Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Maestro said:

Jeg har nok tenkt, at det er slik. For det var slik vi praktiserte det hos oss. Og bare tenkt da er det slik for alle 🫣

Oki😊

Anonymkode: e52dd...e78

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja det kommer jo an på hvorfor den slutter å virke det. Og dessuten så er ikke garanti og reklamasjon det samme

Anonymkode: e52dd...e78

Det er jeg klar over :)!

AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (5 timer siden):

I følge kjøpsloven, så er det bytterett (en annen vare eller tilgodelapp) så lenge varen ikke er brukt. Prøve sko inne, da tenker jeg at de ikke bør bli sett på som brukt. Hadde du gått en tur ute med de i 15 minutter, så hadde jeg skjønt greia.

Åpent kjøp varierer fra butikk til butikk. Oftest er den på 7 eller 14 dager. Hos noen er det og både 30 og 100 dager. Mot kvittering, om du ønsker pengene tilbake. 

Kjøpsloven gjelder ikke i denne situasjonen.

Det er det forbrukerkjøpsloven som gjør. 

Hvis du skal flagge så mye kunnskap bør du i det minste vite hvilket lovverk som gjelder. 

Anonymkode: 0382c...21f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Drit i hånlige og sarkastiske KG’ere😒

De fleste yrker er proppfulle av juss, men de aller færreste har oversikt over hver lov til punkt og prikke. Jeg har selv kontorfagbrev (som var nytt på slutten av 90-tallet sammen med butikkfsgbrev og resepsjonist fagbrev)

Og det var særdeles lite juss i læreplanen kan jeg bekrefte:)

Anonymkode: d6d21...705

Hvis du driver en butikk og har ansatte til å stå i denne butikken er det to enkle lovverk du og de ansatte skal forholde deg til ovenfor forbrukerne dine hver eneste dag. (Og så er det markedsføringslov etc etc, men DE er jeg enig i at hvermansen ikke trenger kunne).

den ene er forbrukerkjøpsloven (ikke kjøpsloven som folk sier her i tråden - den gjelder IKKE!)

den andre er avtaleloven

Dette er to lover som du ikke bare trenger å vite om du jobber i butikk, men også som er kjekke å kunne når du er forbruker (som er omtrent hver eneste dag for særdeles mange av Norges befolkning.) 

At det ikke er et minimumskrav å kunne de mest aktuelle paragrafene er for meg en gåte, all den tid dette faktisk er noe som er aktuelt for HVER ENESTE TRANSAKSJON i butikken. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Maestro said:

Jeg har jobba i butikk og tatt fagbrev i dette. Er helt normalt at en butikk gir ut tilgodelapp. 

Det må være lav standard på å få fagbrevet…. Det er helt feil at man har bytterett i følge kjøpsloven. Det gjelder ikke i fysisk butikk. At noe er normalt er ikke det samme som i at det står i kjøpsloven. Dette basic greier.

Anonymkode: 844ed...b84

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det må være lav standard på å få fagbrevet…. Det er helt feil at man har bytterett i følge kjøpsloven. Det gjelder ikke i fysisk butikk. At noe er normalt er ikke det samme som i at det står i kjøpsloven. Dette basic greier.

Anonymkode: 844ed...b84

Og IGJEN - det er ikke kjøpsloven som er gjeldende lovverk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg hadde kjøpt et par sko til 2000 kr. Måtte tilbake med dem da jeg rett og slett fikk vondt under føttene etter å ha gått med dem 15 min inne. Har aldri kjøpt så dyre sko før, så tenkte jeg ikke kunne ta sjansen på at skoene skulle ‘gå seg til’ og at det bedre. Det var kun bytterett i 7 dager. Så tok dem med for å bytte dem i pengene igjen. Men neida, det kunne jeg ikke. De kunne bare tilby meg tilgodelapp. Så nå sitter jeg her med tilgodelapp på 2000 kr i sportsbutikk jeg ellers aldri går eller har noe annet jeg har behov for i. Utrolig irriterendes. Føler meg dum som tok for gitt at alle butikker har åpent kjøp i minst 7 dager i dag. Selv bestiller jeg vanligvis bare klær/sko på nett og da har de fleste butikkene åpent ljøpt i 1-3 måneder. Noen betaler til og med returfrakt. 

Så er det bare meg eller er det andre som automatisk tenker at ‘bytterett i 7 dager’ betyr åpent kjøp i syv dager? Ihvertfall når det ikke står spesifisert på kvitteringen? 😐

Anonymkode: d6d21...705

Dårligt! Har altid fått bytta sko eller retunere i butikk! Og jeg har da kjøpt sko i jæveligt mange forsjellige butikker! Eneste gangen jeg ikke fikk retunere var når jeg kjøpte et par solbriller til 2 k fra bluberry butikken. Da ble jeg sur ass fordi dem har jeg aldri brukt. Dem hade bytterett men ikke returrett. 

en tips er og fra og med nå kun kjøpe fra nett. Da får du always retur rett.

Anonymkode: 1201c...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Maestro skrev (5 timer siden):

Jeg har jobba i butikk og tatt fagbrev i dette. Er helt normalt at en butikk gir ut tilgodelapp. 

Har også jobba i butikker, klæs og sko og glass. Og det er ikke det normale å skrive tilgodelapp. Er oftest kun en saltsteknikk for å tjene penger. Loven sier 14 dagers returrett med mindre det står noe annet på kviteringen. Fleste butikker følger lovens regler

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har også jobba i butikker, klæs og sko og glass. Og det er ikke det normale å skrive tilgodelapp. Er oftest kun en saltsteknikk for å tjene penger. Loven sier 14 dagers returrett med mindre det står noe annet på kviteringen. Fleste butikker følger lovens regler

Nei!!! I butikk har du INGEN lovbestemt rett til å bytte innen 14 dagers. Tenker du på angreretten? Den gjelder KUN ved kjøp av ting på internett. 

mange butikk tilbyr bytterett og returrett, men dette er altså å regne som en elstra god service, og ikke NOEN TING de trenger å tilby  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De har likevel vært brukt så de blir kassert

Anonymkode: 519bf...571

Nei det blir de ikke, hvorfor må folk uttale seg om ting de helt tydelig ikke vet noe om 🙄.

Anonymkode: fb14d...8e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Loven sier 14 dagers returrett med mindre det står noe annet på kviteringen. Fleste butikker følger lovens regler

Nei det sier IKKE loven.

Anonymkode: b1507...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...