Anonym-bruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Et nært familiemedlem har desverre fått alzheimer. Vedkommende er 70 år. I fjor var han veldig glemsk, slet med å finne rett ord når han snakket. Rotet litt. Men så startet han på medisin mot alzheimer, og er omtrent som før sykdommen brøt ut. Har hørt denne medisinen kan virke bremsende og reverserende. Den har jo fjernet symptomer han hadde. Håper nå alt jeg har at ting forblir som nå lenge, at han er en av de som lever med det i 20 år. Andre som har vært i samme situasjon? Hvor lenge virket evt medisin?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 De kan virke et par år.. Anonymkode: 7b797...c33
Anonym-bruker Skrevet 24. mai 2022 Forfatter #3 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De kan virke et par år.. Anonymkode: 7b797...c33 Okei. Vet du det av erfaring?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Så trist at familiemedlemmet ditt har fått alzheimer. Det er en fryktelig sykdom, som gjerne rammer folk forskjellige avhengig av hvor i hjernen ødeleggelsen skjer. Jeg jobber med mennesker med demens selv og dessverre virker det slik at de fleste som får det i ung alder blir rammet verst og har en ganske rask utvikling av sykdommen. Alle tilfeller er derimot ulike, og jeg håper vedkommende fortsetter å respondere bra på medisinen i tiden framover. Anonymkode: 072d4...6b9
Anonym-bruker Skrevet 24. mai 2022 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Så trist at familiemedlemmet ditt har fått alzheimer. Det er en fryktelig sykdom, som gjerne rammer folk forskjellige avhengig av hvor i hjernen ødeleggelsen skjer. Jeg jobber med mennesker med demens selv og dessverre virker det slik at de fleste som får det i ung alder blir rammet verst og har en ganske rask utvikling av sykdommen. Alle tilfeller er derimot ulike, og jeg håper vedkommende fortsetter å respondere bra på medisinen i tiden framover. Anonymkode: 072d4...6b9 Jeg jobber også med demente og har sett mange tilfeller. Men det er jo visse typer som gir raskere utvikling enn andre. Har ikke fått diagnosen alzheimer Men mild grad av demens. Ting gikk fort i starten, men nå har det stabilisert seg, og han er nesten som han var før. Håper medisinen har reversert ting og bremset utviklingen
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #6 Skrevet 28. mai 2022 Ingen medisin kan per i dag reversere demenssykdom. Sykdommen er irreversibel. Men noen typer medisiner har god effekt på enkelte pasienter og man kan helt klart se en bedring/brems i videre utvikling over et par år. Men at sykdommen "stopper opp" i 20 år kan jeg aldri tenke meg er tilfelle. Anonymkode: 2a8ad...26f 2
Anonym-bruker Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #7 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen medisin kan per i dag reversere demenssykdom. Sykdommen er irreversibel. Men noen typer medisiner har god effekt på enkelte pasienter og man kan helt klart se en bedring/brems i videre utvikling over et par år. Men at sykdommen "stopper opp" i 20 år kan jeg aldri tenke meg er tilfelle. Anonymkode: 2a8ad...26f Er klar over det at ingen medisin kan reversere. Men siden legen sa at medisinen kalles bremsemedisin, vil det jo kanskje si at utviklingen vil ta lenger tid. Alle forløp er annerledes så kan jo ikke si sikkert det ikke kan skje. At han kan være velfungerende i 10 år kanskje.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #8 Skrevet 28. mai 2022 Anonym-bruker skrev (6 timer siden): Er klar over det at ingen medisin kan reversere. Men siden legen sa at medisinen kalles bremsemedisin, vil det jo kanskje si at utviklingen vil ta lenger tid. Alle forløp er annerledes så kan jo ikke si sikkert det ikke kan skje. At han kan være velfungerende i 10 år kanskje. 10 år skjer dessverre ikke.. Anonymkode: 7b797...c33 1
Anonym-bruker Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #9 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 10 år skjer dessverre ikke.. Anonymkode: 7b797...c33 Det kan man jo ikke vite sikkert. Ikke du og ikke jeg. Siden alle forløp er ulike
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #10 Skrevet 28. mai 2022 Anonym-bruker skrev (2 minutter siden): Det kan man jo ikke vite sikkert. Ikke du og ikke jeg. Siden alle forløp er ulike Vi som jobber med demens vet godt at ingen er velfungerende i 10 år etter at diagnosen er satt.. dessverre. Når diagnosen er satt har de allerede vært syke i flere år. Anonymkode: 6039d...94f 2 2
Anonym-bruker Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #11 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi som jobber med demens vet godt at ingen er velfungerende i 10 år etter at diagnosen er satt.. dessverre. Når diagnosen er satt har de allerede vært syke i flere år. Anonymkode: 6039d...94f Jeg jobber med demens selv, gjort I mange år.
Anonym-bruker Skrevet 28. mai 2022 Forfatter #12 Skrevet 28. mai 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi som jobber med demens vet godt at ingen er velfungerende i 10 år etter at diagnosen er satt.. dessverre. Når diagnosen er satt har de allerede vært syke i flere år. Anonymkode: 6039d...94f Er ikke alltid de har vært syke i mange år nei. Det er ulikt fra person til person
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2022 #13 Skrevet 11. juni 2022 Anonym-bruker skrev (På 29.5.2022 den 0.51): Er ikke alltid de har vært syke i mange år nei. Det er ulikt fra person til person Fra nasjonalforeningen.no: "Alzheimers sykdom skyldes endringer i hjernen som starter lenge før symptomene blir merkbare og synlige for andre." Det er ikke slik at symptomene på Alzheimers kommer samtidig som sykdommen. Når diagnosen blir stilt har vedkommende vært syk i lang tid. Du som sier at du har jobbet med demens i flere år burde vite det. Anonymkode: 6039d...94f
Anonym-bruker Skrevet 12. juni 2022 Forfatter #14 Skrevet 12. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fra nasjonalforeningen.no: "Alzheimers sykdom skyldes endringer i hjernen som starter lenge før symptomene blir merkbare og synlige for andre." Det er ikke slik at symptomene på Alzheimers kommer samtidig som sykdommen. Når diagnosen blir stilt har vedkommende vært syk i lang tid. Du som sier at du har jobbet med demens i flere år burde vite det. Anonymkode: 6039d...94f Jeg vet jo det. Men vet også at alle forløp er ulike.
BobbySocks Skrevet 12. juni 2022 #15 Skrevet 12. juni 2022 Anonym-bruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet jo det. Men vet også at alle forløp er ulike. Alle forløp er ulike, men likevel like nok til å havne inn under en diagnosebeskrivelse. Bremsemedisinen kan virke greit noen år, men etterhvert vil det bli tydeligere at vedkommende sliter. Personen er nok ikke slik som i dag om ti år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå