Gå til innhold

Ny som pedagogisk leder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (7 minutter siden):

Er du utdannet barnehagelærer ? 

Ja.

Anonymkode: c9735...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

😳😳😳

Du mener jobbene står i kø for oss som ønsker oss ut av yrket? Hvilken verden lever du i?

Omtrent 50% av yrkesaktive innen helse og omsorg og utdanningssektorene i Norge ønsker seg vekk. Men det betyr ikke automatisk at man er dårlig i jobben sin!

Den jeg vet om som hele tiden sier at hun ELSKER barnehageyrket er også den som bare skravler, tar seg en times pause, hele tiden er på kontoret og ellers ikke gjør en dritt. Sykemelder seg annenhver måned. Klart det er deilig å ha 600.000 i lønn uten å måtte løfte en finger iløpet av dagen. Jeg var en av hennes assistenter.., jeg løp meg ihjel... Hatet jobben min men vet jeg var god i jobben min likevel.

Trist at du hadde den erfaringen. Men som voksen må man ta ansvar for SEG SELV! Hadde jeg opplevd noe sånn som du, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at dette ble tatt tak i. Jeg mener, sitter du å ser på at din leder ikke gjør jobben sin? Når det er snakk om å ta vare på barn? Enten roper man HØYT om en sånn situasjon, og blir du ikke hørt, så er det ett språk folk forstår og det er at man sier opp. For er du så dyktig som du «sier» så hadde dette fint blitt ordnet opp i og sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja.

Da stiller jeg store spørsmål til at du som har en ren leder utdanning ikke klarer å stå opp for profesjonen din! Er det rart det blir som det blir, når man velger å bli værende sammen med en leder som man selv føler er udugelig ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men der hvor de har hatt forsterket bemanning i div prøveprosjekter så går jo sykefraværet ned og arbeidsglede opp.

Å konstant gå på felgen gjør noe med både mentalitet, motivasjon og også immunforsvar. Man er disponert for all verdens bassilusker, for ikke snakke om alt fravær knyttet til ens egne barn.

Anonymkode: 451ca...e7f

Ja. Utbrenthet er ikke et individuelt problem men systemfeil. Krav og ressurser samsvarer ikke.

Anonymkode: 60b46...107

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det som er problemet er at veldig mange brenner seg ut i dette yrket. Dyktige folk som virkelig vil være der for barna, vil oppleve at rammene for å gjøre en god nok jobb - ikke er der. 

Det er alt for få folk på jobb, stort sett hele tiden. Det settes ikke inn vikarer, det finnes ikke folk å ta av. Dette er et strukturelt problem. Det er høyt sykefravær i barnehager - og det er ikke uten grunn. Det tar på å ikke kunne møte barnas behov, og ha kunnskapen om hva barn trenger, men ikke kunne møte disse behovene til de skjønne barna. Det er for få voksne, og for mange barn.

Som nyutdannet fikk jeg sjokk. Alt det jeg kunne, alt jeg hadde lært ble bare helt umulig å gjennomføre. Hver dag handlet om å "overleve dagen" 

Jeg håper det snart skjer noe i barnehagesektoren, som gjør at det går an å jobbe der - uten å ende opp som sykemeldt, eller utbrent. 

Lykke til, forbered deg bare på at det er uendelig langt mellom lære og praksis. Dessverre. 

Anonymkode: b3297...ff6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (7 minutter siden):

kjenner til det! Men sånn er det. Og la oss snakke om hvorfor det er så jævlig mye fravær i sektoren ? Kan det være nettop fordi det er så mange som er drittleie som er i yrket fremdeles ? Og hva tror du den holdningen gjør med de andre som faktisk behersker yrket? 

Det er fravær pga rammene man jobber under.

Hadde du fulgt med så hadde du visst at der de har satt inn ekstra ressurser så blir det mindre fravær og bedre arbeidsmiljø. Hele sektoren er ødelagt av politikerne.

Der jeg jobber er man alene med barna 2 timer om morgenen og 2 timer på ettermiddagen pga politisk styring. Ingen finner arbeidsglede i slikt. Alene med opptil 18 unger 2 timer om dagen. De minste bruker fortsatt bleie. Foreldre vil slå av en prat. Et barn er levert med Paracet i rumpa. Noen barn krangler. Et barn slår seg. En mor er bekymret og ønsker en ekstra lang prat med deg. Et barn tisser på seg. Osv osv. Og man står der alene...

Fint at du ikke synes det gjør noe, men jeg får seriøst dårlig samvittighet hver eneste dag når jeg må prioritere brannslukking istedenfor lek og samhandling med ungene. Det praktiske tar helt overhånd og gjør at man ikke er tilstede slik Rammeplanen og barnehageloven sier at man skal.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Vær forberedt på en tøff start og at du blir sliten/utslitt etter noen år i yrket. Mye fravær blant personale, mye sykt barn dager brukt også. Foreldre som maser om urelevante ting og ofte dårlig ledelse også. Det kan også være mobbing der.

Jeg har hatt den jobben i 12 år og orker snart ikke lenger, men har grodd fast.

Hadde jeg vært deg hadde jeg hoppet rett på master eller tatt en ny bachelor.

Og husk: Selv om du, spesielt som nyutdannet, er opptatt av fag, er mest sannsynlig assistentene/medarbeiderne ikke det. Spesielt om de har vært der i 10+ år.

Anonymkode: d133b...581

Holder med,etter 15 år i barnehage og halvveis på masteren orker jeg ikke mer.Barn som har 9-timers dager,kollegaer som aldri er på jobb og som ikke klarer å tenke på annet enn seg og sine behov,styrer som aldri er tilstede mentalt, foreldre med urealistiske krav og lange slitsomme dager med lite tid til fag. Ikke ha for høye forventninger.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (5 minutter siden):

Da stiller jeg store spørsmål til at du som har en ren leder utdanning ikke klarer å stå opp for profesjonen din! Er det rart det blir som det blir, når man velger å bli værende sammen med en leder som man selv føler er udugelig ? 

Dette blir for dumt. Hva mener du jeg skulle gjort?? Det er jo ikke jeg som er problemet, men denne andre ansatte som var en unnasluntrer. Hun visste det selv. Lederne visste det. Jeg spurte om å bytte avdeling men fikk nei. Ingen ville jo jobbe under denne dama.

Vet du ikke h or vanskelig det er å sparke folk i offentlig sektor??

Utdanningsforbundet og fagforbundet er en vits... de stiller ikke opp for oss.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Veldig så aktiv og tilsynelatende engasjert du var i denne tråden da. Trives du virkelig så mye i jobben som du sier egentlig? Får inntrykk av at det kanskje ikke stemmer.. hmmm

Anonymkode: d133b...581

Det kan være leit for enkelte som har det kjipt med seg selv å høre at andre har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (9 minutter siden):

Trist at du hadde den erfaringen. Men som voksen må man ta ansvar for SEG SELV! Hadde jeg opplevd noe sånn som du, så hadde jeg satt himmel og jord i bevegelse for at dette ble tatt tak i. Jeg mener, sitter du å ser på at din leder ikke gjør jobben sin? Når det er snakk om å ta vare på barn? Enten roper man HØYT om en sånn situasjon, og blir du ikke hørt, så er det ett språk folk forstår og det er at man sier opp. For er du så dyktig som du «sier» så hadde dette fint blitt ordnet opp i og sett. 

Du vet ingenting om meg.

At du legger ansvaret for andres udugelighet over på meg sier mest om deg egentlig.

Hva hjelper det å si opp? Herregud, tror du problemet løser seg da? Si meg hvordan det hadde hjulpet barna at jeg sa opp, takk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (8 minutter siden):

Dette var nydelig og rørende og lese. Takk for du delte. Og masse lykke til i skolen. De trenger flere førskolelærere i skolen❤️

Det er sikkert, det har vært et godt bytte for meg, hadde ikke klart nye 20 år på gulvet i barnehagen, det er jo tøft fysisk og psykisk. Hatt minimalt sykefravær i disse 23 årene, men kjente at det røynet på mot slutten, og ville nødig havne i statistikken, da det å være tilstede for barn, foreldre og kollegaer er meget viktig for meg. 

Så selv om jeg mener barnehagelæreryrket er veldig flott, må det være lov å ha to tanker i hodet på en gang. Bemanningsnormen må styrkes, om den ikke gjør det er jeg redd for konsekvensene. 

https://www.barnehage.no/bemanning-bemanningsnorm-ks/redd-barna-svaert-bekymret-over-bemanningskrisen/232370?fbclid=IwAR0zk6sQirn-I1c7GN0UunYPwb-6Xbd7-fvCd_6oyt59jE4PGh-rfvEehLg

Anonymkode: baa6f...66d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle

Dette blir for dumt. Hva mener du jeg skulle gjort?? Det er jo ikke jeg som er problemet, men denne andre ansatte som var en unnasluntrer. Hun visste det selv. Lederne visste det. Jeg spurte om å bytte avdeling men fikk nei. Ingen ville jo jobbe under denne dama.

Vet du ikke h or vanskelig det er å sparke folk i offentlig sektor??

Utdanningsforbundet og fagforbundet er en vits... de stiller ikke opp for oss.

Der har vi det! Sparke folk? Hallo, jeg kjenner til systemet, og forøvrig har jeg opplevd enormt med støtte fra udf. Men en ting skal jeg si, de gangene jeg har opplevd dritt, så har jeg plent sagt opp om jeg ikke så at det ble tatt tak i. Jeg sitter ikke å sutrer og klager fordi ting er kjipt. Enten blir noe gjort eller så forsvinner jeg. Er søren meg for mange gode barnehager og ansatte til at man blir værende hos de som ikke bryr seg om å ha en god barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange gode svar! Jeg har fått med meg diskusjonen rundt frafallet av utdannede pedagoger i barnehagen. Og jeg er klar over at det er mange som ønsker seg bort fra yrket. Jeg skrev faktisk bacheloren min om nettopp dette "hvorfor ønsker barnehagelærere seg bort fra barnehagen ?"
Setter veldig pris på at dere tar dere tid til å svare alle sammen, Men det er ikke denne informasjonen jeg er ute etter med dette innlegget. Fortell gjerne hva som ikke fungerer, men gjerne inkluder råd til hvordan det skal bli bedre også, om dere har :) 

Anonymkode: c4533...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PennysPuzzle

Du vet ingenting om meg.

At du legger ansvaret for andres udugelighet over på meg sier mest om deg egentlig.

Hva hjelper det å si opp? Herregud, tror du problemet løser seg da? Si meg hvordan det hadde hjulpet barna at jeg sa opp, takk.

Den som tier samtykker. Ikke sitt og tro at alle andre skal orden opp for deg. For sånn er ikke livet. Det du kan gjøre selv er å si opp! Ja trist for barna. Men kanskje like trist å ha en ansatt som mistrives ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (Akkurat nå):

Der har vi det! Sparke folk? Hallo, jeg kjenner til systemet, og forøvrig har jeg opplevd enormt med støtte fra udf. Men en ting skal jeg si, de gangene jeg har opplevd dritt, så har jeg plent sagt opp om jeg ikke så at det ble tatt tak i. Jeg sitter ikke å sutrer og klager fordi ting er kjipt. Enten blir noe gjort eller så forsvinner jeg. Er søren meg for mange gode barnehager og ansatte til at man blir værende hos de som ikke bryr seg om å ha en god barnehage. 

Men du sier at jeg ikke stilte opp for barna på avdelingen fordi jeg liksom godtok at kollegaen min var en unnasluntrer.

Så da spør jeg deg igjen: hvordan hadde jeg stilt opp for disse barna om jeg sa opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener selvfølgelig ikke at det ikke er lov å mene at yrket er tungt eller krevende, men jeg var ikke ute etter debatt om hvorvidt dette var et yrke jeg bør gå inn i eller ikke. Jeg har jo allerede en fot innenfor, så toget om å velge noe annet har jo på en måte uansett gått 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for mange gode svar! Jeg har fått med meg diskusjonen rundt frafallet av utdannede pedagoger i barnehagen. Og jeg er klar over at det er mange som ønsker seg bort fra yrket. Jeg skrev faktisk bacheloren min om nettopp dette "hvorfor ønsker barnehagelærere seg bort fra barnehagen ?"
Setter veldig pris på at dere tar dere tid til å svare alle sammen, Men det er ikke denne informasjonen jeg er ute etter med dette innlegget. Fortell gjerne hva som ikke fungerer, men gjerne inkluder råd til hvordan det skal bli bedre også, om dere har :) 

Da går du inn i yrket med åpne øyne. Kanskje blir ikke sjokket like stort for deg. 

Jeg tror ikke barnehagesektoren blir bedre før bemanningen styrkes. 

Anonymkode: b3297...ff6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ta denne diskusjonen en annen plass? Var ikke dette ts var ute etter… og som nyutdannet selv så følger jeg tråden i håp om gode tips og dette er helt meningsløst.

Anonymkode: eca68...179

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle

Men du sier at jeg ikke stilte opp for barna på avdelingen fordi jeg liksom godtok at kollegaen min var en unnasluntrer.

Så da spør jeg deg igjen: hvordan hadde jeg stilt opp for disse barna om jeg sa opp?

Nei, det jeg sier er det jeg sier ! Liksom….ikke legg ansvaret over på barna! Ikke skyld på dem fordi du er for FEIG til å si opp! Dårlig unnskyldning. Ingen barn er tjent med å ha en voksen som mistrives. Og ja, noenganger må man si opp, for å la sektoren vite hva som tolereres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (Akkurat nå):

Den som tier samtykker. Ikke sitt og tro at alle andre skal orden opp for deg. For sånn er ikke livet. Det du kan gjøre selv er å si opp! Ja trist for barna. Men kanskje like trist å ha en ansatt som mistrives ! 

Vi har veldig forskjellig syn på ting.

Jeg stilte opp for barna der jeg var, jeg hadde aldri hatt samvittighet til å si opp og etterlate dem med en så udugelig ansatt og så skulle de i tillegg oppleve å få inn en ny voksen. Guzene vet hvordan den nye voksne hadde vært. Nei, stakkars barn. Bedre at jeg mistrives men tar vare på barna og holder ut det året jeg jobbet sammen med den kollegaen.

At du stikker fra barna og er stolt av det får være din sak!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...