Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For første gang i mitt liv vurderer jeg seriøst å si opp jobben min uten å ha funnet en annen. Skal ikke gå inn på detaljer, men grunnet omstrukturering er jeg nå blitt satt til å gjøre kun de kjipeste oppgavene, og blir fratatt de arbeidsoppgavene jeg opprinnelig søkte meg inn til arbeidsplassen for. Jeg har 25 års erfaring i bransjen, men blir satt til å gjøre typiske junior/nybegynner-oppgaver. Mistenker at de gjør det helt bevisst for å skape rom for nye og yngre krefter. Jeg har sagt tydelig ifra at jeg ikke synes noe om det, men det blir bare ignorert.

Det er virkelig ikke noe option for meg å forbli i den stillingen. Jeg har veldig lyst til å få sagt opp innen utgangen av mai, da enda en ekstra oppsigelsesmåned føles helt pyton. Det er mange stillinger der ute jeg kan søke på, men som alle vet er det langt fra søknad til ansettelse. Har søkt to jobber til nå – den ene fikk jeg tilbud om, men lønnen var langt under det jeg har nå. Den andre har jeg vært på to intervjuer for, og venter på beskjed om et evnt tredjegangsintervju. Den jobben har jeg strengt tatt ikke så lyst på, men erfaringene har jo hittils vist at jeg ikke er helt ute av det i en jobbsøkeprosess i alle fall.

Er det helt "høl i huet" å si opp uten å ha noe nytt? Det er i alle fall 4,5 stillinger der ute jeg kan søke på, men det er jo ingen garanti for at jeg får noen av dem. Legen og sykmelding er ikke helt min stil, jeg skal stå løpet ut i "drittjobben" uansett.

Anonymkode: c0372...3f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det ikke er "høl i huet" sålenge du tror selv at du kan klare deg en liten stund uten jobb. Du sier jo selv at det er folk som etterlyser dine kvalifikasjoner, kan selvfølgelig være mange om beinet, men av og til må man også ta litt sjanser. 

Synes for øvrig at det er en uting å gi folk med lang erfaring junior jobber over lengre tid kun for at de yngre skal få prøve seg, oppskrift til å miste mange gode ansatte. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt opp jobben uten å ha tilbud om en ny. Nå er jeg nok noe preget av å ikke ha mer enn noen års relevant erfaring (riktignok ettertraktet), men ville uansett tenkt at det er for risikabelt. Dersom du ikke får tilbud om noen av stillingene, og det ikke kommer ut noen nye stillinger med det første, kan du potensielt bli gående uten jobb lenge. En ting er om man har råd til det, men en annen ting er hvordan det blir med rettigheter, f.eks. sykemelding etc om du har gått lenge uten jobb. Ville sjekket opp slike ting veldig grundig før jeg eventuelt sa opp.

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Hadde ikke gjort det selv, med tanke på at for noen tar det veldig lang tid å finne en jobb i det hele tatt. Hadde ikke våget å ta sjansen på det.

Skrevet

Hopp i det! Jeg og samboeren holdt på å gå på veggen høsten 2018, så vi valgte å si opp samtidig - ingen av oss hadde fått ny jobb.

Fordelen er at du kan starte raskt i ny jobb og at du kan fokusere på jobbsøk. For vår del ble 2019 et økonomisk tungt år da jeg kun fikk en 60% stilling i helsevesenet og samboeren fikk ikke ny jobb før etter noe tid. MEN! Vi klarte oss! Det var trangt, men det gikk. I dag er vi begge veldig glad for at vi turte å hoppe i det! 😊

• Liker 3
Skrevet

Hvis du mistrives sterkt i jobben du har og du kan klare deg økonomisk en stund uten jobb vil jeg si bare gjør det. 
Jeg har gjort det flerr ganger selv og aldri gått uten jobb. Da har jeg gått via byråer og vært innleid i perioder og så fått fast jobb, 

Mistrivsel på jobb er roten til mye vondt, stress, kanskje utbrenthet og sykemelding. Lurt å gjøre noe med det før det går så langt, 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Viss du har buffer og tenker at du har ettertraktet kompetanse slik at du sannsynligvis ikke vil gå lenge uten jobb hadde jeg sagt «go for it!»  Jeg har sagt opp jobben to ganger uten å ha en ny, men aldri gått arbeidsledig en dag. Mange arbeidsgivere har behov for folk fort, og 3mnd oppsigelsestid er lenge dersom man har kandidater som kan begynne om to uker. 

Anonymkode: f55f5...009

AnonymBruker
Skrevet

Vent litt.. Så nå får du lettere og mindre arbeidsoppgaver men like høy lønn som før? Du har jo fått en gave!!

Anonymkode: 91e79...87f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vent litt.. Så nå får du lettere og mindre arbeidsoppgaver men like høy lønn som før? Du har jo fått en gave!!

Ja, men det er en gave med bismak, ved at man ikke får utviklet seg heller. Dermed får man heller ingen utvikling jobbmessig, noe som er uheldig med tanke på hva man kan gjøre senere i arbeidslivet. 

Anonymkode: 2c8df...73a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men det er en gave med bismak, ved at man ikke får utviklet seg heller. Dermed får man heller ingen utvikling jobbmessig, noe som er uheldig med tanke på hva man kan gjøre senere i arbeidslivet. 

Anonymkode: 2c8df...73a

Hvor gammel er du?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat gjort det selv, og angrer ikke ett sekund. Bare husk at du ikke får dagpenger før etter 18 uker når du sier opp selv, men har du penger til å klare deg så lenge uten inntekt er det bare å gjøre det. Livet er for kort til å bruke halve våkentiden din ett sted du ikke trives.

Anonymkode: 65bde...d12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ganske nøyaktig lik situasjon her for under et år siden, arbeidsoppgaver som endret seg og kun de værste arbeidstidene. Endringen skjedde samtidig som jeg hadde bestemt på eget initiativ og øke kompetansen min, sjefen så ikke på det som positivt og valgte den veien for å "straffe" meg.  Jeg valgte å søke noen jobber her og der for å ha litt i gjerde.. men til syvende og sist sa jeg opp i en håndvending når det kom enda en endring som gikk mot meg. Hadde på det tidspunktet ikke fått noe annen jobb. 

Jobbet ut oppsigelsestid og iløpet av de mnd løste det seg med ny jobb. 

Har aldri vært så takknemlig for egen beslutning verken før eller siden. Folk snakker om at man aldri må finne på og gjøre det, men hva er det værste som kan skje? At du må ta en dårligere betalt jobb i en periode inntil du blir ansatt i ny " drømme jobb"? So what. Ingenting er jævligre enn å hver dag møte på jobb, og gå på akkord med seg selv. 

Anonymkode: ed34b...579

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tilleggsopplysning; ex sjef ble sykemeld bare noen mnd etter jeg forsvant og er det fortsatt. Samtlige tidligere kollega forteller om hvor overarbeidet de er, Samtlige har lyst å slutte, mellomleder som ikke egner seg osvosv.. 

Det føles helt ubegripelig nydelig og ikke ha det som en del av mitt liv lengre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke egentlig. Arbeidsoppgavene er totalt braindead, for en i min stilling blir det som å råtne på rot. Null utviklingspotensiale.

Vet ikke helt hvorfor jeg ikke hadde tenkt på det før. Snakket med HR-sjefen i dag, og sammenlignet med den opprinnelige stillingsbeskrivelsen burde det ha skjedd en endringsoppsigelse når oppgavene ble så endret. Så da forsøker jeg den veien i stedet, så slipper jeg å si opp selv m/ 18-ukers karantene hos NAV. Jeg _tror_ det vil bli relativt enkelt å finne en ny jobb, men den er skummel å gamble på 🥴

Tusen takk for alle svar!

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbet ut oppsigelsestid og iløpet av de mnd løste det seg med ny jobb. 

Så herlig å høre! 😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det. Sa opp uten å ha sendt en eneste søknad. Jeg hadde en buffer flere månedslønner, så jeg følte risikoen var lav. 

Det var en enorm lettelse å si opp da jeg opplevde noe lignende av det du beskriver. Dvs. stilling jeg hadde som tjente enormt mye på at jeg hadde bred erfaring og som i praksis gjorde at arbeidshverdagen min var svært variert og interessant, skulle etter oppkjøp innarbeides i en større organisasjon. Alle interssante oppgaver skulle «inn i siloene» de hadde fra før. Så i stedet for å jobbe meg ihjel et år med å lære opp 10 stk. som skulle overta litt hver av oppgavene jeg hadde, valgte jeg å slutte. Jeg fikk jobb med en gang. Det viste seg at det nok var en slags «rebound», så etter 1,5 år i den nye jobben byttet jeg igjen til drømmejobben. 

Anonymkode: c85b5...727

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For første gang i mitt liv vurderer jeg seriøst å si opp jobben min uten å ha funnet en annen. Skal ikke gå inn på detaljer, men grunnet omstrukturering er jeg nå blitt satt til å gjøre kun de kjipeste oppgavene, og blir fratatt de arbeidsoppgavene jeg opprinnelig søkte meg inn til arbeidsplassen for. Jeg har 25 års erfaring i bransjen, men blir satt til å gjøre typiske junior/nybegynner-oppgaver. Mistenker at de gjør det helt bevisst for å skape rom for nye og yngre krefter. Jeg har sagt tydelig ifra at jeg ikke synes noe om det, men det blir bare ignorert.

Det er virkelig ikke noe option for meg å forbli i den stillingen. Jeg har veldig lyst til å få sagt opp innen utgangen av mai, da enda en ekstra oppsigelsesmåned føles helt pyton. Det er mange stillinger der ute jeg kan søke på, men som alle vet er det langt fra søknad til ansettelse. Har søkt to jobber til nå – den ene fikk jeg tilbud om, men lønnen var langt under det jeg har nå. Den andre har jeg vært på to intervjuer for, og venter på beskjed om et evnt tredjegangsintervju. Den jobben har jeg strengt tatt ikke så lyst på, men erfaringene har jo hittils vist at jeg ikke er helt ute av det i en jobbsøkeprosess i alle fall.

Er det helt "høl i huet" å si opp uten å ha noe nytt? Det er i alle fall 4,5 stillinger der ute jeg kan søke på, men det er jo ingen garanti for at jeg får noen av dem. Legen og sykmelding er ikke helt min stil, jeg skal stå løpet ut i "drittjobben" uansett.

Ikke feil. Spar penger så du klarer deg 4 mnd. Sen sier du opp og søker jobb mens du har fri. Du får ny energi det fikk jeg :) så får du dagpenger etter 4 mnd Hvis du ikke finner deg en jobb. Men det vil du garantert. Du kan få jobb uten erfarenhet nå siden det er arbeidsbrist. Gjelder seff ikke lege, sykepleie osv som krever autohrisation. :) 

lykke til

Anonymkode: 25b4e...b08

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det du tenker på og har negative erfaringer med det. Jeg endte med å ikke få napp hos noen arbeidsgivere i oppsigelsestiden, og ble gående arbeidsledig en periode. Pga omstendighetene da jeg sa opp slapp jeg karantenetiden (da kan man kanskje tenke sitt om hvorfor jeg sluttet), så jeg fikk dagpenger fra dag 1, men det er ekstremt mye enklere å bli innkalt til intervju og å få jobbtilbud når man allerede er i et arbeidsforhold. Det burde kanskje ikke være slik, men det er en psykisk virkning hos mange arbeidsgivere at de blir usikre på en søker som enten ikke er i jobb eller som allerede har sagt opp når de er på jakt etter ny jobb. 

Basert på mine egne erfaringer ville jeg heller satset på å være på nåværende arbeidsplass, sørge for på få så gode referanser som mulig, og forsøke å avtale kortere oppsigelsestid. 

Anonymkode: 41e9f...26d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sykemelde deg mens du søker jobb?

• Liker 1
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det, ts? 

Anonymkode: 3b08b...7b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...