Gå til innhold

Jeg traff på en tidligere venninne, hun sa vi måtte ta kaffe en dag. Jeg fulgte opp på det, hun svarer meg ikke...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Syns dette var utrolig rart. Hun virket så hyggelig å glad når jeg traff henne. Ikke møtt henne på kanskje 10 år, selv om vi ikke bor langt fra hverandre.

Sendte hun en melding og spurte når det passet med den kaffen, la til et smileansikt også. Men nå har det gått 3 dager og hun har ikke svart.

Kjenner jeg gruer meg til å møte på henne igjen, det kommer jo til å bli utrolig pinlig.

Jeg trodde hun faktisk sa det fordi hun mente det, ikke bare for å være hyggelig.

Noe jeg kan gjøre her? Skal jeg sende en melding å avlyse? Hva sier jeg om vi plutselig møtes en dag? Nå kjenner jeg at jeg bare da tror jeg vil ute som om jeg ikke ser henne...

Anonymkode: 6042e...9f0

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun sett meldingen?

Høres ut som om det var en høflighetsfrase.

Anonymkode: fd140...e8b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tilegnet dette om at hun ikke vil møte deg og at det ikke var hyggelig å se deg. 

Du vet antagelig ikke hva som skjer i livet hennes nå så kan være helt naturlige ting. Kanskje hun mottok meldingen, "tenkt så hyggelig det vil være å møtes, jeg må svare senere". Og så har hun bare glemt det helt.

Anonymkode: c62ff...7e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hun sett meldingen?

Høres ut som om det var en høflighetsfrase.

Anonymkode: fd140...e8b

Det er veldig dumt og unødvendig å si det til noen man absolutt ikke er interessert i å drikke kaffe med. Det finnes nok av andre høflighetsfraser man kan bruke.

Anonymkode: d6259...468

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syns dette var utrolig rart. Hun virket så hyggelig å glad når jeg traff henne. Ikke møtt henne på kanskje 10 år, selv om vi ikke bor langt fra hverandre.

Sendte hun en melding og spurte når det passet med den kaffen, la til et smileansikt også. Men nå har det gått 3 dager og hun har ikke svart.

Kjenner jeg gruer meg til å møte på henne igjen, det kommer jo til å bli utrolig pinlig.

Jeg trodde hun faktisk sa det fordi hun mente det, ikke bare for å være hyggelig.

Noe jeg kan gjøre her? Skal jeg sende en melding å avlyse? Hva sier jeg om vi plutselig møtes en dag? Nå kjenner jeg at jeg bare da tror jeg vil ute som om jeg ikke ser henne...

Anonymkode: 6042e...9f0

«La oss ta en kaffe» er en helt vanlig måte å si «jeg liker deg godt nok til å stoppe og hilse. Jeg liker deg ikke godt nok til å ta en kaffe, men jeg foreslår kaffe «en dag» og er med vilje så vag at jeg kan sørge for at det aldri, noensinne, passer. Fordi jeg har ikke lyst til å ta en kaffe»

Du har akkurat bommet på helt normal norsk kutyme. Dersom vedkommende virkelig ønsket å snakke med deg ville hen ha foreslått enten kaffe der og da, eller dere ville ha avtale et konkret tid og sted.

Og, nei, det blir ikke pinlig å møte på vedkommende igjen. Da sier dere bare «hei» eller vinker uten å stoppe, og later som om dere må rekke en avtale og derfor ikke kan stoppe. Som folk gjør når de ser folk de kjenner og ikke ønsker samtale med.

Anonymkode: 68869...848

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke pinlig for deg, det er mest pinlig for henne. Jeg kan være enig i at «norsk kotyme» tilsier at det kun var en høflighetsfrase, men det er faktisk en kotyme vi bør kvitte oss med. Vi nordmenn er for kalde og ugjestmilde, og å sende en melding om å ta en kaffe en dag (og faktisk mene det) er verken påtrengende eller uhøflig. 

Svarer hun ikke så driter du i det, og behandler henne som enhver annen bekjent neste gang dere treffes. :)  «Hei, det var lenge siden. Hyggelig å se deg! Hvordan går det?» også svarer hun «bra, og med dere?» (uansett hvordan det faktisk går. Typisk norsk 🙄) og du svarer: «Det går bra med oss!», smiler og sier du må skynde deg videre fordi blabla. Ferdig!

Anonymkode: 07ac2...064

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun åpnet meldingen på jobb og skulle svare senere, men så har hun glemt det ut

Anonymkode: fdf69...eaa

• Liker 3
Skrevet

Nordmenn i et nøtteskall🥴

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mitt inntrykk er at "vi må ta en kaffe" er noe man vanligvis sier til folk man ønsker å ha som perifere venner. Man liker dem godt nok til å ha litt kontakt, men man ønsker ikke å treffes så ofte. Kanskje det derfor ble litt voldsomt for henne å treffes så kjapt igjen?

Anonymkode: d158c...720

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«La oss ta en kaffe» er en helt vanlig måte å si «jeg liker deg godt nok til å stoppe og hilse. Jeg liker deg ikke godt nok til å ta en kaffe, men jeg foreslår kaffe «en dag» og er med vilje så vag at jeg kan sørge for at det aldri, noensinne, passer. Fordi jeg har ikke lyst til å ta en kaffe»

Du har akkurat bommet på helt normal norsk kutyme. Dersom vedkommende virkelig ønsket å snakke med deg ville hen ha foreslått enten kaffe der og da, eller dere ville ha avtale et konkret tid og sted.

Og, nei, det blir ikke pinlig å møte på vedkommende igjen. Da sier dere bare «hei» eller vinker uten å stoppe, og later som om dere må rekke en avtale og derfor ikke kan stoppe. Som folk gjør når de ser folk de kjenner og ikke ønsker samtale med.

Anonymkode: 68869...848

herregud jævla antisosial, du tør ikke å si sannheten så du prøver å pynte det til midtveien. typisk norsk eller hva.

Anonymkode: 9414c...589

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå ligger jo ballen på hennes side, så ikke gjør noe som helst.

Anonymkode: 58c02...e1c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis folk er så dumme å si vi må ta en kaffe, men egentlig ikke mener det, så får de ha det godt når spørsmålet om tid og sted kommer. 😅

Anonymkode: 7bf72...42b

• Liker 4
Gjest Ghostface
Skrevet

En klassiker. Har selv opplevd å si hei til tidligere venninner jeg har møtt på, sett at de har kjent igjen meg, men likevel ikke sagt hei tilbake. Synes det er snålt.

Skrevet (endret)

Det er en veldig svevende avtale som ikke forplikter i det hele tatt. Sånt man sier for å avslutte samtalen med folk man kanskje kjente en gang, men ikke lengre har noe til felles med og komme seg videre fra en litt småklein og kanskje ikke ønsket samtale, men man er da litt høflig. Personlig pleier jeg å tilføye noe når noen sier dette; ja, en eller annen gang i løpet av de ti neste årene kan vi ta en kaffe. Begge vet at det ikke blir noe av, smiler og går. Helt greit det for min del.

De andre jeg kjenner blir det kaffe med uten å nøle. :) 

Endret av Hoppetaujenta
Skrevet

Det er en uting å si slikt hvis man ikke mener det. Dere som gjør dette burde finne en annen måte å avslutte samtalen på. Det er ikke høflig å gi andre falske håp. 

• Liker 2
Skrevet

Ville bare latt det gå. Møter du henne igjen så ler du bare høyt om hun forslår en kaffe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Vi må ta en kaffe en dag!"

"Du, skulle vi ikke tatt en kaffe en dag?"

"Vi må catche mer opp over en kaffe😀"

Er det virkelig vits i å kaste ut slike fraser dersom man ikke virkelig VIL ta en kaffe med en tidligere bekjent? Har man INGEN andre fraser som er bedre å bruke? Er man litt tett i toppen? 

For min del kaster jeg aldri ut slike forslag, med mindre jeg faktisk har lyst til å ta en kaffe med vedkommende. Men jeg har opplevd at folk har sagt det til meg, og av høflighet har jeg prøvd å følge det opp, for så å oppleve å ikke få svar. Jeg har heldigvis lært av erfaring, men jeg måtte lære det the hard way. Folk altså. 

Anonymkode: 18ff9...f89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av dem som mener det når jeg sier «Vi må treffes/ta en kaffe/finne på noe en dag», og følger gjerne opp, også om noen andre sier det. Blir det ikke noe har jeg i hvert fall prøvd 🤷🏻‍♀️

Kanskje var du litt kjapp og hun tror du er ute etter en ny bestevenn? Hennes tap, ikke tenk mer på det. Det har hendt jeg har fått svar typ en uke etter fordi vedkommende hadde glemt å svare, men det har nesten alltid kommet et svar, og som oftest blitt noe av😊

Anonymkode: b3ef3...a05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi på ta en kaffe en dag opplever jeg som både vanlig høfflighetsfrase, og som en åpning for å treffes.

Du sendte en melding som du verken skal være flau over, eller tenke noe mer på. Ballen er gitt videre til henne, og det er opp til henne om det menyen som en høfflighetsfrase eller en åpning.

Ikke overtenk, ikke gjør noe mer, og hvertfall ikke vær flau.

Anonymkode: 963be...308

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spør «når passer det med den kaffen» tar du jo ikke noe ansvar selv for at det skal skje? Hva med heller spørre konkret «jeg har tid til kaffe på kafeen onsdag klokka sju, passer det for deg?»

Anonymkode: 22472...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...