Gå til innhold

Hvor mye bryr dere dere med når 15-åringen legger seg til å sove?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det litt trøbbel i tårnet. Jenta her har vi sagt at bør være i seng til kl. 23. Gaming PC skrur vi av i internett på kl. 22.30 da hun ved flere anledninger har sittet  og gamet til langt på natt. Internett på telefonen har hun fått lov til å ha. Alikevel er hun aldri i seng til kl. 23. Kl. Blir fort over midnatt, og jeg ser hun har lyset på til langt over midnatt. Aner ikke når hun faktisk sovner. Hun er veldig trøtt om mårran, og i går kom hun og sa at hun ikke kunne dra på skolen fordi hun hadde vondt i hodet og var kvalm. Innrømte sånn delvis at det kunne komme av at hun har sovet for lite. Sa at da blir internettet skrudd av på telefonen hennes kl. 23.30. Hun klikket i vinkel. Ropte og skrek. Da fikk hun i allefall ikke sove, for hun MÅTTE drive med telefonen for å få sove, og hun MÅTTE svare på meldinger som kom både sent og tidlig. Det endte med at hun dro på skolen alllevel fordi hun ikke ville ha internettet skrudd av kl. 23.30. 
Er jeg for streng? Hvordan ville dere ha håndtert dette? Og om dere hadde gjort som meg, hvordan ville dere håndtert et raserianfall i kveld?🙈

Anonymkode: 29590...c3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde skrudd av nettet fra 22.00. Når hun er så avhengig av tlf burde den ikke være på rommet når hun skal legge seg.

Kjøp en vekkerklokke og gi henne en bok.

Anonymkode: a7c09...fe5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ville ha skrudd av alt kl 22. En 15-åring skal jo være våken og opplagt på skolen. Skolen er så utrolig viktig. Om de gjør det dårlig eller ramler ut før vgs er ferdig, så er grunnlaget for voksenlivet skremmende dårlig. Det skjønner ikke en tenåring, så foreldre må ta ansvar! 

Anonymkode: 24e1f...1cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her går nettet av 22.30. Oppdager vi at 15-åringen holder på med telefon etter det må telefonen ligge i stua noen dager fremover.  Vi anser at søvn og konsentrasjon er for viktig, og når 15-åringen ikke viser modenhet blir det restriksjoner.  

Anonymkode: 4a48b...593

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

23 er for seint for en 15-åring. De bør legge seg rundt 22.

AnonymBruker
Skrevet

Min 15 åring legger seg kl 21.30 og har ikke lov å ha tlf på rommet om natta når det er skole dagen etter. I helgene får hun selvfølgelig lov til å være oppe så lenge hun vil og benytte tlf fritt. 

Anonymkode: 41d02...493

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har ikke barna telefonene når de legger seg. Det har de aldri hatt og de krangler ikke på det. 14 og 16 år. Jeg skønner at det løpet er kjørt for dere, men for de av dere med små barn som leser dette er det lurt å innføre det fra start ved mobil. Her er det varierende når barna kommer seg i seng, men som regel er begge i seng før 22:30. 

Anonymkode: a8121...2ca

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her får ingen ha telefon med seg på rommet. At et barn skal ligge å se på telefonen i senga til langt på natt er rett og slett ikke greit.

Vi kjøpte vekkerklokke, og begge ungdommene er som regel sovnet før 23.

Anonymkode: 0ccec...a82

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min 15 åring legger seg kl 21.30 og har ikke lov å ha tlf på rommet om natta når det er skole dagen etter. I helgene får hun selvfølgelig lov til å være oppe så lenge hun vil og benytte tlf fritt. 

Anonymkode: 41d02...493

Samme med min 15 åring. 

Anonymkode: 1979b...46d

• Hjerte 1
Skrevet

Ved raserianfall i kveld når nettet forsvinner, så gi (på forhånd) klar beskjed om at det forsvinner en halvtime tidligere i morgen, og tilsvarende tidligere for hver dag med hyl og skrik.

23:30 er absolutt ikke for tidlig. Jeg vet ikke når min 16-åring sovner, hun sliter litt med søvn i perioder, men hun står alltid opp og er aldri vanskelig ellers. Å ha nett på mobilen til 23:30 er virkelig nok for en 15-åring.

I samme runde (men ta det når dere ikke krangler) kan du jo informere om at det ikke er en menneskerett å ha smarttelefon (hun kan få en vanlig en man kun kan ringe og sende sms med for å kunne få tak i folk), og det er heller ingen menneskerett å ha en gaming-pc..... Klarer hun ikke forholde seg til å ta lure avgjørelser for seg selv, så må dere gjøre det for henne. Blir hun ufin, forbanna og bruker ufint språk, så fører det på INGEN måte til større frihet, tvert i mot.

Også står du på ditt. Uansett hva hun sier og hvilket volum hun bruker. Gi rolig beskjed om at du er mottakelig for saklige, rolige samtaler, men at hyling, sinne og klikking i vinkel ikke kommer til å føre fram i det hele tatt. Vil hun ha større frihet må hun vise modenhet til det, og det innebærer å få nok søvn.

Ikke bli sint, ikke bli med på argumentene hennes så lenge hun er sint og høyrøstet, svar rolig det samme hver gang. Og gjennomfør det å stenge internett tidligere ved sånn oppførsel. 

Kommer hun og er rolig og virker å ha tenkt seg litt om, så er det viktig å være tilgjengelig, da.... Sånn at hun føler seg sett og forstått. Det betyr ikke at du skal gå med på det hun vil og argumenterer for, men at hun kan erfare at det er bedre å snakke sivilisert sammen for å få fram sine poeng enn å klikke i vinkel....

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe skjerm, inkludert telefon, etter kl. 22. Da går hun og legger seg. Telefonen ligger igjen i stua.

Anonymkode: 90368...032

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Installer en app som skrur av alle applikasjoner unntatt vekkerklokke til leggetiden :) Da slipper dere å krangle og stemningen ufin - mobilen (appen) løser det selv. 

Er uenig i å straffe barnet ditt fordi hun viser sterke følelser. Husk at denne foreldrestilen er alt barnet ditt kjenner til - å skulle straffe hjelper intet annet enn å forverre relasjonen.

Snakk med henne. Om hun vil i seng kl 12, og du vil at hun helst skal legge seg 10, bli enige om 11. Om hun ikke vil at mobilen skal ut av rommet, men du vil den skal være skrudd av, bli enige om en app eller stenging av internett. La hun komme med forslag, ressonnere, snakke og argumentere for sitt ståsted. Ikke la det bli en konflikt, og ikke bruk fraser som "du er bare et barn", "jeg bestemmer", "slik er det". Ikke la hun bruke fraser som "Du er slem/stygg/xxx", "Jeg kommer til å gjøre det uansett". 

Prøv heller å holde det rolig og stemningsfullt. Gi henne alternativer; kjøp inn bøker/puslespill/tegnesaker og så videre, eller en ipod hun kan høre på lydbøker med. Ikke vær den voksne som dattera di holder nag mot - vær den voksne som viser henne en bedre måte å håndtere følelser og situasjoner på, gjennom å være en god rollemodell.

Anonymkode: 031f2...9ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Installer en app som skrur av alle applikasjoner unntatt vekkerklokke til leggetiden :) Da slipper dere å krangle og stemningen ufin - mobilen (appen) løser det selv. 

Er uenig i å straffe barnet ditt fordi hun viser sterke følelser. Husk at denne foreldrestilen er alt barnet ditt kjenner til - å skulle straffe hjelper intet annet enn å forverre relasjonen.

Snakk med henne. Om hun vil i seng kl 12, og du vil at hun helst skal legge seg 10, bli enige om 11. Om hun ikke vil at mobilen skal ut av rommet, men du vil den skal være skrudd av, bli enige om en app eller stenging av internett. La hun komme med forslag, ressonnere, snakke og argumentere for sitt ståsted. Ikke la det bli en konflikt, og ikke bruk fraser som "du er bare et barn", "jeg bestemmer", "slik er det". Ikke la hun bruke fraser som "Du er slem/stygg/xxx", "Jeg kommer til å gjøre det uansett". 

Prøv heller å holde det rolig og stemningsfullt. Gi henne alternativer; kjøp inn bøker/puslespill/tegnesaker og så videre, eller en ipod hun kan høre på lydbøker med. Ikke vær den voksne som dattera di holder nag mot - vær den voksne som viser henne en bedre måte å håndtere følelser og situasjoner på, gjennom å være en god rollemodell.

Anonymkode: 031f2...9ac

Vi har blitt enige om at hun skal være i seng kl. 23. Dette følger hun ikke. Vi ble enige om at PC ikke har nett etter 22.30. Dette har bare ført til at hun driver med tlf til lang på natt. Konsekvens blir da at nettet blir stengt også der. Noe som vil si ingen tilgang til apper. Vi har snakket om dette mange ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har blitt enige om at hun skal være i seng kl. 23. Dette følger hun ikke. Vi ble enige om at PC ikke har nett etter 22.30. Dette har bare ført til at hun driver med tlf til lang på natt. Konsekvens blir da at nettet blir stengt også der. Noe som vil si ingen tilgang til apper. Vi har snakket om dette mange ganger. 

Hele poenget med innlegget mitt er jo at hun blir rasende fordi jeg har sagt at nettet stenges kl. 23.30. Så skjønte egentlig ikke helt innlegget ditt?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Klokka 23:00 stenges internett. Da skal man sove. Fin og grei regel. Da sover kanskje mennesket til klokken 12… + ~ 

Anonymkode: f8d4d...502

AnonymBruker
Skrevet

Her må du være mye strengere, spesielt med tanke på hvor avhengig hun er av digital heroin

Anonymkode: f4f73...bda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i mye av det som er sagt her, men stusser på at enkelte tror at det automatisk blir mer søvn av å fjerne alt av mobil og pc. Ser også noen forelår andre ting som ungdommen kan holde seg opptatt med, som lydbøker, tegnesaker og lignende. Sovner de fortere av det?
Da jeg var 15 år på tidlig 90-tall fantes det ikke noen "digital heroin", men jeg sovnet aldri før midnatt uansett, ofte lenge etter. Hvis poenget er å redusere tiden med blålys i øynene, så vil det absolutt funke å innskrenke skjermtiden, men for å få ungdommen til å sovne tidligere? Neppe. Ungdommer har merkelig søvnmønster og er i tillegg full av hormoner og masse tanker i hodet, så å sovne innen en spesiell tid er ikke noe man kan tvinge dem til.

Anonymkode: a0d65...516

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

15 år i seng 23-23.30

Anonymkode: 3220d...228

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette er vanskelig. 
På den ene siden skal vi som foreldre hjelpe og veilede barna/ungdommene og sette klare grenser. 
På den andre siden skal vi forberede dem på voksenlivet og lære dem å bli selvstendige individer. 

Hvis jeg som voksen leser bøker på kindle-app og bruker telefonen som vekkerklokke, hvordan kan jeg da nekte en 15-åring å gjøre det samme? 
Er det ikke bedre å ta dialogen med 15-åringen om god søvnhygiene og gode telefonvaner, og hvilke konsekvenser det kan ha å dille med telefonen til langt på natt? 

Må ikke de aller fleste av oss gjennom en periode der vi sitter for lenge oppe og spiller, og erfare hvilke konsekvenser dette gir? 

Nå vet ikke jeg hvilken påvirkning deres 15-åring har på egen leggetid? Eller hvilket ansvar hun har for å komme seg opp og på skolen om morgenen. 
Men kanskje det er på tide at hun får mer frihet under ansvar? At hun får være med på å bestemme/avtale tidspunktet hun skal slå av PC og legge seg til å sove? Men at det da også får konsekvenser å bryte avtaler hun har vært med på å inngå. (Men husk at konsekvensen fortsatt bør ha sammenheng med det avtalebruddet som er gjort. Å ta nettet fordi hun ikke passer klokka, er ikke nødvendigvis en god straff.) 
Hos oss snakker vi mye om pålitelighet. Det å være til å stole på. Det å kunne holde avtaler man inngår, gjør at det senere er lettere å inngå avtaler, fordi det kan forventes at den holdes. Og det går begge veier. 
Hvis barna vil at jeg holder det jeg lover, så må de også lære seg å holde det de selv lover. 

Min tenåring har nå fått mer kontroll over egen leggetid, egen skjermtid og egne morgenrutiner. 
Det gjør at vi nå maser mindre, krangler mindre og generelt har fått et bedre forhold. 
Samtidig som det i stor grad har gjort at rutinene har blitt bedre. Og at tenåringen tar mer ansvar selv. 

Hos oss sammenfalt det litt med at skole og lærere begynte å gi mer ansvar for egne karakterer, og at ungdommen oppdaget at det var sammenheng mellom karakterene og den innsatsen som ble lagt ned i skolearbeidet.
Så det er mulig at sammenfallet av disse faktorene gjorde at ting ble lettere hos oss. 

Anonymkode: fc058...3aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At 15-åringen reagerer så kraftig tror jeg kan tolkes som at ungdommen vet at grenser tøyes og at det ikke er så lurt å falle for alle fristelser som telefonen innebærer.  Ja, det vil bli abstinenser og klaging, men bare vær hyggelig og stå på kravene, og ev la nettet gå av 5-10 tidligere jo større protester.  Informer om regler i god tid og ikke rett før leggetid.

Ja, det er vanskelig å sovne i denne alderen, husker selv at jeg brukte Nirvanamusikk i en lang periode for å kunne sove.. Så jeg tror på strenghet.

Anonymkode: 4a48b...593

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...