Gå til innhold

Tips til tannpussen? 🙈

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med tennene mine i alle år. Er 25 år nå. Har alltid hatt mye hull i tennene og pusser enten for dårlig eller for mye/ hardt sånn at tannkjøttet trekker seg oppover. Bruker manuell tannbørste (soft). Er det noen som har noen gode råd spess til det med at tannkjøttet trekker seg lenger og lenger opp? Ville en elektrisk tannbørste vært bedre kanskje? Er bare redd for at med de så vil tannkjøttet trekke seg enda mer opp da jeg har mindre kontroll når den snurrer rundt og rundt. 

mvh frustrert jente 

Anonymkode: 57a02...21b

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det er best du spør tannlegen om råd. Men kan dele litt info jeg leste for litt siden. Noen elektriske tannbørster har app der du kan se hvilke tenner du må pusse bedre samt trykksensor slik at du unngår å pusse for hardt. Jeg har forresten begynt å bruke munndusj som føles mer skånsom mot tannkjøttet enn tannpirker. Det blødde litt de første dagene, men etter det var det veldig bra.

Anonymkode: baa45...e87

AnonymBruker
Skrevet

Sunne tenner og tannkjøtt starter med kostholdet og livsstilen. Jeg har tannkjøtt betennelse og veldig nøye med tannpuss og børste mellom tennene. Men det avgjørende er kostholdet. Har jeg spist dårlig og stresset mye blusser betennelsen opp. 

I og med tannkjøttet trekker seg mer og mer tilbake bør du oppsøke tannlege så fort som mulig og fortelle dette. Det kan være sykdom. 

Anonymkode: 34c91...456

AnonymBruker
Skrevet

Puss i lengre tid på hver tann fremfor å gnikke hardt på tanna. 

Anonymkode: 97a22...da1

Skrevet

Hva sier tannlegen din? Du vet vel om disse problemene fordi en tannlege har informert deg? Tannlegen bør isåfall gi deg råd. I tillegg bør du sjekkes for tilstander som gjør at du feks sliter med tannkjøttet. Noen er jo mer eksponert enn andre av ulike årsaker. Samme med hull. Det finnes en tannkrem som kan bidra til å forebygge og bremse karies. Den inneholder en høyere prosent fluor enn vanlig tannkrem. Den fås på resept. Jeg vet ikke kriteriene for å få resept på den da. Men kanskje noe du kan høre med tannlegen din om?

AnonymBruker
Skrevet

Bytt til supersoft/ultrasoft tannbørste, selges på apotek

Anonymkode: 83c7a...88c

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du virkelig vil ta vare på tennene er kosthold og pusseteknikk det viktigste og noen tips er: 

- Gå jevnlig til tannlege/tannpleier og få hygiene- og kostholdsinstuksjon, og gjerne fluorlakk. Hjelp til forbygging og gode vaner vil kunne spare deg mye penger på lang sikt. Tenne skal du ha hele livet, det er en god investering.

- Sukker og fint mel/raske karbohydrater mater bakterier i munnen som deretter skiller ut syre som avfallsstoff og denne syren forårsaker hull i tennene. Begrens sukker, bakst o.l til spesielle anledninger.

- Hver gang man spiser faller ph i munnen. Det tar relativt lang tid for munnens ph å stabilisere seg. Hyppige måltider, snacks og mellommåltider er ikke bra for oral helse eller kroppen generelt. Spis 3 store, gode måltider om dagen. Enda bedre blir det om du baserer måltidene på råvarer. Mellom måltidene er det vann og evt kaffe/te som gjelder. Kropp, hode og munn setter pris på pauser fra maten.

- Brus, sporsdrikker, energidrikker, juice o.l er svært etsende for tennene og inneholder også gjerne mye sukker i tillegg. Bør begrenses til spesielle anledninger.

- Puss forsiktig, supersoft børste og prøv å holde tannbørsten mer med fingertuppene hvis du nå griper om børsten med hele hånden. Ved å pusse mer med fingrene vil du få et lettere trykk. Trykksensoren på el-børster er altfor lite sensitiv, ved puss med el-børste (rundt børstehode) skal børsten bare holdes inntil tannen. El-børste krever en egen teknikk tannlege/tannpleier kan gi instruksjon i hvordan el-børste skal brukes. 

- Ha en strategi for tannpussen så du er sikker på at alle områder i munnen blir pusset godt. Se på tennene, om noen av de er litt roterte er det gjerne deler som er vanskeligere å komme til. Man kan få innfargingstabletter på apoteket og sjekke selv hvor plakket ligger for å se om det er områder man må være ekstra oppmerksom på. 

- mellomromsbørster eller evt tanntråd er lurt.

Anonymkode: ce721...159

AnonymBruker
Skrevet

Bytt til elektrisk tannbørste. De lyser opp om du dytter for hardt. Bruker du munnskyll og tanntråd også? 

slet selv med å lett få hull frem til jeg skjerpet tanntrådbruken drastisk og skyller munnen hver kveld og morgen med listerine. 

Anonymkode: 32fd4...e67

AnonymBruker
Skrevet

Har du periodontitt?? Da MÅ du gå til tannlegen!!

Anonymkode: 87c10...324

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Bytt til elektrisk tannbørste. De lyser opp om du dytter for hardt. Bruker du munnskyll og tanntråd også? 

slet selv med å lett få hull frem til jeg skjerpet tanntrådbruken drastisk og skyller munnen hver kveld og morgen med listerine. 

Anonymkode: 32fd4...e67

Listerine er ikke bra for den orale helsen. Inneholder alkohol. Altfor sterkt for slimhinner. Lurt å bytte til et rent flourskyll med 0.2% NaF. F.eks Flux. 

Anonymkode: ce721...159

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5/24/2022 den 9.56):

Tror nok det er best du spør tannlegen om råd. Men kan dele litt info jeg leste for litt siden. Noen elektriske tannbørster har app der du kan se hvilke tenner du må pusse bedre samt trykksensor slik at du unngår å pusse for hardt. Jeg har forresten begynt å bruke munndusj som føles mer skånsom mot tannkjøttet enn tannpirker. Det blødde litt de første dagene, men etter det var det veldig bra.

Anonymkode: baa45...e87

Jeg forstår ikke hvordan munndusj kan erstatte tanntråd mm. Er det veldig kraftig trykk på strålen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...