Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har sagt opp jobben for 1 måned siden og fikk siste lønning i dag. Da legger jeg merke til at jeg glemte å avtale feriepenger på siste lønnslipp. Jeg sender melding om dette til sjefen for å høre om det er for sent og da får jeg svar om at dette har jeg ikke krav på. Men i følge ferieloven "Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør."

Skjønner om jeg ikke kan å få feriepengene tidligere nå siden jeg ikke har avtalt dette, men tar jeg feil når jeg mener jeg har krav på det?

Anonymkode: 41553...100

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på det. Send begjæring på det og minn på at Arbeidstilsynet kan kobles inn

Anonymkode: 222db...1d6

• Hjerte 2
Skrevet

Du har krav på feriepengene dine. En kollega av meg sa opp jobben om høsten, men fikk utbetalt feriepengene i juni året etter. Det var riktig nok sent, men de kom iallfall

AnonymBruker
Skrevet
Silla123 skrev (2 minutter siden):

Du har krav på feriepengene dine. En kollega av meg sa opp jobben om høsten, men fikk utbetalt feriepengene i juni året etter. Det var riktig nok sent, men de kom iallfall

Men jeg mener at jeg ønsker det på siste lønnslipp etter oppsigelse og ikke i juni. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg mener at jeg ønsker det på siste lønnslipp etter oppsigelse og ikke i juni. 

Åja sånn, jeg misforstod. Det vet jeg dessverre ikke om man har krav på, men du skal iallfall få dem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan iflg ferieloven kreve å få de utbetalt på siste lønn, evt snarest mulig etter siste lønn. Du og arbeidsgiver kan også avtale å vente ett år. Men i ditt tilfelle med en så useriøs AG ville jeg krevd pengene asap…

Anonymkode: 1e66e...266

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan iflg ferieloven kreve å få de utbetalt på siste lønn, evt snarest mulig etter siste lønn. Du og arbeidsgiver kan også avtale å vente ett år. Men i ditt tilfelle med en så useriøs AG ville jeg krevd pengene asap…

Anonymkode: 1e66e...266

Dette stemmer.

Anonymkode: 56b6c...a07

AnonymBruker
Skrevet

Du risikerer skattesmell hvis penger opptjent iår som Skal utbetales neste år  og kjip ferie hvis ikke du holder pengene av. 

Anonymkode: 2b1f1...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...