AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Som jeg vet i Tyskland/Polen/Tyrkia, kommer noen til bankkontor og viser sin ID og konto er åpnet & du er kunde av banken innen 15 minutt. 15 Min. + ID dokument + 1 besøk til bank I Norge; *Noen registrer seg som kunde gjennom en form med rar spørsmål, *Venter på brevet for flere dager og får dokumentasjon, signer avtale og sender avtale tilbake til bankhovedkontor gjennom posten, *Går på bankkontor hvis heldig uten køen og avtale, viser dokumentasjon eller tilleggsdokumentasjon som bank vil se, *Venter på bekreftelse som SMS for flere dager og aktiverer tilgang til banken, *går på bankkontor å aktivereBank ID. Minst 2 uke + ID dokument (kanskje tillegsdokumentasjon) + 2 besøk til bank og 1 gang til posten. Jeg har ikke sett slik tortur noe annet sted, og lurer på hvorfor er det så kompliser og lang i Norge? Anonymkode: 6496d...1f8
Sofakona Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 He he enig..vi holder på bytte bank nå .eller vi har holdt på snart 4 mnd 🤣🤣 vi fikk alt klart for 3 uker siden og da skulle alle kontoer etc bli overført..men ingen ting har skjedd...fy søren dette er hærk...håper det er lenge til vi skal bytte bank igjen 😤 sp mye styr, signere...hundre forskjellige avtaler som må tas i riktig rekkefølge... så vente...
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Sofakona skrev (7 minutter siden): He he enig..vi holder på bytte bank nå .eller vi har holdt på snart 4 mnd 🤣🤣 vi fikk alt klart for 3 uker siden og da skulle alle kontoer etc bli overført..men ingen ting har skjedd...fy søren dette er hærk...håper det er lenge til vi skal bytte bank igjen 😤 sp mye styr, signere...hundre forskjellige avtaler som må tas i riktig rekkefølge... så vente... Hvis du først har en norsk bank og derfor også allerede har bank id, er det jo gjort på få minutter å åpne en konto, eller flere, i en annen norsk bank? Det har da jeg gjort to ganger de siste få årene. Var ikke fornøyd med boliglånsrenten i min gamle bank, logget meg inn og søkte nytt lån i en annen bank, vipps, det var gjort på et blunk. Et par år etter det igjen, fant jeg et bedre tilbud i en tredje bank, og byttet til dem. Det var gjort i løpet av noen timer. Nytt boliglån, nye bankkontoer. Fiks ferdig. Hva er det dere har drevet med som tar fire måneder? Sitter dere og venter på at noen andre (i banken??) skal opprette dette for dere? Det gjør dere da selv? Anonymkode: e3f89...964 6
trøndermann38 Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 Tok meg bare 10 minutter å lage konto i dnb 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 trøndermann38 skrev (Akkurat nå): Tok meg bare 10 minutter å lage konto i dnb Kanskje du har BankID, uten bankid det tar ca. 2 uker. Anonymkode: 6496d...1f8 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 Hvis man har bankID så går det på 5 min. For å få bankID må man ha Pass med chip. Dersom du møter opp i banken KAN de ordne dette med en gang. Dvs at du viser pass, og du får en GO3-brikke (eller annen type sikkerhetsdevice som du kan benytte til å bestille bankID I tillegg har bankene krav på seg å sjekke deg i antihvitvask-sammenheng. Dette er internasjonale krav, men som sikkert utøves ulikt i ulike land. Du må svare på mange spørsmål, og dersom et eller flere av dine svar utgjør en AHV-risiko så er banken pliktig å foreta en utvidet kundekontroll for at du skal bli kunde. Dette gjøres gjerne av et AHV-team i banken, og det er ofte her tida går. Dersom bankene IKKE følger opp AHV-forskriftene så får de Finanstilsynet på nakken, og risikerer bøter i millionklassen. Noe flere banker allerede har fått. Anonymkode: 79e51...15a
Frank Franke Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Det å få konto i hvilken som helst bank i Norge er jo et IKKE eksisterende problem!! Derimot må du ha andre problem en folk flest! Tror ikke du forteller alt her. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 Frank Franke skrev (1 minutt siden): Det å få konto i hvilken som helst bank i Norge er jo et IKKE eksisterende problem!! Derimot må du ha andre problem en folk flest! Tror ikke du forteller alt her. stemmer ikke, mien foreldre er godt oppi 70 årene og det å få en konto i en annen bank når man ikke har bank ID er ikek enkelt! De er forøvrig Norske begge to, men først måtte de skaffe seg pass - for det var eneste gyldige legitimasjon (tro det eller ei) ... og alle vet jo hvordan passkøen er for tiden.. Så nei, du tar rett og slett feil Og er du i tillegg ikke opprinnelig norsk er det ennå mer styr fordi du har D-nummer og ikke norsk personnummer.. nei da er du nesten ikke velkommen som kunde satt på spissen, de gjør det i alle tilfeller veldig vanskelig for deg.. Anonymkode: 86093...875
Gjest ti10 Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Frank Franke skrev (1 minutt siden): Det å få konto i hvilken som helst bank i Norge er jo et IKKE eksisterende problem!! Derimot må du ha andre problem en folk flest! Tror ikke du forteller alt her. Så hyggelig du svarer🙄 Hun er ikke norsk, det er nok grunnen, Jeg har hørt akkurat det samme fra andre utenlandske som har prøvd å åpne bankkonto i en norsk bank. De kunne ikke bare møte opp, måtte ha avtale, måtte ha pass med, annen legitimasjon var ikke bra nok, vente på bekreftelser og "vi tar kontakt", noe som enten ikke skjer eller tar veeeldig lang tid, vente mer, gå hit og dit, skaffe ny bekreftelse på ditt og datt, som de ikke sa i utgangspunktet osv. Det er IKKE fort gjort.
Carrot Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 (endret) Frank Franke skrev (6 minutter siden): Det å få konto i hvilken som helst bank i Norge er jo et IKKE eksisterende problem!! Derimot må du ha andre problem en folk flest! Tror ikke du forteller alt her. Jeg tviler på at du har grunnlag for denne påstanden din - det å opprette konto kan være utrolig vanskelig. For egen del - uten norsk pass / med D-nummer og ikke fullt personnummer er det en laaaang prosess så jeg tror ikke du helt vet hva du uttaler deg om her. Endret 24. mai 2022 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 Alt i Norge er vanskelig det er helt pinlig. Du må ha personnr for å få banknøkkel. For å få jobb må man ha bankkonto. For å finne fastlege må man ha bank id og bank id får man ikke før man har vært bankkunde i ett år. Anonymkode: af4d9...d2d
Chomsky89 Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 (endret) Frank Franke skrev (13 minutter siden): Det å få konto i hvilken som helst bank i Norge er jo et IKKE eksisterende problem!! Derimot må du ha andre problem en folk flest! Tror ikke du forteller alt her. Jeg tror han/hun snakker om første gang for utlendinger. Det tar gjerne 2 uker, kanskje 4 om du er uheldig. Mens prosessen begynner og avsluttes samme dag i flere andre land. Endret 24. mai 2022 av Chomsky89
Frank Franke Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt i Norge er vanskelig det er helt pinlig. Du må ha personnr for å få banknøkkel. For å få jobb må man ha bankkonto. For å finne fastlege må man ha bank id og bank id får man ikke før man har vært bankkunde i ett år. Anonymkode: af4d9...d2d Hvilken klode hører du til? ….eller, det finnes kanskje arbeidsgivere som utbetaler lønn i pose enda, med lønnsslipp! 😀😀😀
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Her er de 80 sidene som bankene må forholde seg til HVER gang en kunde skal etableres. https://lovdata.no/static/RFT/rft-2019-0008.pdf Anonymkode: 79e51...15a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: stemmer ikke, mien foreldre er godt oppi 70 årene og det å få en konto i en annen bank når man ikke har bank ID er ikek enkelt! De er forøvrig Norske begge to, men først måtte de skaffe seg pass - for det var eneste gyldige legitimasjon (tro det eller ei) ... og alle vet jo hvordan passkøen er for tiden.. Så nei, du tar rett og slett feil Og er du i tillegg ikke opprinnelig norsk er det ennå mer styr fordi du har D-nummer og ikke norsk personnummer.. nei da er du nesten ikke velkommen som kunde satt på spissen, de gjør det i alle tilfeller veldig vanskelig for deg.. Anonymkode: 86093...875 Selvsagt må de pass om de ikke har bank id. Det er ikke akkurat ny info. Anonymkode: 7e80f...89f
Frank Franke Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 ti10 skrev (2 timer siden): Så hyggelig du svarer🙄 Hun er ikke norsk, det er nok grunnen, Jeg har hørt akkurat det samme fra andre utenlandske som har prøvd å åpne bankkonto i en norsk bank. De kunne ikke bare møte opp, måtte ha avtale, måtte ha pass med, annen legitimasjon var ikke bra nok, vente på bekreftelser og "vi tar kontakt", noe som enten ikke skjer eller tar veeeldig lang tid, vente mer, gå hit og dit, skaffe ny bekreftelse på ditt og datt, som de ikke sa i utgangspunktet osv. Det er IKKE fort gjort. Da beklager jeg!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som jeg vet i Tyskland/Polen/Tyrkia, kommer noen til bankkontor og viser sin ID og konto er åpnet & du er kunde av banken innen 15 minutt. 15 Min. + ID dokument + 1 besøk til bank I Norge; *Noen registrer seg som kunde gjennom en form med rar spørsmål, *Venter på brevet for flere dager og får dokumentasjon, signer avtale og sender avtale tilbake til bankhovedkontor gjennom posten, *Går på bankkontor hvis heldig uten køen og avtale, viser dokumentasjon eller tilleggsdokumentasjon som bank vil se, *Venter på bekreftelse som SMS for flere dager og aktiverer tilgang til banken, *går på bankkontor å aktivereBank ID. Minst 2 uke + ID dokument (kanskje tillegsdokumentasjon) + 2 besøk til bank og 1 gang til posten. Jeg har ikke sett slik tortur noe annet sted, og lurer på hvorfor er det så kompliser og lang i Norge? Anonymkode: 6496d...1f8 Tortur faktisk. Hvitvaskingsloven som er vist til lengre oppe her gjelder også i de fleste land, så det er ikke noe norske banker har funnet på. Anonymkode: eeae6...a57 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #18 Skrevet 28. mai 2022 Det er TS. 24. dag og venter fortsatt. Avtale sendt, gikk på ID-kontroll, venter på SMS. Anonymkode: 6496d...1f8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2022 #19 Skrevet 28. mai 2022 Ble kunde i Sparbank1 for et par mnd. siden. Det tok meg hele fem minutter på PC-en. Anonymkode: 1b7b2...776
Sofakona Skrevet 28. mai 2022 #20 Skrevet 28. mai 2022 Her måtte vi ned med pass.( Og da måtte vi bestilte time for å komme ned som tok 4 uker da det var mye sykdommer etc)..så måtte vi få ny id brikke som tok 2 uker, så måtte vi logge oss inn og lage nye kontoer og åpne de..og så måtte vi signere en masse papiret og vente på godkjenning...og vi måtte bruke mye tid i telefon kø for å få hjelp..og dette brukte vi dager på(ikke stå dager i kø) for 3 uker siden var alt i orden og banken skulle da overføre våres gamle kontoer og penger til deres bank...vi har fortsatt ikke hørt noe..så vi er nå oppi ca 2 mnd fra vi startet og vi er forsatt ikke ferdig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå