Gå til innhold

Sylvi Listhaug kaller trekket i uførepensjonen for minstepensjonisten for trekk/avkortning i trygden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da kan vi kanskje legge den diskusjonen død. Her inne hevder flere hardnakket at trekket på 10% for minstenpensjonister med partner ikke er et trekk, men et tillegg enslige får på 10%.

Se på debatten i kveld, der sier Listhaug klart og tydelig er det et et trekk. 

Så da er vi vel enige om det.

Anonymkode: f8b7e...0d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da kan vi kanskje legge den diskusjonen død. Her inne hevder flere hardnakket at trekket på 10% for minstenpensjonister med partner ikke er et trekk, men et tillegg enslige får på 10%.

Se på debatten i kveld, der sier Listhaug klart og tydelig er det et et trekk. 

Så da er vi vel enige om det.

Det er et definisjonsspørsmål.

Anonymkode: 4b97c...54a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så alt Listhaug sier er riktig?

Anonymkode: fefcb...1eb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vel mange FRPere her har jeg inntrykk av..........

Anonymkode: f4274...e37

AnonymBruker
Skrevet

En som tjener 1 million i lønn, betaler en høyere prosentandel av totalinntekten i skatt enn en som tjener 500 000. 

Etter den logikken kan man jo da si at den høytlønnede får et urimelig trekk i inntekten som lavtlønnede ikke får. 

Anonymkode: 750c2...99c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke, hvorfor er dette en diskusjon? Enten har utbetalingen til de i par blitt lavere, eller den ensliges utbetaling har blitt høyere, så hvem av dem er det?

Anonymkode: 394db...365

AnonymBruker
Skrevet

Det har alltid vært et trekk, tidligere gjaldt dette alle uavhengig av størrelse på trygden. Dette ble forandret når den nye reformen trådte i kraft 1 januar 2015. Da skulle denne avkortningen kun gjelde minstepensjonisten. Disse trakk den gangen 15%. For et par, tre år siden ble denne avkortningen sunket fra 15 til 10% for på sikt å nulle den helt ut. Men det har altså ikke regjeringen prioritert i det hele tatt og minstepensjonisten blir da sittende med disse 10% mindre i trygd/uførepensjon.

Selv politikerne selv kaller det et trekk, likevel er det en del som hardnakket mener at dette ikke er et trekk, men et tillegg enslige får. 

Dette har ingen ting med frp å gjøre for meg, jeg har hørt det samme fra andre partier og politikere også.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke, hvorfor er dette en diskusjon? Enten har utbetalingen til de i par blitt lavere, eller den ensliges utbetaling har blitt høyere, så hvem av dem er det?

Anonymkode: 394db...365

Det er de med minstepensjon som får lavere, altså 90% av full trygd. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så alt Listhaug sier er riktig?

Anonymkode: fefcb...1eb

Selvfølgelig ikke, men hun er ikke den eneste. Det er av en eller annen grunn ikke verken NAV, regjerning osv som kaller det et tillegg. Jeg har kun hørt ordet trekk og avkortning fra det offentlige, men av en aller annen grunn er det en del enslige som hardnakket mener de får et tillegg. Nei, de gjør ikke det. De 10% er ikke en egen sats som blir gitt til enslige. De mottar full trygd, de med partner får en avkortning på 10%.

Selvfølgelig er det minstepensjonisten som skal få avkortningen, de som har minst.

Tidligere gjaldt dette alle med partnere. Men av en eller annen grunn syntes de som bestemmer at de med høyere ytelser skal slippe. Forstå det , den som kan.

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...