Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meg bekjent er 10 øringer, og 50 øringer utgått på dato, men like fult får ein ofte fakturaer, og det offentlige er verstinge der det står  eksempelvis (kr 175,45) . 

Avrunding i kontant betaling versus kortbetaling

Dersom man betaler kontant, vil betalingsbeløpet bli avrundet til nærmeste krone. La oss si man kjøper noe som koster 83,43 kroner. Nærmeste hele krone (heltall) vil være 83, og det er det man må betale kontant. Hadde beløpet blitt 83,52 måtte man ha betalt 84 kroner.

Ved betaling med kort som elektronisk betaling, skjer det ingen avrunding. Man betaler altså det eksakte beløpet, som da blir trukket fra kontoen tilhørende betalingskortet.

Generelt går prinsippet ut på at desimaltall fra 0 til 0,49 skal rundes ned, og tall fra 0,5 til 0,99 skal rundes opp.

Anonymkode: 7b690...170

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er egentlig problemet mener du? :klo:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (1 minutt siden):

Hva er egentlig problemet mener du? :klo:

10 øringer, og 50 øringer er utgått på dato,mog  da er poenget at " beløp bør avrundes til hel krone"  

Fjærne alle desse medlemkorta som er i omløp, og heller  legge rabatten direkte på varene, og  masse penger spart på administrasjonsgebyrer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

10 øringer, og 50 øringer er utgått på dato,mog  da er poenget at " beløp bør avrundes til hel krone"  

Fjærne alle desse medlemkorta som er i omløp, og heller  legge rabatten direkte på varene, og  masse penger spart på administrasjonsgebyrer. 

Så hvis literprisen på diesel er kr 20,73 så bør den rundes opp til nærmeste hele krone allerede på pumpeprisen pr. liter mener du? Eller hva hvis strømprisen er  kr 1,67 pr. kWt? 

Og hva har 10-øringer og 50-øringer, eller 1-øringer for den del, med medlemskort å gjøre? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Generelt går prinsippet ut på at desimaltall fra 0 til 0,49 skal rundes ned, og tall fra 0,50- 0.99 avrundes oppover. 

Det er forlengst  slutt på den tiden da  buss- og  trikkebilletter o.l  kostet  kr. 5.25,- eller kr. 5.50,- 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Generelt går prinsippet ut på at desimaltall fra 0 til 0,49 skal rundes ned, og tall fra 0,50- 0.99 avrundes oppover. 

Det er forlengst  slutt på den tiden da  buss- og  trikkebilletter o.l  kostet  kr. 5.25,- eller kr. 5.50,- 

Ja, men kan du ikke bare svare på hva du opplever som problemet rundt dette? Hvis strømregningen er på kr 2.342,47 øre så betaler 99% nettopp det fordi de gjør det elektronisk. Og hvis tre matvarer koster hhv. kr 28,37, kr 12,93 og 54,10 så betaler man den eksakte summen når man betaler med kort. Evt. kontant rundet opp eller ned til nærmeste krone. Det er jo ikke noe problem! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Så hvis literprisen på diesel er kr 20,73 så bør den rundes opp til nærmeste hele krone allerede på pumpeprisen pr. liter mener du? Eller hva hvis strømprisen er  kr 1,67 pr. kWt? 

Og hva har 10-øringer og 50-øringer, eller 1-øringer for den del, med medlemskort å gjøre? 

Hvor mye strøm får en for  0.67 øre ?  Eller hvor mye bensin / Deisel får ein for 0.73. 

Koster bensinen  kr. 20, 43 og du betaler kontant "skal beløpet i prinsippet  avrundes nedover til kr. 20,-  

Skrevet

Jeg bare kjenner at jeg ikke orker å ta den debatten der

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forøvri så har strømselskapene så stor inntjening på strøm at de med fordel "heilt sikkert" kunna fjernet disimaltallet til fordel for kundene. 

AnonymBruker
Skrevet

Noe sier meg at en dumforklaring ikke er nok her..

Anonymkode: da1f9...5a7

• Liker 3
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt ok at de små myntene forsvant og at vi nå betaler med kort og digitalt. Ørene på sluttsummen spiller veldig liten rolle. I dag handlet jeg for 637,56 kr. Neste gang for 214,24. det går egentlig opp i opp med tiden.

Butikkene utnytter det i reklamen.  Når vi ser prisen 9,90, så kommer vi hjem og husker 9, men egentlig så betyr det jo 10.

tenker med gru på den tiden vi brukte kontanter i butikken og hadde alle de forskjellige myntene i lommeboka. Blir av og til minner om det når jeg står bak en eldre person i butikken. Men det gjelder jo ikke alle eldre da.  

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (21 minutter siden):

Jeg synes det er helt ok at de små myntene forsvant og at vi nå betaler med kort og digitalt. Ørene på sluttsummen spiller veldig liten rolle. I dag handlet jeg for 637,56 kr. Neste gang for 214,24. det går egentlig opp i opp med tiden.

Butikkene utnytter det i reklamen.  Når vi ser prisen 9,90, så kommer vi hjem og husker 9, men egentlig så betyr det jo 10.

tenker med gru på den tiden vi brukte kontanter i butikken og hadde alle de forskjellige myntene i lommeboka. Blir av og til minner om det når jeg står bak en eldre person i butikken. Men det gjelder jo ikke alle eldre da.  

Synes selv også det var greitt at  "øringen" forsvant som betalingsmiddel, og selvsagt  en grunn til det.  

Under pandemien  nektet de kontantbet, og er ulovleg.  Selv betaler eg med kort bortsett fra  div. private arangemanger hvor kortterminaler ikkje tilgjengeleg. 

Ørene /disimatellet spiller vel oftest lite rolle, og  utgør omlag som " mengda av det musa pisser i havet " av eit beløp på kr. 637,-   Butikkene bruker desimaltalet  for alt det er verdt  som eit  ledd i  slagstriks, og  inntjening , og mange kjører ifra den eine bensinstasjonen til den andre, og forbruket større en fortjenesten. 

Personleg synes eg det vitner om en viss  "småelighet" av teleopratør, strømselskaper, hvor ein er kunder  når ein mottar faktura med desimaltall.  

Forøvri oppforderer myndighetene  nå i desse "krigstider" å ha eit beløp kontanter i beredskap som betalingsmiddel.  

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Synes selv også det var greitt at  "øringen" forsvant som betalingsmiddel, og selvsagt  en grunn til det.  

Under pandemien  nektet de kontantbet, og er ulovleg.  Selv betaler eg med kort bortsett fra  div. private arangemanger hvor kortterminaler ikkje tilgjengeleg. 

Ørene /disimatellet spiller vel oftest lite rolle, og  utgør omlag som " mengda av det musa pisser i havet " av eit beløp på kr. 637,-   Butikkene bruker desimaltalet  for alt det er verdt  som eit  ledd i  slagstriks, og  inntjening , og mange kjører ifra den eine bensinstasjonen til den andre, og forbruket større en fortjenesten. 

Personleg synes eg det vitner om en viss  "småelighet" av teleopratør, strømselskaper, hvor ein er kunder  når ein mottar faktura med desimaltall.  

Forøvri oppforderer myndighetene  nå i desse "krigstider" å ha eit beløp kontanter i beredskap som betalingsmiddel.  

Ja, viktig å ha litt kontanter på lur til vanlig. Jeg har bare 4-500 innerst i lommeboka i tilfelle betalingssystemene krasjer. Jeg tenker å doble det.  I tilfelle krig og katastrofer så vet jeg ikke helt hvor mye. Og det lille jeg har vil uansett ikke vare i mange måneder så lenge man har forpliktelser. Det første som blir borte er nok inntektene, og det siste som forsvinner er vel pengeinnkreverne.Jeg kan klare meg ganske lenge med mat, men noe veldig langvarig kan bli vanskelig. Vi er jo sårbare pga alt det digitale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye strøm får en for  0.67 øre ?  Eller hvor mye bensin / Deisel får ein for 0.73. 

Koster bensinen  kr. 20, 43 og du betaler kontant "skal beløpet i prinsippet  avrundes nedover til kr. 20,-  

Jaaaa, kjøp en liter bensin i slengen og spar 43 øre pr liter! Litt som tomsingene som gikk 70 runder i kassen for å få tre kroner for en tomflaske med 2.50 i pant 🤪

Anonymkode: 21f28...aa2

Skrevet

Hadde vært perfekt med avrunding pr enhet. Strømprisen 50øre rundet opp til 1kr og 2100kWh forbruk. Deilig å betale dobbelt. 

Betal med e-faktura, så slipper du å irritere deg

Skrevet

Kontanter har gått ut på dato

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (17 minutter siden):

På ein måte  er det bra at kontanter er gått utpå dato, men folkj  flest hadde nok eit  mer edruleg forhold, og  kontroll på lommeboka, og  pengeforbruket  sitt når det var kontanter. 

På 70 talet kom sjekkhefta, og folk skreiv ut sjekker i "hytt å pine" utan at det var dekning på kontoene.

Så kom etterhvert alle  Kredittkorta med skyhøge renter, og mange mistet fullstending gangsynet i forhold  til  sitt eget pengeforbruk.

For folk flest betyr troleg  ikkje desimaltalet så  mye hverken for  strømprisene, bensinprisen de må betale sett i ein større samanheng.   

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (På 24.5.2022 den 17.24):

Så "vi" bruker ikke kontanter mer? Mange gjør det, ikke bare eldre. Men det er nok sant at både flere betalinger og flere kroner er via kort, tror jeg.

prt90 skrev (På 24.5.2022 den 23.10):

Uenig. De er viktige, og de virker alltid

Anonymkode: e018e...82d

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så "vi" bruker ikke kontanter mer? Mange gjør det, ikke bare eldre. Men det er nok sant at både flere betalinger og flere kroner er via kort, tror jeg.

Uenig. De er viktige, og de virker alltid

Anonymkode: e018e...82d

Jeg svarte litt feil. Jeg er nemlig helt for å beholde kontanter, og har alltid noen selv som reserveløsning. Men sånn i hverdagen er det veldig lettvint med kort.  Det går raskere unna i butikken også.

Skrevet

Ører har da vitterlig ikke forsvunnet selv om myntene er ute av sirk. 

Forslaget til TS hadde skapt det totale kaos. 

Man kun feks satt opp en automatisk aksjehandel-tjeneste som kjøpte og èn og èn aksje avrundet til nærmeste krone🤪

Jeg skjønner du tror at det kun er sluttsummen som kan avrundes, men hvor går grensen for hvor lav en sum skal være før den avrundes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...