Gå til innhold

Sommerferie hos svigers med baby

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Trenger å høre litt erfaringer fra andre som har vært i lignende situasjon ettersom jeg er litt usikker på hvordan sommerferien blir i år. 

Jeg og samboer bor på min hjemplass, og har derfor pleid å tilbringe noen uker hos svigers om sommeren så vi får vært litt sammen med hans familie også. Da bor vi hos hans foreldre, gjerne samtidig som at søsknene hans også har reist hjem. Dette er i utgangspunktet ikke et problem for meg ettersom jeg kommer veldig godt overens med hele hans familie, men vet også av erfaring at det er litt slitsomt å være i «besøksmodus» så lenge. Er heller ikke vant til å gå oppå andre mennesker over lang tid, og blir veldig obs på å alltid skulle vise meg fra min beste side. Samboer sliter litt med å forstå dette, siden jeg jo har fått beskjed om å føle meg som hjemme når vi er der. For hans del er det (naturligvis) 100% avslappende å være der, med svigers som varter opp med middag hver eneste dag og besøk av øvrig familie, mens jeg går mye og kjenner på følelsen av å være til bry (feks når vi okkuperer TVen for å se på det vi ønsker istedenfor det svigers helst vil se). 

Nå har vi nylig fått vårt første barn, og har planer om å reise to uker til svigers i sommer med en baby på 3 mnd. Merker at jeg plutselig har begynt å stresse litt ved tanken på dette, da jeg sliter litt med å se for meg hvordan dette skal bli en fin ferie for meg. Sliter med kveldsuro, så 9 av 10 dager kaver baby enormt mye og er limt til puppen min fra 18-01. Tar ikke smokk. Er ikke komfortabel med å sitte med puppene hengene ute foran svigers, så blir sikkert alene på soverommet store deler av kvelden hvis ikke baby blir mer medgjørlig før den tid. Er litt redd for å få en kjip ferie der jeg bare sitter alene på rommet med baby mens samboer farter rundt og koser seg med familie og venner. Samtidig vil jeg jo ikke bare være hjemme hele sommeren heller, da vi bor på et sted som er kjent for å ha et særdeles trasig sommervær. 

Spørsmålet mitt er vel egentlig om noen har erfaring med å reise til svigerfamilie i noen uker med en baby på ca. 3 måneder. Hvordan var dette? Hvordan så dagene ut? Ville du gjort det igjen, eller gjort besøket kortere? Tips til hva jeg kan forberede meg på, eller noe jeg kan gjøre for å gjøre turen litt finere for meg selv? Vurderer å la samboer reise i forveien slik at jeg kan komme etter og bli i bare noen dager, men vet ikke hvordan det isåfall ville vært å reise alene på fly med baby som ikke en gang kan holde hodet sitt ordentlig selv enda… Hjelp? 

Anonymkode: 974bd...ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er mannen din når dere er med din familie? Han har nok fått beskjed om å føle seg som hjemme der og, men alle kjenner litt på dette "besøksmoduset" du beskriver - så syntes det høres veldig merkelig ut, at han ikke evner å sette seg inn i din situasjon? Han skal lytte til hvordan du føler det, og det er da irrelevant om hans foreldre har sagt at du må føle deg som hjemme? Jeg hadde selv aldri sitti med puppene ute foran svigers, så ja, det blir nok mange kvelder i senga med baby - jeg syntes du og mannen skal ta en prat om dette. Du er nybakt mor og han skal være der utelukkende for deg og baby, han skal lytte og hjelpe. 

Mannen din høres jævlig tafatt ut, for å si det mildt. Har han mangel på et par store antenner? Siden han ikke klarer å forstå at du føler på ting du óg? (Empati b.la). Høres veldig sånn ut 🙄🚩

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme om dere ikke har endel plass å være alene på. 

De kan besøke dere i sommer, eventuelt dere kan ta ei helg.

Anonymkode: 41cf5...b3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ta inn på en hytte/Airbnb? 

Anonymkode: 03c51...a11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at slike ting kommer helt ann på babyen. Noen får barn som ligger og gliser av alt og sover natta gjennom, mens noen får barn som bruker deg som smokk og blir klikkkk om du legger h*n fra deg.

Jeg hadde sistnevnte med min, og jeg ble ofte alene på soverom osv slik du beskriver fordi jeg ikke er komfortabel med å føle meg som ei ku foran andre folk.

En baby er 24/7 jobb, men husk at mannen din må avlaste deg også.

Anonymkode: db4cd...05d

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde hos svigers 4 uker første sommeren med baby. Da var babyen 2-3 mnd. Jeg for min del synes det var herlig. Jeg hadde da kjent svigerforeldrene mine i 12 år, og var god venn med brødrene til samboeren min.. så jeg følte meg veldig hjemme der. Var jo litt på rommet når jeg ville ha litt pause, men satt ellers på stua på kveldene og ammet mens vi så på TV sammen, drog på båtturer  stranda, turer med vogn/bæresele. Hadde en slyngevugge baby sov i på kveldene og vi rulerte på å dytte på den så jeg fikk litt pause. Svigermor trillet tur på dagtid så jeg fikk sove ved behov. Vi fikk all mat servert, null husarbeid og jeg kunne late meg med baby så mye jeg ville og fikk så mye avlastning jeg trengte. Veldig kjekt for samboer og så han slapp å avlaste hele tiden (vi hadde en ganske urolig refluks baby). Jeg ville faktisk ikke reise hjem igjen etter ferien for jeg ble litt for godt vant med mye hjelp 😅

Men nå er jo dette min erfaring og den er jo basert mitt forhold til svigers og resten av familien til samboeren. Jeg ser på de som tilnærmet egen familie. Da blir det jo noe annet. Har aldri vært i "besøksmodus" men alltid følt meg 100% som hjemme. Skjønner at det blir annerledes for din del TS. Men ville det vært enorm forskjell om du var hjemme? Ville du følt at dagene var veldig annerledes? Som sagt er det bare du som kan kjenne på dette 😊 det er jo en ypperlig mulighet for å få litt hjelp og avlastning og la familien hans få treffe babyen :)

Anonymkode: 51082...327

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde syntes det var veldig slitsomt. Nå blir jeg veldig i besøksmodus, og hadde blitt like sliten av å bo hos mine foreldre også. Jeg liker også svigerfamilien, men er veldig glad de bor i samme by. 
Når babyen er tre mnd kan du gjerne ha behov for å trekke deg litt unna. Fordelen er at det er enklere med en baby- for de fleste forstår at man blir sliten av det. Samtidig er det nok ekstra stress å være et annet sted når babyen gråter tre timer på natten, og du er lett irritert på mannen din. 
Jeg ville prøvd å leie en leilighet i nærheten av svigerforeldrene. Da får dere litt space og svigers får sove på nettene (kan dere si). 

Anonymkode: 8289a...d22

AnonymBruker
Skrevet

Vi var hos svigerforeldrene og foreldrene mine vekselvis i fire uker den sommeren eldstemann var nyfødt (han var seks uker da vi kom). Det var helt fantastisk! Plutselig var jeg ikke ansvarlig for noe annet enn puppen - det var folk som bidro på absolutt alle andre fronter, og det var magisk for en sliten mamma med en baby som foretrakk å sove på tur i vogna eller oppå et bryst. 

Min var også mye på puppen, så jeg kjøpte noen gode ammetskjorter hvor du bare kan vippe ut det du må. (må være de som har et ekstra stofflag. De som bare har v-utringing er vulgære på meg i alle fall.) Da synes det ingenting med mindre folk ser skikkelig etter - og gjør de det så får det være deres problem tenker jeg. 

For din egen del ville jeg fått mannen til å prate med svigers på forhånd om det burde gjøre en omstokk på hvem som sover hvor, sånn at dere eventuelt kan få et rom som står litt alene og dermed ikke trenger å tenke på at dere forstyrrer nattesøvnen til andre. For er det en ting jeg har lært av to barn så er det at det sekundet du begynner å stresse for at de ikke skal bråke om natta, så skriker de mer enn de noensinne har gjort på nattestid 😅

Anonymkode: 0db14...2b6

Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke sett problemet. 2 uker er jo gjerne «ingenting» i forhold til hvor mye andre (din side) får vært med dere og baby. Om baby er urolig og må ammes mye på kveldstid så kan du trekke deg unna som du sier. Du kan nok oppholde deg i stuen med resten også om du vil. Men dersom du ikke er komfortabel å amme foran andre, så går jo den valgmuligheten bort. Ta med iPad/pc så du kan se serier i mens feks. Far bør jo også ta seg av baby utenom akkurat selve ammingen. Dere får også sikkert hjelp av svigers. Både at de passer på/holder/bysser/triller/koser med baby. Så får dere avlastning. Og skulle de ikke bidra der så får far bidra. Spesielt dersom du har fått lite søvn gjennom natten. I tillegg bør han bidra til at felles ting som feks middager foregår på et tidspunkt hvor du også får deltatt. At det ikke er sen middag kl 19 hvor du må oppholde deg på rommet for amming. 
Og skulle det bli mye gråt og lyd på nattestid/morgen må du bare ikke bry deg. Dere er invitert dit med baby samtidig som andre kanskje skal overnatte. Alle vet at babyer kan være urolig. Bevar roen og ikke tenk på at folk holdes våken. Det er tross alt dere som står i det og ikke kan snu dere rundt i sengen og lukke øynene igjen. 
Husk også at ting kan endre seg innen besøket. Så det kan jo hende det ikke er like mye uro på kveldstid da. Vår baby var forresten alltid roligere når vi var på besøk før enn hva baby var hjemme. Så kan jo hende dere er heldig :) 

Endret av Luckiness
AnonymBruker
Skrevet

Noen svigerser blir veldig baby fikserte og er fornærmet om du og baby er et annet sted enn dem. Andre bryr seg ikke så mye. Kommer an på intensjoner de har ( vi skal lytte og respektere ikke bli irriterte og krangle) eller ( nå skal vi ha babyen her og mate babyen, dette er vår baby ) 😂

Anonymkode: 244a7...614

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på både deg og svigers. 

Jeg hadde aldri i livet reist to uker til svigers selv uten baby. Jeg er litt som deg, redd for å være til bry, føler det ukomfortabelt å "Invadere" andres hjem og "ta meg til rette", og har mer enn nok med én uke. 

Vi har ikke besøkt dem i det hele tatt med baby. 

Mye fordi de ikke liker styr, og begge våre babyer har vært veldig styrete. De var på besøk hos oss den sommeren vi hadde førstebabyen vår, og de var begge forferdelig ukomfortable med amming, da gikk de og satt seg på rommet... og det var jo litt dumt når babyen da var limt til puppen store deler av tiden.. Så var det jo myyyye hyling både om kveld og natt, som de ikke likte. Og jeg og mannen var jo kjempeslitne, lite søvn og mye kav og stress. Så aldri i livet om vi ville reist til svigers med baby. Da vi fikk andremann kom de ikke på besøk... for å si det sånn.. 

Om du blir stresset og sliten, dropp ferien, eller ta en kortere tur. Det er helt ok at det er unntakstilstand når man har baby.

Anonymkode: e6fa4...f75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...