AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Jeg hadde en veldig vond fødselsopplevelse og trenger hjelp til å bearbeide det, men møter null forståelse i helsevesenet. Jeg blir avfeid med at fødselen omtales som "ukomplisert" i papirene. Jeg ble nektet smertelindring fordi babyen hadde veldig høy puls som bare steg mer og mer gjennom fødselen. De hadde ikke én eneste normal måling fra vi kom inn på sjekk til fødselen var over. Mye hender langt oppi der uten forvarsel fordi det måtte tas blodprøver fra hodet til baby hvert femte minutt gjennom store deler av fødselen. Den siste blodprøven var ræva og det hele endte med at en lege dro baby ut av meg med armene sine mens to personer holdt meg nede og en annen presset på magen min. Mens legen ga meg baby etter å ha sjekket han fleipet hun med at det var synd de allerede hadde pakket ut gjenopplivingsutstyret før baby var ute, for nå måtte de kaste det. Hva er det som skal til for å få hjelp? At baby faktisk var livløs? Anonymkode: ed630...165 19
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Det var nok verre det du opplevde, men jeg har også en traumatisk lang fødsel, men som på papiret er ukomplisert. Blir heller ikke møtt med noe forståelse overhodet da jeg hadde et sterk ønske om keisersnitt på nr 2. Spilte visst ingen rolle om hverken psyken min eller kroppen min ble mer ødelagt fordi de visste hva som var best for meg.. Og jeg kunne jo bare opereres nedentil ved komplikasjoner etter fødsel mente de. Mhm, akkurat som det er så lett. Får det hvertfall ikke dekket av staten. Anonymkode: a7dc5...cab 7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Jeg hadde en lignende opplevelse som begge dere. Har veldig lyst på en til baby ❤ Men kjenner på at det ikke er verdt det, slik som jeg ble behandlet sist ☹️ Synd at det skal være slik Anonymkode: 6d9f9...a85 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Så dumt at dere ikke føler at dere fikk bra behandling. Jeg hadde en komplisert fødsel, som endte med at rommet ble nærmest stormet av legee til meg og baby, mens jordmor og far ble dyttet bort i en krok. Baby ble tatt med vacuum, og alt gikk fint. Men jeg fikk jo med meg at de ropte ordre til hverandre, at det hastet og var drama. Var ikke noe redd etterpå, men ble innkalt til møte hos overlegen dagen etter. Han forklarte alt, sa at det var veldig sjelden med sånne komplikasjoner, og omtrent null sjanse for at det ville skje ved en ny fødsel. Dette var på det gamle Rikshospitalet i Oslo. Rart at du ikke måtte inn på en sånn samtale, TS. Anonymkode: af642...636 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Jeg forstår deg og følelsene dine godt, sender deg en klem ❤ Når jeg skulle føde sist, var jeg uke 37 og fikk akutt blindtarmbetennelse. De rakk ikke å ta ut barnet først, så jeg ble operert med barnet i magen med et stort legeteam som fulgte med på begge. Da jeg våknet etter narkosen gikk vannet etter 10 minutter, baby trivdes ikke magen lengre og ville ut. En operasjon for å få ut blindtarmen er større en vanlig fordi de må gå inn et annet sted på magen enn på en som ikke er gravid. Jeg hadde et stort operasjonsår nedover siden av magen. Som sagt vannet gikk og da bar det rett på føden, jeg var helt i ørska, hadde som sagt et stort operasjonsår som gjorde VONDT som F, og jeg var ikke litt forberedt en gang. Den følelsen av å ligge å presse med det såret på magen var grusom. Jeg besvimte etter fødsel på vei til toalettet, og ble liggende på sykehuset i en måned pga en sykehusbakterie som hadde kommet inn i såret og gjorde meg ekstremt syk, jeg holdt på å stryke med og legene ga meg nesten opp. Jeg kjente at kroppen begynte å takke for seg til slutt, heldigvis sitter jeg her og skriver i dag. En behandling som var så bredspektret at de ikke visste hvilken bakterie de behandlet en gang- fungerte. I papirene fra føden står det: uten komplikasjoner 👍 Anonymkode: 3ce9e...1fc 11
Brimi Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 For en usmakelig kommentar. Den ville jeg ha klaget på! Og hvordan kan de si at fødselen var ukomplisert når de måtte dra babyen ut OG ha gjenopplivingsutstyr klart?🤦♀️ Alle kommuner skal ha et lavterskel tilbud for psykisk helse. Bestill legetime og få legen din til å henvise deg dit😊 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Jepp. Så sant barnet er friskt så driter de i resten. Om mor sliter med opplevelsen så er ikke det så farlig. Anonymkode: d9276...92b 4
BobbySocks Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 Samme her. Ukomplisert. Heldigvis fikk jeg keisersnitt likevel. I deres verden er det vel ikke komplisert dør noen dør.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Ser ikke problemet. Anonymkode: 2e914...8e8 1
mereo Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 Skriv klage og send kopi til pasientombudet. Det blir ikke bedre om man ikke klager rette instanser dessverre 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Mye grusomt som skjer i fødselsomsorgen dessverre. Anonymkode: 34b88...636 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye grusomt som skjer i fødselsomsorgen dessverre. Anonymkode: 34b88...636 Obstetrisk vold er knapt et begrep i Norge. Men det forekommer selvfølgelig her også. Anonymkode: d9276...92b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 Hvor er det du ikke får hjelp til å bearbeide? Kommunen? Privatpraktiserende psykolog? DPS? Anonymkode: 511b7...a24 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Hvem er det som møter deg med null forståelse? Er det fastlege? Sykehus? Helsesøster? Jeg synes du skal kjempe for å få lov til å bearbeide din opplevelse av fødselen med kyndig helsepersonell. Det et du, og bare du, som eier din opplevelse. Det er ikke feil det du føler. Anonymkode: 53bef...333 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 Hadde veldig lik opplevelse. Helt annen fødsel, med andre komplikasjoner, men i papirene står det komplikasjonsfri forløsning. Litt merkelig da, hvis de virkelig mener den var helt komplikasjonsfri da de møtte opp mannsterke på barsel dagen etter jeg hadde født (to leger og tre sykepleiere) og forsvarte seg. De snakket lenge og i store bokstaver om at dette var helt normalt, og at deg som var unormalt kunne absolutt ingen ha forutsett, så ikke tenk på det🚩🚩🚩 Anonymkode: 734ce...d68 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde en veldig vond fødselsopplevelse og trenger hjelp til å bearbeide det, men møter null forståelse i helsevesenet. Jeg blir avfeid med at fødselen omtales som "ukomplisert" i papirene. Jeg ble nektet smertelindring fordi babyen hadde veldig høy puls som bare steg mer og mer gjennom fødselen. De hadde ikke én eneste normal måling fra vi kom inn på sjekk til fødselen var over. Mye hender langt oppi der uten forvarsel fordi det måtte tas blodprøver fra hodet til baby hvert femte minutt gjennom store deler av fødselen. Den siste blodprøven var ræva og det hele endte med at en lege dro baby ut av meg med armene sine mens to personer holdt meg nede og en annen presset på magen min. Mens legen ga meg baby etter å ha sjekket han fleipet hun med at det var synd de allerede hadde pakket ut gjenopplivingsutstyret før baby var ute, for nå måtte de kaste det. Hva er det som skal til for å få hjelp? At baby faktisk var livløs? Anonymkode: ed630...165 Men det der er faktisk en ukomplisert fødsel. Ikke for DEG subjektivt, men rent objektivt. Å ta prøver og målinger gjennom en fødsel er vanlig. Likeså at baby må ha hjelp til å komme ut. Men du ble ikke skadet, og baby ble ikke skadet. Ikke noe unormalt som skjedde. Men like fullt dramatisk for deg, det skjønner jeg absolutt. Synd du ikke får hjelp. Anonymkode: d1877...8ab 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 Hvordan en fødsel oppleves, og hvordan den beskrives rent faglig henger ikke nødvendigvis sammen, nei. Hos meg var det omvendt, fødselen var dramatisk iflg papirene, men jeg opplevde det ikke sånn. Jeg fikk innkalling til jordmor for å prate, men takket nei. Men jeg synes det er hårreisende at du ikke får noe hjelp til å bearbeide det du har vært igjennom. Det burde være rimelig enkelt å få noen samtaler i alle fall. Hva slags hjelp er det du ønsker, og hvem har du har kontaktet? Anonymkode: 386c7...334
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #18 Skrevet 25. mai 2022 Stakkar deg, synes du skal gå til psykolog privat om du har mulighet det vil nok hjelpe å snakke om det. Og klag på legen. Anonymkode: 014d5...378
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #19 Skrevet 25. mai 2022 Dette er grunnen til at jeg ikke skal ha barn, faktisk. Jeg er traumatisert etter overgrep, bare tanken på å ligge der, bli holdt fast og dratt/pressa et barn ut av, nei fy faen. Jeg håper du ikke gir deg med å be om hjelp, drit i de som mener det var helt normalt, få hjelp. Klem Anonymkode: 70121...b0c
17.11 Skrevet 25. mai 2022 #20 Skrevet 25. mai 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Mens legen ga meg baby etter å ha sjekket han fleipet hun med at det var synd de allerede hadde pakket ut gjenopplivingsutstyret før baby var ute, for nå måtte de kaste det. Anonymkode: ed630...165 Hva i alle dager, sånt prat kan de spare til pauserommet, det er ikke noe å si til en pasient som mest sannsynlig er i sjokk. Utrolig ubetenksomt av legen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå