AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #21 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 15.33): Ikke noe jeg noen gang har tenkt på som noe godt lønnet yrke, Og tradisjonelt er jo dette typisk "nede på gulvet"- jobb med lav lønn. Inntill jeg oppdaget at flyttevask koster i snitt 500 i timen! er det virkelig et lukseriøst yrke mtp lønn? Anonymkode: 670fa...2a4 I firmaet jeg jobber for så tar vi 520,- timen. Enkelte firmaer tar 100,- per kvadratmeter for nedvask av boliger. Så hvis du tar 520,- så kommer skatt, moms, arbeidsgiveravgift, feriepenger, pensjon, utstyr, kjemikalier og eventuelt reisevei. Så er det egentlig en høy sum? Startlønn til en renholdsoperatør er nå 204.5,- Over 4 års erfaring er 215,- fagbrevtillegg er 13.5,- i timen. Så en renholder med mer enn 4 års erfaring og fagbrev er 228.5,- Noen renholdere har en tøffere arbeidsplass enn andre. Noen renholdere har betalt lunsj, mens andre har omtrent ikke tid til å spise gjennom dagen. I tillegg blir de sett ned på, selv så viktig den jobben har vært hele veien. Noen renholdere er låst til å vaske barnehager hver kveld og gjør det. Andre renholdere står på fra 5 på morgenen for at kontorer og møterom skal være rene. Renholdere som må vaske ned hus sliter ut kroppen fortere enn andre. Det å vaske ned hus er ikke en fillesak, det burde ha en ganske høy verdi med tanke på slitasje på kroppen. Mange renholdere blir ufør før de burde fordi det er en så tung jobb. Det er mangel på renholdere i Norge og nå har endelig lønnen nettopp gått opp med 8.5,- i timen fra mai. Renholdere har sjeldent fått betalt for å fylle bilen med utstyr eller reisevei mellom plasser. De utnyttes til det groveste, spesielt utenlandske som ikke er gode på språk. Også sitter du her å maser om 500,- i timen for nedvask av hus?? Gjør det sjøl da og tenk, hvor mange hus hadde du klart i uka? Anonymkode: 52045...a5a 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #22 Skrevet 25. mai 2022 Og en siste ting. Når vi renholdere får "skryt" så er det i form av ingen tilbakemeldinger. Alt er enten negative tilbakemeldinger eller så hører man ingenting og da er det bra. Anonymkode: 52045...a5a 5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #23 Skrevet 25. mai 2022 Tjener renholdere 220-230 kr i timen?! Fy faen, det er jo det samme som mange høyskoleutdannede 😳 At folk lurer på hvorfor de skal gidde å ta høyere utdanning, skjønner jeg godt. Anonymkode: de241...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #24 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tjener renholdere 220-230 kr i timen?! Fy faen, det er jo det samme som mange høyskoleutdannede 😳 At folk lurer på hvorfor de skal gidde å ta høyere utdanning, skjønner jeg godt. Anonymkode: de241...cf7 Prøv en måned i yrket også ser du hva du syns. Jeg vet om flere som skulle ha en slik jobb et års tid for å legge av penger. Unge, friske mennesker. Etter 6 måneder så orket de ikke mer, hvor lenge hadde du klart? Anonymkode: 52045...a5a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #25 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tjener renholdere 220-230 kr i timen?! Fy faen, det er jo det samme som mange høyskoleutdannede 😳 At folk lurer på hvorfor de skal gidde å ta høyere utdanning, skjønner jeg godt. Anonymkode: de241...cf7 Renholdere flest har 204 til 230,- men det tar mye tid, energi og slitasje på å nå topplønn. Anonymkode: 52045...a5a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #26 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Prøv en måned i yrket også ser du hva du syns. Jeg vet om flere som skulle ha en slik jobb et års tid for å legge av penger. Unge, friske mennesker. Etter 6 måneder så orket de ikke mer, hvor lenge hadde du klart? Anonymkode: 52045...a5a Du svarer på noe helt annet enn det som står i innlegget. Jeg er sykepleier, og det er ingen dans på roser. Det er et fysisk (og psykisk) svært krevende yrke, der man er like utsatt for slitasjelidelser og skader som en renholder. ÉTT feil tungt løft i uheldig stilling, og ryggen kan være ødelagt, for eks. På mange avdelinger er det mye statisk arbeid, som sliter enormt på kropp og helse. Poenget her er: Jeg unner alle renholdere en god lønn, som er til å leve av og godt med. MEN - det må selvsagt være en betydelig forskjell i lønn til en fagarbeider, kontra en høyskole- og/eller universitetsutdannet. Derfor stusser jeg på at renholdere, og andre sammenlignbare faglærte/ufaglærte, tjener bedre. Simple as that. Anonymkode: de241...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #27 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du svarer på noe helt annet enn det som står i innlegget. Jeg er sykepleier, og det er ingen dans på roser. Det er et fysisk (og psykisk) svært krevende yrke, der man er like utsatt for slitasjelidelser og skader som en renholder. ÉTT feil tungt løft i uheldig stilling, og ryggen kan være ødelagt, for eks. På mange avdelinger er det mye statisk arbeid, som sliter enormt på kropp og helse. Poenget her er: Jeg unner alle renholdere en god lønn, som er til å leve av og godt med. MEN - det må selvsagt være en betydelig forskjell i lønn til en fagarbeider, kontra en høyskole- og/eller universitetsutdannet. Derfor stusser jeg på at renholdere, og andre sammenlignbare faglærte/ufaglærte, tjener bedre. Simple as that. Anonymkode: de241...cf7 Som sagt tidligere så får man tillegg for fagbrev og lønnen øker med årene. Jeg svarer i tillegg på at ekstremt mange takler ikke selve jobben. Er det egentlig så mye penger da? Nei, fagbrev er en utdanning. Og fagbrev er like viktig, syns jeg. Mange er uenige så du og jeg sikkert være enige om å være uenig. Anonymkode: 52045...a5a
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #28 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 20.23): De eneste renholderne som tjener godt er de som jobber offshore!! På land er de lavtlønnede Anonymkode: 2c2e3...16b Nei, ikke nå lengere. Nå er det slutt på å være ansatt i Statoil /Equinor. De som jobber ute nå er ISS ansatte, og tilsvarende og ikke spesielt godt betalt siden de er ansatt på land med et ganske lavt offshoretilegg. De jobber ca 1560 timer året og har IKKE fri på bevegelige hellig og høytidsdager slik som veldig mange andre har. Anonymkode: 68dab...012 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #29 Skrevet 25. mai 2022 Jeg prøvde bruke appen vaskehjelp, men det starta på 400kr timen og gikk opp til 1200kr. Anonymkode: 3c795...893
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #30 Skrevet 25. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, ikke nå lengere. Nå er det slutt på å være ansatt i Statoil /Equinor. De som jobber ute nå er ISS ansatte, og tilsvarende og ikke spesielt godt betalt siden de er ansatt på land med et ganske lavt offshoretilegg. De jobber ca 1560 timer året og har IKKE fri på bevegelige hellig og høytidsdager slik som veldig mange andre har. Anonymkode: 68dab...012 Hva er det du snakker om? Equinor har fortsatt egne renholdere og ISS har ikke en eneste offshoreinnstallasjon. Firmaene som driver med renholdere offshore betaler bra sammenlignet med på land. Men de ansetter aldri erfarne renholdere (av en eller annen grunn. [spare penger?] Så er du renholder på land har du ikke særlig større sjanse for å komme deg ut enn andre yrker...). De fleste som jobber ute er egentlig helsefagarbeidere, vernepleiere, frisører, personlige trenere ol.. De som har fagbrev er gjerne folk som har tatt fagbrev i ettertid, mange år etter at de kom ut og etter at de fikk fast jobb. Og for å få fast jobb må du vente LENGE. Jeg kjenner folk som har vært vikarer i 10 år.. Mange slutter etter noen år fordi de ikke gidder usikkerheten og fordi de ikke får fast jobb. Det er mange pluss og minus med å jobbe offshore - men akkurat lønna er god. Anonymkode: 91d4a...116 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #31 Skrevet 25. mai 2022 Jobbet som stuepike på hotell for 7 år siden, den gangen hadde jeg 144 kr timen. Anonymkode: a5eac...eea
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #32 Skrevet 25. mai 2022 Nei, i forhold til innsats , slitasje på kroppen og slitasje på ørene ved å høre at vi er lite verdt ; vi tjener ikke bra! Jeg syns jobben min er verdt minst 300 kr i timen. For de fleste er avhengig av vår yrkesgruppe, vi har makt til å stoppe både skole og helsevesen hvis vi ikke er der og gjør jobben vår. Mange er helt avhengig av oss. Og å jobbe for 230 kr timen med fagbrev og maks ansenitet er ikke brukbart. Anonymkode: 792fd...de6 1
newman01 Skrevet 25. mai 2022 #33 Skrevet 25. mai 2022 Så lenge arbeidskraft er relativt lett å erstatte er det vanskelig å kreve en årslønn på 600k...
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #34 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 21.29): Nei, ikke nå lengere. Nå er det slutt på å være ansatt i Statoil /Equinor. De som jobber ute nå er ISS ansatte, og tilsvarende og ikke spesielt godt betalt siden de er ansatt på land med et ganske lavt offshoretilegg. De jobber ca 1560 timer året og har IKKE fri på bevegelige hellig og høytidsdager slik som veldig mange andre har. Anonymkode: 68dab...012 Dette stemmer ikke. Equinor har egen forpleining. I tillegg er det firmaer som Coor, ess, 4service, noc og Sodexo. Kan love deg at de ikke er ansatt på land kontrakt. Dette vet jeg da jeg jobber som offshore renholder selv. Min grunnlønn er ca 700 000 i året og i tillegg kommer natttilegg og div overtid. Alle som jobber som renholdere offshore tjener godt og er omfattet av samme tariffavtale så de tjener det samme uavhengig hvilket firma de jobber i!!! Kan være noen forskjeller mellom faste installasjoner og flyterigger men alt i alt GOD LØNN!!!! Anonymkode: 2c2e3...16b 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #35 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 20.22): Tjener renholdere 220-230 kr i timen?! Fy faen, det er jo det samme som mange høyskoleutdannede 😳 At folk lurer på hvorfor de skal gidde å ta høyere utdanning, skjønner jeg godt. Anonymkode: de241...cf7 Synes du helt alvorlig at 230 kr i timen er godt lønnet eller troller du....? Anonymkode: ad68e...9d7 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #36 Skrevet 30. mai 2022 Jeg jobber i en offentlig etat med omtrent 50 egne ansatte renholdere rundt om i landsdelen. De fleste ligger på årslønn 400-420 tusen, noen litt høyere. De jobber vanlig dagtid fra 7-15. Det rare er (digresjon ja) at der det er en renholder (oftest kvinnelig) finnes også ofte en vaktmester (oftest mannlig), som har like lang utdannelse (et fagbrev) og han tjener konsekvent minst 50 tusen mer enn henne. Anonymkode: 850f2...202 3
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #37 Skrevet 30. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 23.50): Hva er det du snakker om? Equinor har fortsatt egne renholdere og ISS har ikke en eneste offshoreinnstallasjon. Firmaene som driver med renholdere offshore betaler bra sammenlignet med på land. Men de ansetter aldri erfarne renholdere (av en eller annen grunn. [spare penger?] Så er du renholder på land har du ikke særlig større sjanse for å komme deg ut enn andre yrker...). De fleste som jobber ute er egentlig helsefagarbeidere, vernepleiere, frisører, personlige trenere ol.. De som har fagbrev er gjerne folk som har tatt fagbrev i ettertid, mange år etter at de kom ut og etter at de fikk fast jobb. Og for å få fast jobb må du vente LENGE. Jeg kjenner folk som har vært vikarer i 10 år.. Mange slutter etter noen år fordi de ikke gidder usikkerheten og fordi de ikke får fast jobb. Det er mange pluss og minus med å jobbe offshore - men akkurat lønna er god. Anonymkode: 91d4a...116 Jeg snakker om da jeg jobbet offshore. Da var alle i forpleiningen ESS ansatte, (skrivefeil hos meg i første innlegg) også kokkene. Jeg var ikke i forpleiningen, men ansatt på land med offshore tillegg. Tjener mer nå i en landbasert jobb. https://www.compass-group.no/forpleining-offshore/ Anonymkode: 68dab...012
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #38 Skrevet 30. mai 2022 Husk at et vaskefirma her flere faste og variable utgifter. Det er snakk om bygning, kjøretøy, verktøy, rekvisita, osv. Så skal arbeiderne ha lønn. Det skal også betales arbeideravgift. Det skal også betales 25% MVA. Også skal jo firma tjene noe på dette. Dette er grunnen til at samtlige håndarbeidere i Norge koster 500-1500 kr / timen. Anonymkode: e9c98...61e
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #39 Skrevet 30. mai 2022 Min vaskehjelp (jobber i privat byrå, men er via kommunen) tjener 190kr/t. Byrået hun jobber for tar 450kr per time. Anonymkode: 6e7cc...e4f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2022 #40 Skrevet 30. mai 2022 Hun bruker forøvrig også egen bil og får standard km sats. Anonymkode: 6e7cc...e4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå