AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Dere som er voksne og bor hjemme eller dere som har voksne barn som fortsatt bor hjemme, betaler de for å bo hjemme? Når startet de å betale? Og hvor mye? Jeg har en sønn på 19 år som er ferdig på videregående nå i år og har tenkt å bo hjemme og jobbe til høsten. Bør han betale for å bo hjemme; jeg lg sønnen er litt uenig😉 Anonymkode: 106ba...052 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Tenker de nå iallefall betale for seg når de er ferdig med skolen og er i jobb. Anonymkode: 03be9...1ee 6 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Nei, det syntes jeg ikke. Men han må få seg en jobb og prøve og bygge opp økonomien sin, han kan også legge inn litt penger til mat om han ikke kjøper sin egen. Anonymkode: 2d9cb...218 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Min sønn er 20 og lærling, må ikke betale hjemme men han må spare inn på egen konto til egenkapital for senere huskjøp. Han sparer ca 5000 i mnd til det, og et par tusen til en annen sparekonto. Han spiser lite når han er hjemme, så det er lite utgifter for oss sånn sett. Anonymkode: 66c3d...bc6 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Jeg betalte vel 2000-3000 kr etter jeg kom i fast jobb og bodde hjemme for å spare penger. Anonymkode: 9b628...a0c 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Jeg har aldri betalt for å bo hjemme. Egentlig kunne jeg ha tenkt meg at jeg hadde betalt litt leie, for å få inn på en bedre måte at ikke alt som kommer inn på konto hver mnd er kun til forbruk. Jeg hadde nok også stilt noen krav til sparing. Anonymkode: be7e6...7ab 3 1
Loke37 Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Enig at det er lurt med tvungen sparing. Betal en husleie som settes på sperret konto til de kjøper leilighet. Skulle ønske mine foreldre hadde gjort det, herregud som vi sløset med penger 💸💸 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 i denne perioden av livet må de vel bruke penger på førerkort (og deretter på kjøretøy) og høyere utdannelse, pluss mest mulig kapital i håp om å skaffe seg deres egen bolig senere i livet. 0g så skal dem liksom betale "husleie" til foreldrene samtidig? Anonymkode: e4bbb...9c2 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Her må dem betale 2500,- Anonymkode: cf988...69e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 I min krets er det vanlig at de betaler ett beløp som tilsvarer ett rom i ett kollektiv, så setter foreldrene det på sparing til egenkapital. I tillegg dekker de egen tlf, bidrar til mat, klær osv. En veldig god måte å forberede dem til voksenlivet samtidig som de sparer opp kapital. Anonymkode: 2427b...e40 3 3
Ost Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Så lenge beløpet de betaler ikke bare er et helt random beløp så ser jeg ikke problemet. Jeg betalte en viss sum som gikk til å dekke mitt strømforbruk og slikt. Mat ordnet jeg selv. Dersom dette blir en "problemstilling" for meg og mitt barn en gang i fremtiden så vil uansett de pengene ungen betaler bli satt til side og gitt tilbake, f.eks ved kjøp av leilighet eller andre nyttige ting.
AprilLudgate Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 Jeg synes det er ekstremt lite raust å forvente betaling ved 19 år og opp mot 21/22. Man velger selv å få barn, og kan gjerne være raus littegranne. Men, jeg hadde satt krav om å spare (en god porsjon) penger fra inntekt til EK. Jeg hadde bedt om bidrag til noe av maten, strøm etc om jeg/vi hadde dårlig råd. Men sparing til EK inn i BSU er absolutt krav om ungdommen jobber og/eller studerer. Jeg kunne godt funnet på å si jeg ville ha kopi av overføring til sparing for å kunne bo hjemme gratis. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 De betaler telefonregning selv, samt et lite beløp for strøm og mat. Blir det for komfortabelt, så bor de hjemme til de er langt oppe i 20-åra, og det er ikke sunt for noen. Det alle beste om man har OK økonomi er å hjelpe unge voksne inn på boligmarkedet så snart som råd, for det de "sparer" på å bo hjemme blir spist opp av de økende boligprisene. Så da har de i bunn og grunn tapt penger på å bo hjemme, dersom foreldrene heller hadde hatt mulighet til å kausjonere for egenkapitalen. Anonymkode: dd651...9b1 1 1
Grüner Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Personlig synes jeg mange av dagens unge er bortskjemte som bor gratis hjemme hos mor og far til de er 30, mens de studerer. De er voksne på papiret, men i praksis er de mer som forvokste tenåringer ettersom de slipper så mye av det ansvaret som voksenlivet innebærer. 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 Jeg trodde tråden skulle handle om når det ble vanlig for unge å betale for å bo hjemme. Det lurer jeg faktisk på, for det kan ikke alltid ha vært sånn. Anonymkode: 05f31...bc5 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 Jeg vet om fler som har krevd en viss sum av hjemmeboende unge voksne, for så å sette det til side for sparing som de får tilbake senere. Jeg er litt usikker på temaet selv. Er alene med to ungdommer på 16 og 18, den eldste er ferdig med videregående nå. H*n skal studere, men ønsker å bo hjemme for å spare penger. Jeg har jo bare én inntekt som jeg forsørger 3 voksne på, og uansett hvor grei jeg gjerne skulle vært, så synes jeg ikke tanken om å sponse livsopphold til en som vil spare penger på å bo hjemme er så kul. H*n jobber og tjener flere tusen i måneden. Anonymkode: 33055...607 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): i denne perioden av livet må de vel bruke penger på førerkort (og deretter på kjøretøy) og høyere utdannelse, pluss mest mulig kapital i håp om å skaffe seg deres egen bolig senere i livet. 0g så skal dem liksom betale "husleie" til foreldrene samtidig? Anonymkode: e4bbb...9c2 Førerkort fikk de vel da de var 18? Anonymkode: b37b5...773
Nassenøff Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 Her må jenta på 22 betale for å bo hjemme, og nei det settes ikke på egen spare konto, det går til mat,strøm, all rydding jeg må ta etter henne, kles vask og generelt at hun har et rom her. Velger hun det og ikke leie ett annet sted med full jobb, 25-30 k inn hver mnd så er det hennes valg. Jeg vet hun ellers sparer det meste utenom 4000 til oss til bil,bolig, generelt ting hun har behov for. Lite festing,lite reise. Mye jobb og venninne besøk her. 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet om fler som har krevd en viss sum av hjemmeboende unge voksne, for så å sette det til side for sparing som de får tilbake senere. Jeg er litt usikker på temaet selv. Er alene med to ungdommer på 16 og 18, den eldste er ferdig med videregående nå. H*n skal studere, men ønsker å bo hjemme for å spare penger. Jeg har jo bare én inntekt som jeg forsørger 3 voksne på, og uansett hvor grei jeg gjerne skulle vært, så synes jeg ikke tanken om å sponse livsopphold til en som vil spare penger på å bo hjemme er så kul. H*n jobber og tjener flere tusen i måneden. Anonymkode: 33055...607 Det er barnet ditt. Hadde han ikke spart og bygget opp egenkapital, er det vel du som hadde fått spørsmål om EK når han skal inn på boligmarkedet Anonymkode: b37b5...773
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #20 Skrevet 24. mai 2022 Selvfølgelig skal de ikke betale noe. Forventer at de sparer til egenkapital når de jobber (begge har førerkort). Ene er 24 og går siste året på bachelor, andre går første året på master. Mye bedre at de bor hjemme og sparer, enn å kaste bort penger på leie. De jobber begge litt deltid akkurat nå og er flink til å spare. Anonymkode: ae2a1...7ff 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå