Gå til innhold

Leieboer betaler ikke leia!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man gjentatte ganger har forsøkt å få en forklaring på hvorfor leieboer ikke har betalt husleia?

En mnd var han 12 dgr for sen, denne mnd er han i skrivende stund 9 dgr for sen, og pengene er fortsatt ikke inne!!!

Han tar ikke tlf når jeg forsøker å ringe, og svarer ikke på sms :frustrert:

Vi bor i samme bygning, men jeg kan jo ikke sitte og vente/høre etter når han låser seg inn i leil. sin....Han HEVDER at pengene gikk ut 1.nov, men da skulle pengene vært inne nå, det har jeg spurt Posten om...

Videoannonse
Annonse
Gjest Very Victoria
Skrevet

Mislighold av husleie er oppsigelsesgrunn. Send han rekommandert varsel om at hvis pengene ikke er betalt innen 5 dager blir han kastet ut.

Skrevet

Uff, håper jeg slipper å gå så drastisk til verks :forvirret:

Vi har jo en felles depositums-kto på 2 mnd leie...Men det blir kanskje lettere sagt enn gjort å få ut noe penger av den sperrede kontoen som står i begges navn?

Kanskje bare skrive et brev og henge på døra? Bor tross alt i samme hus....

Skrevet

send i det minste en skriftlig varsel om at det ikke er akseptabelt at husleia kommer for sent flere ganger, og at dersom det skjer igjen så vil du bli nødt til å se på om leieforholdet er mulig å fortsette.

Gjest kaffegjesten
Skrevet

Har du ikke kontrakt da - en som sier noe om når leien skal være inne? Det er også viktig at leiekontrakten sier noe om tvangsutkastelse ved manglende betaling. I tillegg har du vel en oppsigelsestid - og da kan du kanskje klare å leve med han til oppsigelsen går ut. Ikke uvanslig med 1 mnd gjensidig oppsigeelse. Det har jeg i min utleiekontrakt. En leieboer har jeg sagt opp - og hun holdt jeg på sånn med i 4 måneder, da var det slutt. Hun gråt og bar se, men slik ønsket ikke jeg å ha det. Enekelt og greit. Siden har det ikke vært et eneste problem. Men kontrakten min er riktig og viktig. Du finner eksempler på forbrukerrådet.no

OBS hvis kontrakten sier at pengene skal være betalt innen 1. i hver måned så er det DIN konto pengene skal være inne på - ikke ut fra hans.

Skrevet
send i det minste en skriftlig varsel om at det ikke er akseptabelt at husleia kommer for sent flere ganger, og at dersom det skjer igjen så vil du bli nødt til å se på om leieforholdet er mulig å fortsette.

:Nikke:

Gjest Clueless
Skrevet

Om du vil stå ekstra sterkt, og bevise at brevet er sendt/mottatt kan du enten sende det rekommandert eller få leietakeren til å signere på en kopi at det er mottatt.

Skrevet

Vi absolutt anbefale deg å få underskrift på brevet, hvis han nekter,

så ta brevet med deg og send det rekommandert.

Depoitum-penger kan brukes på manglende husleie.

Kravet kan du sette fram når han har flyttet ut.

Du kan spørre leieboeren din om det er en annen dato som passer han bedere å betale. Evt noen dager etter lønn. Anbefal han å ha fast trekk fra kontoen sin.

Du må nok holde deg hjemme en kveld for å høre når han låser seg inn...

Ønsker deg lykke til.

klem ceca ;)

Skrevet

Takk for mange gode råd...

Uff, hater tanken på at dette skal bli et problem. Har nemlig et VELDIG godt inntrykk av leieboer hittil...

Har 2 mnd gjensidig oppsigelsestid, med 1 år foreløpig kontrakt som da fornyes etter 1 år om begge parter vil. Men kan vel sies opp av begge parter innen 1 år?

Kontrakten har jeg fra Dine Penger's nettsted.

Hvordan får man da leieboer til å betale i mellomtiden tro??! Hvis man sier han opp vil han vel ikke betale de 2 mnd før utkastelsen gjelder.....

Gjest Clueless
Skrevet
Takk for mange gode råd...

Uff, hater tanken på at dette skal bli et problem. Har nemlig et VELDIG godt inntrykk av leieboer hittil...

Har 2 mnd gjensidig oppsigelsestid, med 1 år foreløpig kontrakt som da fornyes etter 1 år om begge parter vil. Men kan vel sies opp av begge parter innen 1 år?

Kontrakten har jeg fra Dine Penger's nettsted.

Hvordan får man da leieboer til å betale i mellomtiden tro??! Hvis man sier han opp vil han vel ikke betale de 2 mnd før utkastelsen gjelder.....

Har du prøvd å spørre hvorfor dette skjer? Kanskje hans lønnsdato stemmer dårlig overens med betalingsfristen. Så kan dere jo i fellesskap se om dere finner en løsning.

Skrevet
Har du prøvd å spørre hvorfor dette skjer? Kanskje hans lønnsdato stemmer dårlig overens med betalingsfristen. Så kan dere jo i fellesskap se om dere finner en løsning.

Det som er så håpløst, han tar ikke tlf når vi prøver å ringe, og ikke svarer han på sms...Og han er så og si aldri hjemme, kommer som regel SVÆRT listende inn etter kl 01 på natta og drar tidlig på jobb..Så SER han jo aldri :(

Og i kontrakten står det at husleia skal være innbetalt til den 1. hver mnd!

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Hvis han påstår at pengene gikk ut fra hans konto den 1, så må banken kunne dokumentere det. Hvis han nekter å vise noen dokumesjon fra banken, så sier han samtidig at han ikke har betalt.

Skrevet

Send skriftlige varsler - hver gang han er for sen (må vel vente 4-5 dager etter at leien skulle være inne)

Det er utrolig viktig at du kan dokumentere overfor lensmann (ved evt. utkastelse) - eller overfor bank (om du har håp om å få dekket noe via depositumskonoten) at du har purret.

Skrevet

Du må skrive varsel slik som andre her sier. Du må her skrive noe slikt som "husleie skulle vært betalt innen XX, dette er enda ikke gjort. Dette må betales innen 10 dager for å unngå tvangsfravikelse". Her må du også skrive at ytterligere overtramp vil ikke bli akseptert, da har leieboer allerede fått varsel og du kan gå rett til namsmann neste gang.

Dersom han ikke har betalt innen 10 dager (fikk opplyst at det var krav i loven fra namsmann og tingretten om 10 dager), sendes begjæring av tvangsfravikelse til namsmannen. Han sender brev til leietaker og lar han uttale seg. Deretter går det litt kommunikasjon frem og tilbake før namsmann kan sperre leiligheten. Etter det har han også mulighet til å få komme å hente tingene sine.

Forhåpentligvis slipper du dette, men det tar faktisk hele tre måneder å kaste ut noen. Og du står langt sterkere med en depositumskonto. Det koster litt å opprette, men det er lurt å følge spillereglene til punkt og prikke, da står man sterkere om det kommer til sak.

Skrevet

Du burde sende purring, for å ringe å purre på husleie kaller jeg trakassering. Du får gjøre det man skal, nemlig sende purring etter så og så lang tid. Er ikke pengene på konto innen en til to uker, sendes kravet til inkasso og leieforholdet blir oppsagt.

Det er riktig vei å gå, ikke ringe folk for å purre på husleien. De har krav på at du holder deg innenfor retningslinjene, og å ringe til folk på den måten gjør man bare ikke lengre.

Skrevet

Sant det Billa sier, men for guds skyld send det rekomandert. Hvis han ikke henter brevene på posten må du nesten stoppe han i døra når han kommer hjem.

Skrevet

Kan jeg skrive sånn tro:

Husleie skal iflg vår leiekontrakt være innbetalt forskuddsvis til den 1. hver mnd.

Husleie som forfalt 1. september 2005 fikk vi inn på vår konto 12. sept, altså 12 dgr for sent.

Husleie som forfalt 1. november 2005 er pr dags dato fortsatt ikke mottatt.

Ytterlige for sene innbetalinger av husleie kan dessverre ikke aksepteres i fremtiden.

Ved fremtidig for sen innbetaling av husleie må vi se om leieforholdet kan fortsette eller må avsluttes.

Et evt nytt skriftlig varsel vil gi deg 14 dgr betalingsfrist, er pengene da ikke mottatt vil leieforhold avsluttes den 1. i mnd etter varselet er mottatt.

Leietaker kan protestere skriftlig til utleieren innen en måned etter at oppsigelsen er mottatt. Dersom leietakeren ikke protesterer innen fristen, taper han retten til å hevde at oppsigelsen er i strid med loven og at utleier i så fall kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2, 3. ledd bokstav c.

Skrevet

Er ikke jeg noen ekspert, men jeg synes iallefall det ser bra ut.

Lykke til!

Skrevet

Så lenge oppsigelsestiden er nevnt, noe det så ut til at den var, burde det se bra ut. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...