AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #1 Skrevet 24. mai 2022 Han har luftet dette en god stund nå om at han har lyst at vi skal flytte til Danmark, familien hans holder jo til der så jeg ser den. Samtidig har jeg så lite lyst til å forlate det fine fine landet mitt, selv om jeg liker meg godt i Danmark. Vi er der hver sommer og annenhver jul. Og familien hans er super søt som har tatt meg så godt i mot. De tar titt og ofte turen hit til oss også, og de skryter så av Norge og det gjør meg selvfølgelig utrolig stolt og glad. Vi er i en fase nå hvor vi planlegger barn, så vi må egentlig bestemme oss hvor vi skal bosette oss og bo i nærmeste fremtid. Det er jo ikke så langt til Danmark, men det er jo ikke bare-bare å skulle flytte til et annet land heller. Jeg er utdannet lærer, jeg forstår dansk helt greit, helt i begynnelsen av forholdet vårt var det noen ord som jeg måtte lære meg og samme med han, men det har gått seg veldig til. Tror ikke dette vil by på noe problemer i jobbsammenheng? Eller burde jeg lære meg dansk? Jeg har lært en god del allerede, men jeg har selvfølgelig ikke samme klangen på visse ord som de har. Noen her som bor i Danmark? Anonymkode: e1420...69e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #2 Skrevet 24. mai 2022 Jeg har bodd i Danmark og jeg stortrivedes Flyttet hjem fordi jeg savnet familien, men kunne godt tenkt meg å flyttet tilbake en gang. Noe av det tryggeste for meg med å bo i Danmark var at det var så kort vei hjem. Jeg hadde kortere vei hjem til mine foreldre enn søsteren min som på det tidspunktet bodde en annen plass i Norge. Jeg ville jo lært meg dansk om jeg skulle bodd i Danmark, på samme måte som jeg ville lært meg spansk om jeg skulle bodd i Spania. Jeg ble ganske dreven i dansk mens jeg bodde der, selv om jeg aldri helt fikk til det med en stor potet i halsen 🙃 Skulle bare mangle at man lærer så språket så godt man kan tenker jeg. Du kan jo ganske mye allerede sier du, så da har du jo lagt et godt grunnlag Anonymkode: 5dd75...c41 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #3 Skrevet 24. mai 2022 Jeg er gift med en danske, nå bor vi i Norge og det er ikke aktuelt å flytte til Danmark. Dersom du skal jobbe i Danmark må du lære deg dansk. Dansker har generelt store problemer med å forstå norsk. Anonymkode: a4ba5...180 7 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #4 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er gift med en danske, nå bor vi i Norge og det er ikke aktuelt å flytte til Danmark. Dersom du skal jobbe i Danmark må du lære deg dansk. Dansker har generelt store problemer med å forstå norsk. Anonymkode: a4ba5...180 Ja, er innforstått med at jeg må lære meg dansk, og jeg kan litt allerede heldigvis. Sliter veldig med uttalelsen, kjæresten ler litt av meg og synes jeg er så søt når jeg virkelig går inn for å prøve. Men ja, de sliter mer med å forstå Norsk, svigerforeldrene mine slet en del i starten, men det har gått seg til. Anonymkode: e1420...69e 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #5 Skrevet 24. mai 2022 Bare dra fra landet ditt, slå deg sammen med danskene… Anonymkode: 8b688...5d4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #6 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, er innforstått med at jeg må lære meg dansk, og jeg kan litt allerede heldigvis. Sliter veldig med uttalelsen, kjæresten ler litt av meg og synes jeg er så søt når jeg virkelig går inn for å prøve. Men ja, de sliter mer med å forstå Norsk, svigerforeldrene mine slet en del i starten, men det har gått seg til. Anonymkode: e1420...69e Ja, jeg tror ikke jeg ville klart å lære meg dansk uttale skikkelig. Det er noen lyder som føles rett og slett naturstridig dersom man ikke er vokst opp med dem. 😅 Anonymkode: a4ba5...180 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #7 Skrevet 24. mai 2022 Ja hvorfor ikke flytte? Gi og ta sier nå jeg. Det er lov å prøve ut begge deler, for begges skyld Anonymkode: ae54c...5d8 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #8 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bare dra fra landet ditt, slå deg sammen med danskene… Anonymkode: 8b688...5d4 Er du en av de snille norske mennene som ikke får fitte? Anonymkode: 022bd...eb2 8 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #9 Skrevet 24. mai 2022 Syns man skal unne partneren sin å prøve hverandres hjemland. Dere kan flytte tilbake om det bmir helt krise. Rettigheter og lønn er nesten identiske, og jobb vil du få deg etter hvert. Hvis hjemlengselen er stor så er det ikke mange timer fly fra sør i Danmark til Nord-Norge, så hvor enn din familie bor så rekker du fint en helgetur flere ganger i året. Anonymkode: cecf5...97e 3
Johnny Bravo Skrevet 24. mai 2022 #10 Skrevet 24. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg tror ikke jeg ville klart å lære meg dansk uttale skikkelig. Det er noen lyder som føles rett og slett naturstridig dersom man ikke er vokst opp med dem. 😅 Anonymkode: a4ba5...180 Det er er jo ikke vanskelig, bare å late som om du har blitt slått over hodet med en jern stang, å forestille hvordan talen din hadde vært i etterkant... Dahsken vi nåkh flyDe ghaske so nohmalt fah thonga som deh heh.. Endret 24. mai 2022 av Johnny Bravo 3
Fru Uperfekt Skrevet 24. mai 2022 #11 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er gift med en danske, nå bor vi i Norge og det er ikke aktuelt å flytte til Danmark. Dersom du skal jobbe i Danmark må du lære deg dansk. Dansker har generelt store problemer med å forstå norsk. Anonymkode: a4ba5...180 Ikke om en snakker rolig eller normert 1
Laraa Skrevet 24. mai 2022 #12 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, er innforstått med at jeg må lære meg dansk, og jeg kan litt allerede heldigvis. Sliter veldig med uttalelsen, kjæresten ler litt av meg og synes jeg er så søt når jeg virkelig går inn for å prøve. Men ja, de sliter mer med å forstå Norsk, svigerforeldrene mine slet en del i starten, men det har gått seg til. Anonymkode: e1420...69e Jeg har en svoger i København. Hver gang vi er i København, slår det aldri feil at minst to dansker i butikken slår over til engelsk. Greit nok at dansk og norsk er ulikt, men ikke sååå ulikt 😆 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #13 Skrevet 24. mai 2022 Hvis det ble brudd, ville du da trives i Danmark? Det er ikke bare å ta med seg ungene og flytte, hvis den ene foreldrene ikke vil det. Anonymkode: 45841...ffc 12 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #14 Skrevet 24. mai 2022 Rødt flagg 🚩 Når du flytter da starter volden, Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: 11f8a...a81 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #15 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rødt flagg 🚩 Når du flytter da starter volden, Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: 11f8a...a81 Utrolig unødvendig av deg. Bare fordi du har en dårlig erfaring så betyr det ikke at alle relasjoner er identiske. Anonymkode: cecf5...97e 11
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #16 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utrolig unødvendig av deg. Bare fordi du har en dårlig erfaring så betyr det ikke at alle relasjoner er identiske. Anonymkode: cecf5...97e Jeg sier bare hva som hendte meg. Du trenger ikke være frekk. Anonymkode: 11f8a...a81
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sier bare hva som hendte meg. Du trenger ikke være frekk. Anonymkode: 11f8a...a81 Her kommer du å proklamerer at en helt normal forespørsel av utenlandsk partner er et rødt flagg fordi partneren vil bli voldelig etter flytting. Her er det du som er frekk og anklagende som antyder at TS sin partner er voldelig. Har du ingenting konstruktivt å bidra med i en diskusjon, så kommer du ikke med svada sånn som din kommentar var. Hadde TS skrevet noe som antydet på at partnervold var inne i bildet så kan du kunne du kommet med råd, men nå er det bare tidenes mest malplasserte kommentar. Anonymkode: cecf5...97e 15
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #18 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Her kommer du å proklamerer at en helt normal forespørsel av utenlandsk partner er et rødt flagg fordi partneren vil bli voldelig etter flytting. Her er det du som er frekk og anklagende som antyder at TS sin partner er voldelig. Har du ingenting konstruktivt å bidra med i en diskusjon, så kommer du ikke med svada sånn som din kommentar var. Hadde TS skrevet noe som antydet på at partnervold var inne i bildet så kan du kunne du kommet med råd, men nå er det bare tidenes mest malplasserte kommentar. Anonymkode: cecf5...97e Kjæresten min var også verdens snilleste frem til jeg flyttet, men vet du hva jeg gidder ikke kaste bort tiden min på å svare deg 🙄 Anonymkode: 11f8a...a81
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Skrevet 24. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kjæresten min var også verdens snilleste frem til jeg flyttet Anonymkode: 11f8a...a81 Ja, forhold kan forandre seg. Men det er da ikke noe rødt flagg i seg selv å bo her eller der. Hvis de skal få barn sammen, bør ts uansett lære seg dansk. Anonymkode: 016a6...db2 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2022 #20 Skrevet 25. mai 2022 Jeg har ei venninne som flyttet til sin danske kjæreste i København. Hun stortrives, og kommer nok ikke til å flytte tilbake. Men, selv om hun er høyt utdannet slet hun på arbeidsmarkedet, dansker skjønner generelt lite norsk. Så det ble språkkurs, ikke bare ett, for å bli stødig nok både muntlig og skriftlig. Anonymkode: b23ad...772 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå