Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om så mange som har fått vakum/sugekopp at dette er så grusomt vondt. Tviler ikke på det, men lurer på hva det er som gjør det så vondt? Er det når de setter vakumet på babyen, når de drar ut babyen eller begge deler? Det høres jo vondt ut, men høres så mange også som beskriver vakum som noe helt spesielt grusomt. 

Anonymkode: 105ad...a5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er rutine, men jeg fikk hvertfall lokalbedøvelse og kjente ingenting. (ikke som jeg kan huske hvert fall, jeg var jo full i adrenalin så jeg kan jo ha glemt)

Var langt verre å presse ut de to andre på naturlig måte.

Anonymkode: ce284...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet ikke om det er rutine, men jeg fikk hvertfall lokalbedøvelse og kjente ingenting. (ikke som jeg kan huske hvert fall, jeg var jo full i adrenalin så jeg kan jo ha glemt)

Var langt verre å presse ut de to andre på naturlig måte.

Men skal jo også sies at man føler seg jo litt herjet med der man ligger, så bare det kan jo gjøre at det føles grusomt.

AnonymBruker
Skrevet

Det var vanvittig smertefullt når sugekoppen ble satt på og når maskinen var med å dra ut babyen. Det føltes som tortur. Frem til det tidspunktet klarte jeg meg veldig bra, selv om riene osv så klart var utrolig vonde de også.

Vet ikke hva det var som gjorde det så sinnsykt smertefullt, men det var nok en kombinasjon av så mye. Årsaken til at jeg måtte forløses med vakuum var at babyen satt fast og hjertelyden ble lavere og lavere, så det hastet å få ham ut. Alt skjedde plutselig veldig fort, mye styr osv på fødestuen. Mistet fullstendig kontroll over kroppen, fra å ha hatt full kontroll tidligere. Men ja, følte kroppen revnet og hele ryggen stod i Brann, og jeg husker jeg tenkte at det er jo virkelig helt umenneskelig. 

Anonymkode: 0a923...5e5

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjorde mest vondt var at legen måtte rive og slite voldsomt i åpningen for å klare og feste koppen på hodet til baby. Trodde jeg skulle svime av da. 

Anonymkode: da863...c3e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mitt første barn med vakuum OG sugekopp etter 35 timer med rier. Følte at hele jeg revnet og hadde null kontroll. Det var helt forferdelig 😵💫 Men; alternativet hadde vært mye verre, og det gikk bra med både barnet og meg! Revnet/ble klippet grad 3A, og sydde masse. Har fått to barn etterpå, begge ukompliserte styrtfødsler uten et eneste sting. Ingen komplikasjoner i etterkant heller. Så det behøver ikke nødvendigvis bety at man er ødelagt for livet, selv om man føler det der og da😊

Anonymkode: f0bc8...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er flere faktorer. Men tenker at det er jo en grunn til at det ble bestemt vakuum. I mitt tilfelle så satt ungen fast og kom ikke nedover på riene. Så da gjorde det selvfølgelig veldig vondt å røske den ut slik og tvinge vevet til å gi seg (ja, revna mye + klipp).

Anonymkode: 273de...e21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg fikk mitt første barn med vakuum OG sugekopp etter 35 timer med rier. Følte at hele jeg revnet og hadde null kontroll. Det var helt forferdelig 😵💫 Men; alternativet hadde vært mye verre, og det gikk bra med både barnet og meg! Revnet/ble klippet grad 3A, og sydde masse. Har fått to barn etterpå, begge ukompliserte styrtfødsler uten et eneste sting. Ingen komplikasjoner i etterkant heller. Så det behøver ikke nødvendigvis bety at man er ødelagt for livet, selv om man føler det der og da😊

Ikke for å pirke, men er ikke vakuum sugekopp da? Vakuum er vel bare det «medisinske» ordet for sugekopp?😅

Anonymkode: 8bc46...4d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres forferdelig vondt ut. Føler med dere som har gått gjennom dette. 

TS

Anonymkode: 105ad...a5f

AnonymBruker
Skrevet

Kjente ikke at de dro ut baby eller klippet de gjorde før de satte på vakuumet, men når de satte det på gjorde det sjukt!!! vondt. Kjentes ut som de skjærte meg innvendig. Vet ikke om det var fordi hun var så langt «oppi der». Måtte sy en del innvendig, vet ikke om det var vakuumet som «rispa» meg opp, eller om jeg revna i det hun kom ut, men de sydde meg i 1,5 time etter fødsel 😅 måtte ha vakuum fordi hun ikke kom seg ned av seg selv, pressa i 3t uten hell😅 stjernekikker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kjente ikke at de dro ut baby eller klippet de gjorde før de satte på vakuumet, men når de satte det på gjorde det sjukt!!! vondt. Kjentes ut som de skjærte meg innvendig. Vet ikke om det var fordi hun var så langt «oppi der». Måtte sy en del innvendig, vet ikke om det var vakuumet som «rispa» meg opp, eller om jeg revna i det hun kom ut, men de sydde meg i 1,5 time etter fødsel 😅 måtte ha vakuum fordi hun ikke kom seg ned av seg selv, pressa i 3t uten hell😅 stjernekikker

Jordmor jeg har snakket med sa at barnet SKAL ut etter en time med pressing. Hvorfor lot de deg presse så lenge?

Anonymkode: cbc8e...03d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Eldste ble tatt med vakuum.

Hadde epidural.

Kjente null, niks og nada. Helt smertefritt, ble klippet også uten å kjenne noe.

Anonymkode: 8e373...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jordmor jeg har snakket med sa at barnet SKAL ut etter en time med pressing. Hvorfor lot de deg presse så lenge?

Anonymkode: cbc8e...03d

Etter en time vurderer de. Er mor for sliten til å fortsette? Har baby det bra? Om ja på dette er det ingenting i veien for å la mor fortsette. 

For min del presset jeg i 2t, men måtte få hjelp med vakuum fordi baby hadde høy lactat og "sliten mor" som det sto i papirene.

Anonymkode: b15e2...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke for å pirke, men er ikke vakuum sugekopp da? Vakuum er vel bare det «medisinske» ordet for sugekopp?😅

Ha ha, jeg mente tang😅 Ikke at det var noe å le av, da, men skjønner ikke at jeg ikke så det🙃

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen smertelindring - og da koppen ble festet til hodet på babyen var så ubeskrivelig, umenneskelig, grotesk vondt at jeg kan virkelig ikke skjønne selv at jeg overlevde. De reiv og sleit i åpningen, var oppi med koppen og dreiv å kjente etter rundt livmorhalsen og rota veldig på. Det var helt ubeskrivelig vondt. 

Når de dro babyen ut og var veldig vondt, men ikke sammenlignet med da de festa koppen. Selv om jeg revnet i alle retninger - også innvendig. 

Nei, jeg hadde heller hatt åpningsrier i en måned enn å oppleve det der igjen. Taklet smertene veldig bra frem til det. Hos meg var det ingen dramatikk eller fullt rom, så det hadde ikke noe med saken å gjøre. Det var bare helt sinnsyke smerter i underlivet. Jeg lå bare å skreik av full hals mens de drev på, jeg som ikke hadde lagd en lyd under hele åpningsfasen 😛 

Anonymkode: d249f...fb1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter en time vurderer de. Er mor for sliten til å fortsette? Har baby det bra? Om ja på dette er det ingenting i veien for å la mor fortsette. 

For min del presset jeg i 2t, men måtte få hjelp med vakuum fordi baby hadde høy lactat og "sliten mor" som det sto i papirene.

Anonymkode: b15e2...7fb

Var vel akkurat dette som skjedde. Etter 50 min tok de ul og så at hun var stjernekikker, og begynte å vurdere tiltak. Hun hadde det helt supert inni der, men jeg begynte å bli sliten😅 Fikk diverse for å få mer energi, uten hell. Så tilslutt endte det med klipp å sugekopp😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ingen smertelindring - og da koppen ble festet til hodet på babyen var så ubeskrivelig, umenneskelig, grotesk vondt at jeg kan virkelig ikke skjønne selv at jeg overlevde. De reiv og sleit i åpningen, var oppi med koppen og dreiv å kjente etter rundt livmorhalsen og rota veldig på. Det var helt ubeskrivelig vondt. 

Når de dro babyen ut og var veldig vondt, men ikke sammenlignet med da de festa koppen. Selv om jeg revnet i alle retninger - også innvendig. 

Nei, jeg hadde heller hatt åpningsrier i en måned enn å oppleve det der igjen. Taklet smertene veldig bra frem til det. Hos meg var det ingen dramatikk eller fullt rom, så det hadde ikke noe med saken å gjøre. Det var bare helt sinnsyke smerter i underlivet. Jeg lå bare å skreik av full hals mens de drev på, jeg som ikke hadde lagd en lyd under hele åpningsfasen 😛 

Jeg som svarte litt lenger oppe her, men akkurat dette kjenner jeg meg helt igjen i!! Jeg fødte for bare litt over en måned siden så husker de brutale smertene så sinnsykt godt, som et traume. Ingen smertelindring her heller… 

Umenneskelig og groteskt er beskrivelsene jeg også sitter igjen med. Jeg syntes det var helt grusomt når babyen ble dratt ut også og trodde jeg skulle revne hele kroppen, men tror faktisk det var da sugekoppen ble festet at jeg hylte som mest intenst (og jeg hadde også vært helt rolig og ikke laga en lyd fremt til da, jordmor skrøt masse av hvor godt jeg taklet det osv). 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Haha, jeg ropte også ganske voldsomt av smerte da. Den ene legen presterte å si "det er ikke noen vits i å lage lyd" 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg som svarte litt lenger oppe her, men akkurat dette kjenner jeg meg helt igjen i!! Jeg fødte for bare litt over en måned siden så husker de brutale smertene så sinnsykt godt, som et traume. Ingen smertelindring her heller… 

Umenneskelig og groteskt er beskrivelsene jeg også sitter igjen med. Jeg syntes det var helt grusomt når babyen ble dratt ut også og trodde jeg skulle revne hele kroppen, men tror faktisk det var da sugekoppen ble festet at jeg hylte som mest intenst (og jeg hadde også vært helt rolig og ikke laga en lyd fremt til da, jordmor skrøt masse av hvor godt jeg taklet det osv). 

For å si det sånn; ungen min er fire år og jeg husker det som det var i går 😛 Kjenner jeg på refleks kniper beina igjen bare av å tenke på/skrive om det 😅 Føder ALDRI igjen, det blir enebarn :) 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha, jeg ropte også ganske voldsomt av smerte da. Den ene legen presterte å si "det er ikke noen vits i å lage lyd" 🙈

Ja ikke sant, som om man kan kontrollere stemmen under sitt livs verste smerte 😅

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...