Gå til innhold

Snart ferdig utdannet og fått tilbud om stilling som prosjektleder. Har ingen fag i verken økonomi, organisasjon eller ledelse. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er redd det skal gå dårlig og at det vil påvirke CVen min negativt, men samtidig er det en mulighet som sikkert er lurt å takke ja til. Bør jeg ta noen kurs i fagene jeg mangler, studere årsstudium ved siden av, ta en master i det aktuelle, lære litt på egenhånd eller tror dere jeg ikke trenger det? 

Anonymkode: 5ad42...18f

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kompetanse har du da ? :) 

Anonymkode: 30e50...c59

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker generelt at hvis man blir tilbudt en jobb så har arbeidsgiver vurdert at din kompetanse er nok for jobben som skal utføres. Du trenger som regel ikke økonomiutdanning for å lede et prosjekt. Har du budsjettansvar så kan det være at du må beherske grunnleggende matte. Uansett har du vel en leder du kan gå til hvis du trenger hjelp. Prosjekt er ett gruppearbeid og den som leder prosjektet må kunne lede en gruppe. Det syns jeg går mer på personlighet enn utdannelse. Men hvis du vil ha mer kjøtt på beina hadde jeg tatt en kurs i prosjektledelse. 

Anonymkode: 5d9fb...e14

• Liker 1
Skrevet

Som prosjektleder har man vel vanligvis støttefunksjoner i bedriften som i all hovedsak tar seg av det du nevner. Bedriften som har ansatt deg vet vel dessuten hvilken kompetanse du har, hvilke arbeidsoppgaver som omfattes av stillingen og har ut fra det konkludert med at du er egnet. Det er neppe heller noen som forventer at du skal stå helt på egne ben fra første dag, men at du bruker 6 - 12 måneder før du fungerer noenlunde. Interne kurs er ofte en del av denne prosessen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prince2 foundation kan være fint å ta 😊

Anonymkode: c535a...dc9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at en som nyutdannet ikke har absolutt all fagbakgrunn bedriften ønsker seg. Du trenger ikke være perfekt fra første dag - du er jo alt tilbudt stillingen, ikke sant?

Stress ned med det :) 

Bedriften vil tilby deg evt kurs/tilleggskompetanse som trengs når du begynner hos dem.

Større bedrifter/konsern kan ha egne kursopplegg de kjører internt, eller de har avtaler med kursholdere for aktuelle kurs.

De fleste er opptatt av å finne kandidater med god kjernekompetanse innen deres fagfelt på plass, og vet at de første årene må det brukes tid på å bygge ut det deres arbeidssted evt trenger i tillegg.

Var på så mye kurs og tilleggsutdanning de fleste årene :) 

Er du usikker, så snakk evt heller med arbeidsstedet om hva de ser for seg og hva de tilbyr?

Anonymkode: 18a53...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...