AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Noen her som har litt peiling på dette? Jeg har nettopp spart opp nok til å få lån til førstegangsbolig, men litt usikker på om jeg burde vente et par år Anonymkode: c3f26...281
Hensatt Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Hvorfor vente? Prisene går fremdeles opp og du vil gå glipp av verdistigningen. Er bedre å kjøpe i dag og heller bytte om et par år dersom du ikke er fornøyd med stedet. 3
Million Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Om et par år er det jo enda dyrere, og du må ha enda mer oppspart egenkapital. Det kommer SANNSYNLIGVIS ikke noe stort dropp i prisene, det har folk gått og ventet på de siste tjue årene og vel så det. Jeg skriver sannsynligvis med store bokstaver fordi ingen kan spå boligmarkedet. Mange har prøvd å spå fremtiden, de fleste har feilet. Som denne, for eksempel: IBMs legendariske sjef Thomas J. Watson skal i 1943 ha uttalt at "Verden trenger bare fem datamaskiner". 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Etter krakket på starten av 90-tallet var et godt kjøp. Spesielt i Oslo/Bærum. Anonymkode: 1b850...b26 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Umulig å si, men så lenge du vet at du skal bo der i minst 5-7 år bør risikoen være minimal Dine Penger laget nylig en podcast om eie vs leie. Anonymkode: 6b6c0...573 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Om 5 år. Innen da har vi fått et enormt boligkrakk. Hahaha Anonymkode: fe520...7fb
Mwanafunzi Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Million skrev (6 minutter siden): IBMs legendariske sjef Thomas J. Watson skal i 1943 ha uttalt at "Verden trenger bare fem datamaskiner". I 1943 var det vel det det var plass til 😅
Million Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 (endret) Mwanafunzi skrev (6 minutter siden): I 1943 var det vel det det var plass til 😅 I hele verden? 😄 Jeg husker da jeg var sånn ca 6 år gammel på 70-tallet. Mamma tok oss med for å besøke pappa på arbeidsplassen hans. Han jobbet med å programmere datamaskiner ved å skrive opp tallkoder på en blokk som i sin tur lagde sånne hullkort, som så ble matet inn i datamaskinmonsteret (hvis jeg husker riktig, lenge siden dette). Dette var i datamaskinenes spede barndom. Husker den helv.... datamaskinen som fylte nesten en hel sal, og lagde masse lyd. Man puttet inn hullkort i ene enden, de ble spyttet ut i en annen ende. Vi fikk leke med de brukte hullkortene. Ja, datamaskiner var nok litt større før i tiden! Kanskje ikke så rart man trodde et fåtall av dem var nok i hele verden. Lite visste de at 70 år senere skulle alle gå med en liten datamaskin i baklomma! Ooops! Sorry, nok avsporing. Men jo ts, kjøp nå, ikke vent - det blir bare dyrere! Min leilighet øker med ti tusen ca i måneden i verdi (iflg app jeg har i banken). Endret 24. mai 2022 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Vår erfaring er at vi må betale omtrent like mye i lån og avgifter som vi måtte ha betalt i leie. Så hvorfor leie da når man kan betale det samme for å eie? vi har å betalt ned endel gjennom årene og på den måten opparbeidet oss endel egenkapital i dette. Nå solgte vi nettopp og hadde maks flaks på at prisene er økt. Vi tjente veldig mye på prisstigningen, i tillegg til det vi også har fått grunnet nedbetalt lån, så for oss har vi vært veldig heldige og har da mer enn nok egenkapital til enebolig pluss at vi har nå mulighet til å ha flere hundre tusen på konto til større oppussingsprisjekter. Sannsynligvis vil nok prisene fortsette å stige. Samtidig vil jeg nevne at vår megler mener at markedet nok begynner å normalisere seg mer mot høsten, det blir lagt ut litt mer og rentene øker. Så kan nok være det kommer en liten nedgang i priser til høsten, men de øker nok raskt igjen (så som kjøper vil det nok være fint å kjøpe noe nå fra høsten av). Anonymkode: 5fc18...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #10 Skrevet 25. mai 2022 Det beste er jo absolutt å ha kjøpt en bolig før 2007, fordi boligpris-veksten har vært helt formidabel i de siste 15 år, i de fleste sentrale strøk. Og ingen kan spå med sikkerhet for fremtiden. Men, vil tro at Norge blir bare rikere, og boligprisene vil dermed øke enda mer. Anonymkode: 180d2...58c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå