AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Del Skrevet 24. mai 2022 Ting har tatt tid fordi jeg har vært syk i over to uker, og står alene om nesten alt. Har en del papirer som vil ta tid å sortere, mine foreldre har plass, men min mor er hysterisk overfor støv og rot, som hun kaller det. Mye må makuleres og de har makuleringsmaskin. Må selge sofa, hyller, kombiskap m.m. og folk virker ikke villige eller interesserte selv om prisen er lav eller det gis bort. Vet jeg må starte med det som skal kastes, og er i gang. I morgen tidlig kommer flyttebilen, men skal ikke ha mye med til den nye boligen. Har gått fra enebolig til liten to-roms og nå enda mindre, så klart jeg har en del ting som dukker opp når pakkingen startet. Jeg har ikke bil, og ikke førerkort på grunn av sykdommen. Angst og handlingslammelse har nesten tatt helt overhånd. Sover elendig. Mine foreldre er opp i årene, så ikke mye jeg kan vente av dem, og mamma drar gjerne energi og klager mye. Min datter har lederstilling, tre småbarn og forstår ikke hvor lammende sykdommen kan gjøre meg, også etter at det verste er over. Da kommer utmattelsen sammen med lite konsentrasjon. Hvordan hente frem superkreftene mentalt? Anonymkode: bdbfa...0b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Del Skrevet 24. mai 2022 Har ingen ekte venner her, har vært i et rusmiljø som jeg har kuttet ut. Ts Anonymkode: bdbfa...0b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pudderrosa Skrevet 24. mai 2022 #3 Del Skrevet 24. mai 2022 Har du snakket ordentlig med datteren din om dette? Jeg mener virkelig forklart at det går på psyken løs? Hvis du ikke har råd til å kjøpe deg hjelp må det dugnad til, og familie bør kunne hjelpe, men da må hun nå få forklart hvor vanskelig dette er for deg. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Del Skrevet 24. mai 2022 Pudderrosa skrev (6 minutter siden): Har du snakket ordentlig med datteren din om dette? Jeg mener virkelig forklart at det går på psyken løs? Hvis du ikke har råd til å kjøpe deg hjelp må det dugnad til, og familie bør kunne hjelpe, men da må hun nå få forklart hvor vanskelig dette er for deg. Hun kommer hit på fredag. Jeg er flink å holde maska, vil ikke mase. Min mor har hjulpet litt, men det drar energi å høre på klaging, og jeg vil ikke at hun skal gjøre mye på grunn av alder selv om hun er i fin form. Jeg er ikke en samler, men med årene har det blitt en del ting. Jeg tror hele familien synes jeg har gjort et dumt valg og på en måte distanserer seg. De ser heller ikke verdiene i de samme tingene jeg gjør. Gamle leksikon for eksempel. Er også plaget med depresjon, våkner med angst og sover dårlig som jeg sa. Og min datter jobber mye, har hus, hjem og tre barn. Jeg vet selv at jeg bare må sette i gang, har gjort litt i dag, men langt fra nok. Takk for svar. Det hjelper å høre at noen prøver å forstå selv på et forum. Ts Anonymkode: bdbfa...0b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunaris Skrevet 24. mai 2022 #5 Del Skrevet 24. mai 2022 Be datteren din om å hjelpe deg. Virkelig. Er mye du kan få gjort ved å kaste, få noen til å hente for deg. Søppeltaxi eller frivillighetssentral. Ta kontakt med de. Det vil bli bedre. ♥️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Del Skrevet 24. mai 2022 Du må ikke konsentrere deg om papirer som skal sorteres og kastes. Det kan du ta med deg å gjøre når du har kommet inn i ny bolig om flyttebilen kommer i morgen. Pakk de sakene du skal ha i den nye leiligheten først og fremst, og merk eskene godt så det er enkelt å få på plass dit du flytter. Det du ikke skal ha, av smått og stort, slenger du i esker (det som går ned i esker) så ringer du til en gjenbruksbutikk eller lignende og får de til å hente de tunge sakene. Det som får plass i flytteesker pakker du ned, og så kan du gå gjennom igjen de eskene, få sortert til gjenbruk eller kast. Du har bedre tid på deg når du har flyttet. Anonymkode: 8fcb1...baf 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Del Skrevet 24. mai 2022 Kan en løsning være å leie bod/lagerplass og plassere alt du ikke har plass til i ny leilighet der inntil du får overskudd til å sortere, kaste, selge ting? Anonymkode: 6b88b...4ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Del Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun kommer hit på fredag. Jeg er flink å holde maska, vil ikke mase. Min mor har hjulpet litt, men det drar energi å høre på klaging, og jeg vil ikke at hun skal gjøre mye på grunn av alder selv om hun er i fin form. Jeg er ikke en samler, men med årene har det blitt en del ting. Jeg tror hele familien synes jeg har gjort et dumt valg og på en måte distanserer seg. De ser heller ikke verdiene i de samme tingene jeg gjør. Gamle leksikon for eksempel. Er også plaget med depresjon, våkner med angst og sover dårlig som jeg sa. Og min datter jobber mye, har hus, hjem og tre barn. Jeg vet selv at jeg bare må sette i gang, har gjort litt i dag, men langt fra nok. Takk for svar. Det hjelper å høre at noen prøver å forstå selv på et forum. Ts Anonymkode: bdbfa...0b0 Det du trenger, er hjelp. Hjelp til å sortere, hjelp til å rydde, og hjelp til å prioritere. Du skal flytte, og du skal flytte NÅ. Første prioritet er å finne det du skal ha med deg til din nye bolig. Den er mye mindre, så du MÅ velge bort ganske mye. Da er det viktig at du prioriterer å bruke plassen på det du virkelig trenger, og det som virkelig betyr noe for deg. Og så trenger du altså hjelp til å få vekk det du ikke skal ha mer. Antagelig trenger du hjelp til å forstå at selv om du mener noe har høy verdi, så er det ikke sikkert andre mener det samme. (Gamle leksikon er symbolet på noe som var dyrt og viktig, som i dag kun er søppel, og som ingen vil ha.) Det letteste hadde nok vært hvis du bare fikk alt kjørt bort. Har du forsøkt å kvitte deg med det via salg, men ikke fått det vekk? Da er det nok dessverre verdiløst, og du kan bare få det kastet. Bruk energien din på noe annet. Anonymkode: 0789f...b49 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Del Skrevet 24. mai 2022 -Legg ut sofa, hyller og andre store ting du ikke skal ha på gis bort på Finn. -Ikke bruk tid på å sortere papirer og makuleringsmaskinen nå, legg det i en eske som du skriver «papirer, gå igjennom» utenpå. Jeg gjorde det da jeg flyttet, hadde en stor reol full av rot/papirer: la alt i esker merket med «Reol rot» og så ryddet jeg i det etter flytting. -Merk eskene godt. Skriv feks kjøkken/stue og evt stikkord om det er noe spesielt oppi der. Anonymkode: 79ad6...410 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #10 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 14.51): Kan en løsning være å leie bod/lagerplass og plassere alt du ikke har plass til i ny leilighet der inntil du får overskudd til å sortere, kaste, selge ting? Anonymkode: 6b88b...4ce Det er for dyrt, og jeg har ikke bil så jeg kan ikke bare dra innom og sortere og kaste. Men takk for rådet. AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 15.05): Det du trenger, er hjelp. Hjelp til å sortere, hjelp til å rydde, og hjelp til å prioritere. Du skal flytte, og du skal flytte NÅ. Første prioritet er å finne det du skal ha med deg til din nye bolig. Den er mye mindre, så du MÅ velge bort ganske mye. Da er det viktig at du prioriterer å bruke plassen på det du virkelig trenger, og det som virkelig betyr noe for deg. Og så trenger du altså hjelp til å få vekk det du ikke skal ha mer. Antagelig trenger du hjelp til å forstå at selv om du mener noe har høy verdi, så er det ikke sikkert andre mener det samme. (Gamle leksikon er symbolet på noe som var dyrt og viktig, som i dag kun er søppel, og som ingen vil ha.) Det letteste hadde nok vært hvis du bare fikk alt kjørt bort. Har du forsøkt å kvitte deg med det via salg, men ikke fått det vekk? Da er det nok dessverre verdiløst, og du kan bare få det kastet. Bruk energien din på noe annet. Anonymkode: 0789f...b49 Gamle leksikon betyr ikke mye i verdi for andre, men for meg gjør er de viktige selv om de har vært i kasser i boden i ti år. Men jeg kan ha de hos foreldrene mine. De har en del plass i bodene selv om min mor kaller det rot. AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 16.30): -Legg ut sofa, hyller og andre store ting du ikke skal ha på gis bort på Finn. -Ikke bruk tid på å sortere papirer og makuleringsmaskinen nå, legg det i en eske som du skriver «papirer, gå igjennom» utenpå. Jeg gjorde det da jeg flyttet, hadde en stor reol full av rot/papirer: la alt i esker merket med «Reol rot» og så ryddet jeg i det etter flytting. -Merk eskene godt. Skriv feks kjøkken/stue og evt stikkord om det er noe spesielt oppi der. Anonymkode: 79ad6...410 Har lagt ut på Finn. Men virker ikke som folk vil ha alt så mye må kastes. Takk for tipset om papirene. Jeg vet jeg kommer i mål, men det er mye stress. ts Anonymkode: bdbfa...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #11 Del Skrevet 26. mai 2022 Hva er alle disse papirene som skal sorteres? Kan det gjøres på en raskere og enklere måte? Anonymkode: dd2c7...a4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #12 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er for dyrt, og jeg har ikke bil så jeg kan ikke bare dra innom og sortere og kaste. Men takk for rådet. Gamle leksikon betyr ikke mye i verdi for andre, men for meg gjør er de viktige selv om de har vært i kasser i boden i ti år. Men jeg kan ha de hos foreldrene mine. De har en del plass i bodene selv om min mor kaller det rot. Har lagt ut på Finn. Men virker ikke som folk vil ha alt så mye må kastes. Takk for tipset om papirene. Jeg vet jeg kommer i mål, men det er mye stress. ts Anonymkode: bdbfa...0b0 Du må nesten bestrebe deg på å få plass til det du vil beholde, i din egen leilighet. Jeg forstår godt at du har ting som betyr mye for deg, men bør ikke de få en hedersplass i din nye bolig? Det som ikke går inn i din leilighet kan du faktisk ikke beholde, og det er ikke rimelig å forvente at foreldrene dine har det i sin bod. Særlig ikke hvis de opplever det som rot. Det er alltid lov å be om hjelp, og om du har litt penger til overs kan du legge ut et anbud på minsmajobb.no og se om noen kan ta på seg jobbene du trenger hjelp til. For eksempel å kjøre bort søppel. Anonymkode: a2bc9...4c5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. mai 2022 #13 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 10.51): Ting har tatt tid fordi jeg har vært syk i over to uker, og står alene om nesten alt. Har en del papirer som vil ta tid å sortere, mine foreldre har plass, men min mor er hysterisk overfor støv og rot, som hun kaller det. Mye må makuleres og de har makuleringsmaskin. Må selge sofa, hyller, kombiskap m.m. og folk virker ikke villige eller interesserte selv om prisen er lav eller det gis bort. Vet jeg må starte med det som skal kastes, og er i gang. I morgen tidlig kommer flyttebilen, men skal ikke ha mye med til den nye boligen. Har gått fra enebolig til liten to-roms og nå enda mindre, så klart jeg har en del ting som dukker opp når pakkingen startet. Jeg har ikke bil, og ikke førerkort på grunn av sykdommen. Angst og handlingslammelse har nesten tatt helt overhånd. Sover elendig. Mine foreldre er opp i årene, så ikke mye jeg kan vente av dem, og mamma drar gjerne energi og klager mye. Min datter har lederstilling, tre småbarn og forstår ikke hvor lammende sykdommen kan gjøre meg, også etter at det verste er over. Da kommer utmattelsen sammen med lite konsentrasjon. Hvordan hente frem superkreftene mentalt? Anonymkode: bdbfa...0b0 Hei, jeg flyttet selv i februar, og det var et slit. kjørte daglige lass i min lille bil til ny bolig. Til slutt leide jeg en bil, og så hjalp to kompiser meg med alt til slutt. Fikk meg håndleddsbetennelse av det styret der. Det er et pes å fylle opp boden med ting du ikke trenger, bare å få det ut. Dessverre er ikke så mange interessert i å kjøpe ting som har blitt godt brukt. Mye blir gitt bort nettop av den grunn, at det er "gratis frakt og bære hjelp" å gi bort. Megatips; 1. Når jeg skulle flytte, og trengte å få ut ting fort, så la jeg ut ting på finn hvor jeg BETALTE folk for å hente den. Typ 200 kr for sengeramme. Men det må jo være noenlunde nye ting da. Er det gammelt og ødelagt, gi det bort. Du kan også bruke mitt anbud. Men mange skal ha typ 1000 kr for å kjøre bort dritt. Mye greiere å da legge ut gratis ting på finn hvor du betaler de 200 kr for å hente. Du kan også spille litt på at du er en eldre dame som er syk. Mange ønsker å hjelpe. 3. Du kan også ta kontakt med lokale ildsjeler, som trenger ting til flyktninger og ligende. Si at du vil gi bort ting. De kan komme å hente. Bil skulle du nesten hatt da, du som skal flytte. Men forstår jo om det er vanskelig å få ordnet på kort tid. Kjenner du ikke en litt grei og snill mann da, som kan hjelpe deg å bære ut og kjøre på fyllinga? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 26. mai 2022 #14 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 10.51): Min datter har lederstilling, tre småbarn og forstår ikke hvor lammende sykdommen kan gjøre meg, også etter at det verste er over. Da kommer utmattelsen sammen med lite konsentrasjon. Hvordan hente frem superkreftene mentalt? hun har ikke en mann som vil hjelpe deg litt da? Har du noen brødre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #15 Del Skrevet 26. mai 2022 Må bare si lykke til og håper du får den hjelpen du trenger. Prøv å lage lister over alt som må gjøres slik at du sakte kan hake av og føle at du får ting gjort og ikke har så kaos i hodet. Jeg flytter selv om to uker, har ikke bil, null familie og null venner og har bare én dag på meg. Det er ikke gøy. Anonymkode: cc6ba...f8e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2022 #16 Del Skrevet 26. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er for dyrt, og jeg har ikke bil så jeg kan ikke bare dra innom og sortere og kaste. Men takk for rådet. Gamle leksikon betyr ikke mye i verdi for andre, men for meg gjør er de viktige selv om de har vært i kasser i boden i ti år. Men jeg kan ha de hos foreldrene mine. De har en del plass i bodene selv om min mor kaller det rot. Har lagt ut på Finn. Men virker ikke som folk vil ha alt så mye må kastes. Takk for tipset om papirene. Jeg vet jeg kommer i mål, men det er mye stress. ts Anonymkode: bdbfa...0b0 nei, de er ikke viktige om de har ligger nedpakket i 10 år. Hadde de vært viktige så hadde de ikke ligger i kasser. Anonymkode: 8fcb1...baf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #17 Del Skrevet 27. mai 2022 lillevill skrev (15 timer siden): hun har ikke en mann som vil hjelpe deg litt da? Har du noen brødre? Ingen brødre og ingen menn som kan hjelpe. Er opp i årene og de fleste jeg kjenner er skrøpelige, gikt, rullator, og som sagt kuttet jeg ut rusmiljøet så jeg har ingen ekte venner her. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Må bare si lykke til og håper du får den hjelpen du trenger. Prøv å lage lister over alt som må gjøres slik at du sakte kan hake av og føle at du får ting gjort og ikke har så kaos i hodet. Jeg flytter selv om to uker, har ikke bil, null familie og null venner og har bare én dag på meg. Det er ikke gøy. Anonymkode: cc6ba...f8e Da er vi i samme situasjon. Jeg har en datter, men hun er typisk travel yrkeskvinne, og har sjelden tid. AnonymBruker skrev (15 timer siden): nei, de er ikke viktige om de har ligger nedpakket i 10 år. Hadde de vært viktige så hadde de ikke ligger i kasser. Anonymkode: 8fcb1...baf De har ligget der pga. liten plass. ts Anonymkode: bdbfa...0b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillevill Skrevet 27. mai 2022 #18 Del Skrevet 27. mai 2022 Hvordan gikk det da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pryce Skrevet 27. mai 2022 #19 Del Skrevet 27. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De har ligget der pga. liten plass. ts Joda, det er greit nok det, men vedkommende har et poeng. Hvis noe har ligget bortpakket i 10 år pga liten plass og du nå skal til en MINDRE bolig, da er det virkelig på tide å være streng med seg selv. En ting er om noe er pakket bort fordi det ikke blir brukt så ofte. Eksempelvis ski, turutstyr, verktøy og sånne ting. Men gamle leksikon(og masse annet regner jeg med) har ingen funksjon utover "jeg vil ha de bare fordi". Da må man prioritere det man FAKTISK har brukt for og ikke ting man aldri bruker som bare tar plass. Leit å høre at det er mye som skjer for deg nå. Men jeg vil gi deg et klapp på skuldra fordi du kom deg ut av et dårlig miljø! Ekte venner er vanskelig å finne og i den typen miljø er det VELDIG få av de. Men se positivt på det, nå har du sjangsen til å finne noen gode venner 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2022 #20 Del Skrevet 27. mai 2022 Lykke til meg flytting! Jeg ville gjort to ting: be datteren din om mer hjelp. Ja hun har barn og jobb, men må likevel kunne hjelpe moren sin skikkelig en gang i blant!! Kvitt deg med så mye som mulig. Hvorfor du skal beholde leksikon som har ligget i kasser i ti år er for meg uforståelig. Inneholder de minner, riv ut en side og ta vare på den. Anonymkode: 786b7...b84 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå