volvo91 Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Hei! Kjøpte en V70 1,6D 2011 modell for 13 dager siden. På dag nr 9 (søndag) så mistet bilen mye krefter og kom ikke opp i over 3000 omdreininger. Fikk også opp melding på displayen som sa "motorsystem krever service". Jeg sendte avgårde en melding til bilforselgeren om dette å han ba meg oppsøke et verksted han pleier å bruke på mandag (igår) Jeg dro til verkstedet og de koblet den opp for diagnosering. Det viste på at partikelfiltetet var tett, han forsøkte og gjøre en regenerering, men sa at det ikke gikk og at jeg må til bilia med bilen for å få diagnosert den og reparert. Ringte da til bilforselger og fikk godkjennelse på at bilia kikker på den. Idag når jeg hadde time hos bilia så var feilmelding borte og motor fungerer igjen som normalt. Antageligvis fungerte da regenereringen igår alikevel. Bilia sier nå at de kan ikke hjelpe meg med bilen før denne feilmeldingen dukket opp på nytt slik at de får diagnosert den og anbefaler meg å kjøre masse med bilen frem til dette problemet dukker opp igjen.. Jeg ble nysgjerrig på om partikelfilter og additiv har blitt fulgt opp mht serviceintervallen til denne modellen så jeg ringte rundt til stedene der den har vært på service tidligere, viste seg at partikelfilteret ble ikke byttet på 120 000 km å additiv har aldri blitt fyllt på, noe som skal gjøres hver 60 000 km egentlig. Finns det noe jeg kan gjøre? Har bilia rett i at feilmeldingen må komme på nytt? Føles veldig surt å ha kjøpt så dyr bil å få problem med partikelfilteret så fort, noe jeg vet koster utrolig mye penger å bytte. Nå virker faktiskt bilforselgeren som en bra fyr som var villig til å ta denne kostnaden, men skal jeg vente kanskje flere måneder på at feilmeldingen skal komme på nytt så spørs det vel? Noen her som har erfaringer eller ideer de kan dele med meg?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Dette må de dekke når det dukker opp igjen, for det vil det garantert gjøre. At det dukker opp 9 dager etter kjøp betyr at det var problem der før den ble solgt så det går på reklamasjon om så eventuell garanti går ut Anonymkode: 912f0...2e7
volvo91 Skrevet 24. mai 2022 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette må de dekke når det dukker opp igjen, for det vil det garantert gjøre. At det dukker opp 9 dager etter kjøp betyr at det var problem der før den ble solgt så det går på reklamasjon om så eventuell garanti går ut Anonymkode: 912f0...2e7 Garanti gjelder vel sånn ca 3 måneder / eller 3000 mil tror jeg, men når det dukket opp etter 9 dager så vil jeg helst slippe den kostnaden selv om det skulle drøye noen måneder før det igjen dukker opp.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 volvo91 skrev (4 minutter siden): Garanti gjelder vel sånn ca 3 måneder / eller 3000 mil tror jeg, men når det dukket opp etter 9 dager så vil jeg helst slippe den kostnaden selv om det skulle drøye noen måneder før det igjen dukker opp. Ja, det er jo det jeg mener, det er ikke din kostnad. Anonymkode: 912f0...2e7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 11 år gammel bil. Sier seg selv at sånt kan dukke opp Anonymkode: 3dd3a...37f 3
tdm900 Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 volvo91 skrev (34 minutter siden): Hei! Kjøpte en V70 1,6D 2011 modell for 13 dager siden. På dag nr 9 (søndag) så mistet bilen mye krefter og kom ikke opp i over 3000 omdreininger. Fikk også opp melding på displayen som sa "motorsystem krever service". Jeg sendte avgårde en melding til bilforselgeren om dette å han ba meg oppsøke et verksted han pleier å bruke på mandag (igår) Jeg dro til verkstedet og de koblet den opp for diagnosering. Det viste på at partikelfiltetet var tett, han forsøkte og gjøre en regenerering, men sa at det ikke gikk og at jeg må til bilia med bilen for å få diagnosert den og reparert. Ringte da til bilforselger og fikk godkjennelse på at bilia kikker på den. Idag når jeg hadde time hos bilia så var feilmelding borte og motor fungerer igjen som normalt. Antageligvis fungerte da regenereringen igår alikevel. Bilia sier nå at de kan ikke hjelpe meg med bilen før denne feilmeldingen dukket opp på nytt slik at de får diagnosert den og anbefaler meg å kjøre masse med bilen frem til dette problemet dukker opp igjen.. Jeg ble nysgjerrig på om partikelfilter og additiv har blitt fulgt opp mht serviceintervallen til denne modellen så jeg ringte rundt til stedene der den har vært på service tidligere, viste seg at partikelfilteret ble ikke byttet på 120 000 km å additiv har aldri blitt fyllt på, noe som skal gjøres hver 60 000 km egentlig. Finns det noe jeg kan gjøre? Har bilia rett i at feilmeldingen må komme på nytt? Føles veldig surt å ha kjøpt så dyr bil å få problem med partikelfilteret så fort, noe jeg vet koster utrolig mye penger å bytte. Nå virker faktiskt bilforselgeren som en bra fyr som var villig til å ta denne kostnaden, men skal jeg vente kanskje flere måneder på at feilmeldingen skal komme på nytt så spørs det vel? Noen her som har erfaringer eller ideer de kan dele med meg? Det kan hende at det hjelper å fylle additive. Denne er en av få som må ha det, det er en fransk motor og franske dieselbiler har det samme. Den går i nødmodus når tanken er tom, og den sitter plassert slik at man må under bilen for å fylle den. At partikkelfilteret skulle vert byttet vart egentlig litt rart, den det er forskjeller der.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Du kan starte med å fylle på additive og så tar du en skikkelig langtur med den, kjør 2-3 timer å la den gå på høyt turtall innimellom sånn at den rekker å bli varm. Problemene du beskriver er typisk for dieselbiler som har vært brukt til mye småkjøring, de tåler det rett og slett ikke fordi det fører til dårlig forbrenning og nedsoting. Mange som tror de sparer penger ved å kjøpe seg dieselbil som skal brukes til småkjøring men det fører bare til flere utgifter i verkstedregninger, til småkjøring så er det bare bensin og elbil som duger. Anonymkode: cbf60...524 2 1
Jordeboer Skrevet 25. mai 2022 #8 Skrevet 25. mai 2022 At det er intervall på dieselpartikkelfilteret kan nok skyldes olja som er spesifisert for den motoren (Acea A5/B5), og særlig hvis den bruker en del olje. Hvis det er mulig å lese ut sotmengde i DPF via OBD2 på bilen, skal du kunne få en indikasjon på hvordan det står til med DPF'en. For dette trenger ikke bilen å ha en feilkode synlig i panelet, men mekanikeren må ha kunnskap om hvordan dette leses ut. Angående additiv: Regner med du mener typen som helles på tanken, og ikke AdBlue, som har en egen tank. Tror ikke den motoren bruker AdBlue. Du kan fylle på en flaske selv, eller fylle såkalt premium-diesel, dette øker forbrenningstempreraturen og skal gi renere forbrenning. Noen dieselmotorer fungerer fint til småkjøring, men generelt er det bra å få blåst ut litt og ta lengre bilturer så motoren blir skikkelig varm.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #9 Skrevet 25. mai 2022 Hva sier kontrakten/annonsen angående servicer? Dersom det står at alle servicer er fulgt, men ikke har gjort det, så har du en enkel og god sak. Da skal dette fikses samt alle følgefeil av dette. Men en 11 år gammel dieselbil... tja. Det er bare å legge inn i budsjettet først som sist kostnader knyttet til partikkelfilter, premium drivstoff eller tilsetningsstoffer (AdBlue om den har det - og det er det nå spådd mangel på fremover) og rens av EGR-ventiler. Spesielt om du bruker den mye til småkjøring. Jeg kvittet meg akkurat med en 13 år gammel dieselbil (Volvo), og der var partikkelfilteret fjernet og EGR-ventilene koblet ut i følge han jeg kjøpte den av. Eneste dieselbilen jeg har hatt på flere år som ikke har hatt problemer med disse to tingene. Anonymkode: 9b95e...f64
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 folk selger bruktbil av en grunn... og kvitte seg med problemene.. i de fleste tilfeller. Anonymkode: 74ab6...c3d 1
volvo91 Skrevet 25. mai 2022 Forfatter #11 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva sier kontrakten/annonsen angående servicer? Dersom det står at alle servicer er fulgt, men ikke har gjort det, så har du en enkel og god sak. Da skal dette fikses samt alle følgefeil av dette. Men en 11 år gammel dieselbil... tja. Det er bare å legge inn i budsjettet først som sist kostnader knyttet til partikkelfilter, premium drivstoff eller tilsetningsstoffer (AdBlue om den har det - og det er det nå spådd mangel på fremover) og rens av EGR-ventiler. Spesielt om du bruker den mye til småkjøring. Jeg kvittet meg akkurat med en 13 år gammel dieselbil (Volvo), og der var partikkelfilteret fjernet og EGR-ventilene koblet ut i følge han jeg kjøpte den av. Eneste dieselbilen jeg har hatt på flere år som ikke har hatt problemer med disse to tingene. Anonymkode: 9b95e...f64 Det står at alle servicer er fulgt i annonsen
John McClane Skrevet 25. mai 2022 #12 Skrevet 25. mai 2022 Slikt risikerer man når man kjøper bruktbil og du kommer neppe noen vei med det.
tdm900 Skrevet 25. mai 2022 #13 Skrevet 25. mai 2022 (endret) Jordeboer skrev (46 minutter siden): At det er intervall på dieselpartikkelfilteret kan nok skyldes olja som er spesifisert for den motoren (Acea A5/B5), og særlig hvis den bruker en del olje. Hvis det er mulig å lese ut sotmengde i DPF via OBD2 på bilen, skal du kunne få en indikasjon på hvordan det står til med DPF'en. For dette trenger ikke bilen å ha en feilkode synlig i panelet, men mekanikeren må ha kunnskap om hvordan dette leses ut. Angående additiv: Regner med du mener typen som helles på tanken, og ikke AdBlue, som har en egen tank. Tror ikke den motoren bruker AdBlue. Du kan fylle på en flaske selv, eller fylle såkalt premium-diesel, dette øker forbrenningstempreraturen og skal gi renere forbrenning. Noen dieselmotorer fungerer fint til småkjøring, men generelt er det bra å få blåst ut litt og ta lengre bilturer så motoren blir skikkelig varm. Nei. Additivet her er en egen liten tank som sitter en eller annen plass kronglete til. Det skal ikke ned på dieseltanken, og nei det er ikke AdBlue. Dette er PSA sin fixe og snodige løsning. Husker jeg ikke helt feil, må dette også bestilles av verkstedet. Endret 25. mai 2022 av tdm900
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #14 Skrevet 25. mai 2022 volvo91 skrev (59 minutter siden): Det står at alle servicer er fulgt i annonsen Og dersom det da stemmer at dette er en følgefeil av at noe ikke ble gjort på en service så har du en veldig god sak. Men du må nok bruke energi og tid på å få det igjennom. Jeg solgte nylig en annen bruktbil (diesel, tungsolgt merke/modell) via forhandler/oppkjøper. Vi var uansett fri for ansvar når den ble overtatt av selger. En bil jeg hadde inngående kjennskap til begynnende og potensielle problemer på. Men annonsen på den bilen viste ingen av disse, til tross for at jeg vet selger kjente til de (salgstest fra NAF var blant annet vedlagt pluss en del ting jeg fortalte selv). En av disse tingene som ble påpekt av meg og NAF testen var at servicer IKKE var fulgt/dokumentasjon ikke var tilstede for servicehistorikk. I salgsannonsen stod det at alle servicer var fulgt... Så ikke stol blindt på slike ting. En bil jeg kjøpte for 6-7 år siden hadde samme problemet. Alle servicer fulgt. Etter 1-2 år i mitt eie begynte problemene. Flere av disse som en følge av at servicene ikke hadde blitt fulgt. Anonymkode: 9b95e...f64 1
Commander Skrevet 25. mai 2022 #15 Skrevet 25. mai 2022 Bilen er 11 år gammel, da kan man ikke forvente seg all verden. Disse bilene blir hugget etter 15-16 år i snitt. Den 1.6 motoren er mye brukt av mange modeller og EGR (eksos regenererings) og tettpartikkelfilter vil dukke opp som feil på så å si alle dieselbiler. Før eller seinere. Denne motorene er ihvertfall kjent for dette. Motoren er ellers kjent for å være bra og taxi utgaver går lett 500.000 Det må man bare regne vil dukke opp om 1 mnd eller 6 mnd. Om bilen ellers er bra er det ikke alene grunn til å heve kjøpet, samme feil vil du kunne få med de fleste diesel Og det er ikke sikkert tidligere eier har fått feilmeldingen. For å løse dette i minnelighet ville jeg foreslått for eieren at dere deler regning på å skifte. Du er sikret at det ikke skjer på de neste 100.000 km og gammel eier slipper å selge bilen en gang til. Når man kjøper gammel bil må man regne med sånt. Skrur man selv så kan man kjøpe slike filter på bilopphuggerne til 2-3000 å bytte selv. Det tar ikke lange tiden.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #16 Skrevet 25. mai 2022 Blir utrolig glad for at jeg har elbil når jeg leser slike tråder 🤣 Anonymkode: 191b6...256 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #17 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Blir utrolig glad for at jeg har elbil når jeg leser slike tråder 🤣 Anonymkode: 191b6...256 ikke ta gleden på forskudd du mister. når din batteribil begynner å klage så får pipa en annen lyd! Anonymkode: 74ab6...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #18 Skrevet 25. mai 2022 Når jeg kjøper halvgamle biler pleier jeg å sette av 10.000,- inn som min. av utgifter etter kjøp. Du kan ikke regne med at 10 år gamle biler er som nye. Anonymkode: 0203a...168 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #19 Skrevet 25. mai 2022 2011 er faktisk 11 år siden, halveis til 12! Å kjøpe ICE bil i disse tider er jaggu ikke lurt i det hele tatt. 20kr/litern ++ og alt som kan gå galt med en ICE bil Hev kjøpet om du kan og kjøp deg elbil Anonymkode: 6243c...222
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #20 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): 2011 er faktisk 11 år siden, halveis til 12! Å kjøpe ICE bil i disse tider er jaggu ikke lurt i det hele tatt. 20kr/litern ++ og alt som kan gå galt med en ICE bil Hev kjøpet om du kan og kjøp deg elbil Anonymkode: 6243c...222 hva faen er en "ICE BIL"?? Anonymkode: 74ab6...c3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå