Gå til innhold

Kjøpt bruktbil - "motor krever service" 9 dager senere

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

hva faen er en "ICE BIL"??

Anonymkode: 74ab6...c3d

ICE = Internal Combustion Engine

Altså bil som går kun på fossilt brennstoff.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (3 minutter siden):

ICE = Internal Combustion Engine

Altså bil som går kun på fossilt brennstoff.

kunne du ikke bare skrive fossilbil?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, volvo91 said:

Hei! 

Kjøpte en V70 1,6D 2011 modell for 13 dager siden. På dag nr 9 (søndag) så mistet bilen mye krefter og kom ikke opp i over 3000 omdreininger. Fikk også opp melding på displayen som sa "motorsystem krever service". 
Jeg sendte avgårde en melding til bilforselgeren om dette å han ba meg oppsøke et verksted han pleier å bruke på mandag (igår) 

Jeg dro til verkstedet og de koblet den opp for diagnosering. Det viste på at partikelfiltetet var tett, han forsøkte og gjøre en regenerering, men sa at det ikke gikk og at jeg må til bilia med bilen for å få diagnosert den og reparert. Ringte da til bilforselger og fikk godkjennelse på at bilia kikker på den. 

Idag når jeg hadde time hos bilia så var feilmelding borte og motor fungerer igjen som normalt. Antageligvis fungerte da regenereringen igår alikevel. 

Bilia sier nå at de kan ikke hjelpe meg med bilen før denne feilmeldingen dukket opp på nytt slik at de får diagnosert den og anbefaler meg å kjøre masse med bilen frem til dette problemet dukker opp igjen.. 

Jeg ble nysgjerrig på om partikelfilter og additiv har blitt fulgt opp mht serviceintervallen til denne modellen så jeg ringte rundt til stedene der den har vært på service tidligere, viste seg at partikelfilteret ble ikke byttet på 120 000 km å additiv har aldri blitt fyllt på, noe som skal gjøres hver 60 000 km egentlig. 

Finns det noe jeg kan gjøre? Har bilia rett i at feilmeldingen må komme på nytt? Føles veldig surt å ha kjøpt så dyr bil å få problem med partikelfilteret så fort, noe jeg vet koster utrolig mye penger å bytte. Nå virker faktiskt bilforselgeren som en bra fyr som var villig til å ta denne kostnaden, men skal jeg vente kanskje flere måneder på at feilmeldingen skal komme på nytt så spørs det vel? 

Noen her som har erfaringer eller ideer de kan dele med meg?

4FE25507-0258-4D4C-BAFA-1A793ED7E89D.jpeg

Ikke direkte erfaring med denne bilmodellen, men har vært borti noe lignende. Vil egentlig bare gi min medfølelse, det er så ufattelig kjipt å bruke så mye penger for å råke på problemer med en eneste gang.

Bilia har nok rett i at feilmeldingen bør være der for at de skal kunne feilsøke (ordentlig). I hvert fall basert på min erfaring med tidligere biler, og CAN bus/OBD-feilmeldinger, så må de være "aktive" for å få god informasjon.

Anonymkode: e21c6...72d

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser jeg gikk i den samme "fellen", og skrev for teknisk for enkelte her, men sånn blir det bare til tider. Antar at personen som skrev det du sikter til driver en del mer med bil enn folk flest, ev. bare vil leke litt viktig. Selv er jeg ingen bilekspert på noen måte, men har erfaring med feilkodelesere og litt sånn, og dermed kommer CAN bus og ODB2 ol. inn i vokabulæret - sånn nesten i hvert fall.

Anonymkode: e21c6...72d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kunne jeg. Men når det var snakk om en forkortelse så kan det være greit å skrive hva det er forkortelse for og.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Typisk elbil eier, de skal alltid virke mer informert en de egentlig er.

Minner meg litt om det klippet her

Anonymkode: 946f1...41f

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, nomore82 said:

Det kunne jeg. Men når det var snakk om en forkortelse så kan det være greit å skrive hva det er forkortelse for og.

Jeg tror h*n mener at du aldri burde brukt forkortelsen i utgangspunktet, men det er nok bare fordi vedkommende føler seg dum.

Anonymkode: 1fc19...bbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tror h*n mener at du aldri burde brukt forkortelsen i utgangspunktet, men det er nok bare fordi vedkommende føler seg dum.

Anonymkode: 1fc19...bbb

Men nå var det ikke jeg som brukte forkortelsen til å begynne med da….

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Typisk elbil eier, de skal alltid virke mer informert en de egentlig er.

Minner meg litt om det klippet her

Anonymkode: 946f1...41f

Skivebom.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 17.18):

Fossilbil er et nedsettende nyord funnet på får å skape negative assossiasjoner og shame de som bruker det. Diesel eller otto motor er det riktige navnet som ble brukt.

Kampen mot bilen føres på samme måte som kampen mot "monster master" på Vestlandet. Det handler om å vinne opinionen ttrykk som "bensin sluker","Penis forlenger" eller "kreftpinner" om sigaretter osv..

Det viser at man selv har en moralsk overhøyde og hinter sterkt om JEG er bedre en deg og DU bør forandre deg.

Jeg ser for meg ei engasjert ung dame langt ute på venstresiden som prøver å shame så godt hun kan.

Er ikke en av dem som med vilje adopterer uttrykket. Og lurer litt på om de som bruker det veit at de er blitt manipulert??

Anonymkode: dd2e0...69e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 13.43):

Blir utrolig glad for at jeg har elbil når jeg leser slike tråder 🤣

Anonymkode: 191b6...256

Men mye annet du vil oppleve etterhvert. Slipper forresten dette problemet på bensinbiler også.

Anonymkode: bfc6e...aa4

Skrevet

Partikkelfilter/DPF får du forresten renset for 3000 kroner, blir som nytt. Sjekk på Finn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...