Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

HJELP. 

Baby gråter alltid v legging på dagtid. Uansett, men v trilling avtar gråt nokså greit. I ro i seng, vogn, whatever er det en kamp. Men hører og leser at dersom man øver på det, skal det lønne seg og man slipper illsint gråt!!! 
Har noen prøvd dette? Hva gjorde dere og når så dere resultater? TUSENTAKK for svar!

Anonymkode: c7903...1f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville sett på søvnmønster og om baby er trøtt eller overtrøtt. Overtrøtt blir ofte til en illskrikende baby…

finnes flere nettsider og gode kontoer på Instagram som handler om søvnvaner for baby😊

Anonymkode: 46bb3...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er babyen din?

Det beste er å legge babyen før den blir overtrøtt. Se på våkentid, tegn på trøtthet og slik du kjenner babyen din for å treffe riktig tidspunkt. Det med søvnmønsterner også noe som endrer seg stadig vekk hos de små.

Vår første skrek enormt når hun skulle sove og kjempet mot søvnen. Det hjalp da hun nærmet seg 10-11 måneder. Vi slet masse for å få henne til å sove i det hele tatt, og etter hvert gikk det over av seg selv.

Minsten gråter ofte når han skal sove. Blir han overtrøtt skriker han ekstra masse. Han er tre måneder nå, og jeg gjør ikke noe med det. Jeg triller i søvn, ligger inntil og ammer i seng og går med bæretøy for å få han til å sovne. Jeg tar ikke opp noen kamp for å få han til å sovne alene eller i stillestående vogn. Av erfaring vet jeg at det går seg til. 

Anonymkode: 707f4...c51

• Liker 1
Skrevet

Jeg har erfaring med at det hjelper å øve. Fra egne barn og mange titalls barn i barnehagen der jeg jobber. Sistnevnte har selvfølgelig vært mye eldre enn egne barn, men det samme har hjulpet. 

Og det som hjelper er tålmodighet. Særlig han ene min var en notorisk 20-minuttersdupper. Hele døgnet. Utrolig slitsomt både for ham og meg. En dag bestemt jeg meg for å rugge vogna og få ham til å sovne igjen når han våkna. Det tok tid. Sikkert 40-50 minutter. Han slutta å gråte mens vogna var i bevegelse, og til slutt sovna han igjen. Sånn holdt vi på noen dager, og etter ei lita uke sov han faktisk opp mot tre timer sammenhengende. Jeg hadde stol og kaffe og bok der ute på terrassen og lot det være prosjektet for dagen.

På jobb møter jeg hver høst barn som aldri har sovet mer enn 30 min på dagtid i hele sitt liv. Noe lengre på natt, men også det kan være problematisk. Jeg bruker samme taktikk der: tålmodighet og masse trilling. De får selvfølgelig ikke ligge og gråte hysterisk - da tar jeg de opp, roer, kanskje gir litt mat eller flaske også prøver vi igjen senere. Men uten unntak har vi (jeg jobber jo med flere, og vi gjør det samme) greid å få samtlige barn der foreldrene akker seg over lite søvn på dagtid til å sove lange sammenhengende dupper. Og det i omgivelser hvor det sover mange andre barn og naturligvis blir litt sutring, prating, synging og lyder av bevegelse.

AnonymBruker
Skrevet

Min første var som din: hylgråt ved legging på dagen uansett, men i vogn eller bæresele roet han seg i det minste innen 10-15 min. I seng ol ble han bare hysterisk og sovnet 0% av gangene. Spilte lite rolle om vi la han tidlig, sent eller helt passe, hyling ble det uansett.

Vi valgte å ikke ta noen kamper i det hele tatt. Var bare glad når han fikk sove 🙈 og vet du hva? Det ordnet seg helt av seg selv likevel. Ved ca ni mnd holdt det å trille i søvn, så kunne vogna stå i ro etterpå. Litt senere var det bare å legge han i vogna også sov han uten et pip. Samme på natta. Han sluttet med nattamming av seg selv, uten noe opplegg eller kamper.

Anonymkode: 135be...e4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min første var som din: hylgråt ved legging på dagen uansett, men i vogn eller bæresele roet han seg i det minste innen 10-15 min. I seng ol ble han bare hysterisk og sovnet 0% av gangene. Spilte lite rolle om vi la han tidlig, sent eller helt passe, hyling ble det uansett.

Vi valgte å ikke ta noen kamper i det hele tatt. Var bare glad når han fikk sove 🙈 og vet du hva? Det ordnet seg helt av seg selv likevel. Ved ca ni mnd holdt det å trille i søvn, så kunne vogna stå i ro etterpå. Litt senere var det bare å legge han i vogna også sov han uten et pip. Samme på natta. Han sluttet med nattamming av seg selv, uten noe opplegg eller kamper.

Anonymkode: 135be...e4b

Takk for svar (jeg som skrev innlegg). Dette høres ut så min baby. Baby er straks 4 mnd. Har nada å si om litt trøtt, trøtt eller overtrøtt. V legging blir baby rasende. Uansett hvor… må vel bare øve? Skjønner det går av seg etterhvert, men kan ikke trille tur i det uendelige. Så håpa på noen som hadde øvd og så at gråten avtok. At baby «gir seg» m hyling… er jo slik kveldslegging gikk bra føler jeg, men dagen er så utrolig mye verre… Sele er nytteløst også, blir rasende oppi der. Bestemt baby tror jeg….

AnonymBruker
Skrevet
smurfebuss skrev (14 timer siden):

Jeg har erfaring med at det hjelper å øve. Fra egne barn og mange titalls barn i barnehagen der jeg jobber. Sistnevnte har selvfølgelig vært mye eldre enn egne barn, men det samme har hjulpet. 

Og det som hjelper er tålmodighet. Særlig han ene min var en notorisk 20-minuttersdupper. Hele døgnet. Utrolig slitsomt både for ham og meg. En dag bestemt jeg meg for å rugge vogna og få ham til å sovne igjen når han våkna. Det tok tid. Sikkert 40-50 minutter. Han slutta å gråte mens vogna var i bevegelse, og til slutt sovna han igjen. Sånn holdt vi på noen dager, og etter ei lita uke sov han faktisk opp mot tre timer sammenhengende. Jeg hadde stol og kaffe og bok der ute på terrassen og lot det være prosjektet for dagen.

På jobb møter jeg hver høst barn som aldri har sovet mer enn 30 min på dagtid i hele sitt liv. Noe lengre på natt, men også det kan være problematisk. Jeg bruker samme taktikk der: tålmodighet og masse trilling. De får selvfølgelig ikke ligge og gråte hysterisk - da tar jeg de opp, roer, kanskje gir litt mat eller flaske også prøver vi igjen senere. Men uten unntak har vi (jeg jobber jo med flere, og vi gjør det samme) greid å få samtlige barn der foreldrene akker seg over lite søvn på dagtid til å sove lange sammenhengende dupper. Og det i omgivelser hvor det sover mange andre barn og naturligvis blir litt sutring, prating, synging og lyder av bevegelse.

Jeg som starta innlegge; hvor lenge satt du 40-50 min? I 7 dager så var alt ok når baby ble lagt oppi? Hvordan gikk det hele? 😅 verdt å prøve… 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bare valgte det som ga minst gråt, vi, og det var i trille i søvn i vognen. Ja, da babyen var liten var det ofte gråt i starten, men i vogn avtok det ganske raskt. Så da tok vi det som mulighet til mosjon og frisk luft, og trillet på tur når ungen skulle sove. 

Anonymkode: 7faec...1c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi trilla tur med baby for kvar dagsøvn fram til ...omtrent 4-5 mnd. Han er no straks 6 mnd og kan av og til søvne heilt uten rugging av vogn på balkongen. Vi har øvd litt ved å forsøke å legge uten rugging, så rugga når det ikkje funka, så trilla tur når det ikkje funka. Og gradvis har vi gått frå å trille alle søvnane, til at vi triller kanskje berre en gang om dagen. Trur nok det har med alderen hans også, då han på ein måte virker meir 'klar' for det no enn før. Har dog fortsatt dager der eg må legge meg i senga og amme han i søvn for å få dubb, så det er stor variasjon her...

Anonymkode: cfe1b...13d

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...