Gå til innhold

Hvordan bruke oppvaskmaskin – grunnleggende tips for nybegynner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger helt grunnleggende tips og triks for hvordan man setter inn i, og tar ut av, en oppvaskmaskin, hvordan rengjøre filteret og annet man bør tenke på når man bruker en oppvaskmaskin. 

Av årsaker jeg ikke kommer til å gå inn på her har jeg fått ansvaret for en tenåring som har diverse utfordringer. Oppdaget nylig at ungdommen ikke kan bruke en oppvaskmaskin. Jeg hadde bedt ham rydde av middagsbordet og sette inn i oppvaskmaskinen, og oppdaget etterpå at han hadde satt inn tallerkener i en vannrett stabel med bestikket liggende løst oppå. Jeg burde ha gitt opplæring først, men tenkte rett og slett ikke på det. Jeg var så heldig å lære dette som barn, så for meg er det å bruke enn oppvaskmaskin så grunnleggende at det ikke falt meg inn at også det må læres.

Etter at jeg oppdaget at opplæring må gis har jeg vist hvordan maskinen virker og vi har snurret på spylearmene, jeg har forklart at tallerkener stables horisontalt og glass oppned, jeg har vist hvordan fylle på glansmiddel og hvordan ta ut filteret og rengjøre det.
Jeg synes det er overraskende vanskelig å komme på hva jeg skal lære bort, for jeg tenker ikke over hva jeg gjør når jeg bruker oppvaskmaskinen. Så tror det er en del ting jeg har glemt å lære ungdommen. I dag kom jeg på at jeg må forklare at glass kan sprekke hvis de settes slik at de klirrer mot hverandre, det er jo ganske viktig å vite. Så hva mer er viktig å vite som jeg ikke har tenkt på at må læres bort? 

Anonymkode: 1e691...286

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruke varmt nok program slik at glassene ikke blir grå. Trekke ut nederste skuff/hylle først når maskinen er ferdig slik at det ikke drypper vann fra tingene som står øverst ned på den.

Anonymkode: 3391a...b9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er viktig å lære han:

-skrap av matrester og kast det i søpla

-matbiter/servietter skal ikke inn i oppvaskmaskinen

-jeg liker å skylle av først. Men det varierer hva folk mener er riktig skylle/ikke skylle. 

-alt må settes inn sånn at de får vasket der det er skittent. Derfor skal tallerknene stå stablet på siden så blir de spylt på alle kanter. 

-hvor oppvasksåpen skal fylles på. Og om dere har pulver/tablett og om tabletten har plastikk utenpå som må tas av eller om den er selvoppløsende. 
-hvordan sette den på og på hvilket program. 

Rensing av filter og glansmiddel tenker jeg er mindre viktig på nivået han er nå. 

Anonymkode: 1165d...a99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere et fast program dere stort sett bruker? Foreldrene mine klistret ett klistremerke på knappen man skrur på med og ett på det vanlige programmet for å få broren min til å skru på riktig. F.eks. rødt klistremerke på programmet og grønt på startknappen. Han kunne håndtere oppvaskmaskinen, men var lat og skyldte på at han ikke visste hva han skulle trykke på, men det har uansett vært en fin løsning når besøk vil hjelpe til med å rydde av og lurer på hva de skal trykke på. 😄

Anonymkode: adfd0...196

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...