Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå må jeg snart velge om jeg vil studere i Bodø eller Tromsø. Er ikke fra landsdelen, og kan lite om byene, men er interessert i å oppleve en ny del av landet. Hvilken by ville du valgt? Er snakk om sykepleierutdanning

Anonymkode: dc849...df8

AnonymBruker
Skrevet

Tromsø. Større studentmiljø og større sykehus. Fantastisk natur hvis du er turinteressert.

Anonymkode: e794b...5a7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Definitivt Tromsø. 

Anonymkode: 146ca...d49

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bodø. Fantastisk natur og godt studentmiljø og en by i rivende utvikling. Billigere og raskere å reise til og fra andre byer, sammenlignet med Tromsø. Du kan også ta tog til Bodø, i motsetning til Tromsø. 

(bor ingen av stedene, men har bodd begge steder) 

Anonymkode: 0d92a...2f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tromsø. Fantastisk by og fantastisk å være student i.

Anonymkode: ad2cf...d06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bodø. Mest pga at det går tog dit. Tog til og fra Steinkjer.

Anonymkode: b31e2...a19

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Bodø. Mest pga at det går tog dit. Tog til og fra Steinkjer.

Anonymkode: b31e2...a19

Tog til Trondheim, som man så kan ta videre. 🙂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tromsø, større studentmiljø og større sykehus.

Anonymkode: 1a2cd...117

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nordens Paris eller byen i motvind? Vet hva jeg ville valgt.

Anonymkode: 67d57...5e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nordens Paris eller byen i motvind? Vet hva jeg ville valgt.

Anonymkode: 67d57...5e9

Men er ikke akkurat mangel på vind i Tromsø heller da, man flytter ikke til verken Bodø eller Tromsø om man ikke tåler hard vinter 🙂 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men er ikke akkurat mangel på vind i Tromsø heller da, man flytter ikke til verken Bodø eller Tromsø om man ikke tåler hard vinter 🙂 

Har studert i Tromsø et par år, bor ikke så langt fra Bodø, kommer opprinnelig fra Tigerstaden. 

Ikke for å være nesevis, men vinteren i Bodø er ikke så hard som i Tromsø. 

Blåser gjør det alle plasser nord for Majavatn, noen steder mer enn andre. 

TS,

Bodø og omegn (inkl. Lofoten og Vesterålen) byr på mer naturopplevelser enn Tromsø.  I tillegg har Bodø tog, så hvis tog og litt flere valgmuligheter på friluftsliv frister mer så ville jeg ha satset på Bodø. Tromsø har desto bedre uteliv, og mulig studentmiljø, så hvis det er viktigere for deg så får du satse på Tromsø. I tillegg så har Tromsø mer og bedre nordlys og midnattsol, men sola dukker vel ikke opp før i feb/mars, mens den i Bodø nesten ikke er borte. 

Tror faktisk ikke Bodø har ekte mørketid når jeg tenker meg om. 

Anonymkode: 70bca...2d7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har studert i Tromsø et par år, bor ikke så langt fra Bodø, kommer opprinnelig fra Tigerstaden. 

TS,

Bodø og omegn (inkl. Lofoten og Vesterålen) byr på mer naturopplevelser enn Tromsø.  I tillegg har Bodø tog, så hvis tog og litt flere valgmuligheter på friluftsliv frister mer så ville jeg ha satset på Bodø. Tromsø har desto bedre uteliv, og mulig studentmiljø, så hvis det er viktigere for deg så får du satse på Tromsø. I tillegg så har Tromsø mer og bedre nordlys og midnattsol, men sola dukker vel ikke opp før i feb/mars, mens den i Bodø nesten ikke er borte. 

Hehe, den kommer 21. januar.

Jeg ville definitivt valgt Tromsø. Supert studentmiljø og stort sykehus :)

Anonymkode: 46a07...01f

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bodø og omegn (inkl. Lofoten og Vesterålen) byr på mer naturopplevelser enn Tromsø

på hvilken måte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS,

Begge byer er langt nord i verden så her får folk tenke sjøl, det blir kaldt og surt okke som, det kan jeg skrive under på etter mange år både i Bodø og Tromsø. Blåser hardt om vinteren gjør det selv i Trondheim, men her er det i det minste lysere. 

Tromsø har mørketid, Bodø har ikke mørketid. Dvs, i desember er det typ et par timer med skumring midt på dagen i Bodø men ikke ordentlig dayslys, så kommer man sørfra vil det nok oppleves nærmest som mørketid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra området du spesifiserer her, har studert i Tromsø og har div. tilknytninger til Bodø. 

Tromsø er et snøhull uten like. Med mye studenter, høy festkultur, høyt trafikkrush og lang mørketid. 

Bodø er vindfyllt, men mildere. Litt færre muligheter, men større bevegelighet. Har ingen mørketid selv om lyset på vinteren er kort. Studentmiljøet er ikke så "tungt" som i Tromsø. 

UiT er dog litt mer vassere på CV'en enn Nord Universitet, om det i det hele tatt betyr noe i dag? 

Likevel, jeg ville valgt Bodø. 

Anonymkode: 91939...dbf

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som flere nevner her er jo begge byene Nord i landet, så vær og vind vil det være. Om du aldri har bodd eller oppholdt deg i Nord ser jeg for meg at Tromsø midtvinters er rimelig hardt. Bodø er som flere nevner mildere og uten ekte mørketid, mer asfalt vinter, mindre snø i lavlandet og sol tidligere samt opplevelsen av midtnatts sol. Samtidig er det svært kort til nærmeste winterwonderland opplevelse i Salten på vinteren og det er god tilgang til diverse perler som Kjerringøy, hjertøya, Saltstraumen, Lofoten, Gildeskål osv året rundt. 

Nå kan det jo være at du gir deg helvette i natur/vær. Jeg gikk på Nord universitetet når jeg studerte, reint faglig og universitetets messig ville jeg heller gått på UIT. Nord har endel problem områder som er på bedringens vei, men enkelte studie retninger er totalt håpløse der. 

Når det er sagt har Bodø og Nord kjempe fot for entreprenørskap, næringsliv. Og det er veldig god miljø innen disse retningene. Bodø er en utrolig spennende næringsliv/havbruk/entreprenørskap by hvor man virkelig kan få knyttet kontakter og utviklet seg.

Ser du sier sykepleier utdanning, usikker på hvordan ståa er i Tromsø. Men i Bodø er det i hvertfall gode muligheter til spennende praksiser og ekstra jobb( mye jobber i omløp, både nært selve universitetet og utover mot selve byen).

Egentlig vil jeg si det er hipsomhaps hva du velger, men jeg ville vurdert hvor mye vinter du er motivert for. Kjipt og flytte en plass for så hate på været 6 mnd i året, da blir det fort noen kjipe år.

Anonymkode: 22711...b64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ser du hvordan det ender med 7/10 sykepleierstudenter ved UiT:

https://khrono.no/sju-av-ti-strok-pa-eksamen-far-ingen-ny-sjanse-til-det-beste-for-studentene/691211

7 av 10 strøk på eksamen. UiT skylder på studentene, mens studentene mener at det skyldes dårlig undervisning og eksamensform. Noe sier meg at korrelasjonen mellom studier og eksamen faktisk ikke er heldig. 

Du kan jo ta det i betraktning. 

Jeg ville fortsatt valgt Bodø.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

https://khrono.no/sju-av-ti-strok-pa-eksamen-far-ingen-ny-sjanse-til-det-beste-for-studentene/691211

7 av 10 strøk på eksamen. UiT skylder på studentene, mens studentene mener at det skyldes dårlig undervisning og eksamensform. Noe sier meg at korrelasjonen mellom studier og eksamen faktisk ikke er heldig. 

For øvrig verd å nevne at UiT nekter studentene en tredje konteeksamen til høsten... Som kanskje eneste i landet ?

Skrevet

Bodø.

Åpnere landskap, mindre trafikk, mindre stressende.

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det fremgår ikke av artikkelen ved hvilket studiested de aktuelle studentene er i fra. Gitt poengkravet for campus tromsø tenker jeg det er naturlig å tenke at disse studentene sannsynligvis tilhører andre studiesteder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...