AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #1 Skrevet 5. mai 2022 Er det noen restriksjoner eller begrensninger på det? Tenker mtp korona spesielt. Jeg skal på flere turer i sommer, den siste til England - som kun godtar pass. Jeg skal reise til EU (Frankrike og Ungarn) før det, og jeg er livredd for å miste passet på en av de turene, for med passkøene som er nå, rekker jeg ikke skaffe meg nytt pass før jeg skal dra til England. Men jeg har både pass og ID-kort med reiserett (ordnet det heldigvis i januar, før det ble kø!), og det frister å reise med kun ID-kort der det er mulig. MEN så blir jeg småparanoid mtp om jeg plutselig skulle få probelmer uten passet, jeg har aldri reist med ID-kort før. Anonymkode: d0c23...c92
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #2 Skrevet 5. mai 2022 Jeg ville tatt med begge. En ting er at du kan reise med ID-kortet, men det er visst ikke alle land i Europa som godtar ID-kortet som identifikasjon, f.eks. på hotellet - da må du ha pass å vise frem. Anonymkode: 3e73a...429
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 Alle land i Eu, samt sveits, godtar id kort. Behøver ikke å ha pass. Anonymkode: 842f2...4a5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alle land i Eu, samt sveits, godtar id kort. Behøver ikke å ha pass. Anonymkode: 842f2...4a5 Takk! Har bare aldri reist med det før, så jeg blir litt paranoid… AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg ville tatt med begge. En ting er at du kan reise med ID-kortet, men det er visst ikke alle land i Europa som godtar ID-kortet som identifikasjon, f.eks. på hotellet - da må du ha pass å vise frem. Anonymkode: 3e73a...429 Under normale omstendigheter hadde jeg vært enig, men nå er altså saken som sagt at hvis noe skjer med passet mitt, går turen til England i dass. Vanligvis ville jeg rukket å skaffe meg nytt pass (det er en måned mellom turene), men nå er det helt umulig. Derfor vil jeg helst la passet være igjen hjemme i safen, hvis det er mulig. Anonymkode: d0c23...c92
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 Det åpner seg en del nye problemstillinger nå. Det kan få ganske ekstreme konsekvenser å miste et pass i våre dager, så jeg forstår godt tanken at man ikke ønsker å oppbevare dokumentene sammen eller ha begge med seg. I prinsippet skal ID-kortet være gyldig over hele EU, men har hørt en del historier om folk som har fått problemer. Er det snakk om et hotell kan du jo evt dobbeltsjekke med dem på forhånd. Ellers burde det ikke være så mange steder man trenger i vise ID i EU nå. Hørt folk har hatt problemer i banker, men som vanlig turist er man vel sjelden innom en sånn på tur. Anonymkode: 556eb...4a5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 17.28): Er det noen restriksjoner eller begrensninger på det? Tenker mtp korona spesielt. Jeg skal på flere turer i sommer, den siste til England - som kun godtar pass. Jeg skal reise til EU (Frankrike og Ungarn) før det, og jeg er livredd for å miste passet på en av de turene, for med passkøene som er nå, rekker jeg ikke skaffe meg nytt pass før jeg skal dra til England. Men jeg har både pass og ID-kort med reiserett (ordnet det heldigvis i januar, før det ble kø!), og det frister å reise med kun ID-kort der det er mulig. MEN så blir jeg småparanoid mtp om jeg plutselig skulle få probelmer uten passet, jeg har aldri reist med ID-kort før. Anonymkode: d0c23...c92 ID-kort er tull, svært få land vet hva det er engang. Reiserett? Nop. Du kommer deg ut av Norge men ikke inn i andre land. Jeg har reist mye, Italia, Bulgaria, Nederland, Tyskland og Hellas trodde det var førerkortet mitt. Ta med pass. Anonymkode: a27ae...857
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk! Har bare aldri reist med det før, så jeg blir litt paranoid… Under normale omstendigheter hadde jeg vært enig, men nå er altså saken som sagt at hvis noe skjer med passet mitt, går turen til England i dass. Vanligvis ville jeg rukket å skaffe meg nytt pass (det er en måned mellom turene), men nå er det helt umulig. Derfor vil jeg helst la passet være igjen hjemme i safen, hvis det er mulig. Anonymkode: d0c23...c92 Ta med pass. Anonymkode: a27ae...857
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle land i Eu, samt sveits, godtar id kort. Behøver ikke å ha pass. Anonymkode: 842f2...4a5 Det er ikke min erfaring. Anonymkode: a27ae...857
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: ID-kort er tull, svært få land vet hva det er engang. Reiserett? Nop. Du kommer deg ut av Norge men ikke inn i andre land. Jeg har reist mye, Italia, Bulgaria, Nederland, Tyskland og Hellas trodde det var førerkortet mitt. Ta med pass. Anonymkode: a27ae...857 Men det er jo stort sett ingen kontroll av dokumenter inn i EU-land. Ingen som stopper deg på vei ut av flyet og spør etter pass. At man kan få problemer på steder man må vise leg ser jeg ikke bort fra. Anonymkode: 556eb...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke min erfaring. Anonymkode: a27ae...857 Kom nettopp hjem fra Italia, reiste kun med ID-kort. ID-kortet vårt er tilnærmet likt slik de har hatt i EU i en årrekke. At de trodde det var ett førerkort tviler jeg på 😏 Anonymkode: 842f2...4a5 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): , Italia, Bulgaria, Nederland, Tyskland og Hellas trodde det var førerkortet mitt. Ser ikke det norske ID-kortet ut som ID-kortet til EU? Anonymkode: d4975...8f2 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2022 #12 Skrevet 8. mai 2022 Dere som har hatt problemer med ID-kort i EU/Schengen, hvilken type steder er det konkret som ikke har godtatt det? Hoteller, banker, leiebil-firmaer? Litt rart å bare ramse opp hele land, for man viser jo ikke ID der ved innreisen. Anonymkode: 556eb...4a5 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #13 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 19.04): Det åpner seg en del nye problemstillinger nå. Det kan få ganske ekstreme konsekvenser å miste et pass i våre dager, så jeg forstår godt tanken at man ikke ønsker å oppbevare dokumentene sammen eller ha begge med seg. I prinsippet skal ID-kortet være gyldig over hele EU, men har hørt en del historier om folk som har fått problemer. Er det snakk om et hotell kan du jo evt dobbeltsjekke med dem på forhånd. Ellers burde det ikke være så mange steder man trenger i vise ID i EU nå. Hørt folk har hatt problemer i banker, men som vanlig turist er man vel sjelden innom en sånn på tur. Anonymkode: 556eb...4a5 Jeg er mest redd for at det skal være en grensekontroll selv innen Schengen pga korona. Synes det er veldig vanskelig å finne konkret info, annet enn at ID-kort skal holde. Hotellet etc er en annen problemstilling… Normalt sett hadde det vært null problem med pass, men å miste passet nå = hele ferieturen går i dass, siden jeg ikke kan skaffe meg nytt pga evig lange ventetider! For tre år siden hadde jeg rukket å skaffe meg nytt pass med GOD margin. Anonymkode: d0c23...c92
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #14 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 13.36): Dere som har hatt problemer med ID-kort i EU/Schengen, hvilken type steder er det konkret som ikke har godtatt det? Hoteller, banker, leiebil-firmaer? Litt rart å bare ramse opp hele land, for man viser jo ikke ID der ved innreisen. Anonymkode: 556eb...4a5 Jeg lurer på det samme… For min del er kun hotell aktuelt. Og det er kjedelig hvis det blir trøbbel med hotellet, men det er ikke krise. Anonymkode: d0c23...c92
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #15 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på det samme… For min del er kun hotell aktuelt. Og det er kjedelig hvis det blir trøbbel med hotellet, men det er ikke krise. Anonymkode: d0c23...c92 Hadde nettopp ferie i Italia, hadde kun med meg ID kort. Var selvfølgelig ikke noen problemer, hverken på flyplass eller hotell. Enste var ved Tax-free handel i butikker, da må man oppgi passnummer for å få det tax-free, funket ikke med ID-kort. Anonymkode: 842f2...4a5 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #16 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde nettopp ferie i Italia, hadde kun med meg ID kort. Var selvfølgelig ikke noen problemer, hverken på flyplass eller hotell. Enste var ved Tax-free handel i butikker, da må man oppgi passnummer for å få det tax-free, funket ikke med ID-kort. Anonymkode: 842f2...4a5 Så rart! 🤣 Men taxfree kan jeg klare meg uten. Takk for at du deler erfaringene dine! Jeg vet jo at det skal gå helt fint med ID-kort, men har diverse dårlige erfaringer med rigide og merkelige tolkninger av regler (mangel på kompetanse) i ymse land, så det sitter langt inne denne første gangen! Anonymkode: d0c23...c92
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2022 #17 Skrevet 9. mai 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så rart! 🤣 Men taxfree kan jeg klare meg uten. Takk for at du deler erfaringene dine! Jeg vet jo at det skal gå helt fint med ID-kort, men har diverse dårlige erfaringer med rigide og merkelige tolkninger av regler (mangel på kompetanse) i ymse land, så det sitter langt inne denne første gangen! Anonymkode: d0c23...c92 Mulig jeg forklarte litt feil, men mener sånne papirer man får i butikken for å få igjen momsen på flyplassen. Ikke vanlig tax free handel Anonymkode: 842f2...4a5 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2022 #18 Skrevet 11. mai 2022 On 5/6/2022 at 7:06 PM, AnonymBruker said: ID-kort er tull, svært få land vet hva det er engang. Reiserett? Nop. Du kommer deg ut av Norge men ikke inn i andre land. Jeg har reist mye, Italia, Bulgaria, Nederland, Tyskland og Hellas trodde det var førerkortet mitt. Ta med pass. Anonymkode: a27ae...857 Jeg har brukt id kort i flere av disse landene flere ganger. (Ikke norsk men en EU variant.) Skjønner ikke at man møtet probelemr Anonymkode: 4f9f5...917
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 Reiser du i EU/EØS eller Sveits, anbefaler jeg deg å bruke ID kort med reiserett. Mye bedre og praktisk å bruke enn pass. Du mottar det også fortere i motsetning til pass. Jeg har selv reist en god del i EU/EØS og Sveits i det siste kun med ID kortet og funker som bare det. Har aldri vært et problem. Anonymkode: eab65...d19 1
Rhodiola Skrevet 29. mai 2022 #20 Skrevet 29. mai 2022 Tråden er slått sammen med tilsvarende emne. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå