Gå til innhold

Ny som pedagogisk leder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hello, jeg er veldig snart ferdigutdannet barnehagelærer og har nå fått jobb som pedagogisk leder på småbarn fra august. Gleder meg kjempe masse, men er også fryktelig spent på hva som kommer. 
jeg har ingen tidligere erfaring fra barnehage (utenom fra praksis selvfølgelig). Så jeg starter med mye teoretisk kunnskap, engasjement og iver, men ikke så mye mer 😅 

jeg har fått pedleder stilling på småbarn med de minste barna i alderen 1-2 år. Jeg kommer jo midt i barnehage starten så jeg kommer til å være omtrent like ny som de i barnehagen. 

så nå lurte jeg på om det er noen, kanskje med litt mer erfaring enn meg, som har noen gode tips og triks for oppstarten og tilvenning? 

kom gjerne med andre tips også til en ny pedagog om dere har, jeg trenger alt 😅

Anonymkode: c4533...6cd

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vær forberedt på en tøff start og at du blir sliten/utslitt etter noen år i yrket. Mye fravær blant personale, mye sykt barn dager brukt også. Foreldre som maser om urelevante ting og ofte dårlig ledelse også. Det kan også være mobbing der.

Jeg har hatt den jobben i 12 år og orker snart ikke lenger, men har grodd fast.

Hadde jeg vært deg hadde jeg hoppet rett på master eller tatt en ny bachelor.

Og husk: Selv om du, spesielt som nyutdannet, er opptatt av fag, er mest sannsynlig assistentene/medarbeiderne ikke det. Spesielt om de har vært der i 10+ år.

Anonymkode: d133b...581

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bry deg om ungene, ikke glem hvorfor du startet på utdannelsen.

Vi har hatt 2 ped.ledere til våre små, ei rett fra universitetet som brukte mye tid med ungene våre og kjente de - hun var fantastisk, selv om det ofte ble litt korte varsler på ting eller at informasjon kunne mangle osv... Så fikk vi ei ny, med 10 års erfaring, på foreldremøte følte jeg ikke at hun hadde tilbragt noe tid med mine unger, og heller ikke at hun hadde snakket med noen som kjente de. Hun har alt på stell ellers da, men virker som hun bruker mest tid på ansatte og å ordne papirer.

Anonymkode: b1902...0f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hello, jeg er veldig snart ferdigutdannet barnehagelærer og har nå fått jobb som pedagogisk leder på småbarn fra august. Gleder meg kjempe masse, men er også fryktelig spent på hva som kommer. 
jeg har ingen tidligere erfaring fra barnehage (utenom fra praksis selvfølgelig). Så jeg starter med mye teoretisk kunnskap, engasjement og iver, men ikke så mye mer 😅 

jeg har fått pedleder stilling på småbarn med de minste barna i alderen 1-2 år. Jeg kommer jo midt i barnehage starten så jeg kommer til å være omtrent like ny som de i barnehagen. 

så nå lurte jeg på om det er noen, kanskje med litt mer erfaring enn meg, som har noen gode tips og triks for oppstarten og tilvenning? 

kom gjerne med andre tips også til en ny pedagog om dere har, jeg trenger alt 😅

Anonymkode: c4533...6cd

Hei. Og velkommen til verdens beste jobb. Du kan glede deg. Jeg er førskolelærer med like mange år som førskole lærer og ped leder. Og like mange år på både stor barn og de minste, elsker begge deler like mye.

Så siden du skal på de minste så er det viktigste OMSORG. Så må dere sammen på avdelingen finne riktige rutiner og ha en åpen og god kommunikasjon. Selv om du er leder, så må du også være ydmyk og ta til deg hva kollegaene dine har av erfaring. Små barn er avhengig av omsorgsfulle, myke og nære og ikke minst tilstedeværende voksne. Små barn er veldig visuelle og sanse rom er også en god måte og små barn engasjerte. Vær ydmyk og lytt til foreldre gruppen din, ha samtaler med dem der du får vite hva som er viktig for foreldrene, deres forventninger, ønsker og diverse. Møt dem, hør dem og se dem. Vis at du SER barnet deres og vær positiv og kjærlig. Samtidig stå opp for profesjonen din og vis at du er faglig sterk, profesjonell og at du har kunnskap. Møt barn og foreldre med smil og omsorg. Pass på at barnet er stelt (at bleier er tørre) bruk smykker under måltid. La barna få være små, for det er jo nettop DET de er. Men gi de mye glede med sang, uteliv, lek MASSE lek. Men viktigst av alt, jobb godt sammen på avdelingen for å gi disse små den beste Bhg hverdagen de kan ha. Og trygg foreldrene på at dere gjør deres aller beste for at barnet skal ha det bra i Bhg. Og helt til slutt, foreldregrupper kan være krevende, men lytt til dem (du trenger ikke alltid være enig) men prøv å Finn en viss balanse der med at du holder foreldre trygg, samtidig som du også sørger for barnets beste. 
Lykke til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan også søke deg opp på lignende tråder her på KG, så ser du de fleste kun holder ut i noen år og at de vil søke seg bort fra barnehager.. Så mange tråder om det her.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vær forberedt på en tøff start og at du blir sliten/utslitt etter noen år i yrket. Mye fravær blant personale, mye sykt barn dager brukt også. Foreldre som maser om urelevante ting og ofte dårlig ledelse også. Det kan også være mobbing der.

Og husk: Selv om du, spesielt som nyutdannet, er opptatt av fag, er mest sannsynlig assistentene/medarbeiderne ikke det. Spesielt om de har vært der i 10+ år.

For en trist opplevelse… synd at dere som er «utbrente» fortsetter å jobbe med det aller viktigste vi har i samfunnet… Må være det mest dobbeltmoralske som finnes. Du mistrives i jobben din, føler det utbrent (alt er gale) men så har du en utdanning som er direkte laget for den jobben du gjør og som innebærer at din viktigste jobb er å ivareta barn, være et forbilde, ha humør og ha energi … alikavel velger du å gå på jobb når du ikke innehar noen av disse verdiene. Veldig mange klager over Bhg jobb, det er tunge tider i ALLE yrker… men det betyr ikke at yrket er jævlig. Det betyr at dette yrket egner seg for deg. 
Førskolelærer på 14 året! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan også søke deg opp på lignende tråder her på KG, så ser du de fleste kun holder ut i noen år og at de vil søke seg bort fra barnehager.. Så mange tråder om det her.

Slutt med den svartmalingen.. er så mye klaging om at jobben er så fæl (for enkelte personer) men bare innrøm at du valgte feil jobb for DEG! Det betyr ikke at jeg eller mange andre har valgt feil. Jobben krever en sunn livstil, en sterk syke og en hel del med positiv tankegang. Den krever mye av et menneske. Og ikke alle har det som trengs. Men da er det ikke yrket sin feil, det er rett og slett på tide at disse som ikke duger, finner seg noe annet og gjøre. Det gjør meg inderlig forbanna og vite at mennesker jobber med barn når de så absolutt ikke skulle gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
PennysPuzzle skrev (5 minutter siden):

For en trist opplevelse… synd at dere som er «utbrente» fortsetter å jobbe med det aller viktigste vi har i samfunnet… Må være det mest dobbeltmoralske som finnes. Du mistrives i jobben din, føler det utbrent (alt er gale) men så har du en utdanning som er direkte laget for den jobben du gjør og som innebærer at din viktigste jobb er å ivareta barn, være et forbilde, ha humør og ha energi … alikavel velger du å gå på jobb når du ikke innehar noen av disse verdiene. Veldig mange klager over Bhg jobb, det er tunge tider i ALLE yrker… men det betyr ikke at yrket er jævlig. Det betyr at dette yrket egner seg for deg. 

Mente: det betyr at dette yrket ikke egner seg for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (10 minutter siden):

😳😳😳

Du mener jobbene står i kø for oss som ønsker oss ut av yrket? Hvilken verden lever du i?

Omtrent 50% av yrkesaktive innen helse og omsorg og utdanningssektorene i Norge ønsker seg vekk. Men det betyr ikke automatisk at man er dårlig i jobben sin!

Den jeg vet om som hele tiden sier at hun ELSKER barnehageyrket er også den som bare skravler, tar seg en times pause, hele tiden er på kontoret og ellers ikke gjør en dritt. Sykemelder seg annenhver måned. Klart det er deilig å ha 600.000 i lønn uten å måtte løfte en finger iløpet av dagen. Jeg var en av hennes assistenter.., jeg løp meg ihjel... Hatet jobben min men vet jeg var god i jobben min likevel.

Anonymkode: c9735...820

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (15 minutter siden):

Slutt med den svartmalingen.. er så mye klaging om at jobben er så fæl (for enkelte personer) men bare innrøm at du valgte feil jobb for DEG! Det betyr ikke at jeg eller mange andre har valgt feil. Jobben krever en sunn livstil, en sterk syke og en hel del med positiv tankegang. Den krever mye av et menneske. Og ikke alle har det som trengs. Men da er det ikke yrket sin feil, det er rett og slett på tide at disse som ikke duger, finner seg noe annet og gjøre. Det gjør meg inderlig forbanna og vite at mennesker jobber med barn når de så absolutt ikke skulle gjort det. 

Veldig fint at du trives på jobb. Kan jeg spørre hvor du jobber?

Anonymkode: 60b46...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei og gratulerer med snart fullført utdannelse som barnehagelærer. Det første året som pedagogisk leder er lærerrikt, spennende og krevende. Mitt var i 1998, men kan fortsatt huske spentheten og redselen for å gjøre «feil». 

De siste 10 årene har jeg jobbet på småbarn og det er så koselig. Vi jobbet mye etter Trygghetssirkelen og møte barna på følelser. Gjøre foreldrene trygge ved å vise omsorg for barnet og den overgangen det er i det å gå fra permisjonslivet og gi fra seg det mest dyrbare de har til foreløpig ukjente voksne/ ansatte. Bruk tid på gulvet og vær tilgjengelig for de små, vær nær men ikke pågående, la de ville komme til deg. Få foreldrene til å få tillit til deg, er foreldrene trygge vil dette smitte over til barna. 

Bli kjent med dine nærmeste ansatte, finn ut hvilke interesseområder og kompetanse de har og skap et godt team. Lurt å være ydmyk i starten, du har teori og kunnskap, de har forhåpentligvis erfaringen og engasjementet. 

Høsten er travel, få nok søvn og planlegg tid for avkobling og hvile. Masse lykke til! 

Hilsen pedagog som i fjor etter 23 spennende, givende og krevende år som ped.leder byttet til skole. 

Anonymkode: baa6f...66d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (17 minutter siden):

Mente: det betyr at dette yrket ikke egner seg for deg. 

Det er ikke nødvendigvis yrket som er feil, men rammene vi jobber innenfor... forsvarlig å ha 8 ett- og toåringer alene 1-1,5 time? I think not (det er konsekvensen av når en mellomvakt er syk f.eks)

Anonymkode: 451ca...e7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

😳😳😳

Du mener jobbene står i kø for oss som ønsker oss ut av yrket? Hvilken verden lever du i?

Omtrent 50% av yrkesaktive innen helse og omsorg og utdanningssektorene i Norge ønsker seg vekk. Men det betyr ikke automatisk at man er dårlig i jobben sin!

Den jeg vet om som hele tiden sier at hun ELSKER barnehageyrket er også den som bare skravler, tar seg en times pause, hele tiden er på kontoret og ellers ikke gjør en dritt. Sykemelder seg annenhver måned. Klart det er deilig å ha 600.000 i lønn uten å måtte løfte en finger iløpet av dagen. Jeg var en av hennes assistenter.., jeg løp meg ihjel... Hatet jobben min men vet jeg var god i jobben min likevel.

Anonymkode: c9735...820

Er du utdannet barnehagelærer ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke nødvendigvis yrket som er feil, men rammene vi jobber innenfor... forsvarlig å ha 8 ett- og toåringer alene 1-1,5 time? I think not (det er konsekvensen av når en mellomvakt er syk f.eks)

kjenner til det! Men sånn er det. Og la oss snakke om hvorfor det er så jævlig mye fravær i sektoren ? Kan det være nettop fordi det er så mange som er drittleie som er i yrket fremdeles ? Og hva tror du den holdningen gjør med de andre som faktisk behersker yrket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei og gratulerer med snart fullført utdannelse som barnehagelærer. Det første året som pedagogisk leder er lærerrikt, spennende og krevende. Mitt var i 1998, men kan fortsatt huske spentheten og redselen for å gjøre «feil». 

De siste 10 årene har jeg jobbet på småbarn og det er så koselig. Vi jobbet mye etter Trygghetssirkelen og møte barna på følelser. Gjøre foreldrene trygge ved å vise omsorg for barnet og den overgangen det er i det å gå fra permisjonslivet og gi fra seg det mest dyrbare de har til foreløpig ukjente voksne/ ansatte. Bruk tid på gulvet og vær tilgjengelig for de små, vær nær men ikke pågående, la de ville komme til deg. Få foreldrene til å få tillit til deg, er foreldrene trygge vil dette smitte over til barna. 

Bli kjent med dine nærmeste ansatte, finn ut hvilke interesseområder og kompetanse de har og skap et godt team. Lurt å være ydmyk i starten, du har teori og kunnskap, de har forhåpentligvis erfaringen og engasjementet. 

Høsten er travel, få nok søvn og planlegg tid for avkobling og hvile. Masse lykke til! 

Hilsen pedagog som i fjor etter 23 spennende, givende og krevende år som ped.leder byttet til skole. 

Anonymkode: baa6f...66d

Dette var nydelig og rørende og lese. Takk for du delte. Og masse lykke til i skolen. De trenger flere førskolelærere i skolen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PennysPuzzle
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Veldig fint at du trives på jobb. Kan jeg spørre hvor du jobber?

Anonymkode: 60b46...107

Jeg sier ikke navnet på barnehagen. Men på Vestlandet. Har jobbet i de fire største byene i Norge. Så har en verdifull erfaring der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (2 minutter siden):

kjenner til det! Men sånn er det. Og la oss snakke om hvorfor det er så jævlig mye fravær i sektoren ? Kan det være nettop fordi det er så mange som er drittleie som er i yrket fremdeles ? Og hva tror du den holdningen gjør med de andre som faktisk behersker yrket? 

Veldig så aktiv og tilsynelatende engasjert du var i denne tråden da. Trives du virkelig så mye i jobben som du sier egentlig? Får inntrykk av at det kanskje ikke stemmer.. hmmm

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Syns ikke noe om dette, å prøve å dra ned en nyutdannet, engasjert pedagog! 
Har du bare elendighet å komme med, så kan du la være! 

Hilsen pedagog som har jobbet 15 år i barnehage. 

Anonymkode: f7685...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skap god relasjon til foreldrene! 
Bli godt kjent med hvert enkelt barn og vær en lekende voksen. 
Spør og vær åpen for at du ikke kan alt, erfaringen til de du jobber med er verdifull

Anonymkode: eca68...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PennysPuzzle skrev (1 minutt siden):

Men der hvor de har hatt forsterket bemanning i div prøveprosjekter så går jo sykefraværet ned og arbeidsglede opp.

Å konstant gå på felgen gjør noe med både mentalitet, motivasjon og også immunforsvar. Man er disponert for all verdens bassilusker, for ikke snakke om alt fravær knyttet til ens egne barn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...