Gå til innhold

Søstera mi sliter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstera mi sliter så utrolig med helsa, nå er hun kjempedeprimert og sier hun holder på å gi opp... Men det må jo finnes noen hun kan gå til som kan hjelpe??

Historien hennes: hun hadde store problemer med magen (begynte vel på barneskolen) og hodet. fant etter hvert ut at det kanskje var cøliaki og gikk på glutenfi diett i mange år, hodepinen var migrene, hun har hatt noen sinnsyke anfall med aura, lammelser og spydd osv. hun ble først litt bedre av det glutenfrie kostholdet, men nå blitt mye verre igjen. så nå har de funnet ut at det kanskje ikke er cøliaki allikevel. hun har fått beskjed om at hun har bevegelsessvikt i tarmen, skeiv kjeve, låsning i bekknet, nedsatt lungekapasitet, smerter i hele ryggen, seriøse problemer med mat, hun sliter skikkelig med nakken, kiropraktoren har sagt det ser ut som hun har vært i en bilulykke. hun går til lege, ernæringsfysiolog, osteopat og kiropraktor. av tannlegen har hun fått en tannskinne hun sover med om natta som har hjulpet litt på migreneanfallene. men det er ingenting som hjelper henne med alt dette andre. hun er dritdeppa nå og har smerter i hele kroppen, osteopaten holder på å gi henne opp. Jeg er så bekymra og lei meg for henne, er det ingen hun kan gå til?? spesialist? sykehus?

Blir glad for alle tips!! jenta er bare 21 år og burde levd livet, i steden har studietiden hennes blitt et helvete :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

osteopaten tror forresten at det er pga kroppen ikke tar opp det den skal at hun har alle disse indre problemene med bekken, skjelett osv. Så alt henger kanskje sammen med fordøyelsen?

Skrevet

Går hun til alle disse folkene for å prøve om det og det virker,eller har hun fått en skikkelig utredning?

Hvis hun ikke har blitt skikkelig utredet (har fått diagnose og behandling) vil jeg anbefale at hun/dere tar en alvorsprat med fastlegen om å få satt i gang dette.

Skrevet

Hun har gått til leger i ett kjør siden hun var 10 år, Trille. De finner ikke ut noen ting, sender henne bare ut igjen.

Skrevet

Har hun fått tatt bilder av nakke og rygg?

Skrevet
Har hun fått tatt bilder av nakke og rygg?

ja, det var etter de røntgenbildene at de lurte på om hun hadde vært i en bilulykke og sendte henne til kiroprator... Men dette ble myyye bedre etter hun fikk den bittskinna, men så etter 1 år plutselig verre igjen. hun gikk til tannlegen og fikk omjustert bittskinna, men det hjalp ikke! :overrasket: så nå er hun tilbake igjen der da...

Skrevet

Jeg bare satt og tenkte på, samarbeider disse menneskene på noe vis? Jeg tenkte litt samarbeidsmøter og sånt, om kanskje det kunne være noe? Sånn for at alle skal få dannet seg et helhetlig bilde av jenta og den omfattende problematikken, og forhåpentligvis kunne gi henne en bedre behandling? Det er mange ting som kan forsvinne på vei fra den ene til den andre, men som kanskje kan komme frem da?

Skrevet
Jeg bare satt og tenkte på, samarbeider disse menneskene på noe vis?  Jeg tenkte litt samarbeidsmøter og sånt, om kanskje det kunne være noe?  Sånn for at alle skal få dannet seg et helhetlig bilde av jenta og den omfattende problematikken, og forhåpentligvis kunne gi henne en bedre behandling?  Det er mange ting som kan forsvinne på vei fra den ene til den andre, men som kanskje kan komme frem da?

nei, det er ingen som engasjerer seg så veldig... utenom osteopaten, han har virkelig stått på. det er det som mangler her, legene tar jo ikke tak i dette og følger opp!! :(

Skrevet
nei, det er ingen som engasjerer seg så veldig... utenom osteopaten, han har virkelig stått på. det er det som mangler her, legene tar jo ikke tak i dette og følger opp!! :(

Nei, det er ofte sånn det blir i dag. Som oftest må pårørende ta ansvar for en del ting som behandlingsapparatet i utgangspunktet har ansvaret for.

Mitt råd til deg er, motivere din søster til å kreve et slikt møte, eventuelt hun lar deg ta ansvaret for å ordne det, hvis du selv også er villig til det selvfølgelig!

Jeg tror det kan ha mye godt for seg, men jeg tror også det er viktig å vite at noen må ta et ansvar, og at det faktisk kan bli deg eller en annen primærpårørende(de som står pasienten aller nærmest). Det SKAL ikke være sånn, men jeg tror hvis man virkelig vil at noe skal skje, må man kjøre litt på selv også.

Skrevet

Det er ofte det som er problemet. Man mangler en som "tar roret". Det er jo fastlegen som skal gjøre dette, men der svikter det ofte fulstendig! Kanskje et privat senter/klinikk som har flere tilbud og kan komunisere bedre? (lege og kiropraktor osv..)

Skrevet

Enten gidder ikke legene å finne ut hva som er galt, eller så kan det være hun har no slags sjelden sykdom. Hun kunne jo være den one in a million som får en sjelden, ille sykdom...

Men min erfating er at den god fastlege er mye bedre enn å bare dra til spesialister på alt mulig. Spesialister vil jo tross alt bare gjøre det som er innefor feltet dems, og gir pasienten ansvaret for å finne ut alt utenfor det feltet. Har dere prøvd å få fastlegen hennes ingasjert? Hvis ikke hun\han bryr seg så bør dere finne en annen. Min egen fastlege tok en håndfull tester for diverse feiler og sykdommer for å finne ut hvorfor jeg ikke klarte å legge på meg, før hun fant frem til at jeg er et ekstremt tilfelle av cøliaki. Hun brydde seg med å finne ut hva som var galt, hun er en god fastlege

Skrevet

Hva med Balderklinikken i Oslo? Det er en alternativ klinikk, men jeg har hørt om folk som har fått hjelp der.

Enig med gjest over her, en god fastlege er viktig!

Godt at du bryr deg om søstra di og vil hjelpe henne!

Skrevet
Hva med Balderklinikken i Oslo? Det er en alternativ klinikk, men jeg har hørt om folk som har fått hjelp der.

Enig med gjest over her, en god fastlege er viktig!

Godt at du bryr deg om søstra di og vil hjelpe henne!

Jeg gikk til akupunktur der. De er veldig flinke.

Skrevet

Høres ut som om hun trenger en individuell plan. Altså at fastlege og alle de andre møtes av og til sammen med søsteren din og setter opp behandlingsplan sammen. Koordinerer bruk av ulike instanser, medisiner osv.

Kanskje hun burde fått noen samtaler med en psykolog i tillegg? dette høres ikke noe greit ut i det hele tatt. Fint hun har en søster som bryr seg i hvert fall!

Skrevet
Søstera mi sliter så utrolig med helsa, nå er hun kjempedeprimert og sier hun holder på å gi opp... Men det må jo finnes noen hun kan gå til som kan hjelpe??

Historien hennes: hun hadde store problemer med magen (begynte vel på barneskolen) og hodet. fant etter hvert ut at det kanskje var cøliaki og gikk på glutenfi diett i mange år, hodepinen var migrene, hun har hatt noen sinnsyke anfall med aura, lammelser og spydd osv. hun ble først litt bedre av det glutenfrie kostholdet, men nå blitt mye verre igjen. så nå har de funnet ut at det kanskje ikke er cøliaki allikevel. hun har fått beskjed om at hun har bevegelsessvikt i tarmen, skeiv kjeve, låsning i bekknet, nedsatt lungekapasitet, smerter i hele ryggen, seriøse problemer med mat, hun sliter skikkelig med nakken, kiropraktoren har sagt det ser ut som hun har vært i en bilulykke. hun går til lege, ernæringsfysiolog, osteopat og kiropraktor. av tannlegen har hun fått en tannskinne hun sover med om natta som har hjulpet litt på migreneanfallene. men det er ingenting som hjelper henne med alt dette andre. hun er dritdeppa nå og har smerter i hele kroppen, osteopaten holder på å gi henne opp. Jeg er så bekymra og lei meg for henne, er det ingen hun kan gå til?? spesialist? sykehus?

Blir glad for alle tips!! jenta er bare 21 år og burde levd livet, i steden har studietiden hennes blitt et helvete :(

Jeg vet om noen som kan hjelpe. Send meg pm!

Skrevet
Jeg vet om noen som kan hjelpe.  Send meg pm!

Så bra!!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...