Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du visste om at barn/ungdom på 14 år og et søsken ca  tre år yngre har en forelder som sliter mye psykisk. Som drikker for mye i perioder. Forelderen er en del alene hjemme med ungene i helger, da den andre jobber. Gjerne på kveldstid/natt.  Forelderen gjemmer noen ganger ølbokser/flasker og drikker i smug. Noe ungene vet om.  Noen ganger våkner ene ungen av at forelderen har sovnet full på sofaen. Barnet sier noe om at det må passe på og finne ut om forelderen drikker i kveld også. For da vet hen i alle fall om det. Forelderen er konfrontert av ene barnet og lover at det aldri skal skje igjen, men så skjer det igjen og igjen. Dette er pga psykiske problemer for å døyve angst. 

Det er aldri vold, slåssing eller krangling. Og ungene får normal oppfølging ellers, men ungene syns det er ubehagelig å være alene med forelderen som har det tøft psykisk. Og drikker for mye. Det er også nevnt på telefonsamtaler om vonde hendelser og å ta livet sitt. Noen ganger har barnet våknet opp av at familiemedlemmer har tatt seg inn i huset for å sjekke forelderen, men vet ikke hvorfor. Jeg tipper det er pga at de er redd for at forelderen skal ta livet sitt. Alt dette mens den andre forelderen er borte på jobb. Den andre forelderen syns det er godt å komme unna pga problemene som er tøffe og stå i slik at barna blir brukt til å «passe på» den syke forelderen. 

Barna er rene, pene, møter opp på skole og aktiviteter har venner som er med hjem og ser ut til å ha det greit bortsett fra dette. Det er kjent av mange at forelderen sliter psykisk og at det kan være vanskelig hjemme da det er stor åpenhet rundt dette av begge foreldre. Det er ikke åpenhet rundt alkoholmisbruket. 

Er dette barnevernssak ? 

Anonymkode: 00496...c9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja! 

Anonymkode: f3c2d...972

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er forelderen som sliter psykisk som snakker beruset i telefonen om hendelser som er vonde og å ta livet sitt. Barna hører dette. 
Ikke barnet som vil ta livet sitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Møt heller opp i samlet tropp når barna ikke er hjemme og tilby familien hjelp mot at forelderen oppsøker hjelp. Si klart i fra at hvis drikkingen ikke stopper blir de meldt til barnevernet. Men gi vedkommende en sjanse til å oppsøke hjelp umiddelbart.

Det kan gjøre situasjonen verre hvis dere kjører på med et «bakholdsangrep» og de møter på feil og overivrig saksbehandler i barnevernet. Det kan gjøre en vanskelig situasjon uutholdelig for vedkommende. Kan ende i en katastrofe. 

Anonymkode: 068c6...baa

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting dere kan gjøre er å be vedkommende flytte til familie til hen får kontroll over seg selv og hjelp. Så støtter dere med å overnatte hos barna når den andre forelderen er på jobb. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er tydeligvis et menneske som er alvorlig psykisk sykt, og kanskje drikker for å holde ut i sitt private helvete. Så dere må støtte opp og hjelpe, sørge for at vedkommende får hjelp og at barna skjermes. Dette er jo et menneske i en dyp krise! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Forelderen får hjelp og har flere ganger blitt akutt (frivillig) lagt inn på psykavdeling. Etter dette er det ofte bra en lengre periode før det skjærer seg på nytt. Barna har vært til stede når ambulansen kommer eller vært der når forelderen har måttet bli overtalt med til legevakt. 

Den friske forelderen sier at det er tøft i perioder, men at det er lærdom for barna å se at alt ikke er perfekt hele tiden. Og at slik er det bare. Den syke forelderen unnskylder seg og ønsker at barna skal vite minst mulig, og derfor vil skjule ting.  Barna er så store at de vet jo og blir muligens bare mer utrygge når ting skjules? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er tydeligvis et menneske som er alvorlig psykisk sykt, og kanskje drikker for å holde ut i sitt private helvete. Så dere må støtte opp og hjelpe, sørge for at vedkommende får hjelp og at barna skjermes. Dette er jo et menneske i en dyp krise! 

Ja det er alvorlige vonde hendelser som gjør at forelderen har det vondt. Forelderen er ellers normalt oppegående, med utdannelse og sakene i orden. 

Skrevet (endret)

Barnevernet blir jo automatisk involvert her. Så regner med de at allerede har gjort undersøkelser eller er på saken.

Med en fungerende foreldre i hjemmet er det skjeldent at barna blir flyttet. Veldig rart at de ikke har fått hjelp allerede.

Endret av Hannabanna
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, definitivt, og BEGGE foreldrene er uegnede. Det er grov omsorgssvikt å med viten og vilje overlate barn til en så psykisk syk person. 

Det er helt greit at man ikke skal skjule for barna at den ene forelderen er syk, men det er himmelvid forskjell på å fortelle barna om at forelderen har det tøft eller forklare at forelderen må være litt i fred etc og det å la dem stå alene (uten en annen voksen) midt oppi det verste helvetet gang på gang. 

Anonymkode: 7c327...3fe

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hannabanna skrev (1 minutt siden):

Barnevernet blir jo automatisk involvert her. Så regner med de at allerede har gjort undersøkelser eller er på saken.

Med en fungerende foreldre i hjemmet er det skjeldent at barna blir flyttet. Veldig rart at de ikke har fått hjelp allerede.

Barnevernet er så vidt meg bekjent ikke involvert. Og jeg vet mye. Så er rart om jeg ikke vet det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, definitivt, og BEGGE foreldrene er uegnede. Det er grov omsorgssvikt å med viten og vilje overlate barn til en så psykisk syk person. 

Det er helt greit at man ikke skal skjule for barna at den ene forelderen er syk, men det er himmelvid forskjell på å fortelle barna om at forelderen har det tøft eller forklare at forelderen må være litt i fred etc og det å la dem stå alene (uten en annen voksen) midt oppi det verste helvetet gang på gang. 

Dette betyr jo indireke at inen med psykiske lidelser skal ha ansvar for barn eller være foreldre og det er helt feil - problemet her er ikke alene den psyiske delen, hovedproblemet er drikkingen og utryggheten det fører med seg tenker jeg. 

Anonymkode: 2273f...d80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette betyr jo indireke at inen med psykiske lidelser skal ha ansvar for barn eller være foreldre og det er helt feil - problemet her er ikke alene den psyiske delen, hovedproblemet er drikkingen og utryggheten det fører med seg tenker jeg. 

Anonymkode: 2273f...d80

Jøss, skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget mitt på den måten. Jeg snakker jo helt spesifikt om personen som omtales i HI. Jeg skriver aldri at en psykisk syk person ikke skal være alene med barn, jeg skriver at en så psykisk syk person ikke skal være alene med barn. Ser du forskjellen?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere vet at den psykisk syke forelderen får hjelp da og har fått det i lengre tid. Det er sagt av helsepersonell  at forelderen vil kunne ha vonde perioder resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvis du visste om at barn/ungdom på 14 år og et søsken ca  tre år yngre har en forelder som sliter mye psykisk. Som drikker for mye i perioder. Forelderen er en del alene hjemme med ungene i helger, da den andre jobber. Gjerne på kveldstid/natt.  Forelderen gjemmer noen ganger ølbokser/flasker og drikker i smug. Noe ungene vet om.  Noen ganger våkner ene ungen av at forelderen har sovnet full på sofaen. Barnet sier noe om at det må passe på og finne ut om forelderen drikker i kveld også. For da vet hen i alle fall om det. Forelderen er konfrontert av ene barnet og lover at det aldri skal skje igjen, men så skjer det igjen og igjen. Dette er pga psykiske problemer for å døyve angst. 

Det er aldri vold, slåssing eller krangling. Og ungene får normal oppfølging ellers, men ungene syns det er ubehagelig å være alene med forelderen som har det tøft psykisk. Og drikker for mye. Det er også nevnt på telefonsamtaler om vonde hendelser og å ta livet sitt. Noen ganger har barnet våknet opp av at familiemedlemmer har tatt seg inn i huset for å sjekke forelderen, men vet ikke hvorfor. Jeg tipper det er pga at de er redd for at forelderen skal ta livet sitt. Alt dette mens den andre forelderen er borte på jobb. Den andre forelderen syns det er godt å komme unna pga problemene som er tøffe og stå i slik at barna blir brukt til å «passe på» den syke forelderen. 

Barna er rene, pene, møter opp på skole og aktiviteter har venner som er med hjem og ser ut til å ha det greit bortsett fra dette. Det er kjent av mange at forelderen sliter psykisk og at det kan være vanskelig hjemme da det er stor åpenhet rundt dette av begge foreldre. Det er ikke åpenhet rundt alkoholmisbruket. 

Er dette barnevernssak ? 

ALLTID bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Så kan BV ta stilling til om de vil avlegge besøk og eventuelt gjøre noe videre🙏🏼

Anonymkode: 041fc...263

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette ble bare mer vanskelig 😅

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å avhjelpe, ts?

Anonymkode: d2431...fd2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva gjør du for å avhjelpe, ts?

Hva skal jeg gjøre for å hjelpe? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for å være ærlig et flere år eldre søsken. Og har flyttet ut. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er for å være ærlig et flere år eldre søsken. Og har flyttet ut. 

Så det er din mor/far dette gjelder? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...