AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Jeg hadde kjøpt et par sko til 2000 kr. Måtte tilbake med dem da jeg rett og slett fikk vondt under føttene etter å ha gått med dem 15 min inne. Har aldri kjøpt så dyre sko før, så tenkte jeg ikke kunne ta sjansen på at skoene skulle ‘gå seg til’ og at det bedre. Det var kun bytterett i 7 dager. Så tok dem med for å bytte dem i pengene igjen. Men neida, det kunne jeg ikke. De kunne bare tilby meg tilgodelapp. Så nå sitter jeg her med tilgodelapp på 2000 kr i sportsbutikk jeg ellers aldri går eller har noe annet jeg har behov for i. Utrolig irriterendes. Føler meg dum som tok for gitt at alle butikker har åpent kjøp i minst 7 dager i dag. Selv bestiller jeg vanligvis bare klær/sko på nett og da har de fleste butikkene åpent ljøpt i 1-3 måneder. Noen betaler til og med returfrakt. Så er det bare meg eller er det andre som automatisk tenker at ‘bytterett i 7 dager’ betyr åpent kjøp i syv dager? Ihvertfall når det ikke står spesifisert på kvitteringen? 😐 Anonymkode: d6d21...705
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Sko er det sjeldent en får bytte, og nei alle butikker har ikke åpent kjøp Anonymkode: 519bf...571 3
altflyter Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 I mitt hode er «bytterett» at du får byttet varen i en tilsvarende vare så lenge varen ikke er brukt. Ved åpent kjøp får man pengene igjen på ubrukt vare. Jeg syntes egentlig du var heldig som fikk tilgodelapp på en vare butikken ikke kan selge igjen. Vet noen, særlig elektronikkbutikker har fornøyd-garanti, men det blir jo noe annet igjen. 9
Bondenisse Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Åpent kjøp og bytterett er ikke det samme. Det ver de fleste. Om du returnerer sko du har brukt i en uke til en nettbutikk vil du nok ikke få refundert pengene. Kravet der er at de er ubrukt med alle merkelapper på. 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Prøver du ikke skoene før du kjøper de? Jeg går alltid noen runder i butikken for å se til at de blir godtatt av labbene. Anonymkode: 7cb54...84a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Nei, det er ikke det samme. Du har heller ingen krav eller rett på å returnere en vare når den er kjøpt i fysisk butikk, så her er butikken gode som tilbyr deg en tilgodelapp. Hvis ikke du selv får bruk for tilgodelappen, og den ikke er personlig så kan du jo høre med noen i familien om de planlegger kjøp også bytter dere bare lapp mot kontanter privat. Anonymkode: eb041...108 6
Titania Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde kjøpt et par sko til 2000 kr. Måtte tilbake med dem da jeg rett og slett fikk vondt under føttene etter å ha gått med dem 15 min inne. Har aldri kjøpt så dyre sko før, så tenkte jeg ikke kunne ta sjansen på at skoene skulle ‘gå seg til’ og at det bedre. Det var kun bytterett i 7 dager. Så tok dem med for å bytte dem i pengene igjen. Men neida, det kunne jeg ikke. De kunne bare tilby meg tilgodelapp. Så nå sitter jeg her med tilgodelapp på 2000 kr i sportsbutikk jeg ellers aldri går eller har noe annet jeg har behov for i. Utrolig irriterendes. Føler meg dum som tok for gitt at alle butikker har åpent kjøp i minst 7 dager i dag. Selv bestiller jeg vanligvis bare klær/sko på nett og da har de fleste butikkene åpent ljøpt i 1-3 måneder. Noen betaler til og med returfrakt. Så er det bare meg eller er det andre som automatisk tenker at ‘bytterett i 7 dager’ betyr åpent kjøp i syv dager? Ihvertfall når det ikke står spesifisert på kvitteringen? 😐 Anonymkode: d6d21...705 Bytterett/åpent kjøp er uansett en service butikken velger å gi deg, ikke noe de MÅ Så skal du kjøpe noe slik neste gang, sett deg inn i reglene til butikken du skal handle i, i steden for å ta det for gitt 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 Ja føler meg dum nå. Har blitt ‘bortskjemt’ på god service i kjente kjedebutikker og på nett. Og dette var en kjent kjede sportsbutikk. Så jeg tok det som en selvfølge🙈 Jeg brukte en halvtime i butikken før jeg bestemte meg. Gikk masse frem og tilbake. Smertene under foten kom etter en stund, så ble ganske overrasket selv. Er derimot ikke tvil om at det var skoene, for det ga seg umiddelbart da jeg byttet innesko. Smertene er fra punkter under foten rundt hælen. Kjente ingenting til dette trykket inne i butikken. Syns det er merkelig selv. Men da har jeg lært to ting: 1 Aldri kjøpe dyre sko 2. Bruke mye lengre tid på prøving i butikken før kjøp Og til den som mener de må kassere skoen etter den har vært prøvd hjemme. Jeg er temmelig sikker på de selger dem igjen. Skoene har jo ikke en skramme etter 15 min bruk.. Anonymkode: d6d21...705 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Titania skrev (Akkurat nå): Bytterett/åpent kjøp er uansett en service butikken velger å gi deg, ikke noe de MÅ Så skal du kjøpe noe slik neste gang, sett deg inn i reglene til butikken du skal handle i, i steden for å ta det for gitt Ja nå har jeg lært🙈😅 Anonymkode: d6d21...705
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja føler meg dum nå. Har blitt ‘bortskjemt’ på god service i kjente kjedebutikker og på nett. Og dette var en kjent kjede sportsbutikk. Så jeg tok det som en selvfølge🙈 Jeg brukte en halvtime i butikken før jeg bestemte meg. Gikk masse frem og tilbake. Smertene under foten kom etter en stund, så ble ganske overrasket selv. Er derimot ikke tvil om at det var skoene, for det ga seg umiddelbart da jeg byttet innesko. Smertene er fra punkter under foten rundt hælen. Kjente ingenting til dette trykket inne i butikken. Syns det er merkelig selv. Men da har jeg lært to ting: 1 Aldri kjøpe dyre sko 2. Bruke mye lengre tid på prøving i butikken før kjøp Og til den som mener de må kassere skoen etter den har vært prøvd hjemme. Jeg er temmelig sikker på de selger dem igjen. Skoene har jo ikke en skramme etter 15 min bruk.. Anonymkode: d6d21...705 De har likevel vært brukt så de blir kassert Anonymkode: 519bf...571
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har likevel vært brukt så de blir kassert Anonymkode: 519bf...571 Er du 100% sikker på det?🙈 Anonymkode: d6d21...705
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du 100% sikker på det?🙈 Anonymkode: d6d21...705 99,99 ja Anonymkode: 519bf...571
Maestro Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 I følge kjøpsloven, så er det bytterett (en annen vare eller tilgodelapp) så lenge varen ikke er brukt. Prøve sko inne, da tenker jeg at de ikke bør bli sett på som brukt. Hadde du gått en tur ute med de i 15 minutter, så hadde jeg skjønt greia. Åpent kjøp varierer fra butikk til butikk. Oftest er den på 7 eller 14 dager. Hos noen er det og både 30 og 100 dager. Mot kvittering, om du ønsker pengene tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De har likevel vært brukt så de blir kassert Anonymkode: 519bf...571 Da burde de jo ikke solgt alle skoene som blir prøvd av ørten folk i butikken heller da? Skoparet jeg kjøpte stod stablet med skoesker med sko som betjeningen pakket opp til kunder som ville prøve..De skillet rettere sagt ikke mellom ‘prøvesko og kjøpesko.. Anonymkode: d6d21...705 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De har likevel vært brukt så de blir kassert Anonymkode: 519bf...571 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 99,99 ja Anonymkode: 519bf...571 Nei, her tar du feil. Med mindre skoene ser brukt ut, luktet eller har andre skader så selges skoene videre. De er ikke brukt når de har vært prøvd innendørs i 15 minutt. Anonymkode: eb041...108 5
Maestro Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Er og en regel, er emballasje brutt, så har man ikke bytterett egentlig.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 Maestro skrev (2 minutter siden): I følge kjøpsloven, så er det bytterett (en annen vare eller tilgodelapp) så lenge varen ikke er brukt. Prøve sko inne, da tenker jeg at de ikke bør bli sett på som brukt. Hadde du gått en tur ute med de i 15 minutter, så hadde jeg skjønt greia. Åpent kjøp varierer fra butikk til butikk. Oftest er den på 7 eller 14 dager. Hos noen er det og både 30 og 100 dager. Mot kvittering, om du ønsker pengene tilbake. Ikke i fysisk butikk Anonymkode: eb041...108 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 Maestro skrev (1 minutt siden): I følge kjøpsloven, så er det bytterett (en annen vare eller tilgodelapp) så lenge varen ikke er brukt. Prøve sko inne, da tenker jeg at de ikke bør bli sett på som brukt. Hadde du gått en tur ute med de i 15 minutter, så hadde jeg skjønt greia. Åpent kjøp varierer fra butikk til butikk. Oftest er den på 7 eller 14 dager. Hos noen er det og både 30 og 100 dager. Mot kvittering, om du ønsker pengene tilbake. Jeg tenker som deg. Vare ‘prøvd inne ‘ ses ikke på som brukt vare i den forstand. Så prøvde sko blir ikke kassert. De skal også være temmelig skitne før de blir solgt rimeligere som modell-sko. Det har jeg også fjort. Kjøpt varer som står framme i butikken for prøving. Så ikke en gang disse blir skrotet. Anonymkode: d6d21...705
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 Maestro skrev (4 minutter siden): I følge kjøpsloven, så er det bytterett (en annen vare eller tilgodelapp) så lenge varen ikke er brukt. Prøve sko inne, da tenker jeg at de ikke bør bli sett på som brukt. Hadde du gått en tur ute med de i 15 minutter, så hadde jeg skjønt greia. Åpent kjøp varierer fra butikk til butikk. Oftest er den på 7 eller 14 dager. Hos noen er det og både 30 og 100 dager. Mot kvittering, om du ønsker pengene tilbake. Ikke i butikk. Angrerett gjelder kun varer kjøpt over nett. Anonymkode: 22533...a56 3
Maestro Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke i fysisk butikk Anonymkode: eb041...108 Jeg har jobba i butikk og tatt fagbrev i dette. Er helt normalt at en butikk gir ut tilgodelapp. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå