siden):

Du burde lese om kognitiv dissonans og om The False Memory Syndrome Foundation. The False Memory Syndrome Foundation ble opprettet for å finne bevis for at fortrengte minner ikke finnes så derfor finnes heller ikke overgrepene de beskriver. Kognitiv dissonans er når man ikke klarer å innse realiteten i en situasjon sånn at man benekter det for seg selv og naturligvis andre. 

Jeg gikk litt inn i dette når jeg opplevde min egen traumehistorie som har vært fortrengt i bortimot 30 år. Mitt første innstinkt var at dette var bare tull, men nå i ettertid har jeg forstått at jeg alltid har hatt en kompleks traumelidelse så benektelsen er borte. Men mange vil nok benekte det uansett, for sånn som min historie er så er det en veldig sjelden ting - så jeg unngår heller de menneskene som ikke hører på fornuft. 

Du må ta eierskap over din egen historie. Hva andre tror er irrelevant. Det er du som lever ditt liv, i din kropp og hode.. så om andre tror det er falske minner eller innbilning er ikke deres sak. Men en sak mellom deg og  en behandler. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må ta eierskap over din egen historie. Hva andre tror er irrelevant. Det er du som lever ditt liv, i din kropp og hode.. så om andre tror det er falske minner eller innbilning er ikke deres sak. Men en sak mellom deg og  en behandler. 

Jeg jobber med det. Har vært til utredning osv hvor jeg fikk vite at jeg har hatt en dissosiativ lidelse gjennom hele livet, bare at ingen har oppfattet det - og hos DPS i mitt område så fikk jeg beskjed om at de manglet kompetanse på sånt. Jeg har også hørt med REFT men de tar ikke inn pasienter som ikke har godt nok vern rundt  seg fra før og Modum Bad tar ikke inn noen utenfor sitt område lengre. 

Jeg har funnet et par institusjoner som tar inn pasienter til langtidsbehandling, men så fikk jeg panikk for å måtte ta den behandlingen på institusjon hvor 40 andre måtte se på prosessen hvor jeg blir knust og satt sammen igjen sånn at jeg stoppet det før henvisningen ble sendt. 

Så til nå så har jeg blitt sittende med det alene. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For din egen del, kutt henne ut. Pronto! Jeg applauderer deg for at du er trygg på deg selv i dag. Men å forholde seg til ei som har sånne holdninger og meninger kan ikke være sunt i lengden? 

Om du likevel skulle velge å fortsette dette vennskapet, gi henne min historie: Jeg gikk på byen for å treffe venner. Klinkende edru. Tok et glass vann i baren, og våkna opp senere mens en gjeng "menn" voldtok meg i et fremmed hus. Jeg kunne ikke røre verken armer eller ben, bare gråte og skrike. Så spør henne: Har jeg drømt? Skulle jeg ikke drukket vann? Skjer ikke sånt med jenter/damer? Herregud.....

Anonymkode: f4d63...94a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og du velger å fortsette vennskapet fordi...? 

Anonymkode: 8d3a5...b6a

• Liker 1
Skrevet

Kutt ut kjerringa. Du trenger ikke slike mennesker i livet ditt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For din egen del, kutt henne ut. Pronto! Jeg applauderer deg for at du er trygg på deg selv i dag. Men å forholde seg til ei som har sånne holdninger og meninger kan ikke være sunt i lengden? 

Om du likevel skulle velge å fortsette dette vennskapet, gi henne min historie: Jeg gikk på byen for å treffe venner. Klinkende edru. Tok et glass vann i baren, og våkna opp senere mens en gjeng "menn" voldtok meg i et fremmed hus. Jeg kunne ikke røre verken armer eller ben, bare gråte og skrike. Så spør henne: Har jeg drømt? Skulle jeg ikke drukket vann? Skjer ikke sånt med jenter/damer? Herregud.....

Anonymkode: f4d63...94a

Å herregud.. noe så traumatiserende. ❤️

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Entern skrev (37 minutter siden):

Kutt ut kjerringa. Du trenger ikke slike mennesker i livet ditt.

Hun er god på mange måter, men enkelte ting med henne forstår jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er foreldrene hennes? Vokste hun opp i et hjem der hun ble overkjørt av foreldrene, der foreldrene bestemt hva hun skulle mene og tenke? Kan hende har hun faktisk opplevd overgrep selv, men ikke fått lov av foreldrene til å bearbeide det og blitt tvunget til å benekte og undertrykke det. Da er hun nødt til å fortsette å benekte det for seg selv, ellers ødelegges hele hennes verdensbilde og selvidentitet. 

Anonymkode: f7fa8...197

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Oj, hun høres jo kokko ut.

Rett og slett farlige og giftige holdninger. Hadde dumpet henne tvert som venn og vært tydelig på hvorfor.

Jeg gidder ikke opprettholde vennskap med folk som er 100% ekstremt antiempatiske. Hun høres helt blottet ut for grunnleggende antenner. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Rareste jeg har lest på lenge. Hun tror ikke på seksuelle overgrep? Dette hadde jeg ikke klart å forholde meg til, jeg kunne ikke hatt henne i omgangskretsen min.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du spurt henne om hun har opplevd utforskning? For enten er hun stein stokke dum, eller så er hun i fornektelse fordi hun selv har opplevd noe som barn/ungdom som hun ikke klarer å innrømme var overtramp. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror ikke på seksuelle overgrep? Hæ? "Utforskning"? Utforskning er det kun hvis det er gjensidig og samtykkende lek mellom to jevnaldrende. Det er overgrep hvis den ene bare tar seg til rette uten at samtykke foreligger.

• Liker 4
Gjest Luna Llena
Skrevet

Dette høres helt merkelig ut, hva slags verden er det hun lever i?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...