Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å finne ut om alderspensjonen blir lavere enn uføretrygden hvis man er 100% ufør på minstesats.

Noen steder leser jeg at minstepensjonen er på 172 000, andre steder 193 000. Men begge to gir jo lavere utbetalinger pr mnd selv uten skatt. Er det riktig at man får opp mot 2000 kr mindre i måneden på å bli alders pensjonist? Litt skremmende. 

Eller får man en form for opptjening selv på minstesats uførepensjon.

Anonymkode: 0873a...698

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg prøver å finne ut om alderspensjonen blir lavere enn uføretrygden hvis man er 100% ufør på minstesats.

Noen steder leser jeg at minstepensjonen er på 172 000, andre steder 193 000. Men begge to gir jo lavere utbetalinger pr mnd selv uten skatt. Er det riktig at man får opp mot 2000 kr mindre i måneden på å bli alders pensjonist? Litt skremmende. 

Eller får man en form for opptjening selv på minstesats uførepensjon.

Pensjon er komplisert.  En dame innen vår vennekrets fylte 67 nyleg, og gjekk over fra uføretrygd til alderspensjon. Hevdet hun gjekk ned kr. 3000,- i mnd. 

Her kommer det mye an på yrkesbakrunn , og  lengde, og tidligere inntekter  pensjonsoppsparinger.  Tviler på om de får noen pensjonsoppsparing igjennom uføretrygden.  Må kanskje belage deg på minstepensjonen såfremt du ikkje har annen opptjening , men NAV kan orientere. 

Anonymkode: 5486b...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Gå til din pensjon på nav.no. Det ligger en kalkulator der, som i alle fall gir en god indikasjon på hva du kan forvente

Anonymkode: 53485...e54

Gjest Adobyen
Skrevet

Det ser ganske trist ut for de som blir uføre før alderspensjonen pga den nye pensjonsordningen.  1953-årgangen fylte 67 år i 2020 og kunne gå av med gammel ordning.  Jeg har ikke satt meg inn i de nye reglene ennå, og det er lenge før det blir aktuelt.

fant en artikkel: https://www.manifesttidsskrift.no/ufores-alderspensjon-en-kommende-katastrofe/?fbclid=IwAR1sSAaq8Spuzoz3fero02IFyBPmEzHhRmtPr0aZpLZiYNRXV8EDFuwh0q8

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Noen steder leser jeg at minstepensjonen er på 172 000, andre steder 193 000.

Kommer an på om du er gift eller ikke, og om ektefelle mottar alderspensjon eller uføre.

Enslige får 232 816.

Anonymkode: e3d54...273

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer an på om du er gift eller ikke, og om ektefelle mottar alderspensjon eller uføre.

Enslige får 232 816.

Anonymkode: e3d54...273

Dette er vel uføretrygden?

Pensjonen regnes ut på en annen måte og er skattefri for de med minstepensjon.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du må regne med å få mindre. En venninne av meg har vært ufør i mange år, er usikker om hun hadde minstesats men jeg tror det. Ble pensjonist nå nylig og gikk ned 4000 kr i mnd. 

Anonymkode: a683c...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...