Gå til innhold

Hva er din lønn som regnskapsfører eller revisor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Manager i revisjonsbyrå. Tidligere regnskapsfører, totalt 9 års erfaring fra økonomi og silivøkonom. 860.000 + overtid, men føler meg underbetalt i forhold til ansvarsnivå. 

Anonymkode: 0b2e0...e9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
On 2/20/2023 at 12:18 AM, AnonymBruker said:

Nyutdannet siviløkonom til sommeren. Tilbudt jobb i revisjon/rådgivning i big 4, 560.000 med oppjustering etter sommeren.

Anonymkode: c3963...009

Du har i vinter fått tilbud om jobb til høsten med 560k i årslønn, med lovnad om at lønna oppjusteres før du starter? Hva betyr det i praksis, hvor mye justering er du garantert? 

Anonymkode: 7e7f1...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har i vinter fått tilbud om jobb til høsten med 560k i årslønn, med lovnad om at lønna oppjusteres før du starter? Hva betyr det i praksis, hvor mye justering er du garantert? 

Meg du svarte. Fikk jobbtilbud høst 2022, så 10 måneder siden omtrent. Signerte på 560k, med en overtidsgodtgjørelse på 50% i tillegg til timelønn.

Ryktene blant nyutdannende er at PwC oppjusterte startlønnen med 10k nå i sommer, så i sum 570k for nyutdannede uten MRR.

Etter min kunnskap så er det ikke en "lovnad" om oppjustering, mer en forventning blant nyutdannede som stammer fra rykter og en liten tekst i ansettelseskontrakten om vurdering av lønn, som er gitt på en fast dato nær oppstart. Ting man hører de som var ferdige året før også videre. Anonyme rykter på Jodel og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 8/2/2023 at 9:43 PM, AnonymBruker said:

Headhuntet når man ikke er faglært? Høres rart ut. At du har studiepoeng tilsvarende en bachelor betyr ingenting så lenge det hverken er relevant for en grad innenfor økonomi. 

Anonymkode: b452f...d1a

Headuntet var kanskje feil ord, ble kontaktet av en del rekrutterere via LinkedIn, hadde noen intervjuer. Markedet var støvsugd for arbeidskraft etter corona og de så «SAP» på CVn min, det holdt tydeligvis. Enten var stillingene helt feil (SAP-konsulent når jeg ikke har rett bakgrunn for det), eller stilling der lønna var betydelig lavere. Ikke imponerende research mao. Til slutt starter jeg med å spørre om lønna, for å ikke kaste bort min og deres tid. Det har roet seg nå. 

Jeg sier jeg ikke har fullført en grad, samtidig har jeg studert en del etter videregående, og en del av de enkeltfagene jeg har er relevante (f.eks. kredittvurdering og regnskap). Uansett var det nok 12 års erfaring fra tilsvarende rolle som telte mest for at jeg fikk jobben jeg har nå. 

Anonymkode: 75eb2...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Meg du svarte. Fikk jobbtilbud høst 2022, så 10 måneder siden omtrent. Signerte på 560k, med en overtidsgodtgjørelse på 50% i tillegg til timelønn.

Ryktene blant nyutdannende er at PwC oppjusterte startlønnen med 10k nå i sommer, så i sum 570k for nyutdannede uten MRR.

Etter min kunnskap så er det ikke en "lovnad" om oppjustering, mer en forventning blant nyutdannede som stammer fra rykter og en liten tekst i ansettelseskontrakten om vurdering av lønn, som er gitt på en fast dato nær oppstart. Ting man hører de som var ferdige året før også videre. Anonyme rykter på Jodel og sånn.

Det høres jo bra ut da, når du signerer såpass lenge i forveien. Er det oppstart 1. september og først da man eventuelt får bekreftet om vurderingen som nevnes i kontrakten medfører økning på 10k?

Er det forresten noen forskjell i lønn på utdannelsesbakgrunn? Jeg trodde nyutdannede hos PwC fikk det samme uavhengig av om man hadde økonomi eller revisjon på studiet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres jo bra ut da, når du signerer såpass lenge i forveien. Er det oppstart 1. september og først da man eventuelt får bekreftet om vurderingen som nevnes i kontrakten medfører økning på 10k?

Er det forresten noen forskjell i lønn på utdannelsesbakgrunn? Jeg trodde nyutdannede hos PwC fikk det samme uavhengig av om man hadde økonomi eller revisjon på studiet

Oppstart varierer litt blant big4, men typisk siste uken i august er oppstart med onboarding på ekstern lokasjon. Igjen bare rykter, men noen av selskapene drøyer lengre med avgjørelsen av mulig lønnsjustering. Mulig de ønsker å se hvor konkurrentene legger startlønnen.

Eneste forskjellen jeg vet om når det kommer til lønn er at nyansatte revisorer med master i regnskap og revisjon får litt mer enn nyansatte siviløkonomer. Usikker på detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble akkurat ferdig med en master i våres. Siv. ing. lå på 560, revisjon på 590, finans et sted i midten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ble akkurat ferdig med en master i våres. Siv. ing. lå på 560, revisjon på 590, finans et sted i midten. 

Er det tall fra et bestemt selskap eller snitt av flere?

Startlønna høres jo veldig bra ut. Vet du om økning i startlønna har spist opp litt av lønnsveksten de første årene eller om man fortsatt har god vekst de første årene (50k opp i året har jeg hørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Controller i oljebransjen med erfaring i regnskap, ca 15 år med prosjekter og regnskap. Kort økonomisk utdannelse (2 år BI) 950 000 i året. 

Anonymkode: 7db3e...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det tall fra et bestemt selskap eller snitt av flere?

Startlønna høres jo veldig bra ut. Vet du om økning i startlønna har spist opp litt av lønnsveksten de første årene eller om man fortsatt har god vekst de første årene (50k opp i året har jeg hørt)

Dette var de fire store i Oslo. Lønnsveksten er ikke super der i starten, men mulighetene er mange hvis du står på og er god i jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DN skrev en artikkel om lønn for nyansatte i dag. Så vidt jeg vet så har EY, PwC, og KPMG typisk lagt seg likt, mens deloitte litt under da de har en litt unik bonusordning for nyansatte de andre selskapene ikke har. For nyansatte nå så har PwC og KPMG oppjustert startlønn med 10k til totalt 570k. Overtidstillegg på 50%.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

DN skrev en artikkel om lønn for nyansatte i dag. Så vidt jeg vet så har EY, PwC, og KPMG typisk lagt seg likt, mens deloitte litt under da de har en litt unik bonusordning for nyansatte de andre selskapene ikke har. For nyansatte nå så har PwC og KPMG oppjustert startlønn med 10k til totalt 570k. Overtidstillegg på 50%.

Har skjedd litt da siden jeg startet i 2006 som nyutdannet sivøk. Fikk 315000. 😝

Anonymkode: d6c18...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har skjedd litt da siden jeg startet i 2006 som nyutdannet sivøk. Fikk 315000. 😝

Anonymkode: d6c18...a54

Tja er vell ikke så alt for mye ca 90 -110 000 bedre betalt alt i alt, og der jo ikke akkurat en enorm lønnsvekst på 17 år.

Anonymkode: b2d6e...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør å påstå det er en grei økning i startlønn for nyutdannede siviløkonomer.

Om ikke matten min er helt feil så er det en økning på 255k over 17 år. Om vi beregner ut årlig vekstrate med formelen: [(sluttverdi / startverdi) ^ (1/antall år) - 1] * 100, så får vi en gjennomsnittlig vekstrate på 3,55%.

Konsumprisindeksen økte med 2.38% mellom 2006 og 2022. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.8.2023 den 9.55):

Manager i revisjonsbyrå. Tidligere regnskapsfører, totalt 9 års erfaring fra økonomi og silivøkonom. 860.000 + overtid, men føler meg underbetalt i forhold til ansvarsnivå. 

Er du statsautorisert revisor, eller «bare» siviløkonom?

Anonymkode: a6bbf...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.8.2023 den 11.59):

Tja er vell ikke så alt for mye ca 90 -110 000 bedre betalt alt i alt, og der jo ikke akkurat en enorm lønnsvekst på 17 år.

Anonymkode: b2d6e...87b

Startlønnen har blitt vesentlig mye dårligere hos big 4 de siste fem årene. Jeg startet i slutten av 2017 med 490k (+overtid og bonus utenfor bonusordning), og gikk opp med 50k etter seks måneder. Startlønnen burde ligget på godt over 600k nå, bare for å holde takt med inflasjonen disse årene. 

Anonymkode: 0411b...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er du statsautorisert revisor, eller «bare» siviløkonom?

Anonymkode: a6bbf...3b8

Blir statsautorisert om ca ett år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 22.18):

3 års erfaring, regnskapskontor, snart autorisert, 520.000 . 

Anonymkode: 03ea0...819

Er du autorisert nå ? Hva var stigningen din i lønnen om tilfelle?

Anonymkode: 25875...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...